Samsung 850 Pro 512GB

Permalänk
Avstängd

Samsung 850 Pro 512GB

Skaffade 2st av dessa samt 1st Samsung 960 1TB M.2 sticka.

Stickan har jag som main med Windows och tänkte använda dom 2st 512GB diskarna för spel.

Har funderat på om det kanske vore lämpligt att köra dom i raid men när jag läser på google verkar det vara en dålig ide?

Skulle vara gött att sammanfoga dessa men enligt google är det bättre att köra dom separat.

Tankar? Dom är endast menade för spel och inget annat.

Permalänk
Avstängd

Om Du vill ladda en bana fortare så lär RAID0 hjälpa till med det. Men om en enda strular/pajar/brinner upp/m.m. så tappar Du allt på dom två, s.k.

Med tanke på ditt upplägg så hade jag använt M.2 stickan som det enda för aktiva spel och OS samt skapat en RAID1 utav dom två 512:orna och lagt det som kräver redundans mot fel som kommer från lagringsenhetens hårdvara.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Om Du vill ladda en bana fortare så lär RAID0 hjälpa till med det. Men om en enda strular/pajar/brinner upp/m.m. så tappar Du allt på dom två, s.k.

Med tanke på ditt upplägg så hade jag använt M.2 stickan som det enda för aktiva spel och OS samt skapat en RAID1 utav dom två 512:orna och lagt det som kräver redundans mot fel som kommer från lagringsenhetens hårdvara.

Är det inte endast Raid 0 som sammanfogar två diskar till en logisk? Raid 1 verkar inte vara det jag vill av vad jag läser.

Sen när man också tänker på att under hela mina år som jag haft Samsung SSD har dom aldrig någonsin bråkat men det största problemet är väl att man aldrig kan ta ur diskarna för då förstör man länken?

Så, finns det ett säkert sätt att sammanfoga båda diskarna utan att man behöver oroa sig för att ifall man råkar dra ut en risk så det inte förstör länken? Är det Raid 1 eller?

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Jag har en snarlik setup. Kör 960 pro 1 TB som systemdisk (med 250 GB formaterat och resten oallokerat än så länge)
och sedan en 850 pro 2 TB med all data och grejer. Raid kommer nog mest göra syntetisk skillnad och kommer inte märkas när jag sitter där och skall joxa med grejer direkt misstänker jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PWR-RST:

Är det inte endast Raid 0 som sammanfogar två diskar till en logisk? Raid 1 verkar inte vara det jag vill av vad jag läser.

Sen när man också tänker på att under hela mina år som jag haft Samsung SSD har dom aldrig någonsin bråkat men det största problemet är väl att man aldrig kan ta ur diskarna för då förstör man länken?

Så, finns det ett säkert sätt att sammanfoga båda diskarna utan att man behöver oroa sig för att ifall man råkar dra ut en risk så det inte förstör länken? Är det Raid 1 eller?

När det gäller att utnyttja båda diskars fulla lagringskapacitet och samtidigt öka överföringshastigheterna så är det i princip bara RAID 0 som gäller för dig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Om du bara är ute efter att dina två diskar ska visas som en så finns det flertal program som uppfyller de önskemålen (s.k. disk pool/storage pool), men du får däremot inga ökade överföringshastigheter.

https://stablebit.com/DrivePool/Features

Personligen så skulle jag bara ha använt alla diskar som de är. Det är väldigt få områden man har någon större praktisk fördel av att ha en överföringshastighet på mer än 500 MB/s. Spel är inte ett av dem enligt mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PWR-RST:

RAID0 skapar en sammanfogning till en logisk(0.5+0.5=1) och ökar prestandan.
RAID1 skapar en spegling till en logisk(0.5+0.5=0.5) och ökar skyddet mot hårdvarufel på endera lagringsenhet(eller mot att man drar ut en lagringsenhet).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Raid 0 ser jag bara som en massa extra risker och det går att få ut skaplig prestanda ändå. Se min ramdrive nedan som duger år de flesta prestandamässigt. (visst 32GB räcker ej åt alla)

Mitt generella råd för ej extremister är behöver man prestanda köp 1 eller 2st 960 evo. (pro är bättre, men mycket dyrare) Till denna kopplar man in en massa vanliga ssd som man kan köra raid 1 ,3, 5 ,6,10 et på, men lägg ner raid 0.

Så till TS, vill du ha mer prestanda öppna din plånbok och skaffa en 960 Evo m.2 och sätt din bredvid pron. Annars duger det du har till de flesta och du kan köra ssdarna helt oraiadde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Med RAID 1 så sparas all data på båda diskarna för att ha redundans (men som alltid: RAID är inte backup!), vilket gör att du åtminstone i teorin ska kunna dra ur en hårddisk utan att det händer något. Med RAID 0 så sprids däremot datan ut jämnt på diskarna för att öka den sekventiella prestandan, vilket gör att alla data riskerar att försvinna om en disk förloras.

Sen finns en variant som kallas för JBOD (Just a Bunch of Disks), där diskarna slås ihop till en volym likt RAID 0 men där datan inte sprids ut jämnt över diskarna. Med JBOD kan man alltså utnyttja allt utrymme som en volym med mindre risk för dataförlust jämfört med RAID 0, men också utan prestandaökningen som RAID 0 ger. Med JBOD finns alltså möjligheten att det går att återställa datan på kvarvarande diskar om en av diskarna skulle dö. Fast behöver man göra det så har man så klart redan gjort fel, eftersom det betyder att man inte haft någon fungerande backup.

Jag skulle rekommendera att bara använda diskarna separat utan att krångla med RAID. Om du har behov av högre överföringshastighet eller ett större sammanhängande utrymme så har du köpt fel diskar (eller ja, 850 Pro är ju inte direkt prisvärda oavsett).

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Om diskarna enbart är avsedda för installerade spel, så kan RAID 0 fungera. Det som händer om en av diskarna går sönder är att du måste skaffa en ny och formatera om. Kruxet här är att installerade spel är just installerade och du måste hur som installera om när du flyttar till en ny dator eller gör en i övrigt större förändring.

Det som händer när du tar ur en av diskarna från en RAID 0 är i princip ingenting, förutom att du inte kan nå innehållet. Sätter du tillbaka disken så kommer den återfinnas som inget hade hänt, så länge du inte gör något extremt klantigt.

Informationen om hur en RAID ser ut finns alltid på disken själv, aldrig på moderkortet eller något instickskort.

Det du ska ha backup på är installationsprogrammet, så du alltid kan installera om, har du bara backup på den färdiga installationen finns det risk att den inte fungerar på ett nytt system / vid återställning. Dessutom sparar du plats då installationsprogrammet som sådant tar mindre plats.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Tack för alla grymma svar :)! Jag låter diskarna vara som dom är då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Skaffade 2st av dessa samt 1st Samsung 960 1TB M.2 sticka.

Stickan har jag som main med Windows och tänkte använda dom 2st 512GB diskarna för spel.

Har funderat på om det kanske vore lämpligt att köra dom i raid men när jag läser på google verkar det vara en dålig ide?

Skulle vara gött att sammanfoga dessa men enligt google är det bättre att köra dom separat.

Tankar? Dom är endast menade för spel och inget annat.

Tjosan!
tänkte visa prestandan rent i siffror mellan mina raidade 840PRO som är rätt gamla nu.
och en nyköpt 850EVO.
I nuläget kör jag mina 840PRO i single mode utan raid för jag kände för att splitta diskarna i syfte av att ha en linux-lek-ssd.
Men tycker inte man märker nån jätteprestanda skillnad på laddningstider i spel eller överföringar.
Annars är ju en fördel den dubbla disk-sizen ihopslagna diskar.
Det jag ville ha när ja köpte dom iaf.
Kan iaf säga att ssd är väldigt mycket stabilare att raida än mekaniska, har aldrig ramlat ur raidet sen jag skapade raidarray.
Bilder: http://imgur.com/a/mEx4C

I ditt fall hade jag nog hellre kört windows på ssd1, annat på ssd2 spel på m2.
Men nån annan med liknande setup kan ju tipsa ifall spelen/windows använder m2 bra.
Jag tror iaf inte m2 uppdaterar snabbare på windows update än ssd.

Visa signatur

Alienware Aurora