Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Okt 2001

Asrock moderkort

Hej Inet,

Jag har köpte många olika moderkort i mitt liv IWill,Abit, Epox, MSI,Dfi,Gigabyte,Asus, Asrock...jag har alltid sätt Asrock som ett budget märke men mitt sista inköp vart ett Asrock och jag ångrar det inte en sekund(stabilare och bättre moderkort får man leta efter). Men nu till min besvikelse så går det knappt få tag på ett Asrock moderkort i Sverige längre...varför är det så? , är det helt omöjligt för återförsäljarna att ta hem dem?

Nu vet jag att det är många som jätte gärna vill ha Asrock till nya Ryzen....är det helt omöjligt att ni börjar med Asrock?

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008

This, ASrock var ju ett budget märke förr när man ägdes av ASUS men har rykt upp sig ordentligt, finns det någon möjlighet att ni tar in detta märke i ert sortiment?

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | AMD Wraith Prism | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Gainward GeForce GTX Titan Black | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU + EIZO Flexscan S2411W |

Monitor Audio Silver 200 + Marantz PM-14S1 SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010

Jag har inte mycket att säga om ASRock mer än att jag valde ett Z77 Extreme4 när jag byggde detta systemet ~4 år sedan. Väldigt nöjd, och som du även funderat på vart dem tog vägen..

3770k 5GHz @ 1.37V NH-D15 - ASRock Z77 Extreme4 - Corsair Vengeance 16GB - Asus GTX 1070 ROG STRIX @ 2050MHz - Samsung 830 128GB/Samsung 850 Evo 500GB - Antec TP 650W - Fractal Design Define R4
Full spec

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2014

@Lastviking @GarfieldPower : Enbart att avvakta(annars är det Tyskland som gäller), i dagsläget är det ingen svensk återförsäljare som listar AsRock´s moderkort. AsRock började lista sina AM4 moderkort relativt sent, så pass sent som igår om jag inte missminner mig. Sitter själv och inväntar AMD R3/R5 cpu:er och AsRock moderkort innan det blir någon beställning för min del.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2013

Såg en snygg promotion film för asrocks nya kort och blev sjukt sugen.

Har en z77 extreme 4 nu som jag är mkt nöjd med så fortsätter gärna med asrock

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Det konstiga är ju att inet listas som officell e-tailer för asrock. Skulle också var sugen på Taichi eller Killer men verka ju så att man måste tar in det från Tyskland istället :/

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2003

Från en som klockat 1700 redan

Från https://youtu.be/v4QoZw8BUnI

/SAnDis - Pew pew

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@Inet: Kan man få et svar varför det finns inga Asrock kort än så länge?`som sagt är ni ju listat som deras återförsäljare.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2003

Akta er för Asrock, iaf gällande garantier. Mitt moderkort (X99) har ljudkretsen gått sönder. Döm om min förvåning när jag får veta att det ETT (1) års garanti! Alla andra tillverkare har kört TRE (3) års garanti på dessa high end-kretsar....det kostade trots allt 3000 spänn!

c[_]

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007

Hej,

Det har tidigare varit låg efterfrågan på just ASRock-moderkort i Sverige och våra distributörer har slutat tillhandahålla dem.

Vi är väldigt nöjda med dem tillverkarna vi använder just nu, men vi skall så klart undersöka vad ASRock har att komma med denna generationen.

Att vi fortfarande ligger kvar som en av deras officiella partners är kvarlevor av tidigare samarbeten.

Vi kan inte lova något över huvud taget, men om något blir av kommer det bli i ett senare skede - Vi har fokus på att erbjuda så många moderkort som möjligt från de tre tillverkarna vi använder för tillfället.

Mvh, Inet

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Twitter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

@Inet:
Hej,

Anledningen till att jag är intresserad av asrock är för att de är de enda som stöder ECC till Ryzen, ännu så länge. T.ex Gigabyte kan förvisso använda ECC-stickor, men endast i "non-ECC mode". MSI nämner inte ECC alls i sina manualer. Jag tolkar detta svar som att jag gör bäst i att söka hos europeiska återförsäljare.

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Gruarn:

@Inet:
Hej,

Anledningen till att jag är intresserad av asrock är för att de är de enda som stöder ECC till Ryzen, ännu så länge. T.ex Gigabyte kan förvisso använda ECC-stickor, men endast i "non-ECC mode". MSI nämner inte ECC alls i sina manualer. Jag tolkar detta svar som att jag gör bäst i att söka hos europeiska återförsäljare.

Vi förstår att det är en dum situation att inte kunna erbjuda ECC, men dessvärre tar det tid att återuppta samarbeten med tillverkare - Vi kollar på att återintroducera dem och vi kollar även på att erbjuda G.Skill-minnen(på tal om efterfrågade komponenter), men allt är i ett preliminärt stadium och vi kan inte lova något.

Vi hoppas på att någon av våra nuvarande tillverkare kommer erbjuda stöd för ECC, då det rimligtvis inte borde vara så svårt med tanke på att Ryzen har stöd - Vi får återkomma så snart vi får mer information.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Jag frågade nyss också om ett Asrock moderkort, Blev Tyskland för min del pga ni ej kunde ta hem detta just nu. Borde de inte vara lönsamt för er att ta hem istället för att förlora kunderna istället ?

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Apr 2005

Vill bara tillägga till tråden att jag har varit supernöjd med mitt ASRock kort, jag har testat olika tillverkare genom tiderna, DFI, ASUS, Gigabyte, MSI och Abit osv men har varit supernöjd med mitt ASRock Extreme6 Z87, såpass att jag kommer välja ASRock Z270 Taichi nästa.

Speciellt deras UEFI upplägg och hur enkelt det går t.ex. uppdatera bios, PWM fläktprofil styrningsmöjligheter (funkar perfekt tillsammans med H440 New Editions PWN fläkthubb). XMP profilerna har alltid funkat bra med de minnen jag testat.

Men framförallt deras onboard ljud lösning gillar jag starkt med den hörlursförstärkaren de kör med. Jämfört med populära ASUS ROG moderkort så lät ASUS väldigt grötigt, fattades högre frekvenser och basen var alldeles för överdriven (typ värre än ZxR) men ASRock är ljudet vädligt klart med bra punchig bas som är både tight och har bra impakt och väldigt analytiska högre frekvenser som framför de minsta detaljerna riktigt bra (på gott och ont kanske).

Vad gäller Ryzen, så som den tråd nån länkade till så är det faktiskt ASRock X370 Taichi samt ASUS Crosshair moderkortet som leder på pappret med deras setup av spänningsregulatorer. Nu kan det ju dock hända att andra moderkortstillverkare konstaterat att Ryzen klockar ju inte bra så det är onödigt att satsa på det men iallafall.

Intel® Core i5-4670K @ 4.4GHz | ASRock Z87 Extreme 6 | G.Skill Sniper 2x8GB @ DDR3-1866 CL9 | Samsung 840 Pro 128GB + Evo 850 500GB | Gigabyte GTX 970 G1 (överklockat) | SuperFlower Titanium 1000W | BenQ ZOWIE XL2540 240Hz | Phanteks PH-TC14PE | M-Audio Q40 hörlurar | Logitech MX-518 | Razer Mantis Speed | Windows 10 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Jonas79:

Jag frågade nyss också om ett Asrock moderkort, Blev Tyskland för min del pga ni ej kunde ta hem detta just nu. Borde de inte vara lönsamt för er att ta hem istället för att förlora kunderna istället ?

Jo absolut, dessvärre förutspådde vi inte att ASRock skulle bli populärt igen i och med Ryzen - Vi har absolut inget emot att ha dem i sortimentet, intresset var helt enkelt för svalt tidigare och vi var tvungna att sluta sälja dem. Tyvärr har vi ingen distributör som sitter med ASRock-moderkort, så även om vi gärna tagit in några ASRock-modeller som gör sig väldigt bra med Ryzen sker inte det ögonblickligen.

Och precis som för alla, både moderkortstillverkare, återförsäljare och kunder, kom all information om Ryzen väldigt nära inpå - Vi hade aldrig en chans att sålla bland utbudet för att se till att tillgodose hela marknaden, vi fick helt enkelt gå på vad som våra moderkortstillverkare erbjöd.

I vilket fall hoppas vi att ditt Ryzen-system levererar! Det ska bli oerhört intressant att följa utvecklingen inom cpu-marknaden framöver, och vi hoppas få skäl att expandera sortimentet ytterligare.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Jag köpte Asrock X99 Thachi från proshop dom har för AM4 Asrock jag väntar lite så jag har råd med X370 Taichi fint moderkort

Skulle vara glad om man kunde köpa Asrock från Inet men jag förstår att dom inte kan ha alla tillverkare

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Jonas79:

Såg att du köpt ett Asrock MB till Ryzen, får jag fråga vilken sida du beställde ifrån, funderar också på ett sådant men kunde ej finna i Sverige och fann denna tråd.

//D

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Jygge:

Jag köpte Asrock X99 Thachi från proshop dom har för AM4 Asrock jag väntar lite så jag har råd med X370 Taichi fint moderkort

Skulle vara glad om man kunde köpa Asrock från Inet men jag förstår att dom inte kan ha alla tillverkare

Kollade sidan du köpt ifrån, men är inte priset helt galet där, 2.990:- ? Ligger på 1800:- i USA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Dannemaen:

Kollade sidan du köpt ifrån, men är inte priset helt galet där, 2.990:- ? Ligger på 1800:- i USA

Kollar man i prisjakten så har dom bra pris
tänk på att det är tull och moms på sakerna i Sverige men kan du fixa från USA så billigt så köp

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

har kört enbart ASRock moderkort i mina datorer sen 2011 både AMD och intel, tror jag är uppe i 7st moderkort totalt från ASRock nu och alla fungerar kanon och inga strul än så länge, det jag har i min main rigg har jag haft sen 2012 nu utan problem

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Jygge:

Kollar man i prisjakten så har dom bra pris
tänk på att det är tull och moms på sakerna i Sverige men kan du fixa från USA så billigt så köp

Jo jag vet, man åker väl högst troligt på tull o moms, förr gick det att komma undan det men det är nog kört numer. Tycker att ASrock Taichi ligger lite överdrivet högt i pris, tror priserna kommer sänkas på de bästa AM4-MB-korten, ska tydligen vara fler nya på G..

Det är ju iof samma sak med 1080 ti, en del av dom ligger bra mycket högre i pris i Sverige gentemot US

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Oliver91:

har kört enbart ASRock moderkort i mina datorer sen 2011 både AMD och intel, tror jag är uppe i 7st moderkort totalt från ASRock nu och alla fungerar kanon och inga strul än så länge, det jag har i min main rigg har jag haft sen 2012 nu utan problem

Fixar de bios-uppdateringar frekvent vartefter ngt problem uppstår... Har bios varit smidigt och stabilt på dina.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017

Är Asrock Taichi-kortet sk "VR-ready" Kommer förmodligen köpa HTC-Vive längre fram...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dannemaen:

Är Asrock Taichi-kortet sk "VR-ready" Kommer förmodligen köpa HTC-Vive längre fram...

Har det USB 3.0 så är det VR-ready.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av ClintBeastwood:

Har det USB 3.0 så är det VR-ready.

OK, det ska det ha:
ASRock
USB 3.1
ASRock USB 3.1 Type-A Port (10Gb/s)
ASRock USB 3.1 Type-C Port (10Gb/s)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Dannemaen:

Fixar de bios-uppdateringar frekvent vartefter ngt problem uppstår... Har bios varit smidigt och stabilt på dina.

Ja, har som sagt aldrig haft några problem med något inklusive bios flashningar som jag gjort direkt i windows och de försöker hålla sig till intel när de gäller LAN och USB.

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Lånar tråden lite...

@Inet
Vad jag har läst på #16888280 & https://hardforum.com/threads/where-are-the-am4-itx-boards.19... så verkar såväl Gigabytes som ASRocks mITX brädor för ryzen lanseras inom ett par veckor. Läste i erat tidigare svar att ni inte har kontakt med något distribitör av ASRock produkter så det kunde dröja lite med att få in deras moderkort i ert sortiment.

Men jag skulle bli överlycklig om ni skulle hinna få in antingen Gigabytes eller ASRocks AB350 mITX moderkort innan juli månad är över. Så jag hinner använda 10% rabattkoden ifrån snes mini :).
Förstavalet är ASRock men hellre Gigabyte mITX innan månadens slut än att vänta till augusti...

http://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20AB350%20Gaming-ITXac/...
http://www.gigabyte.se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Krass:

Lånar tråden lite...

@Inet
Vad jag har läst på #16888280 & https://hardforum.com/threads/where-are-the-am4-itx-boards.19... så verkar såväl Gigabytes som ASRocks mITX brädor för ryzen lanseras inom ett par veckor. Läste i erat tidigare svar att ni inte har kontakt med något distribitör av ASRock produkter så det kunde dröja lite med att få in deras moderkort i ert sortiment.

Men jag skulle bli överlycklig om ni skulle hinna få in antingen Gigabytes eller ASRocks AB350 mITX moderkort innan juli månad är över. Så jag hinner använda 10% rabattkoden ifrån snes mini :).
Förstavalet är ASRock men hellre Gigabyte mITX innan månadens slut än att vänta till augusti...

Inet tar ni in Asrock AB350 Mitx mobot lär ni sälja en hel del av denna modell för är just nu det mest efterfrågade på forumet till Ryzen, Mitx byggen

Chassi: Dan Cases A4 SFX(S) , Moderkort: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac, Processor:Intel i7 7700, Cpu kylare: Cooltek LP53Minnen 16 Gb ddr4 3000 mhz,Startdisk:SSD Samsung 850 Pro 1 TB , Grafikkort:Asus Strix 1080 PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Razer Diamondback Chroma & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Inet
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Krass:

Lånar tråden lite...

@Inet

Skrivet av Jonas79:

Inet tar ni in Asrock AB350 Mitx mobot lär ni sälja en hel del av denna modell för är just nu det mest efterfrågade på forumet till Ryzen, Mitx byggen

Hej!

ASRock är inte aktuellt än men vi har hört av oss till Gigabyte angående lanseringsdatum i Sverige för deras mITX, förhoppningsvis är det snart. Så snart vi får mer information från dem kommer vi att uppdatera här.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005

Haft mitt asrock z68 sedan 2011. Funkat sjukt bra utan problem. Synd att det märket ej är så vanligt i sverige nu

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •