Ny gamer; blandade frågor.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: tror du bör spela på absolut lägsta, inte helt säkert att det kommer vara stabila 60fps då ens med den där gpun

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks datorn. Den är överprisad och delarna är gamla. Du har 14 dagars ångerrätt vid distansköp.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Addeez:

@mikael_a1: tror du bör spela på absolut lägsta, inte helt säkert att det kommer vara stabila 60fps då ens med den där gpun

ok, skall gå enligt Kompletts kundservice.

Dock nämnde dem innan köpet att för att kunna spela ännu mer krävande spel, så var det byte av grafikkortet som gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, skall gå enligt Kompletts kundservice.

Dock nämnde dem innan köpet att för att kunna spela ännu mer krävande spel, så var det byte av grafikkortet som gällde.

Det grafikkortet du har i din dator är inte ämnat för spel, utan multimedia och kontorsarbete. Inte ett enda modernt spel lär ens starta med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, skall gå enligt Kompletts kundservice.

Dock nämnde dem innan köpet att för att kunna spela ännu mer krävande spel, så var det byte av grafikkortet som gällde.

Det blir problem med både CPU och GPU :/ Den datorn är riktigt överprisad, vill inte trycka ner ditt köp utan hjälpa dig. Du kan få mycket mer för pengarna. Lämna tillbaka om du kan.
https://www.komplett.se/product/11190 Ger dig mer för pengarna. Annars ger http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA... VÄLDIGT mycket för pengarna för att vara färdigbyggd. (Du får ännu mer rabbat om du är student.)

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Addeez:

@mikael_a1: tror du bör spela på absolut lägsta, inte helt säkert att det kommer vara stabila 60fps då ens med den där gpun

ok, hur sänker jag volymen i CSGO?
i Windows ligger volymen på 13%, men i spelet mycket högre.

har satt allt på "Låg" i grafikinställningarna.
vad för upplösning skall jag köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, hur sänker jag volymen i CSGO?
i Windows ligger volymen på 13%, men i spelet mycket högre.

har satt allt på "Låg" i grafikinställningarna.
vad för upplösning skall jag köra på?

Öppna konsolen i csgo och skriv "volume 0.3" eller gå lägre, högre om det behövs.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Det blir problem med både CPU och GPU :/ Den datorn är riktigt överprisad, vill inte trycka ner ditt köp utan hjälpa dig. Du kan få mycket mer för pengarna. Lämna tillbaka om du kan.
https://www.komplett.se/product/11190 Ger dig mer för pengarna. Annars ger http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X0Y82EA... VÄLDIGT mycket för pengarna för att vara färdigbyggd. (Du får ännu mer rabbat om du är student.)

ok, kan köra CSGO på höga inställningar utan att det laggar.

datorn från Komplett du länkade till var över min budget, samt inga jätteskillnader vad jag kunde se.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Öppna konsolen i csgo och skriv "volume 0.3" eller gå lägre, högre om det behövs.

ok, har ändrat ljudet nu.

har spelat några rundor nu, och märker ingen skillnad på "medel" och "high" inställningar.
spelet flyter på bra, och laggar inte. kommer som sagt dock att köpa ett bättre grafikkort framöver.

Har några frågor:

* är det bara s k "bottar" man spelar med/mot?

* hur väljer man att spela online mot riktiga personer?

*hur ansluter man till olika servrar?

* hur ser jag hur mycket fps jag har i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

datorn från Komplett du länkade till var över min budget, samt inga jätteskillnader vad jag kunde se.

Det är definitivt stora skillnader i prestanda, och kostar ju bara 500 kr mer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loodee:

Det är definitivt stora skillnader i prestanda, och kostar ju bara 500 kr mer?

grafikkortet som sitter i den datorn kommer jag att sätta i min framöver.
kanske något dyrare, beroende på budget vid köptillfället.

sedan är det iofs ddr4 minnen.

hur mycket skiljer i processor? antal kärnor?

Permalänk
Medlem

TS, du har blivit gravt lurad om du har köpt den där datorn för 7500kr. Den är verkligen skit, samtliga komponenter är utdaterade och lämpar sig för att skriva i Word och se på YouTube. Returnera datorn och återkom till Sweclockers, så kan du få hjälp med att bygga ihop någonting bättre. Har du 9000kr totalt, så kan du få en mycket bättre dator för det. T.ex. RX 470 och en Pentium G4560.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

grafikkortet som sitter i den datorn kommer jag att sätta i min framöver.
kanske något dyrare, beroende på budget vid köptillfället.

sedan är det iofs ddr4 minnen.

hur mycket skiljer i processor? antal kärnor?

7100 har färre kärnor men presterar oftast lika eller bättre när det gäller spelande (googla benchmarks och prestandatester mellan de två, eller 6100 som är något långsammare än 7100). Sedan är det som någon nämnde tidigare enorm skillnad på grafikkorten i de två datorerna.

Vet inte hur det är att lämna tillbaka färdigbyggda datorer, men du borde absolut göra det om möjligt; som flera har nämnt är den dator du köpt väldigt mycket dyrare än vad den är värd.

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt TS bör lyssna på de råd om att lämna tillbaka datorn. Komplett är generösa med att ta tillbaka delar de sålt. Du kan definitivt göra en bättre deal för dina pengar än den där. Du kan troligen få en dator som duger till det du vill ha den till direkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Tycker definitivt TS bör lyssna på de råd om att lämna tillbaka datorn. Komplett är generösa med att ta tillbaka delar de sålt. Du kan definitivt göra en bättre deal för dina pengar än den där. Du kan troligen få en dator som duger till det du vill ha den till direkt.

På vilket sätt kan jag göra en bättre deal för samma budget?

Ok, sätt ihop en dator som presterar bättre än min, så är jag beredd att ge med mig. Då skall det vara ett bra grafikkort i som presterar bra i Battlefield 4 (senaste?) och Star Wars Battlefront. Det kommer jag som sagt att sätta i min dator längre fram

Jag kommer att prata med Komplett under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur du kan göra en bättre deal för samma summa? Börja med lite research..

Permalänk
Medlem

@mikael_a1:

Hej

Om din budget ligger vid 9000kr~ så skulle kanske: https://www.inet.se/kundvagn/bild/10224096/ vara något.
Den ligger strax över din budget men skulle kunna sänkas med ett annat chassi, nätagg och eventuellt ett annat grafikkort.

Sen om du behöver mer lagring så skulle jag rekommendera en HDD eller bara gå på endast en HDD till att börja med istället för en SSD. Samma dator går nog att få billigare om du köper delar från olika hemsidor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

På vilket sätt kan jag göra en bättre deal för samma budget?

Ok, sätt ihop en dator som presterar bättre än min, så är jag beredd att ge med mig. Då skall det vara ett bra grafikkort i som presterar bra i Battlefield 4 (senaste?) och Star Wars Battlefront. Det kommer jag som sagt att sätta i min dator längre fram

Jag kommer att prata med Komplett under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu, till att börja med så är delarna i den datorn du köpt något av det minst prisvärda som finns.
Berätta hur mycket du är beredd att lägga så kommer du få bästa tänkbara råd här i tråden för vad du bör göra med dina pengar.
Komplett påbörjar imorgon en stor rea, de brukar sänka någon gamingdator med typ 2000 under sin rea. Då bör du kunna få tag på något rätt hyfsat inom budget
Återkom gärna till forumet med frågor. Många här är väldigt hjälpsamma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aigoo:

@mikael_a1:

Hej

Om din budget ligger vid 9000kr~ så skulle kanske: https://www.inet.se/kundvagn/bild/10224096/ vara något.
Den ligger strax över din budget men skulle kunna sänkas med ett annat chassi, nätagg och eventuellt ett annat grafikkort.

Sen om du behöver mer lagring så skulle jag rekommendera en HDD eller bara gå på endast en HDD till att börja med istället för en SSD. Samma dator går nog att få billigare om du köper delar från olika hemsidor också.

Min budget låg på 7500 kr, och den skall användas till videoredigering och spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10224502/

Det här är det mesta jag kan se att du får för dina pengar vid den budgeten.
Dock nämnde du att du hade 1500-2000 att uppgradera den andra datorn för, dvs den du tänkte returnera?
Mitt förslag är att du lägger samma summa extra på den här, det innebär ljusår skillnad i vad datorn klarar av och hur rapp den upplevs. (Bättre processor och en SSD kan då läggas till)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

På vilket sätt kan jag göra en bättre deal för samma budget?

Ok, sätt ihop en dator som presterar bättre än min, så är jag beredd att ge med mig. Då skall det vara ett bra grafikkort i som presterar bra i Battlefield 4 (senaste?) och Star Wars Battlefront. Det kommer jag som sagt att sätta i min dator längre fram

Jag kommer att prata med Komplett under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, https://www.komplett.se/product/11190 ger dig mer för pengarna. Om du nu vill ha en "Komplett dator". Den kostar 500 kr mer ja, men du slipper ju köpa ett 1050Ti då det redan finns med där. Sen får du en mycket bättre CPU (för spel) och likvärdig vid videoredigering etc. Tyvärr saknas SSD men det man läggas in billigare än vad gpun kommer kosta att lägga in i den nuvaranade.

Skrivet av mikael_a1:

datorn från Komplett du länkade till var över min budget, samt inga jätteskillnader vad jag kunde se.

Möjligt att den var över budget, men du borde då spara 500 kr och vänta med ditt köp. Nej jag förstår att du inte kan se skillnaderna då du har köpt denna datorn https://www.komplett.se/komplett-office-a30/10736#!tab:extra från början. Men de finns. Kolla inte blint på antal kärnor, antal mängd ram på gpu etc när du kollar specs. Kolla på benchmarks istället.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@mikael_a1 Hade jag varit du så hade jag lämnat tillbaka delarna och tagit pengarna tillbaka.

Sedan hade jag surfat in på SweC's marknad och letat upp en bra begagnad dator för 7500.

Datorer är i mångt och mycket som bilar; Otroligt dyra att köpa nytt och sänks i värde otroligt vid första användning. Att köpa begagnat är mycket, mycket, mycket mer prisvärt och ger så mycket mer.

exempel:

http://www.sweclockers.com/marknad/137583-speldator-saljes

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jaevel:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10224502/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10224502/

Det här är det mesta jag kan se att du får för dina pengar vid den budgeten.
Dock nämnde du att du hade 1500-2000 att uppgradera den andra datorn för, dvs den du tänkte returnera?
Mitt förslag är att du lägger samma summa extra på den här, det innebär ljusår skillnad i vad datorn klarar av och hur rapp den upplevs. (Bättre processor och en SSD kan då läggas till)

Släng in en Pentium G4560 istället för 6100.
Lägg pengarna på en 1TB HDD eller en GTX 1060/ RX 470.

Nätagget låter apa. Tycker B500 eller Effekt är roligare modeller. Även Integra är roligare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10224502/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10224502/

Det här är det mesta jag kan se att du får för dina pengar vid den budgeten.
Dock nämnde du att du hade 1500-2000 att uppgradera den andra datorn för, dvs den du tänkte returnera?
Mitt förslag är att du lägger samma summa extra på den här, det innebär ljusår skillnad i vad datorn klarar av och hur rapp den upplevs. (Bättre processor och en SSD kan då läggas till)

Ok, känner att denna tråden spårat ur, då den från början handlade om CSGO. Är nöjd med mitt köp, och kommer satsa på ett bättre grafikkort framöver. Nog om detta tack.

Hur spelar man det ihop med andra dvs ej s k bottar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, känner att denna tråden spårat ur, då den från början handlade om CSGO. Är nöjd med mitt köp, och kommer satsa på ett bättre grafikkort framöver. Nog om detta tack.

Hur spelar man det ihop med andra dvs ej s k bottar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte regna på din parad här men ibland är det bra att lyssna på de tips man får. Du har köpt en Fiat till priset av en BMW, jag tycker du ska vara förbannad och skulle ha krävt återköp av ren princip. Tycker det är skamligt av komplett att ens sälja det där paketet.

Om du inte redan hittat hur man spelar online finns en meny som heter "sök bland gemenskapsservrar" eller liknande, där kan du spela mot andra spelare och träna lite innan du går på tävlingsinriktat som kan vara en rätt tuff upplevelse för nybörjare då många anser sig vara bättre än andra och lätt blir otrevliga om spelet inte går i deras favör.

För att tydliggöra lite kring steam, battlenet och origin är de plattformar för att köpa spel, ladda hem och installera dom på din hdd/ssd och samla dom under ett grafiskt gränssnitt som gör det lätt för användaren att starta eller göra ändringar etc på sina installerade spel. Dessa plattformar har också ett slutet socialt nätverk där du kan lägga till spelare som du trivs med och se när de är online, vad de spelar och skicka meddelanden till dom.

Steam är den plattform som har flest spel (tror jag) och flest användare där bland annat titlar som cs, cod och mycket annat finns att tillgå.

Battlenet är blizzards egna plattform för deras spel och spelare. Där finns wow, hearthstone, starcraft, diablo, overwatch och Heroes of the storm. Jag gillar personligen blizzards spel väldigt mycket och deras titlar är världsledande i nästan alla genrer de finns tillgängliga i.

Origin har battlefield i sin plattform mer vet jag inte om den.

Lycka till med spelandet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robiban:

Vill inte regna på din parad här men ibland är det bra att lyssna på de tips man får. Du har köpt en Fiat till priset av en BMW, jag tycker du ska vara förbannad och skulle ha krävt återköp av ren princip. Tycker det är skamligt av komplett att ens sälja det där paketet.

Om du inte redan hittat hur man spelar online finns en meny som heter "sök bland gemenskapsservrar" eller liknande, där kan du spela mot andra spelare och träna lite innan du går på tävlingsinriktat som kan vara en rätt tuff upplevelse för nybörjare då många anser sig vara bättre än andra och lätt blir otrevliga om spelet inte går i deras favör.

För att tydliggöra lite kring steam, battlenet och origin är de plattformar för att köpa spel, ladda hem och installera dom på din hdd/ssd och samla dom under ett grafiskt gränssnitt som gör det lätt för användaren att starta eller göra ändringar etc på sina installerade spel. Dessa plattformar har också ett slutet socialt nätverk där du kan lägga till spelare som du trivs med och se när de är online, vad de spelar och skicka meddelanden till dom.

Steam är den plattform som har flest spel (tror jag) och flest användare där bland annat titlar som cs, cod och mycket annat finns att tillgå.

Battlenet är blizzards egna plattform för deras spel och spelare. Där finns wow, hearthstone, starcraft, diablo, overwatch och Heroes of the storm. Jag gillar personligen blizzards spel väldigt mycket och deras titlar är världsledande i nästan alla genrer de finns tillgängliga i.

Origin har battlefield i sin plattform mer vet jag inte om den.

Lycka till med spelandet!

tack för ett bra inlägg. några frågor återstår för mig som jag hoppas du har tid och möjlighet att svara på:

* hur hittar man en bra server att spela på? hur ansluter man?

* när man väljer "välj bland gemenskapsservrar"; är det riktiga personer eller bottar?

*varför dör jag så lätt, medans fienden tål flera träffar? (har kevlar och hjälm).

* Taktik; någon taktik att rekommendera?

Tycker det är svårt att se var fienden befinner sig, och försöker försiktigt utforska kartan.
Dock så dör man direkt, då fienden står t ex bakom en dörr eller i ett hörn och lurpassar.

* Kan man se fienden på kartan? (har kollat en del på proffsspelare, och där syns fienden i form av gula figurer.
Går detta att ställa in?

Permalänk

steam är Gabens sätt o göra dig pank