Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej... vi har nästan lägst straff + frigivning efter halva tiden för alla "skötsamma"...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22130903.ab

Nja, du blandar lite äpplen och päron här, aftonhoran utelämnar en del viktig information, igen.
En del stater i USA har möjligheten att lägga straffen eftervarandra (consecutive sentenses), den principen tillämpas inte i sverige.
Straffet för grov våldtäkt i sverige är 4-10år, i Oklahoma(som artikeln berör) har 5år till dödsstraff, och allt där i mellan.
Alla stater har inte samma system.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Nå bara mutpengarna från mediebolagen inte går i Eliassons ficka utan tillbaka in i organisationen så dom riktiga poliserna som faktiskt gör ett bra jobb, som att utreda brott som mord, våldtäckter och allt sånt så kan det ju va bra.

Sem om skrivbordsryttarna får sitta och sätta dit några stackare som laddar ner senaste Beck så får dom ju bättre statistik på uppklarade brott och även det kanske ger lite mer pengar till, de riktiga poliserna ....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Håller med om vad andra redan skrivit, hur kan detta vara av prioritet, när sexual- och våldsbrott ökar lavin artat, när no-go zoner ökar i Sverige, när blåljuspersonal säger upp sig på grund av otryggare arbetsmiljö, kvinnor känner sig inte trygga längre, med mera...

Nä, förläng Eliassons förtroende, pumpa ut "ladda inte ner " -armband så löser sig allt.

Nu får du allt akta din ord. Du får INTE kritisera George Soros förstörelseagenda för då kommer rasiststämpeln illa kvickt!

Permalänk
Medlem

Luktar påtryckningar från USA på långa vägar. Fast ja, Sverige är ju redan långt upp i USA röv och slickar vi det här laget...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Ja när det kommer till statens pengar, ja då finns det helt plötsligt resurser... märkligt det där.. men annars så bryr man sig INTE att blåljus personal är under betalda och utsätts för stenkastning. GG WP sverige.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Just ja! Höja straffskalan fungerar alltid. Stater i USA med dödsstraff har ju inga mördare!

Permalänk
Hedersmedlem

Oj. Här var det många som verkar vara allmänt missnöjda utan att ha satt sig in i ämnet ;).
Flertalet klagar på vad polisen väljer att "satsa på" men det handlar inte riktigt om ändringar i hur de satsar.

Läs gärna IDGs artikel i ämnet som sweclockers också länkat till.

Exempelvis förklaras det vad som ökar där och det är väl de komersiella satstningarna på den organiserade piratfronten. Swefilmer och liknande siter kan mycket väl dra in mer pengar idag än torrentsiterna gjorde för några år sedan. Direkt omöjligt är det inte iaf.

Vidare låter det väl rätt rimligt tycker jag att man ska kunna stänga ner en piratsite under utredning precis som att man kan stänga ner ett meth lab innan fällande dom i domstol. Att låta verksamheten fortgå fram till domstolsdatumet är aningen avigt i båda fallen om det är tydligt att affärsiden inte är tillåten. Det låter som rimliga verktyg att ha vid organiserad brottslighet iaf vilket är tanken här.

Sedan ser jag flera som refererar till våldsbrott som ger lägre straff som mord och liknande.
Man bör hålla isär fängelsestraffet och den ekonomiska ersättningen som man får stå för.
Fängelsestraffet som de pratar om för grova piratbrott är i nuläget två år och de vill höja detta teoretiska max till tre år. Det är inte så högt jämfört med exempelvis mord. Fängelsestraffet är på sätt och vis relaterat till det moraliskt fel man gjort.
Den ekonomiska ersättningen som man får betala är däremot inte kopplad till moral utan hur stor skada man uppskattas ha gjort. Man får ersätta det man ställt till med och har man orsakat stor skada så blir ersättningsnivån hög. Det är frikopplat från moraldelen.
Därav ser vi så hiskeligt höga belopp kring domar gällande spridning av upphovsrättsskyddat material. De kanske räknas ut felaktigt, men summan här går inte att likställa med det moraliska straffet som mord.

Men!

Det är aningen märkligt att de i IDGartikeln pratar om att utredarna vill ha mer effektiva verktyg. Inte att straffnivån är orimlig i förhållande till brottet. Ja kan man inte bara ge utredarna rätt verkyg i så fall? Varför väljer man att också höja maxstraffet? Den delen är jag inte med på här...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är det inte dags nån börjar gräva lite så vi får se vilka politiker som tagit emot mutor från diverse skivbolag osv... har ju redan varit en hel del mutskandaler och så lär ju vara fallet i denna fråga också.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

nedslagen påvägen hem från jobbet, benet krossat så du aldrig kommer kunna gå med det benet igen. det ger 3 månaders fängelse, och eftersom han varit häktad i 3 veckor så omvandlas straffet till vilkorlig dom.

laddat upp 3 åsa nisse filmer på nätet. 2 års fängelse och 25miljoner böter innan detta förslag togs upp.

yes, sverige är bra grymma ibland

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyhet:

– Låt mig vara väldigt tydlig: vi anser att stöld är stöld, även om det handlar om immateriella rättigheter och den här regeringen står upp för upphovsrätten och kommer att fortsätta stå upp för upphovsrätten, sa justitieminister Morgan Johansson (S) i maj 2016 som svar på tidigare statsminister Fredrik Reinfeldts (M) kommentar från 2006 om att inte kriminalisera en hel generation.

Om vi ska jämföra piratkopiering med stöld...
Så om jag skulle gå in en butik och stjäla ett gäng filmer så skulle jag få 2 års fängelse eller mer?

Om jag provsmakar en vindruva för att se att de inte är sura före eventuellt köp, får jag 3 månader på en anstalt för det?

Om nu "stöld är stöld" så borde det väl inte vara värre med 'virtuell stöld' än fysisk stöld?

Permalänk
Skrivet av Christley:

nedslagen påvägen hem från jobbet, benet krossat så du aldrig kommer kunna gå med det benet igen. det ger 3 månaders fängelse, och eftersom han varit häktad i 3 veckor så omvandlas straffet till vilkorlig dom.

laddat upp 3 åsa nisse filmer på nätet. 2 års fängelse och 25miljoner böter innan detta förslag togs upp.

yes, sverige är bra grymma ibland

Japp sjukt land är det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

sjukt...... ska en fildelare jämföras med våldtäktsmän och pedofiler i straffskalan eller? livstid fängelse kanske vore ett lämpligt straff? suck

Sverige får väl in mindre skatt pga fildelning och så fort man petar i eventuella skattepengar är det max straff som gäller

Permalänk
Medlem

Sägs om att utreda straffskalan för andra typer av brott som ökat? lr rättare sagt mer uppmärksammas iaf... Våldtäkter/ övergrepp, pedofiler, hemfridsbrott, olika extremistiska saker.. Ja listan kan göras hur jävla lång som helst... Bara snälla se över vad ni röstar på i nästa val. Skeppet sverige är tamejfan i ishavet och leker ubåt utan luft för passagerarna...

Permalänk
Medlem

Nedladdning har väl minskat medans olovlig streaming har ökat.Är väl personerna bakom en viss sida dom vill åt..Inte 14 åriga Karl som laddar ner en film på tpb

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

I artikeln står det:
"Detta då sajterna ofta har koppling till organiserad brottslighet och drar in miljonbelopp via exempelvis reklam."

Detta nämndes även i artikeln hos IDG men ställer sweclockers sig bakom detta eftersom det återges utan citat i artikeln? Tycker meningen är väldigt luddig och skulle gärna se en förklaring till vad den syfter på.

Jag ställer mig tvekande till att swefilmer skulle dragit in 14 miljoner på reklam, i TPB målet pratade man också om fantasisummor som inte stämde då åklagaren räknade den totala annonsintäkten felaktigt. Detta återges i TPB AFK, titta fram till 00.39:
https://youtu.be/eTOKXCEwo_8?t=37m3s

Eftersom det även står "exempelvis", vad är de andra tänkbara inkomstkällorna?

Vad gäller organiserade brottsligheten, syftar det på reklamen eller någon annan typ av organiserad brottslighet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

nedslagen påvägen hem från jobbet, benet krossat så du aldrig kommer kunna gå med det benet igen. det ger 3 månaders fängelse, och eftersom han varit häktad i 3 veckor så omvandlas straffet till vilkorlig dom.

laddat upp 3 åsa nisse filmer på nätet. 2 års fängelse och 25miljoner böter innan detta förslag togs upp.

yes, sverige är bra grymma ibland

Har du någon källa för detta eller tog du det ur minnet/hittade på?

Vad jag vet så blev Åsa-nisse-fallet 1.3 miljoner i skadestånd till bolaget och 400K i böter till staten samt villkorlig dom (100 timmar samhällstjänst). Dvs inte ens nära det du skrivit.

Att sen bolaget ville ha 25 miljoner i skadestånd är ju helt ointressant. De kunde lika gärna velat ha 25 miljarder, det betyder inte att de har någon rimlig rätt att få det.

http://www.idg.se/2.1085/1.667296/asa-nisse-dom-swepiracy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

sjukt...... ska en fildelare jämföras med våldtäktsmän och pedofiler i straffskalan eller? livstid fängelse kanske vore ett lämpligt straff? suck

Sverige får väl in mindre skatt pga fildelning och så fort man petar i eventuella skattepengar är det max straff som gäller

Då kanske skatteverket skall ta om detta
Dom behöver ju inga tillstånd direkt för att jaga försvunna skattepengar bara en egen utredares misstanke.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Just ja! Höja straffskalan fungerar alltid. Stater i USA med dödsstraff har ju inga mördare!

Kanske inte, men vi skulle kunna ha samma bonus system som många stater i USA har.
Första gången lite aja baja böter.
Andra gången mera aja baja och skaka galler.
Tredje gången inget aja baja men skaka galler 15år - livstid beroende på stat.

Mao återfallsförförbrytare straffar ut sig själva.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Det här var det sjukaste jag har läst. När jag läste rubriken så fattade jag det som att upphovsrättslagarna är alldeles för hårda i dagens läge och skulle göras om, men var tydligen tvärtom...

Lägg resurser på våldsbrott och liknande istället för i helvete.

Don't wanna live on this planet anymore.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hur fan kan en justitieminister kalla det för stöld. Hade njutit så om någon kunde stjäla lite skitfilmer från filmbolagen så vi slipper visst skräp helt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Antalet piratsajter ökat och illegal nedladdning anses blivit ett allt större problem? Vad snackar dom om?
Piratkopiering är dött, alla som tankade musik har gått över till Spotify, alla som tankade film har gått över till Netflix.
Alla som tankade spel nyttjar tjänster som Steam, Xbox Live, Playstation Network, etc.

Håller till viss del med, jag själv använder tjänster som netflix, hbo, tivo, spotify, steam för spel osv. Men det är bara en bråkdel av allt som går att hitta legalt. Så himla mycket finns inte i Sverige eller så finns det inga tjänster för det och det är helt sjukt, vi betalar redan sjukt mycket för alla dessa tjänster och tjänsterna är bra, men långt ifrån perfekta och ganska dåligt utbud.

Bäst hade vart om det fanns en tjänst som kanske låt oss säga kostar 800kr/mån och där finns ALLT. Då hade det vart intressant. Nu finns det sådana tjänster, och de är gratis och väldigt smidiga, men olagliga. Hur svårt ska det vara att göra en laglig sådan som man betalar en rimlig summa för?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

"Detta då sajterna ofta har koppling till organiserad brottslighet och drar in miljonbelopp via exempelvis reklam." Finns det verkligen belägg för detta? Man har ju hört det ibland men är det verkligen så?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Pheeew, trodde nästan att det skulle bli hårdare straff för våldtäkt. Vilken tur, då kan man ju dra runt och våldta folk i stället för att glo på piratfilm, det är ju trots allt bättre i lagens ögon.
Konstigt att det blir hårdare staffskala på piratkopiering, kan det ha med pengar att göra? -_-
#SopigStraffSkala någon?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Eftersom vår ministerpamp talar om stöld antar jag att det är det utbredda häleriet av filmer stulna på ICA Maxi som han vill stävja.

Permalänk
Medlem

Det som är hårdast med straffen för brott mot upphovsrätten är idag absolut inte fängelsestraffet utan skadeståndet. Man kan absolut höja det maximala fängelsestraffet, driver man t.ex. TPB eller liknande tycker jag gott att det kan straffas med hårdare fängelsestraff än 2 år. MEN skadeståndskraven måste bli rimliga, det är de absolut inte idag och det är snarare där problemet ligger. I alla fall enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

sjukt...... ska en fildelare jämföras med våldtäktsmän och pedofiler i straffskalan eller? livstid fängelse kanske vore ett lämpligt straff? suck

Haha, sluta fjanta dig. Det är mycket värre att vara pirat

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur mycket en bilbrand kostar samhället?
Undrar hur mycket miljögifter som släpps ut vid varje bilbrand?
Undrar ifall gifterna är fler och större än kemikalieskatten på elektronik kompenserar för?
Känns inte detta som mer angeläget att komma tillrätta med?

Bara en tidsfråga innan man blir tvungen att registrera sig á la 1984 för att kunna nyttja Vpn tjänster...

Permalänk

Till alla som klagar på att regeringen inte fokuserar på våldtäkt osv istället... Det handlar om pengar. Intresset finns där pengar finns. Det är den mörka värld vi lever i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det som är hårdast med straffen för brott mot upphovsrätten är idag absolut inte fängelsestraffet utan skadeståndet. Man kan absolut höja det maximala fängelsestraffet, driver man t.ex. TPB eller liknande tycker jag gott att det kan straffas med hårdare fängelsestraff än 2 år. MEN skadeståndskraven måste bli rimliga, det är de absolut inte idag och det är snarare där problemet ligger. I alla fall enligt mig.

Håller definitivt med. Sen tycker jag att google ska stängas ner och ledningen fängslas då dom också länkar till, samt annonserar och därtill tjänar pengar på torrentsidorna. För att inte ens nämna all annan degenererad skit som det länkas och profiteras på.

Permalänk
Inaktiv

Tycker fildelningen har gått för långt, nu är det på mamma & pappa nivå som fildelar olagliga saker, i och med åldrande befolkning.. folk som tjänar pengar borde skämmas.. hederligt beteende att stjäla andras verk.. studenter i all ära.. lev livet