Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken ubuntu ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Vilken ubuntu ska jag använda?

Jag har några labbar jag sitter och gör mot universitetets virtuella server som jag kopplar upp mig mot via Putty. Nu är det så att jag igår körde shutdown now och ända sen dess får jag "Network error: Connection refused". Den verkar med andra ord inte ha gillat att jag körde det kommandot.

Därför behöver jag nu ladda hem ubuntu och köra labbarna via terminalen. Är dock helt off på linux utöver de labbar jag kört så jag vet inte riktigt vad jag behöver ladda hem. Är det så enkelt som att jag bara behöver ladda hem ubuntu 16.04.2 och sätta igång?

Permalänk
Medlem

"shutdown now" stänger av datorn, det är samma som att trycka på startmenyn och välja "Stäng av" i Windows . Jag vet inte hur de virtuella servrarna fungerar, men det verkar ju konstigt om du som användare kan stänga av en utan att kunna starta den igen.

Hur som helst, när det gäller Ubuntu så kan du välja mellan 16.04.2 eller 16.10. 16.04.2 är en så kallad "Long Term Support"-version (LTS), vilket betyder att den kommer få säkerhetsuppdateringar under 5 år. 16.10 är den senaste versionen av Ubuntu, och får endast säkerhetsuppdateringar i 9 månader. Men en ny version av Ubuntu släppts var 6:e månad, så det är inget problem bara man uppgraderar till den nya versionen hela tiden.

16.04.2 är alltså lämplig för t.ex. servrar där man vill ha en vältestad version som man kan köra i några år, medan 16.10 är lämpligare för vanliga användare som vill ha nyare versioner av program och som inte har något emot att uppgradera till en ny version då och då. Notera också att siffrorna i versionnummren är datum, d.v.s. nästa version av Ubuntu kommer vara 17.04 som kommer nästa månad.

Permalänk
Medlem

@perost: Måste jag installera om hela datorn för att få in Ubuntu? Vill ju gärna använda slippa det. Hoppades att på något sätt kunna köra Ubuntu "i bakgrunden" med jag gör mina labbar, sen stänga ner och återgå till windows. Jag vill liksom ha någonstans att leka utan att det påverkar resten av datorn.

Permalänk

Det beror lite på vad dina labbar innebär. Det kan vara så att du förväntas kunna nå resurser från din virtuella maskin som kursen har satt upp. Tex repositorys, git's osv. Du får nog be dina kursledare om att starta upp maskinen igen. När jag läste distanskurser hade jag även möjlighet att få maskinen återställd om jag behövde.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Tejprullen: Problemet är att jag är stressad att få gjort så mycket som möjligt i helgen och kursansvarig är ledig hela helgen. Hoppades därför att kunna göra så mycket själv tillsvidare.

Edit: Kom på nu att när kursen startade fick man välja om man skulle köra den virtuella servern eller ladda hem egen linux distribution så man behöver nog inte tillgång till något på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

@perost: Måste jag installera om hela datorn för att få in Ubuntu? Vill ju gärna använda slippa det. Hoppades att på något sätt kunna köra Ubuntu "i bakgrunden" med jag gör mina labbar, sen stänga ner och återgå till windows. Jag vill liksom ha någonstans att leka utan att det påverkar resten av datorn.

Du kan sätta upp en virtuell maskin, t.ex. med VirtualBox som är hyffsat lättanvänt. Här finns en guide som går igenom hur man gör (dock med äldre versioner av VirtualBox och Ubuntu, så en del saker kan se lite annorlunda ut).

Permalänk
Medlem

Beroende på vad labbarna går ut på kanske du t.o.m. kan klara dig med en s.k. live-distro (kör direkt från ett usb-minne eller en dvd).

Att ladda ned VirtualBox och köra linux virtuellt på sin egen dator är dock det alternativ jag hade valt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

@perost: Måste jag installera om hela datorn för att få in Ubuntu? Vill ju gärna använda slippa det. Hoppades att på något sätt kunna köra Ubuntu "i bakgrunden" med jag gör mina labbar, sen stänga ner och återgå till windows. Jag vill liksom ha någonstans att leka utan att det påverkar resten av datorn.

Gör det virtuellt då?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

http://www.osboxes.org/ har färdiga installationer för både virtualbox och vmware, slipper man slösa tid på att installera själv. Bara tanka hem en hdd-image och importera i respektive progg

Permalänk
Medlem

Fast vill du installera Ubuntu på din egna dator går det bra utan att ta bort Windows. Du har valet i installationen av Ubuntu att installera Ubuntu bredvid ditt Windows. Du dualbootar mellan ditt Windows och Ubuntu. Fast gör du fel vid installationen kanske du raderar Windows, så det kanske är bättre att installera Ubuntu virtuellt. Ville bara nämna alternativet...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable