PUBG: Playerunknown's Battlegrounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macce601:

Så finns det nån förklaring till detta fenomen? Va gör vi för fel?

Skrivet av macmann1:

Mitt kan som sagt gå upp mot 100% om jag höjer grafikinställningarna. Jag hade ju förstått om CPU hade legat på 100% och flaskat grafikkortet, men när båda ligger kring 60% och ändå inte når upp satt maxgräns tycker jag då att det visst är konstigt.

Spelmotorrelaterat kanske. Jag har inte spelat efter att nya banan gick live, så jag vet inte hur spelet rullar för mig nu. Men som ett exempel så tänker jag på min överdetaljerade bas i Fallout 4. I basen så gick varken CPU eller GPU över 30% och ändå så droppade FPS till 15-20. Nu är det inte rakt jämförbart av flera anledningar, men fenomenet är likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@macce601: förklaringen finnes delvis i ett dåligt optimerat spel men också framför allt på att du kanske inte lirar med inställningarna på max i kombination med hög upplösning. I vissa fall har även minnenas hastighet inverkan i pubg. Skulle säga att PUBG i 9/1
0 fall bottleneckas av CPU

Jo så äre ju. kör inte alls på högsta grafikinställningarna. kör långt ifrån det för jag tycker ändå spelet på något vis flyter bättre då.
Synd när man ändå har komponenter som ska klara allt på ultra typ.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

@macce601: yes sen tror jag att det finns en limit också i pubg på max FPS

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Avstängd

Spelet i sig är dåligt optimerat, det får man ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Väldigt underhållande klipp från "funny moments" för den intresserade. 8:45 in i videon händer något väldigt roligt tycker jag. Sicket skitspel man spenderar alldeles för mycket tid på...
https://www.youtube.com/watch?v=CdvqZzVrh4Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Väldigt underhållande klipp från "funny moments" för den intresserade. 8:45 in i videon händer något väldigt roligt tycker jag. Sicket skitspel man spenderar alldeles för mycket tid på...
https://www.youtube.com/watch?v=CdvqZzVrh4Y

Ha det där vid 8:45 händer ju allt för ofta. Jag har aldrig lyckats spraya ner någon motståndare på lite avstånd. Medans jag själv blir nersprayad på 100m som ingen ting. Har nån nå hett tips på hur man lyckas spraya så jäkla bra med typ M416?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Spelet i sig är dåligt optimerat, det får man ha i åtanke.

Vad exakt betyder "dåligt optimerat" ? Låter som något folk slänger runt utan att faktiskt veta rent tekniskt vad det innebär.
Så vad innebär det exakt? Vad är det för kodning och liknande som är dåligt optimerat och hur kan man lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Vad exakt betyder "dåligt optimerat" ? Låter som något folk slänger runt utan att faktiskt veta rent tekniskt vad det innebär.
Så vad innebär det exakt? Vad är det för kodning och liknande som är dåligt optimerat och hur kan man lösa det?

Svårt att säga vad som avses i just det här fallet, men efter ett antal timmar på reddit så brukar det grunda sig på:

  • fps som pendlar mellan 100-200+ fps även med riktigt bra rigg. Ett bra optimerat spel för mig erbjuder en ganska jämn upplevelse vad det gäller fps.

  • Många får extrema fps-drops, så långt ner som 60 fps. Även om man ligger på runt 120 som medel. Stora städer som Yasnaya har en tendens att skapa dessa enorma drops om man blickar ut över staden.

  • Netcode har fått mycket kritik eftersom man som spelar ofta blir skjuten bakom skydd (rubberbanding). Här hävdar communityn att det beror på för stor andel spelare med hög ping. Ofta kineska spelare som använder VPN.

Vidare så har det efter 6.0-releasen introducerats någon form av freeze-lag - bilden låser sig några sekunder.

Vad den ojämna fpsen beror på vet jag inte riktigt. Men vad jag har läst köpte man in väldigt mycket resources från unreal engine marketplace som kanske inte var så optimerade. Nu har man försökt att skapa modeller och texturer själv. Ett resultat av det är Erangel 2.0.

Kan tilläggas att jag hade 70 fps i Vikendi-lobby med hårdvaran i signaturen. Det tycker jag känns i underkant med allting på low (spelade ingen roll om jag höjde grafikinställningar).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Harbls:

Vad exakt betyder "dåligt optimerat" ? Låter som något folk slänger runt utan att faktiskt veta rent tekniskt vad det innebär.
Så vad innebär det exakt? Vad är det för kodning och liknande som är dåligt optimerat och hur kan man lösa det?

Många skyller på "dålig optimering" när det i själva verket kan var allt mellan att spelaren (Mest vanliga) är dålig, skillnad i ping mellan spelarna som möter sig _OCH_ faktiskt dålig kod. Men man måste komma ihåg att PUBG var ett av de första spelen med 100 spelare på samma server med 60 tick. I dessa ticksen så samlas alla data i en radie av 1km runt om alla spelare in och reggar ALLA rörelser, inventory, ammunition etc. CoD och BF låg på 18 resp. 16 ticks fram till ett par år sedan, och det var med betydligt färre spelare och kombinationer av utrustning.

PUBG har inte världens bästa kodbas någonstans, men de har legat i framkant - Det är mycket svårare att leda än att följa.

Skrivet av samurai:

Svårt att säga vad som avses i just det här fallet, men efter ett antal timmar på reddit så brukar det grunda sig på:

  • fps som pendlar mellan 100-200+ fps även med riktigt bra rigg. Ett bra optimerat spel för mig erbjuder en ganska jämn upplevelse vad det gäller fps.

  • Många får extrema fps-drops, så långt ner som 60 fps. Även om man ligger på runt 120 som medel. Stora städer som Yasnaya har en tendens att skapa dessa enorma drops om man blickar ut över staden.

  • Netcode har fått mycket kritik eftersom man som spelar ofta blir skjuten bakom skydd (rubberbanding). Här hävdar communityn att det beror på för stor andel spelare med hög ping. Ofta kineska spelare som använder VPN.

Vidare så har det efter 6.0-releasen introducerats någon form av freeze-lag - bilden låser sig några sekunder.

Vad den ojämna fpsen beror på vet jag inte riktigt. Men vad jag har läst köpte man in väldigt mycket resources från unreal engine marketplace som kanske inte var så optimerade. Nu har man försökt att skapa modeller och texturer själv. Ett resultat av det är Erangel 2.0.

Kan tilläggas att jag hade 70 fps i Vikendi-lobby med hårdvaran i signaturen. Det tycker jag känns i underkant med allting på low (spelade ingen roll om jag höjde grafikinställningar).

Om det inte spelar någon roll vilka grafikinställningar du väljer så är det CPU som knepar. Kör du på flera skärmar? Med olika upplösning/refreshrates? Jag har Vega 56 + Ryzen 2600 och ligger på minst ~100 i 1440p med allt på medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Om det inte spelar någon roll vilka grafikinställningar du väljer så är det CPU som knepar. Kör du på flera skärmar? Med olika upplösning/refreshrates? Jag har Vega 56 + Ryzen 2600 och ligger på minst ~100 i 1440p med allt på medium.

Satt precis och tittade på en streamer och han har en 8700k, 1080ti, 1080p på very low och en separat stream-PC. Han droppade under 100 fps.
Så det är bara att gratulera att ditt vega presterar bra!

Nix, jag har bara använt en skärm. CPU:n presterar bra i alla andra spel. Har för övrigt testat allt som går att testa där användare har märkt skillnad vad det gäller fps (fullscreen mode, inaktivera helskärmsoptimering, åtsidosätt DPI-skalning, inaktivera gamebar, empty standbylist, inga overlays, hög prioritet på task m.m.)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av samurai:

Satt precis och tittade på en streamer och han har en 8700k, 1080ti, 1080p på very low och en separat stream-PC. Han droppade under 100 fps.
Så det är bara att gratulera att ditt vega presterar bra!

Nix, jag har bara använt en skärm. CPU:n presterar bra i alla andra spel. Har för övrigt testat allt som går att testa där användare har märkt skillnad vad det gäller fps (fullscreen mode, inaktivera helskärmsoptimering, åtsidosätt DPI-skalning, inaktivera gamebar, empty standbylist, inga overlays, hög prioritet på task m.m.)

Låter rackarns skumt att de, du inkluderad, får så rasslig prestanda. Visst händer det att man droppar under 100 om det händer en massa och man är 20 personer på 100x100 meter. Men jag ligger oftare på 100-144hz än under :S Eller så är det bara så att jag har tid att kolla på fps när inget händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Ha det där vid 8:45 händer ju allt för ofta. Jag har aldrig lyckats spraya ner någon motståndare på lite avstånd. Medans jag själv blir nersprayad på 100m som ingen ting. Har nån nå hett tips på hur man lyckas spraya så jäkla bra med typ M416?

Ut på träningsbanan och spraya. Hitta en känslighet som passar ditt muskelminne och nöt. Jag får köra med - ett högre tal i inställningarna - än vad jag önskar när det kommer till känslighet, annars kan jag inte röra siktet fort nog horisontellt och vertikalt. Hur man än vänder sig har man arslet bak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Ha det där vid 8:45 händer ju allt för ofta. Jag har aldrig lyckats spraya ner någon motståndare på lite avstånd. Medans jag själv blir nersprayad på 100m som ingen ting. Har nån nå hett tips på hur man lyckas spraya så jäkla bra med typ M416?

Hjälper att croucha samt "rätt" attachtments.

Annars så är det väl för det mesta muskelminne även fast det inte är en fast spray pattern.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@samurai: Undrar vad det är som ger dessa störningar? Har personligen inte haft några freeze-lags osv.
Är spelet optimerat för en viss specifik hårdvara? Eller är det användaren som har datorn full av malware från allt porrsurfande som sedan skylls på "dåligt optimerat" spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

@samurai: Undrar vad det är som ger dessa störningar? Har personligen inte haft några freeze-lags osv.
Är spelet optimerat för en viss specifik hårdvara? Eller är det användaren som har datorn full av malware från allt porrsurfande som sedan skylls på "dåligt optimerat" spel?

Får också random fryslagg, inte alls ofta , men det händer, dock åker aldrig fps ner vid tillfällena, tror jag inte iaf, brukar kolla snabbt på fps mätaren när. det händer . 👀
Och här porrsurfas det inte kan jag säg , behövs inte
Och kollar malware titt som tätt och lör CCleaner rätt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Hjälper att croucha samt "rätt" attachtments.

Annars så är det väl för det mesta muskelminne även fast det inte är en fast spray pattern.

Så det gör så himla mycket när man crouchar? Kansle skulle göra det oftare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Så det gör så himla mycket när man crouchar? Kansle skulle göra det oftare...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en anledning till att nästan alla proffs crouchar när dem sprayar
Själv är jag förbannat dålig på att göra det själv..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Hur flyter spelet nu för tiden? Inte spelat på säkert ett år.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Finns en anledning till att nästan alla proffs crouchar när dem sprayar
Själv är jag förbannat dålig på att göra det själv..

Det är så va?
Jag är så skadad, vill ju strafea om vartannat, så blir ju stående nästan alltid, crouchar en del nör jag snipar med aniper och dmr 👀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar vara en våg av cheats nu , brukar reporta rätt ofta (nu mera varje match när jag dör fast det ser "legit" ut) .... får en jäkla massa meddelanden om att dom upptäckt fuskisar

Googlade lite och nån "Radar" verkar vara den som används , ofta inga uppenbara cheaters men får en känsla av att fienden vet nästan exakt vart jag är .

Fler som upplevt samma elände ?

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Verkar vara en våg av cheats nu , brukar reporta rätt ofta (nu mera varje match när jag dör fast det ser "legit" ut) .... får en jäkla massa meddelanden om att dom upptäckt fuskisar

Googlade lite och nån "Radar" verkar vara den som används , ofta inga uppenbara cheaters men får en känsla av att fienden vet nästan exakt vart jag är .

Fler som upplevt samma elände ?

Även om detta kommer mötas av standard ”L2P” och ”spela inte TPP” och liknande idiotargument så kan jag bara hålla med dig.

Jag och polarn körde några timmar igår och stötte på 100% uppenbara fuskare i varannan match typ.
Troligtvis fuskare i varje match men hade väl turen att inte stöta på dem varje runda...

Börjar bli jäkligt tröttsamt. Förr landade vi alltid i top10 i 99% av våra matcher men nuförtiden är den procenten betydligt lägre pga fuskare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruiser:

Verkar vara en våg av cheats nu , brukar reporta rätt ofta (nu mera varje match när jag dör fast det ser "legit" ut) .... får en jäkla massa meddelanden om att dom upptäckt fuskisar

Googlade lite och nån "Radar" verkar vara den som används , ofta inga uppenbara cheaters men får en känsla av att fienden vet nästan exakt vart jag är .

Fler som upplevt samma elände ?

Har inte spelat sedan nya banan patchades in på live så jag kan inte säga för egen del. Men kollat en del på streams och där märks inte någon jätteökning av fuskare. Radar-fusket ser ju ut att ha funnits sedan 2017 och var inte något jag märkte av när jag spelade som mest, men visst, det kan ju vara någon uppsving nu.

Problemet med radar är ju att en spelare som är kass på att skjuta fortfarande är det även med radar. Det betyder att möter de en bra spelare så förlorar de ofta ändå. Och då blir fuskarna svåra att se. Och tittar man på en bra streamer så blandas de nog oftast ihop med streamsnipers eftersom beteendet blir lika.

Permalänk
Medlem

Mjo även med Radar fusk så verkar dom suga , som sagt reportar regelbundet även när jag inte misstänker något , får väldigt ofta upp meddelande att dom upptäckt misstänkt "behavior" av spelaren i fråga .

Och "L2P" och "spela inte TPP" räknar man kallt med att få efter gnälliga inlägg (fast mer en iakttagelse än gnäll ) , har runt 2000 timmar med 95% FPP solo (5% i random squads å prövat tpp) , så är ganska immun

Trots känslan av att vara en röd dot på kartan så har det gått förvånansvärt bra sista tiden trots att ena handen e halvpajj (bra träning av fingarna dock efter böjsena operationen)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Mjo även med Radar fusk så verkar dom suga , som sagt reportar regelbundet även när jag inte misstänker något , får väldigt ofta upp meddelande att dom upptäckt misstänkt "behavior" av spelaren i fråga .

Och "L2P" och "spela inte TPP" räknar man kallt med att få efter gnälliga inlägg (fast mer en iakttagelse än gnäll ) , har runt 2000 timmar med 95% FPP solo (5% i random squads å prövat tpp) , så är ganska immun

Trots känslan av att vara en röd dot på kartan så har det gått förvånansvärt bra sista tiden trots att ena handen e halvpajj (bra träning av fingarna dock efter böjsena operationen)

Varför sitter du och reportar fastän du inte misstänker något? Sitter alla och gör som du så åker folk på temporära bans när dom inte sitter och fuskar för att alla reportar allt som rör sig.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

Varför sitter du och reportar fastän du inte misstänker något? Sitter alla och gör som du så åker folk på temporära bans när dom inte sitter och fuskar för att alla reportar allt som rör sig.

Eftersom det verkar funka ..... "legit" spelare åker inte på tempbans , bara om man har något fuffens för sig , dom kollar ju olika mönster hos spelarna , är det knasigt så är det .

Använder man "Radar" snyggt så blir man nog aldrig bannad dock

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Eftersom det verkar funka ..... "legit" spelare åker inte på tempbans , bara om man har något fuffens för sig , dom kollar ju olika mönster hos spelarna , är det knasigt så är det .

Använder man "Radar" snyggt så blir man nog aldrig bannad dock

Nja, får en spelare tillräckligt många reports mot sig så åker du på temp-ban och kan inte spela förens dom kollat upp dig ordentligt även om du inte fuskar. Därför sitter en del proplayers med enskilda konton för vanliga public games, och med andra konton som inte får vara bannade när dom ska lira faceit/whatever.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

Nja, får en spelare tillräckligt många reports mot sig så åker du på temp-ban och kan inte spela förens dom kollat upp dig ordentligt även om du inte fuskar. Därför sitter en del proplayers med enskilda konton för vanliga public games, och med andra konton som inte får vara bannade när dom ska lira faceit/whatever.

Får du tillräckligt många reports mot dig för att åka på en temp-ban så håller du på med något skit. Så är det ju bara
Personligen så reportar jag minsta lilla misstanke på fusk och jag får konstant feedback på att personerna blivit bannade.
Fler personer borde rapportera skumt beteende så kanske spelet hade blivit roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Får du tillräckligt många reports mot dig för att åka på en temp-ban så håller du på med något skit. Så är det ju bara
Personligen så reportar jag minsta lilla misstanke på fusk och jag får konstant feedback på att personerna blivit bannade.
Fler personer borde rapportera skumt beteende så kanske spelet hade blivit roligare.

Sitter alla och gör som @Cruiser så är det inte konstigt att man blir bannad tillslut även fast man inte fuskar. Även om det är temporär bann så är tar det ju bort lusten att lira.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

Sitter alla och gör som @Cruiser så är det inte konstigt att man blir bannad tillslut även fast man inte fuskar. Även om det är temporär bann så är tar det ju bort lusten att lira.

Tråkigt om det händer men tror inte ens det är 1% av alla tempbans som går till folk som inte förtjänar det tbh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KLIONE:

Sitter alla och gör som @Cruiser så är det inte konstigt att man blir bannad tillslut även fast man inte fuskar. Även om det är temporär bann så är tar det ju bort lusten att lira.

Skrivet av Harbls:

Tråkigt om det händer men tror inte ens det är 1% av alla tempbans som går till folk som inte förtjänar det tbh

Min oro är nog inte huruvida oskyldiga blir bannade. Den risken är nog störst om PUBG-partners skulle rapportera in felaktigt. Det jag bekymrar mig mer över är i så fall att de behöver lägga tid på att utreda spelare som inte fuskar när de istället kunde jaga fuskare. Men man får väl hoppas att även de oskyldigt anklagade tillför något till beräkningarna för att bättre kunna hitta de som faktiskt fuskar.