Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem

Antal sexuallbrott har också stigit

Enligt statistiker från brå http://www.bra.se/ antal sexualbrott har också stigit. Varför regeringen har inte skärpt lagen?
Snart om inte redan nu, får man hårdare straff om man laddar ner något än om man har begått grov brott som misshandel, våldtäkt osv.
Det verkar som att människans liv är inte värd något i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av binary:

Enligt statistiker från brå http://www.bra.se/ antal sexualbrott har också stigit. Varför regeringen har inte skärpt lagen?
Snart om inte redan nu, får man hårdare straff om man laddar ner något än om man har begått grov brott som misshandel, våldtäkt osv.
Det verkar som att människans liv är inte värd något i Sverige.

De har inte resurserna som krävs! De har inga pengar över till polismyndigheten efter bidrag till bostadslösa och alla program för nyanlända etc. För att finansiera allt behöver de höja skatten (straffet) för arbetarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

"Stöld är stöld". Om någon snodde min bil och körde iväg med den fast bilen stod ändå kvar i garaget så hade inte jag anmält någon stöld.

En klassisk halmgubbe. Lagen är till för att skydda upphovsmakarna. Du lider knappast någon skada om någon kopierar din bil. Tillverkaren gör däremot det.
Upphovsrättsskyddet är till för att skydda människors intellektuella arbete - tiden och mödan de lagt ned för skapa en produkt och skaffa sig ett levebröd. Du har inte rätt till foton eller film någon skapat, eller kod någon annan skrivit. De vanligt förekommande rationaliseringarna om att det egentligen inte är skadligt, att stora företag minsann gör pengar ändå och att anti-pirat lobbyn är dumma i huvudet (vilket den är) är helt ovidkommande.

Så jo, stöld är stöld.

Sen må det vara hänt att det finns betydligt mer allvarliga problem i rättsväsendet än att det är svårt att komma åt pirater.

Permalänk
Medlem

Känns som att Piratpartiet kan bli aktuellt igen, deras flummel verkar äntligen ha nått en ända...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

"Stöld är stöld" är ju ett ganska förlegat och skevt sätt att se på det, det handlar om spekulation om utebliven försäljning mer än någonting annat. Tycker inte att det skall vara lagligt men likväl bör det inte likställas med stöld bara för att slippa uppdatera lagrummet..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

1. Precis som många nämnt är det fantastiskt att film/serie bolagen inte tagit lärdom av Spotify och andra plattformar hur man distribuerar media i denna tidsålder.

2. Det kostar staten 3000-4000 kr/dygn att hålla en människa fängslad, dvs bara på det året extra som föreslagits kostar det skattebetalarna ca 1-1.5 miljoner kronor/person som säkerligen skulle kunna användas på bättre saker.

3. Det finns egentligen ingen vetenskaplig bevisning som talar för att längre straff gör mer nytta för samhället än preventiva åtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Bara så ni vet så har Sverige nästan högst straff för våldtäkter i hela världen.

Vad snackar du om ens? Det där har du ju fullständigt hittat på själv.

Jag testade googlade på det och jag varenda land jag hittade straffen på hade hårdare straff än Sverige med sina max 6 år.
Norge: 4-15 år
Frankrike: 15 år - livstid
Kina: dödsstraff/kastrering
Indien lisvtid/dödsstraff
Nästan hela mellanöstern: hängning/nackskott/halshuggning
USA: ? - Livstid
Stora delar av afrika: Dödsstraff
Ryssland: 3-20 år
Nederländerna: 4-15 år, kan vara låst till 15 år direkt.
Spanien: 6 -12 år
Grekland: 8 -12 år
Nya Zealand: ? - 20 år
Schweiz: 1 -10 år
Japan: 3 - 20 år / dödsstraff

Hittade några få länder med "lägre" straff än Sverige. Danmark hade till exempel som standard upp till 3 år, men upp till 12 år om det var ett barn.

Permalänk
Medlem

Det är bra dom fortsätter att se om dom kan öka straffen för dessa jäkla mjukvarupiraterna!
Fy hundan för dessa dräggen till människor, det är tur att mördare, våldtäktsmän, vapeninnehav etc fortfarande har milda straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vem har haft lite golfturer/middagar med några skivbolag eller liknande?

Kriminell aktivitet skall inte straffas alltså? Dom jagar inte vanliga svensson som streamar på Dreamfilm, utan dom som delar materialet otillåtet.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att man vill bekämpa all slags brottslighet men just nu tycker jag Sverige lägger ner tid på fel saker.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Xyze:

Men fysiska köp har minskat!! så klart att det är piratkopierings fel. För det kan ju inte vara så att folk vill ha det digitalt..nej nej nej..helt omöjligt.

"Jag vill hålla i spelet, då känns det som att jag äger det på riktigt"

*Puts on tinfoil hat*

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Har du någon källa för detta eller tog du det ur minnet/hittade på?

Vad jag vet så blev Åsa-nisse-fallet 1.3 miljoner i skadestånd till bolaget och 400K i böter till staten samt villkorlig dom (100 timmar samhällstjänst). Dvs inte ens nära det du skrivit.

Att sen bolaget ville ha 25 miljoner i skadestånd är ju helt ointressant. De kunde lika gärna velat ha 25 miljarder, det betyder inte att de har någon rimlig rätt att få det.

http://www.idg.se/2.1085/1.667296/asa-nisse-dom-swepiracy

nej, det var överdrivning. men var förvånansvärt nära med mina antagande med skadeståndet iaf. är inte seriös med våldsdomen heller, vet nämligen inte exakt vad de ger men vet att de ger väldigt lite.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

När det gäller filmer/serier så är det nog ett lite unikt medium jämfört med musik för att det finns många som har högre krav på bildkvalitet som Netflix/HBO etc inte ens kan leverera. Alternativet då är ju BluRays som blir dyra i längden gentemot Netflix och är dessutom jobbigare att få tag i som du sade, man orkar kanske inte gå och köpa en BluRay helt plötsligt en tisdag-kväll.

Regionslåsningen är ju såklart också urbota dum.

jag håller helt och hållet med. HBO nordic är den absolut mest horribla tjänsten jag någonsin varit med om. Jag laddar hem Game of Thrones, för att jag inte tål att titta på sönderhackade Starks i sönderkomprimerat 720p.

Shoutout till Crunchyroll, helt klart den streaming tjänst jag är mest nöjd med för tillfället.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad snackar du om ens? Det där har du ju fullständigt hittat på själv.

Jag testade googlade på det och jag varenda land jag hittade straffen på hade hårdare straff än Sverige med sina max 6 år.
Norge: 4-15 år
Frankrike: 15 år - livstid
Kina: dödsstraff/kastrering
Indien lisvtid/dödsstraff
Nästan hela mellanöstern: hängning/nackskott/halshuggning
USA: ? - Livstid
Stora delar av afrika: Dödsstraff
Ryssland: 3-20 år
Nederländerna: 4-15 år, kan vara låst till 15 år direkt.
Spanien: 6 -12 år
Grekland: 8 -12 år
Nya Zealand: ? - 20 år
Schweiz: 1 -10 år
Japan: 3 - 20 år / dödsstraff

Hittade några få länder med "lägre" straff än Sverige. Danmark hade till exempel som standard upp till 3 år, men upp till 12 år om det var ett barn.

Man får inte glömma att sverige har en mycket vidare tolkning av våldtäkt än dom länder som redovisas, en våldtäkt i sverige ses hos många av dessa som sexuellt utnyttjande och/eller sexuellt ofredande om ens det. Sen så är en del av dessa länders tolkning mer som vår tidigare blodskam där död och styckning var ett vanligt straff, vilket envar bör förstå inte är samma sak. Lite av äpplen och päron.

Grov våldtäkt kan ge bra mycket mer än 6 år som ex.

Malmö tingsrätt dömde den 3 februari 2009 en man till 12 år:
https://web.archive.org/web/20111025143513/http://www.sydsven...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jackbob:

Vad snackar du om ens? Det där har du ju fullständigt hittat på själv.

Jag testade googlade på det och jag varenda land jag hittade straffen på hade hårdare straff än Sverige med sina max 6 år.
Norge: 4-15 år
Frankrike: 15 år - livstid
Kina: dödsstraff/kastrering
Indien lisvtid/dödsstraff
Nästan hela mellanöstern: hängning/nackskott/halshuggning
USA: ? - Livstid
Stora delar av afrika: Dödsstraff
Ryssland: 3-20 år
Nederländerna: 4-15 år, kan vara låst till 15 år direkt.
Spanien: 6 -12 år
Grekland: 8 -12 år
Nya Zealand: ? - 20 år
Schweiz: 1 -10 år
Japan: 3 - 20 år / dödsstraff

Hittade några få länder med "lägre" straff än Sverige. Danmark hade till exempel som standard upp till 3 år, men upp till 12 år om det var ett barn.

Jag fick det från min samhälle lärare i gymnasiet. Han är så jävla sten säker också ska du veta Tror inte att en google sökning vissa hela bilden om du fattar vad jag menar. Sen har inte sverige max 6 år. Flera som har fått mer.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga det men jag håller med regeringen i denna fråga, organiserad brottslighet är ett helvete och ska bekämpas på alla sätt. De för in vapen, knark och annan skit samt fuskar så samhället förlorar miljarder, fy fan!

Den enskilde fildelaren är inte intressant och kommer inte heller bli det av denna lagändring, målet är att nå de som driver sidorna (och gör vinst) samt möjligtvis de tyngsta uppladdarna. 2års fängelse är ett maxstraff som aldrig döms ut, så fungerar svensk lag, och med lite straffskatt betyder det att det blir månader även för grova brott. Ge ett rejält straff till de som gör rejäla pengar på detta, nerladdning handlade om frihet inte att göda Hells Angels eller liknande organisationer. De som driver legitima torrentaidor får be om donationer eller begränsa sig till väl valda medlemmar som andra privata trackers...

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte skriva min åsikt här eftersom det inte är tillåtet att diskutera piratkopiering. Fick min sista varning gör jag ett misstag till blir jag permabannad

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Man får inte glömma att sverige har en mycket vidare tolkning av våldtäkt än dom länder som redovisas, en våldtäkt i sverige ses hos många av dessa som sexuellt utnyttjande och/eller sexuellt ofredande om ens det. Sen så är en del av dessa länders tolkning mer som vår tidigare blodskam där död och styckning var ett vanligt straff, vilket envar bör förstå inte är samma sak. Lite av äpplen och päron.

Grov våldtäkt kan ge bra mycket mer än 6 år som ex.

Malmö tingsrätt dömde den 3 februari 2009 en man till 12 år:
https://web.archive.org/web/20111025143513/http://www.sydsven...

Vad vill du säga med att Sverige tar in även mindre sexualbrott under kategorin våldtäkt? Det handlar om max straffet, inte minimum straffet.

Tyvärr så var det där ett helt värdelöst exempel. Han är dömd för tortyr, misshandel, olaga hot, grov kvinnofridskränkning utöver våldtäkt. Klart som fan att straffet ökar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag fick det från min samhälle lärare i gymnasiet. Han är så jävla sten säker också ska du veta Tror inte att en google sökning vissa hela bilden om du fattar vad jag menar. Sen har inte sverige max 6 år. Flera som har fått mer.

Ursäkta om jag låter arrogant, men då har din lärare uppenbarligen fel. Lärare är människor också, dom kan ha fel, som vi har bevittnat i detta fall då Sverige inte ens kommer med i top 10 i Europa. Förmodligen inte ens top 30-50 i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookme:

1. Precis som många nämnt är det fantastiskt att film/serie bolagen inte tagit lärdom av Spotify och andra plattformar hur man distribuerar media i denna tidsålder.

2. Det kostar staten 3000-4000 kr/dygn att hålla en människa fängslad, dvs bara på det året extra som föreslagits kostar det skattebetalarna ca 1-1.5 miljoner kronor/person som säkerligen skulle kunna användas på bättre saker.

3. Det finns egentligen ingen vetenskaplig bevisning som talar för att längre straff gör mer nytta för samhället än preventiva åtgärder.

De har inte tagit lärdom eftersom de vägrar släppa sin snikna affärsidé. Först ska de tjäna pengar när filmen går på bio, sedan när den släpps på skiva, sen när den släpps till betalkanaler, sen streamingtjänster och slutligen vanliga tv-kanaler. Att folk inte går på detta och laddar hem istället för att vänta "på sin tur" retar såklart gallfeber på dem. Om filmerna släppts lite tidigare till Netflix eller någon annan laglig streamingtjänst hade folk inte laddat ner i samma utsträckning och sannolikt hade fler tecknat sig på streamingabonnemang. Det är tur att streamingföretagen har sina egna filmer och framför allt serier. Om de varit tvungna att förlita sig enbart på filmer från de stora filmbolagen hade ingen tecknat abonnemang eftersom dessa filmer är väldigt gamla när de väl tillåts där. Men att gå i från sin affärsidé kommer de inte göra förrän det är försent. Jag hoppas de stora filmbolagen fortsätter att spika ihop sina kistor så att Netflix och andra som förstår marknaden kan ta över. Det är det som kallas utveckling.. Vill man inte utvecklas på samma håll som marknaden dör man, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem

Upplevelsestöld!

Om någon går in på en Biograf men plankar in och ser en film gratis, är ju inte att sno något fysisikt som när någon laddat ner en film via torrent eller liknande.

Däremot så är det en upplevelsestöld, dvs personen har inte betalat för att se filmen.

Samma sak om någon plankar in på en fotbollsmatch så har du inte snott något men många arbetare får inte betalt för sitt jobb.

Det är väldigt mycke intäkter, skattepengar och jobb som går förlorade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Jag undrar vad det är de egentligen menar när de säger ökat, antal olovligt delade verk, mängden data trafik liknande torrent-trafik, antal sidträffar stora fildelningssidor har. Att torrent-trafik ökat är ingen som säger emot men att dela saker via Bittorrent protokollet är inte olagligt så länge det inte är olovlig fildelning (exempelvis så kan man aktivera i Windows 10 att tillåta andra tanka uppdateringar från ens egna dator över torrent protokollet). Sedan så går filmer och tv-serier mot att bli mer och mer högupplösta vilket leder till större filstorlekar.

Ja, det skulle vara trevligt med lite källor så man förstår hur de har dragit denna slutsats och om det är tillräcklig backning med fakta så kan väl jag tycka att det är en rimlig åtgärd.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av binary:

Enligt statistiker från brå http://www.bra.se/ antal sexualbrott har också stigit. Varför regeringen har inte skärpt lagen?
Snart om inte redan nu, får man hårdare straff om man laddar ner något än om man har begått grov brott som misshandel, våldtäkt osv.
Det verkar som att människans liv är inte värd något i Sverige.

I Sverige har människan inget värde men att bedrar staten eller film/musik bolagen på pengar då är det värsta du kan göra.

Skjuta/våldta någon = någon månad i finkan och max 100,000kr i böter/skadestånd (för första gångens förbrytare)

Men att fiffla med skatten alt hålla på med fildelning kan ge flera år i fängelse och flera miljoner i böter/skadestånd.

Så vet du att du kommer att åka dit på fildelning så gå och knep någon på gatan så har du chansen att få straffrabatt(om de inte har hunnit tagit bort den)

Sveriges rättssystem är sjukt och håller på att haverera totalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på en vettig film/serie-tjänst där jag kan betala en engångsavgift.. Tittar inte i närheten av tillräckligt mycket på TV för att dessa abonnemang ska vara rimliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av binary:

Enligt statistiker från brå http://www.bra.se/ antal sexualbrott har också stigit. Varför regeringen har inte skärpt lagen?
Snart om inte redan nu, får man hårdare straff om man laddar ner något än om man har begått grov brott som misshandel, våldtäkt osv.
Det verkar som att människans liv är inte värd något i Sverige.

Citat från BRÅ:
Anmälda brott

År 2015 anmäldes totalt 18 100 sexualbrott , vilket är en minskning med 11 procent i jämförelse med 2014. De anmälda våldtäkterna minskade med 12 procent till 5 920 mellan 2014 och 2015. Även anmälda brott om sexuellt ofredande och sexuellt tvång, utnyttjande m.m. minskade till 8 840 (−8 %) respektive 1 430 (−6 %) brott jämfört med föregående år. Minskningarna föregicks av ökningar under år 2014, som delvis kan förklaras av att det då anmäldes ett par ärenden med många brott gällande våldtäkt, sexuellt ofredande, sexuellt tvång och utnyttjande för sexuell posering.

De anmälda våldtäkterna har ökat under den senaste tioårsperioden (2006–2015). Ökningen kan delvis förklaras av att en ny sexualbrottslagstiftning trädde i kraft den 1 april 2005. Den innebär bland annat att vissa gärningar som tidigare rubricerades som sexuellt utnyttjande kom att rubriceras som våldtäkt. Effekten av lagändringen slog igenom i statistiken på så vis att antalet anmälda brott avseende sexuellt tvång och utnyttjande minskade de närmaste åren efter lagändringen, medan antalet anmälda våldtäkter ökade. Den 1 juli 2013 skärptes sexualbrottslagstiftningen återigen; bland annat utvidgades våldtäkt till att omfatta de fall där offret reagerat med passivitet.

Källa: https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexua...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vad vill du säga med att Sverige tar in även mindre sexualbrott under kategorin våldtäkt? Det handlar om max straffet, inte minimum straffet.

Tyvärr så var det där ett helt värdelöst exempel. Han är dömd för tortyr, misshandel, olaga hot, grov kvinnofridskränkning utöver våldtäkt. Klart som fan att straffet ökar då.

Läs rätt!

Det som vi dömmer/ser som våldtäkt i sverige anses inte vara våldtäkt i dom länder som du tog upp, det betyder att en våldtäkt här, INTE är en våldtäkt enligt övriga länders lag = ingen dom eller ofredande. Vad är deras straff för ofredande?

http://blog.svd.se/faktakollen/2010/08/25/sd-sverige-har-drab...

Värdelöst exempel... Ja det har man ju sett en del

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

I Sverige har människan inget värde men att bedrar staten eller film/musik bolagen på pengar då är det värsta du kan göra.

Skjuta/våldta någon = någon månad i finkan och max 100,000kr i böter/skadestånd (för första gångens förbrytare)

Men att fiffla med skatten alt hålla på med fildelning kan ge flera år i fängelse och flera miljoner i böter/skadestånd.

Så vet du att du kommer att åka dit på fildelning så gå och knep någon på gatan så har du chansen att få straffrabatt(om de inte har hunnit tagit bort den)

Sveriges rättssystem är sjukt och håller på att haverera totalt.

Kanske bra om man vet lite om utdömda strafflängder så man slipper gissa/fantisera ;.-)

https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18...

Mord - 174 månade
Dråp - 90 månader
Bedrägeri - 2,9 månader
m.m.

Värst är haveristerna med sjuka fantasier/föreställningar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

upphovsrätt brott liknar jag mer som snatteri.. att sitta i finkan för att ha tankat en film i 2 år är skrattretande...när man kan vålta en tjej och sitta inne lika länge ? då är något jävligt fel..

Fildelningen är inte alls död, det stämmer att ungefär 50% är streaming tjänster men det är också väldigt stor andel som använder både streaming och bit torrent, to streaming tjänsterna ALDRIG pga av jurdiska skäl aldrig kommer kunna konkurera med det illegagala bibloteket, all världens film och musik kommer aldrig pga av ren juridik finnas tillgängligt på dessa storföretags streaming tjänster.

Ett exempel är netflix, ja det stämmer väldigt mkt ny producerat finns där, men hur är det med gammla filmer ? det är kasst.. Pga av juridiken kommer alltid det finnas ett behov av illegal fildelning som fyller upp de hålen som streaming tjänsterna aldrig kommer fylla pga av juridiska själv.

Permalänk
Medlem

Lagstifta om att det skall finnas en site, typ Netflix, där allt material MÅSTE finnas och det till ett vettigt pris så skall ni se att problemet är löst.

Liknelse: Kunde folk köpa sitt hasch från lagliga kanaler så skulle de jättegärna göra det, hellre än från skurkar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kanske bra om man vet lite om utdömda strafflängder så man slipper gissa/fantisera ;.-)

https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-08-18...

Mord - 174 månade
Dråp - 90 månader
Bedrägeri - 2,9 månader
m.m.

Värst är haveristerna med sjuka fantasier/föreställningar...

Illa. Grov misshandel (där man alltså har misshandlat någon så jäkligt att de har fysiska men för livet, för att inte tala om psykiska) ger bara 17 månader. Fildelning ger idag max 24 månader och där vill de förlänga straffet. Fruktansvärt!

Då tycker jag att det är bra mycket värre att grovt misshandla någon än att sprida filmer.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3