Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jag har lagt till dig i min lista som jag följer..
kör med Defender/Malwarebytes om du tycker det är värt besväret om du får en teamviewer trojan igen.

Ja men alla säger ju olika saker

Permalänk
Skrivet av luddiis:

Ja men alla säger ju olika saker

det är väl det som kallas Demokrati ? vi tycker olika,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Problemet med gratis antivirus är att dom är så tjatiga. Det kommer så ofta uppmaningar att uppgradera till betalversionen. Kan ju hända att det finns bättre än Defender. Men man blir less på ständiga uppmaningar.
Något annat jag vill tipsa om är att inte vara inloggad som "administrator". Det är ju gammal kunskap. Men först nyligen har jag ändrat mitt konto. Bara skapa ett nytt konto och låt denne vara administrator. Ändra sedan ordinarie konto till "standard". Så fort man ska ändra något i datorn så dyker det upp en ruta där man skall ange lösenordet för administratören. Förhoppningsvis dyker denna ruta upp när viruset försöker installera sig också. Men där räcker inte mina kunskaper för att säga att så alltid är fallet. Vet bara att sedan gammalt har jag läst rekommendationer att under normal användning inte vara inloggad som administratör.

Permalänk
Medlem

Förutom ordentligt virusskydd bör du använda ett lösenordsprogram som tex 1Password för att fylla i dina lösenord på siter. Se till att den kräver admin-lösen varje gång innan den kan användas.

Chrome's inbyggda lösenordshjälpare är smidigt att ha, men kan användas av precis vem som helst som använder din dator och bör således inte användas.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Avira? Är det bra malware/virus skydd?

Permalänk
Medlem

Jag har _aldrig_ varit med om att antivirus, antimalware och liknande program lyckats rensa bort ett ordentligt virus när det väl är på datorn. Vi pratar över 500 instanser här i min erfarenhet. Sådana program är inte utkastare, de är dörrvakter.

Permalänk
Medlem

Jag vad rekommenderar ni för anti-virus???

Jag vill ha en exe-fil som kör allt online, inte ett installerat program.
Eller jo, program går bra. Men som jag startar när jag vill och inte kör tyzN processer i bakgrunden och förstör OS helt om det avinstalleras. Har så fina minnen av det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.