Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

HDMI-kablar?

Det hävdas lite här och där att alla HDMI-kablar är lika bra, men i min upplevelse har det inte varit så.

Exempel; jag köpte ett märke av kabel i olika längder för att snygga till i TV-bänken.

Alla mina enheter fungerar ypperligt med kablarna (parabol, NUC, PS4, XB1, Wii U) utom PS3 via en HDMI-växlare.

Byter jag dock kabel till en gammal mellan HDMI-växlare och TV så fungerar allt.

Irriterande att jag inte riktigt kan läsa ut vad/om det faktiskt finns någon skillnad.

Någon som faktiskt VET? Gissa kan jag göra själv.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Låter mer som det är växlaren som konstrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har provat att koppla runt den.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är om kabeln är certifierad och om den är det, för vad och vid vilken längd, det är stora skillnader på kablarna men inte vad det gäller bildkvalitet men endera fungerar de eller så gör de inte det, bilden blir dock inte sämre utan den finns eller inte finns.
Ocertifierade budgetkablar brukar ofta funka bra upp till ca 3m och över 10m eller om man behöver använda "alla 18Gbit/s" så är det nästan helt omöjligt att få en fungerande länk med budgetkablagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den längsta kabeln i min uppsättning är 1,5m. Majoriteten är 0,5m och 1,0m.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

En trasig kabel fungerar såklart sämre. Men näe fungerande kablar är det ingen skillnad på. Kommer signalen fram är det identiskt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muyfa666:

Det hävdas lite här och där att alla HDMI-kablar är lika bra, men i min upplevelse har det inte varit så.

Exempel; jag köpte ett märke av kabel i olika längder för att snygga till i TV-bänken.

Alla mina enheter fungerar ypperligt med kablarna (parabol, NUC, PS4, XB1, Wii U) utom PS3 via en HDMI-växlare.

Byter jag dock kabel till en gammal mellan HDMI-växlare och TV så fungerar allt.

Irriterande att jag inte riktigt kan läsa ut vad/om det faktiskt finns någon skillnad.

Någon som faktiskt VET? Gissa kan jag göra själv.

Du har missuppfattat detta med att alla HDMI-kablar är lika bra. Det är de så klart inte. Olika tillverkare och materialval ger olika bra kablar.

Eftersom HDMI är en digital signal så blir inte bilden lite grynig om du har en dålig kabel, du tappar frames, får schackrutor, ingen bild osv. Det blir lite allt eller inget. Men om kabeln är märkt med HDMI-loggan så ska den följa standarden, och funkar den inte så är den då felaktig och kan reklameras.

Därför är det mindre risk att köpa en konstig HDMI-kabel, särskilt om den är kort, än att köpa en analog kabel. Man ser felen om den inte funkar och man kan oftast reklamera och få en ny. När det väl funkar så är det ingen skillnad på olika kablar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!