Här är korrelationen mellan klockfrekvens och latenser. Notera, att klockar man sin Ryzen så ser man lägre latenser. Men, det är här statistik kan lura en. Är det verkligen så att ökar man sin frekvens så får man lägre latenser?! Det kan ju vara så att de med lägre latenser går att klocka högre! En korrelation säger inget om kausaliteten (orsakssamband), enbart att det finns ett samband mellan värden och det finns det ju faktiskt här. Sedan finns det (minst) ytterligare en möjlighet och det är att båda dessa variabler beror på en tredje, oidentifierad som är den egentliga orsaken. Men, då Geekbench inte enkelt anger all hårdvara så släpper jag den tanken här.
http://i64.tinypic.com/2zz54w1.png
Man vill ju gärna hoppas att latenser beror på klockningen, och inte tvärtom. För då kan man påverka sin prestanda själv. Åter, @Yoshman, finns det en riktning här? Vad beror på vad?
Jag sympatiserar och har stora tvivel på Threadrippers pris/prestanda jämfört med Ryzen 7 1700.
$999 för Threadripper 1950X är mycket pengar och bör inte jämföras med Intels utvecklingsstörda priser. Dubbelt mot 1800X känns mer som än en rimlig jämförelse, men då förlorar nog Threadripper ansiktet. Men, jag är som alltid öppen för alla skamliga förslag.
Moderkort?! Oj-oj-oj, jojomensan-sa. Ser man på vad X299 hamnade... Det drar iväg.
Minnena blott är en dröm, kanske en mardröm. Man vill väl inte bestycka en Threadripper med enbart 16 GB?! 32 GB är absolut miminum. Quad stöds, vilket gör att 4x8 GB kan var minsta värdiga [sic] lösning. Men då kostar det snabbt för en privatekonomi. Osv.
Ett nytt system baserat Threadripper kommer att kosta rejält.
Eftersom det blir så många nya komponenter kommer jag att bedöma Threadripper utifrån systemets pris/prestanda, inte den enskilda cpun. Där blir jämförelsen mot Intels alternativ extremt spännande. Jag är som alltid öppen för alla skamliga förslag.
Det intressanta är att deras största konkurrent som virtualiseringsplattform är de själva. För egen del behöver jag en kompetent spelmaskin till mig, en enkel spelmaskin till yngste sonen och en Filserver. Antingen blir det en threadripper,, eller 2st 1600(X). Prisskillnaden riskerar bli minimal...