Nvidias grafikkort för "mining" hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så... Om man kunde få dit bildutgångar i efterhand så hade man kunnat spara sig en slant?

Rätt så säker på att det kommer att saknas IC-kretsar på kortet, så det skulle vara omöjligt. Tänk Nvidia Tesla-kort.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

...yay?

Hur lång tid innan dom där 50 kronorna per dag har kompenserat utgifterna för hårdvaran?
Hur länge kommer valutan han minar att vara stabil?

Finns ju även väldigt billiga kort på begagnatmarknaden som fortfarande bryter kryptovalutor väldigt bra
Vilka som gäller, får du själv dra fram

Och på frågan "stabil" ? Svarar jag: är inte denna nyhet svar nog

Skrivet av ggalaxyy:

Vem bryr sig! Det är ju kul!

Visst är det så

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Rätt så säker på att det kommer att saknas IC-kretsar på kortet, så det skulle vara omöjligt. Tänk Nvidia Tesla-kort.

Ah.. Ja då går det ju inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Herregud hoppas alla tänker sig för innan ni börjar mina dom få coins ni gör är inte gratis det är er elräkning som betalar dom.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har funderat länge kring att börja igen med mineing. Vattenkyla hela skiten och bara se pengarna trilla in! Läste lite igår om en kille som drog hem ungefär 50:- per dag på bara några kort just nu vilket är helt ok!

Jag vet folk som skiter ihop det på en arbetsdag. Då ingår papper.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte "kryptovalutor". Hur kan datorkapacitet för att processa meningslös kod och förbruka enorma mängder enrgi helt i onödan vara värt pengar? Lite som att köra prime95 24/7 och få pengar för det? Förut var det många som körde "folding" vilket hjälpte forskningen i olika avseenden. Borde inte det vara mer värt än värdelös kod?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har funderat länge kring att börja igen med mineing. Vattenkyla hela skiten och bara se pengarna trilla in! Läste lite igår om en kille som drog hem ungefär 50:- per dag på bara några kort just nu vilket är helt ok!

Allt beror på lite tur och vad du minar.
Med lite kapital runt 10k eller så, kan man lätt dra in 150kr om dagen efter elen. Men då är det ändå ungefär 2 månader innan man får igen det man spenderade. Och tyvärr är det ganska lång tid för att man ska vara säker på att få igen pengarna. Därför det kan vara svårt att ge sig in på. Då vad man tjänar går upp och ned konstant.

Men det är absolut inte svårt att dra in mer pengar än vad elen kostar. Man får ju dock räkna med annat. Varmt, låter mycket, eventuella hårdvaru problem. Och börjar man med större riggar så brukar problem bli att få alla klienter att jobba hela tiden. Kan ibland vara ett heltidsjobb för dom som sitter på 10kort och där runt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Hur skulle ett mining kort bete sig om man försökte ha det som CAD kort? (t. Ex. FirePro)

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag förstår inte "kryptovalutor". Hur kan datorkapacitet för att processa meningslös kod och förbruka enorma mängder enrgi helt i onödan vara värt pengar? Lite som att köra prime95 24/7 och få pengar för det? Förut var det många som körde "folding" vilket hjälpte forskningen i olika avseenden. Borde inte det vara mer värt än värdelös kod?

Man kan ju hoppas att det ändras till det bättre

Skrivet av Ozzed:

Ah.. Ja då går det ju inte

Jodå. Med rätt utrustning och kännedom så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att korten funkar utmärkt för gaming också. Jag tjänar ganska bra på mina tre grafikkort(4500 kronor per månad nu) men det kan omöjligen fortgå.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att ingen av er som håller på med mining är sådana som argumenterar för klimatavtal, biltullar, koldioxidskatt eller någon annan sån jävulskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

Antar att korten funkar utmärkt för gaming också.

Korten saknar display utgång men kanske går det att använda kortet i SLI med ett annat kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Herregud hoppas alla tänker sig för innan ni börjar mina dom få coins ni gör är inte gratis er elräkning betalar dom.

Nu tänker du nog på det sättet som man tänkte på när en bitcoin var värd 13 kr och inte ~2000 kr, som är läget idag för Etherum.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag förstår inte "kryptovalutor". Hur kan datorkapacitet för att processa meningslös kod och förbruka enorma mängder enrgi helt i onödan vara värt pengar? Lite som att köra prime95 24/7 och få pengar för det? Förut var det många som körde "folding" vilket hjälpte forskningen i olika avseenden. Borde inte det vara mer värt än värdelös kod?

Blockchain teknologin har utvecklats väldigt mycket de senaste åren och det är där vi ser den stora förändringen nu som också gjort att intresset ökat, nu handlar de inte bara om att processera transaktioner (som jag antar du menar är meningslöst) som om man gör om man minar bitcoin för exempel. Den stora uppstickaren nu är Ethereum som enkelt förklarat är en blockchain platform som man bland annat kan skapa applikationer på som körs över det man kallar Ethereum network vilket i självaverket är Ethereum blockchain tekonolgin som de utvecklat. Från detta har då väldigt många skapat applikationer och som ett exempel har vi Golem som är en decantralicerad cloud computing platform som i dagsläget rendrerar bilder i blender. Så någon som önskar att rendrera något kan lägga upp ett jobb och detta sen då delas upp till alla som är "minar" och jobbet utförs genom miningen och beställaren får tillbaka en redrerad bild.

Mer info om Ethereum finns här: https://www.ethereum.org/
Mer info om Golem finns här : https://golem.network/

Nu är detta väldigt förenklat och bara ett exempel på vad som händer i cryptovaluta / blockchain världen.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Konstigt att Nvidia inte gjorde såna här kort tidigare, jag menar dom har nog förlorat en hel del på det när alla köpte AMD bara för att kunna mina.

Tror inte Nvidia förlorat särskilt mycket. AMD och dess partners har ju inte bunkrat kort inför detta, utan hållit normal lagerföring och tillverkningstakt. Plötsligt har folk köpt Radeon-kort en masse och tillverkarna har ännu inte hunnit reagera, och det verkar som att det redan är över.

Skrivet av Triton242:

Frågar åter. Klarar inte korten GPGPU beräkning i 100% load värst bra eftersom man bara lämnar 90 dagars garanti?
Hur skulle en cpu garanti på 90 dagar känna.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl snarare så att korten säljs med vetskapen att de kommer belastas för fullt 24/7. Vanliga grafikkort belastas ju bara en bråkdel av en dag på sin höjd.

Skrivet av gabriel15:

https://coinmarketcap.com/
Det ser ganska rött ut de senaste 2 dagarna iallafall.

Ja köpte i fredags för runt 30 000kr men ganska sent på kvällen och sålde i måndags med lite vinst som tur var.

Börjar allt för många mina och priset sjunker tar det inte lång tid innan det roliga är över

asics kommer säkert komma ganska snabbt med nu när kina är så hypade över krypto.

Bra, då kan man snart köpa Radeon-kort igen.

Skrivet av ponzi:

Antar att korten funkar utmärkt för gaming också. Jag tjänar ganska bra på mina tre grafikkort(4500 kronor per månad nu) men det kan omöjligen fortgå.

Utan bildutgångar?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

60MH/s för de pengarna...kör man ASIC så snackar vi TH/s per kort i maskinen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Herregud hoppas alla tänker sig för innan ni börjar mina dom få coins ni gör är inte gratis er elräkning betalar dom.

generell Return of investent är idag ca 2-3 månader på ett grafikkort om man minar, efter att elen är betald.
Jag personligen minar med 8st kort just nu och de har genererat cryptovaluta värd ca $40 per dag efter att elen är betald.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

60MH/s för de pengarna...kör man ASIC så snackar vi TH/s per kort i maskinen...

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är den att flera av dem nya blockchain teknologierna som dyker upp har inbyggda mekanismer som skyddar mot ASIC mining.
Dvs det är inte lönsamt att mina med ASIC. Det gäller inte alla så klart men en del har implementerat sådana lösningar.

Tyvärr nämner de inte vilken kryptovaluta eller algoritm de gäller men säg att de skulle vara Ethereum som är en av de populäraste idag så är 60MH/s extremt imponerande då ett RX580 som anses vara ett av de bästa korten för just det producerar med modding 31Mh/s.

Exempel på MH/s för Ethereum med Nvidia kort
Ett stock 1060 generear ca 20Mh/s
Ett stock 1070 genererar ca 23Mh/s

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Hjälpsam

Bra gjort Nvidia, hoppas som sagt vi som vill ha grafikkort, snart kan få tag i dem nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Saken är den att flera av dem nya blockchain teknologierna som dyker upp har inbyggda mekanismer som skyddar mot ASIC mining.
Dvs det är inte lönsamt att mina med ASIC. Det gäller inte alla så klart men en del har implementerat sådana lösningar.

Tyvärr nämner de inte vilken kryptovaluta eller algoritm de gäller men säg att de skulle vara Ethereum som är en av de populäraste idag så är 60MH/s extremt imponerande då ett RX580 som anses vara ett av de bästa korten för just det producerar med modding 31Mh/s.

Exempel på MH/s för Ethereum med Nvidia kort
Ett stock 1060 generear ca 20Mh/s
Ett stock 1070 genererar ca 23Mh/s

1070 presterar 25-26 Stock. Har ett gäng olika själv.
1060 ger allt mellan 18-22 Stock. Har även provat några själv.

RX 580 som ger 31Mh/s behöver överklockas en del samt att man måste lyckas få rätt tillverkare på minnena. Inte alla RX 580 som klarar 31.
Även här har jag ett par själv.

Men som sagt. 60Mhs på ett kort skulle verkligen vara imponerande. Är dock väldigt nyfiken på vad strömförbrukningen samt priset kommer bli. Det är avgörande för om det ska vara intressant eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Är väl snarare så att korten säljs med vetskapen att de kommer belastas för fullt 24/7. Vanliga grafikkort belastas ju bara en bråkdel av en dag på sin höjd.

Klart som svordom det är så. De säljer kort som egentligen inte är designade för uppgiften.

Undrar hur människor skulle reagera om det framgickatt AMDs nya threadripper inte tål mer än 3 timmars full load på alla kärnorna per dag.
Eller att Intels nya Coffeelake lämnad med 90 dagars garanti om man väljer att aktivera tuboläget...

Jag är mest förundrar att det INTE blir en shitstorm av att de så medvetet saluför sin produkt med begränsad garanti för att de är svordom medvetna om dras begränsning.

Flera som använt sina gpuer för just mining vet nog hur ofta grafikkorten havererar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

90 dagars garanti är det ens lagligt? Och vad har dom gjort med korten när dom förväntas gå sönder om 4-5 månader?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

90 dagars garanti är det ens lagligt? Och vad har dom gjort med korten när dom förväntas gå sönder om 4-5 månader?

Som skrivit ovan, garanti är en sak och upp till den som bygger produkten. Reklamationsrätt är en annan sak, detta är lagligt reglerat.

Jag antar att de enbart ge 90 dagar eftersom de vet att man kör kortet på max 24/7, medan ett vanligt grafikkort enbart under några timmar med avbrott körs på max, om alls, dvs man utgår ifrån en annan sorts belastning av materialet.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Har funderat länge kring att börja igen med mineing. Vattenkyla hela skiten och bara se pengarna trilla in! Läste lite igår om en kille som drog hem ungefär 50:- per dag på bara några kort just nu vilket är helt ok!

Du kanske glömt elräkningen som äter upp dessa 50kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du kanske glömt elräkningen som äter upp dessa 50kronor?

Jag får typ $3.5/dag med ett 970 som ligger på ~150W ? kör kanske 16h/dag så 2kWh el, 3kr per dag? Använder ju datorn till annat under tiden med typ film och shit.

Är väldans lätt att tjäna in elräkningen

Permalänk
Inaktiv

kan vara värt o nämna att de mest optimerade miners är privata och inget som går att ladda ner på en publik hemsida

något att tänka på innan man ger sig in i matchen

Permalänk
Avstängd

Har fått upp mina rx480/580 till ~110 mh/s nu med en förbrukning om 320w på grafikkorten (80w/gpu)

Såg en rätt bra uträkning på skilnaderna mellan rx480 och 1060 där det rx480 har ca 50% högte mh/s än 1060 men förbrukar samtidigt 10w mindre energi för att göra det.
Anledningen till gddr5x's höga frekvenser är även set som gör korten med det olämpade för eth mining dvs otroligt slappa timeings

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förut var det många som körde "folding" vilket hjälpte forskningen i olika avseenden. Borde inte det vara mer värt än värdelös kod?

Vi är en och annan som fortfarande foldar. Nuförtiden går det även att tjäna kryptovalutor på detta sätt. Om ca två veckor räknar jag med att ha tjänat in nog för att köpa mig ett till GTX1080, och därmed nästintill dubbla min produktion. Förra månaden drog jag in motsvarande ca 6000kr på folding, och beräkningarna gagnar även forskningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du kanske glömt elräkningen som äter upp dessa 50kronor?

Nej dom var inräknade i den summan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

...där de billigaste Geforce GTX 1060-baserade modellerna kostar cirka 2 200 kronor inklusive moms

Jaha, så det blir inte billigare än 1060-kort med bildutgångar alltså? Enligt prisjakt så kostar det billigaste 1060 nu ca 2000 kr, men har då troligen lite längre garantitid än 90 dagar..

Eller är det fler förändringar under huven än att bildutgångarna tagits bort?

Ingen backplate och ingen RGB...
Skämt o sido, det var detta jag också var rädd för, att priserna är för höga.
Plocka bort allt lull-lull, sätt dit långsammare VRAM, gör allt för att få ner tillverkningskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Frågan är om de även har tagit bort SLI kontakterna, för annars så är det ju en billigare uppgradering ifall man vill lägga till ett extra kort för SLI. I synnerhet då det är ju bara "Masterkortets" videoutgångar som fungerar.

Nu är jag dåligt insatt men finns inte någon variant med SLI som kör direkt via PCI-E kortplatserna ?