Permalänk
Medlem

IP-Only VLAN ID

Hej, precis fått öppen fiber via IP-only installerat. Tyvärr hamnade fiberintaget långt från vår kopplingspunkt för hemnätverket. Köpte således en längre fiberpatch + passande sfpmodul till min Ubiquiti edgeswitch 24. Funkar fint att komma ut på nätet.
Tänkte nu tagga WAN-porten med inkommande VLAN ID för IP-TV och Telefoni och skicka ut på lämpliga portar i switchen.
Är det någon som vet vilka vlan id som används IP IP-only öppna nät? Har hittat många trådar om Telias öppna fiber.

Permalänk
Medlem

hmm jag har i bakhuvudet att flera använder vlan100 för tv, testa lite olika.
Måste fråga, kör du en switch utan brandvägg mot wan? känns väldigt osäkert.
eller menar du unfi security gateway 4 pro eller liknade?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perk79:

Hej, precis fått öppen fiber via IP-only installerat. Tyvärr hamnade fiberintaget långt från vår kopplingspunkt för hemnätverket. Köpte således en längre fiberpatch + passande sfpmodul till min Ubiquiti edgeswitch 24. Funkar fint att komma ut på nätet.
Tänkte nu tagga WAN-porten med inkommande VLAN ID för IP-TV och Telefoni och skicka ut på lämpliga portar i switchen.
Är det någon som vet vilka vlan id som används IP IP-only öppna nät? Har hittat många trådar om Telias öppna fiber.

Alla har ju inte VLAN taggning på sin IPTV.
Testa om routern/switchen kan skicka ut multicasting på nån port.
Annars blir det nog att wiresharka för att se vad som finns på tråden.

Skrivet av aragon:

hmm jag har i bakhuvudet att flera använder vlan100 för tv, testa lite olika.
Måste fråga, kör du en switch utan brandvägg mot wan? känns väldigt osäkert.
eller menar du unfi security gateway 4 pro eller liknade?

Inga problem att sätta en rätt konfigurerad intelligent switch före routern.
En dum switch blir förstås katastrof.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Alla har ju inte VLAN taggning på sin IPTV.
Testa om routern/switchen kan skicka ut multicasting på nån port.
Annars blir det nog att wiresharka för att se vad som finns på tråden.

Inga problem att sätta en rätt konfigurerad intelligent switch före routern.
En dum switch blir förstås katastrof.

Det är en layer3 switch som tar emot inkommande fiber, till den har jag anslutit brandväggen som jag sitter bakom, det känns lugnt.

Wireshark ger mig lite vlan id att välja på: 129, 114, 134, 117, 136, 138, 140 - mest frekvent förekommer 129 och 140. Det som är lite mysko är att det förekommer en del trafik där som inte kommer från mina prylar nån technicolor och nån asus* som gör en massa arpreq, konstigt att jag kan se andra kunders trafik på mitt WAN-interface...

Ingen som kan verifiera om något av dessa vlan är rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Perk79:
Att du ser andra ARP beror nog på fel av nät leverantören.
Andra har råkat ut för detta med stora problem.
Mer info finns i denna post: #16590308

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Perk79: Kom du fram till något med vilka VLAN iptv och iptelefoni använder i ip-only's nät?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Hej!

Nej, jag har lagt det på is. Skapade ett VLAN för datorerna och har sedan taggat upp portar i switches för detta ändamål. Övriga portar untagged då funkar TV, internet. Telefon vet jag inte för jag kör inte det.