Permalänk
Medlem

Flashar alltid såfort jag kan speciellt om det är en ny plattform.

Senaste datorn jag byggde hade inbyggt flashverktyg. Var egentligen vara ett knapptryck så hämtade den ner och installerade senaste bios. Busenkelt.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jag uppdaterade direkt, den ville dock inte känna igen .cap filen från USB stickan, så jag fick ta hem via internet direkt i BIOS. Gick smidigt!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig flashat min BIOS nånsin. Har aldrig behövt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LURKOVIC:

Hej,

jag hade en liten fundering. När ni byggt en ny dator, brukar ni flasha BIOS innan ni gör något annat? Var en youtuber som sa att han alltid brukade flasha innan han går vidare till windows installation osv.

Jag har dock för mig att man inte behöver pilla med BIOS versionen om det inte är så att det behövs av någon anledning? T.ex. om något strular i datorn eller så.

Hur gör ni? är alltså frågan

Flashar endast om det är någon bugg, problem eller om jag behöver stöd för nyare hårdvara (T.ex. installera en 7700 prolle på Z170 bräda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Brukar man inte prata om att ifall BIOS funkar låt det vara? Eller den skrönan borta?

Dagens moderkort har i de flesta fall många sätt att återhämta sig från en misslyckad BIOS uppdatering, så störta faran med ny BIOS/uppdateringen är faktiskt borta idag. ASUS mfl kan flasha från "död" med bara ett USB minne, utan skärm eller något annat.
Gigabyte har 2 BIOS chip, och även om ena havererar så har du ett till som kickar in och du kan flasha om igen som inget hänt.

Med det sagt så kan ju den nya BIOSen både laga och förstöra saker, så man bör inte göra det på ett system som är 100% stabilt och fungerar om du inte behöver funktionen som ett ny BIOS ger.

Dock köper jag ett nytt moderkort så är det första jag gör är att flasha... då har man liksom inget att "förlora" och det är bättre att börja med så många buggar fixade. Värsta fall är det ju BIOS recovery eller hjälp från ÅF, och inte din data som åker.

Tex Skylake moderkort var ökända för att ha dussin eller fler (överdriver inte) nya BIOS i en desperat kamp för att öka stabiliteten. Samma problem ligger nu på Ryzen och AM4, och där får man räkna med att man kommer behöva ny BIOS för att få bästa stabiliteten/prestandan.

@Cooling23 lol...
Finns 13 nya BIOS till ditt moderkort, många av dem rätt viktiga.
https://www.asus.com/us/Motherboards/Z170-PRO/HelpDesk_Downlo...

"Z170-PRO BIOS 3401
1.Improved System Performance
2.Modified OA key function in legacy OS
3.Fixed some PS/2 devices connection issue in win8/win10 when fast startup is enabled
4.Fixed chassis fan’s behavior after wake up from S3
5.Fixed CPU(i3-7350K) ratio item missing issue in SW

Z170-PRO BIOS 3201
- Improved CPU compatibility
- Fixed wake-up function when using some PCIE devices.
- Improved keyboard compatibility when “Fast Boot” enabled.
- Fixed DRAM frequency read display error in OS.
- Improved DRAM XMP compatibility over 4200MHz.
- Fixed Plextor M.2 device issue.
- Modified OA key function in legacy OS.

Z170-PRO BIOS 3007
Improve system stability

Z170-PRO BIOS 2202
1. CPU uCode update (Prime95 buggen).
2. Support more PCIe-1394 devices

...osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dagens moderkort har i de flesta fall många sätt att återhämta sig från en misslyckad BIOS uppdatering, så störta faran med ny BIOS/uppdateringen är faktiskt borta idag. ASUS mfl kan flasha från "död" med bara ett USB minne, utan skärm eller något annat.
Gigabyte har 2 BIOS chip, och även om ena havererar så har du ett till som kickar in och du kan flasha om igen som inget hänt.

Med det sagt så kan ju den nya BIOSen både laga och förstöra saker, så man bör inte göra det på ett system som är 100% stabilt och fungerar om du inte behöver funktionen som ett ny BIOS ger.

Dock köper jag ett nytt moderkort så är det första jag gör är att flasha... då har man liksom inget att "förlora" och det är bättre att börja med så många buggar fixade. Värsta fall är det ju BIOS recovery eller hjälp från ÅF, och inte din data som åker.

Tex Skylake moderkort var ökända för att ha dussin eller fler (överdriver inte) nya BIOS i en desperat kamp för att öka stabiliteten. Samma problem ligger nu på Ryzen och AM4, och där får man räkna med att man kommer behöva ny BIOS för att få bästa stabiliteten/prestandan.

@Cooling23 lol...
Finns 13 nya BIOS till ditt moderkort, många av dem rätt viktiga.
https://www.asus.com/us/Motherboards/Z170-PRO/HelpDesk_Downlo...

"Z170-PRO BIOS 3401
1.Improved System Performance
2.Modified OA key function in legacy OS
3.Fixed some PS/2 devices connection issue in win8/win10 when fast startup is enabled
4.Fixed chassis fan’s behavior after wake up from S3
5.Fixed CPU(i3-7350K) ratio item missing issue in SW

Z170-PRO BIOS 3201
- Improved CPU compatibility
- Fixed wake-up function when using some PCIE devices.
- Improved keyboard compatibility when “Fast Boot” enabled.
- Fixed DRAM frequency read display error in OS.
- Improved DRAM XMP compatibility over 4200MHz.
- Fixed Plextor M.2 device issue.
- Modified OA key function in legacy OS.

Z170-PRO BIOS 3007
Improve system stability

Z170-PRO BIOS 2202
1. CPU uCode update (Prime95 buggen).
2. Support more PCIe-1394 devices

...osv.

Så länge mitt moderkort fungerar är jag nöjd. Jag tror jag aldrig vågar flasha mitt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Min egen policy:
1. Senaste UEFI/firmware/drivrutiner vid installation av ny hårdvara.
2. Uppdatera sedan i samband med större ombyggnation av datorn eller då det finns ett konkret behov. Grafikdrivrutiner uppdateras lite då och då, särskilt vi de väldigt sällsynta tillfällen när jag köper ett nysläppt spel och det ungefär samtidigt kommer drivrutiner anpassade specifikt för detta.
Jag har också gjort observationen att om man har hårdvara som är över ett år gammal brukar det inte vara någon direkt vits att ofta leta efter ny mjukvara till denna. Dels är det sällan det kommer någon (undantaget grafikdrivisar, men dessa är mer generella) och dels innebär de nya versionerna bara marginella förbättringar. (Det kom ny firmware till min förra router bara en gång på flera år!)

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS till mitt moderkort gör tydligen att man inte kan köra XMP utan att det blir fel vid stesstest i Aida. Funderar på att backa en revision eller vänta på nästa. Samtidigt spelar det ingen större roll om mina minnen rullar i 2400mhz eller 2666mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850