AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är korrelationen mellan klockfrekvens och latenser. Notera, att klockar man sin Ryzen så ser man lägre latenser. Men, det är här statistik kan lura en. Är det verkligen så att ökar man sin frekvens så får man lägre latenser?! Det kan ju vara så att de med lägre latenser går att klocka högre! En korrelation säger inget om kausaliteten (orsakssamband), enbart att det finns ett samband mellan värden och det finns det ju faktiskt här. Sedan finns det (minst) ytterligare en möjlighet och det är att båda dessa variabler beror på en tredje, oidentifierad som är den egentliga orsaken. Men, då Geekbench inte enkelt anger all hårdvara så släpper jag den tanken här.
http://i64.tinypic.com/2zz54w1.png
Man vill ju gärna hoppas att latenser beror på klockningen, och inte tvärtom. För då kan man påverka sin prestanda själv. Åter, @Yoshman, finns det en riktning här? Vad beror på vad?

Jag sympatiserar och har stora tvivel på Threadrippers pris/prestanda jämfört med Ryzen 7 1700.

$999 för Threadripper 1950X är mycket pengar och bör inte jämföras med Intels utvecklingsstörda priser. Dubbelt mot 1800X känns mer som än en rimlig jämförelse, men då förlorar nog Threadripper ansiktet. Men, jag är som alltid öppen för alla skamliga förslag.

Moderkort?! Oj-oj-oj, jojomensan-sa. Ser man på vad X299 hamnade... Det drar iväg.

Minnena blott är en dröm, kanske en mardröm. Man vill väl inte bestycka en Threadripper med enbart 16 GB?! 32 GB är absolut miminum. Quad stöds, vilket gör att 4x8 GB kan var minsta värdiga [sic] lösning. Men då kostar det snabbt för en privatekonomi. Osv.

Ett nytt system baserat Threadripper kommer att kosta rejält.

Eftersom det blir så många nya komponenter kommer jag att bedöma Threadripper utifrån systemets pris/prestanda, inte den enskilda cpun. Där blir jämförelsen mot Intels alternativ extremt spännande. Jag är som alltid öppen för alla skamliga förslag.

Det intressanta är att deras största konkurrent som virtualiseringsplattform är de själva. För egen del behöver jag en kompetent spelmaskin till mig, en enkel spelmaskin till yngste sonen och en Filserver. Antingen blir det en threadripper,, eller 2st 1600(X). Prisskillnaden riskerar bli minimal...

Permalänk
Medlem

Fyfan, jag har aldrig varit så förväntansfull och spänd.

Julafton i Juli.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Julafton i Juli.

Julafton. Juli. Jul i afton? Inte just denna afton men en afton i en snar framtid.

Men jo, riktigt spännande då det ändå är en ny produkt och plattform. En del är känt redan men helheten och seriösa tester återstår förstås. Samt allt hungrande och petande på köp-knappen förstås.

Permalänk
Medlem

@anon5930: haha sitter med o väljer mellan en ripper och 1700. Jobbigt val. Behöver absoluta inte så mycket kärnor men nörden i mig vill ha.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nära nu.
Vad kommer sedan?
Vega sägs ha Infinity fabric liksom Zen, kommer vi se Vega och Zen klistrade på samma, krets?

Det är Navi som skall ha stöd för Infinity fabric.
Vad sägs om en sådan limmad konsumentkrets? Zen gen 2 + Navi, undervoltad så den passar i en bärbar...
Eller två eller fyra Navi ihoplimmade som en stor GPU på ett diskret grafikkort.
Nu kom den eviga frågan upp igen;
-"Skall jag köpa nu eller vänta lite..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@anders190: haha sitter med o väljer mellan en ripper och 1700. Jobbigt val. Behöver absoluta inte så mycket kärnor men nörden i mig vill ha.

Är det ett val för nörden?
Spelmaskin, miningplanta, NAS och dussinet andra bra att ha maskiner i en virtuell uppsättning!
Ångra hellre något du gjort, än något du inte gjorde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Julafton i Juli.

God Juliafton!

Jag är också taggad inför TR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Varför skulle Geekbench 4 ha en opålitlig metod för att mäta latens? De korrelationer som finns är ju både tolkningsbara och rimliga. Det som förvånade mig var att effekten inte var större samt att variationen inte lyfts eller diskuterats tidigare.

Jag var lite irriterad på variationen i latensangivelserna men fann följande på Crucials hemsida och som jag tror sammanfattar

http://www.crucial.com/usa/en/memory-performance-speed-latenc...

http://pics.crucial.com/wcsstore/CrucialSAS/images/campaigns/c3-speed-vs-latency-table.png

Det finns ju flera små steg som var och en kan variera. Sammanlagt når man det vi har sett här.

Jag såg också att Threadripper kan komma färdigt med kylare, vilket inte i9-7900X gör

https://www.neowin.net/news/amd-threadripper-processors-will-...

Åtminstone något.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer variationskoefficienter för latenserna på ett antal cuper

AMD Ryzen 7 1700

14.78%

AMD Ryzen 7 1700X

10.18%

AMD Ryzen 7 1800X

16.10%

AMD Threadripper 1950X

21.06%

Intel i7-7700K

12.90%

Intel i7-7820X

9.28%

Intel i9-7900X

14.39%

Intel i7-7740X

9.95%

Jag har svårt att säga om det är normalt. Men, de följer en logisk trend.

Skrivet av sAAb:

Här är korrelationen mellan klockfrekvens och latenser. Notera, att klockar man sin Ryzen så ser man lägre latenser. Men, det är här statistik kan lura en. Är det verkligen så att ökar man sin frekvens så får man lägre latenser?! Det kan ju vara så att de med lägre latenser går att klocka högre! En korrelation säger inget om kausaliteten (orsakssamband), enbart att det finns ett samband mellan värden och det finns det ju faktiskt här. Sedan finns det (minst) ytterligare en möjlighet och det är att båda dessa variabler beror på en tredje, oidentifierad som är den egentliga orsaken. Men, då Geekbench inte enkelt anger all hårdvara så släpper jag den tanken här.
http://i64.tinypic.com/2zz54w1.png
Man vill ju gärna hoppas att latenser beror på klockningen, och inte tvärtom. För då kan man påverka sin prestanda själv. Åter, @Yoshman, finns det en riktning här? Vad beror på vad?

Jag sympatiserar och har stora tvivel på Threadrippers pris/prestanda jämfört med Ryzen 7 1700.

$999 för Threadripper 1950X är mycket pengar och bör inte jämföras med Intels utvecklingsstörda priser. Dubbelt mot 1800X känns mer som än en rimlig jämförelse, men då förlorar nog Threadripper ansiktet. Men, jag är som alltid öppen för alla skamliga förslag.

Moderkort?! Oj-oj-oj, jojomensan-sa. Ser man på vad X299 hamnade... Det drar iväg.

Minnena blott är en dröm, kanske en mardröm. Man vill väl inte bestycka en Threadripper med enbart 16 GB?! 32 GB är absolut miminum. Quad stöds, vilket gör att 4x8 GB kan var minsta värdiga [sic] lösning. Men då kostar det snabbt för en privatekonomi. Osv.

Ett nytt system baserat Threadripper kommer att kosta rejält.

Eftersom det blir så många nya komponenter kommer jag att bedöma Threadripper utifrån systemets pris/prestanda, inte den enskilda cpun. Där blir jämförelsen mot Intels alternativ extremt spännande. Jag är som alltid öppen för alla skamliga förslag.

Skrivet av Yoshman:

Missade helt denna.

Det två största problemen med Geekbench och mätning av latens är

• På NUMA-system vet du överhuvudtaget inte vad som mäts! Av resultatet att döma är det en blandning av "lokalt minne" (som har samma latens som ett UMA-system) och "icke-lokalt minne" (som normalt har ett par heltalsfaktorer högre latens och lägre bandbredd). Hur viktningen ser ut har vi ingen aning om, tror faktiskt inte Primate Labs vet det själva (går dock rent tekniskt att reda ut, i alla fall på Intel-system m.h.a. "Intel performance monitors" som kan läsas av t.ex. med Linux perf) eller Intels egen Performance Counter Monitor. Inte säker på hur man skulle gå tillväga på AMD eller ARM-system då de saknar motsvarande verktyg vad jag vet.

• Latens mot RAM är i det närmaste irrelevant i dagens out-of-order CPUer då dessa är extremt bra på att "gömma" latens mot RAM. Det i stark kontrast mot latens för att upprätthålla cache-koherens, här går det inte att "gömma" latensen då den främst spelar roll i fall där man måste göra synkronisering mellan kärnor. Hela poängen av att synkronisera minnesoperationen gör ju att man inte kan köra saker "out-of-order" på ett sätt som "gömmer" latens.

Det sista är orsaken till att vissa fall som har viss skalning över flera kärnor på en monolitisk krets (där det absolut finns latens men den är långt mindre än mellan NUMA-zoner) ofta skalar väldigt lite över NUMA-gränser (i vissa fall är det negativ skalning).

Läser man Bitzes & Nowak 2014 The overhead of profiling using PMU hardware counters så skriver de:

Citat:

The most important obstacle encountered in measurements was a relative instability of some of the runtimes, which would vary between runs on the same configuration. Some benchmarks varied more than others, and those with the greatest variations (+10% between runs on the same configuration) were altogether excluded from this report.

While great care was taken to ensure the stability and reliability of the results presented, there’s still some uncertainty due to the inherent variations between runs, which could typically reach 0.5-2%. We ran each configuration three times and averaged, which should limit such effects – readers are however reminded that a small fraction of such measurements relies on chance.

Det betyder att samma hårdvara, samma "exemplar" som kan variera med upp till över 10 % i variationskoefficient; läs artikeln för detaljer. Det är ju samma värden jag fått fram ur Geekbench:

Här kommer åter variationskoefficienter för latenserna på ett antal cuper

AMD Ryzen 7 1700

14.78%

AMD Ryzen 7 1700X

10.18%

AMD Ryzen 7 1800X

16.10%

AMD Threadripper 1950X

21.06%

Intel i7-7700K

12.90%

Intel i7-7820X

9.28%

Intel i9-7900X

14.39%

Intel i7-7740X

9.95%

Ser man på Geekbenchs värden så är det ju kanske samma sorts cpu, men det är alltså även olika "exemplar" som alltså varierar sinsemellan. Det förklarar varför variationen är än större; många variationer ligger med över 10 % i variationskoefficienten (dvs. standardavvikelse dividerat med aritmetiskt medelvärde). Det är väl snarast ett uttryck för "silicon lottery"; vi har ju sett att det varierar mellan olika cpuer hur mycket de går att överklocka, t.ex.

Jag har fortsatt förtroende för de värden som kommer från Geekbench.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Lite hård fakta

Kolla specen för minnerna 3600 + oc

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Så liten bild bara att man knappt ser texten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så liten bild bara att man knappt ser texten

sorry
https://videocardz.com/71110/asrock-details-x399-fatal1ty-pro...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Känns som Asrock använt moderkortets yta rätt väl, väldigt lite naken PCB synlig. Just runt sockeln... tight.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Dom har även minst med rgb belysning 👍

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nån som vet när svenska butiker kommer lista mobon cpuer osv?

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Det där med att många program blir snabbare med klockfrekvens eller antal kärnor stämmer ju ofta. Här testar jag två deltester ur testsviten Geekbench 4, single-core Dijkstra och multi-core Ray Tracing. Ett förhandstest visade att dessa har det högsta vinsterna av ökade klockfrekvenser, dvs. överklockning för Ryzen 7-serien (1700, 1700X och 1800X). Jag har stoppat in några ADM Ryzen Threadripper 1950X och ett förhandsexemplar av Intel Core i9-7960X för jämförelse.

single-core Dijkstra

multi-core Ray Tracing

Nja, inte ens alla renderingar med ray-tracing vinner på multi-core. Det gäller även AMD Threadripper 1950X .

Intel Core i9-7960X med 16 kärnor för över 15000 Kr faller efter Ryzen 1700 med åtta kärnor som kostar en fjärdedel.

Det trodde man kanske inte.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Från https://videocardz.com/71211/amd-ryzen-threadripper-systems-a...

Alienware med Threadripper.

och lillebror

Dold text

Nu vill vi se bänkmärkena också!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@ClintBeastwood:

Coolt! Tack för att du dela med dig,

Han nämner ju något väldigt intressant i Videon.
Undrar hur dem resterande 8 kärnor x 2 som ej är aktiverade går att få liv i .

Mvh

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2: Det skulle ju vara lite roligt om man använde en blyertspenna.
Det var tider det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Nu kommer mer mini-itx gnäll.
Ser ju klart å tydligt att mini-ixt e möjligt med thredripper när man kollar på asrock mobot.
Bara att slänga bort dimslots gör det ju bra mycket smalare, sen är det massa döplats vid i/o där man ex har bios switchen. flyttar man om lite så har man plats med en ljudcoddec där å allt under pci e porten på mobot behövs ju inte

Så mini-itx drömmen e uppfyllbar iaf

Men varför är det en epyc cpu i derbauers klipp? Tänkte inte alls att AMD kunde göra så här, shiat positivt överraskad.
Så två kärnor(hjärnan funkar ej säger la dies då) används ej?
Dvs det finns ingen specifik threadripper plattform bara defekta epyc cpuer som visar sig ha två "cpukärnor"(faack verkligen hjärnan har låst sig, vad fasiken kallar man det på svenska nu igen) för trasiga för att kunna släppas som en "4dies on the package" lösning.

Jag kan inte annat än säga att det var ett super smart drag om det visar sig att det alltid kommmer vara så, då de slipper göra en 2/die on the package lösning som både kostar pengar å tid, fast när yields:en kommer bli bra nog så lär vi få se en specifik 2dies/package threadripper.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Från https://www.maingear.com/promotions/amd/threadripper.php

PREORDER

Det finns fler att välja på.
Skall man förbeställa eller, som vanligt, vänta in tester... Hmmmm...

Visa signatur

Permalänk

@sAAb: Leveranstiden verkar vara minst 25 dagar. Så då hinner man bygga ett eget snabbare än att beställa nu, om de nu ska finnas CPU i butik den 10 Augusti?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

32 Cores??!! Se från ca 15 minuter. OBS, spekulationer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Från HotHardware

Alienware Area-51 THREADRIPPER Edition Hands-On Preview And BENCHMARK

Benchmarks ca 4 min in i videon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det 3600Mhz som är rekommenderad minneshastighet på denna cpu ?

ASROCK X399 Fatal1ty Professional Gaming
Both motherboards will support memory up to 3600 MHz + OC

Om 3600Mhz funkar så är det minst https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4113938 minnen som alla kommer köpa antar jag CAS Latency 16

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

Intel: Look we have 18 cores, much better than 16 cores.
AMD: That is cute, here we have a 32 core CPU.

Inte helt oväntat att det blir så.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Från HotHardware

https://www.youtube.com/watch?v=GQaelr_P4Io

Alienware Area-51 THREADRIPPER Edition Hands-On Preview And BENCHMARK

Benchmarks ca 4 min in i videon.

Oj, de har plockat bort videon. De hade kanske inte tillåtelse trots allt... De hade skrivit att de var under någon form av embargo så varför de lade upp den ändå är lite underligt.

Här är en screenshot från videon (från https://videocardz.com/71263/alienware-area-51-threadripper-p..., med bänkmärken.

AMD Ryzen Threadripper: 2865 poäng

De nämnde också att Intel Core i9-7900X låg på runt 2150 i samma benchmark, ca 25 % högre; det är ju inte samma scen som AMD själva använde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Oj, de har plockat bort videon. De hade kanske inte tillåtelse trots allt... De hade skrivit att de var under någon form av embargo så varför de lade upp den ändå är lite underligt.

Här är en screenshot från videon (från https://videocardz.com/71263/alienware-area-51-threadripper-p..., med bänkmärken.

http://i.imgur.com/NOsY3kN.jpg

AMD Ryzen Threadripper: 2865 poäng

De nämnde också att Intel Core i9-7900X låg på runt 2150 i samma benchmark, ca 25 % högre; det är ju inte samma scen som AMD själva använde.

Dom verkar lite känsliga över det här med TR nu AMD. Dom har fått der8auer att ta ner sin video om delidding också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom verkar lite känsliga över det här med TR nu AMD. Dom har fått der8auer att ta ner sin video om delidding också.

https://www.youtube.com/watch?v=JbffGyrkjMM

Visa signatur