Intern eller extern lagring för filer?

Permalänk
Medlem

Intern eller extern lagring för filer?

Hej!

Det är så att jag just nu bara har en SSD (500gb) och där har jag just nu allt på. Och den är just nu nästan helt full.
Grejen är den att jag skulle behöva mer lagring för jag har tänkt börja redigera lite filmer osv så behöver kanske en 2TB hårddisk.
Frågan är nu, borde jag köpa en intern eller extern hårddisk? Eller kvittar det?

Permalänk
Medlem

En intern hårddisk ger bättre prestanda, en extern hårddisk är flexiblare eftersom du lätt kan flytta den till en annan dator. Om du inte behöver kunna flytta den så är en intern helt klart att föredra om du ska redigera film på den.

Permalänk
Medlem

för just filmredigering är det inget större tapp att använda en extern sålänge du har (relativt) snabb anslutning för den eftersom det inte är själva filerna som behöver uppdateras förrän det är klart sas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så får du bättre prestanda av en intern.
Har du plats för det i datorn (utgår ifrån att du pratar om din dator i signaturen) och inte har för avsikt att plocka med dig alla filer då och då för att jobba med dom så hade jag gått på en intern. Reser du en del och vill ha tillgång till allt hade jag tittat på en extern, alt. en NAS (el. dylikt) med DDNS.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En intern hårddisk ger bättre prestanda, en extern hårddisk är flexiblare eftersom du lätt kan flytta den till en annan dator. Om du inte behöver kunna flytta den så är en intern helt klart att föredra om du ska redigera film på den.

Skrivet av AndreaX:

för just filmredigering är det inget större tapp att använda en extern sålänge du har (relativt) snabb anslutning för den eftersom det inte är själva filerna som behöver uppdateras förrän det är klart sas.

Skrivet av supersnubben:

Vad jag vet så får du bättre prestanda av en intern.
Har du plats för det i datorn (utgår ifrån att du pratar om din dator i signaturen) och inte har för avsikt att plocka med dig alla filer då och då för att jobba med dom så hade jag gått på en intern. Reser du en del och vill ha tillgång till allt hade jag tittat på en extern, alt. en NAS (el. dylikt) med DDNS.

Ok tack för svar alla!
Grejen är den att jag har haft problem med att installera en intern hårddisk på min nuvarande dator. Har en 2TB just nu inkopplad men datorn hittar inte den så därför jag funderat på extern. Orkar inte lämna in den bara för att dom ska fixa problemet. Haha lathet jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Grejen är den att jag har haft problem med att installera en intern hårddisk på min nuvarande dator. Har en 2TB just nu inkopplad men datorn hittar inte den så därför jag funderat på extern.

kan vara fel på den helt enkelt.

men annars, har du kollat så den visar sig i BIOS? eller kopplat till rätt portar? vissa MK har en del portar avsedda för RAID som har andra kontrollchips, och dessa har inte alltid lika brett medföljande drivrutinsstöd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag kör enbart med interna hårddiskar i externa hårddiskchassin. Tar ca en sekund eller två att byta hårddisk. Funkar lika bra med 3,5" diskar som med 2,5".

Här är en bild på en sådan jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Grejen är den att jag har haft problem med att installera en intern hårddisk på min nuvarande dator. Har en 2TB just nu inkopplad men datorn hittar inte den så därför jag funderat på extern. Orkar inte lämna in den bara för att dom ska fixa problemet. Haha lathet jag vet.

Och du har redan testat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Och du har redan testat detta?

Nej kollade guiden men hittar inte min 2tb där. Bara min SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Nej kollade guiden men hittar inte min 2tb där. Bara min SSD.

Ok, en hårddisk som inte dyker upp är ju ett av de lättare problemen att felsöka.

  • Verifiera först att hårddisken inte syns i BIOS, för gör den det men inte i Windows så har jag ingen aning om vad felet kan vara.

  • Om den inte syns i BIOS, kontrollera att du kopplat in både datakabel och strömkabel i hårddisken, och att de sitter i ordentligt.

  • Om kablarna är korrekta och den fortfarande inte dyker upp, byt kablar med SSDn och kolla om den dyker upp i BIOS då.

  • Om den dyker upp i BIOS med SSDns kablar så är någon kabel antingen trasig eller så har du kopplat fel. Testa i så fall något annat SATA-uttag, eller någon annan SATA-kabel.

  • Om den inte dyker upp i BIOS med SSDns kablar så är den med stor sannolikhet trasig, byt ut den.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan USB3 kopplad disk och intern SATA-disk är ganska liten då det är disken som begränsar farten.

Men jag skulle nog ändå föreslå en intern 2TB-disk att ha som arbetsyta _och_ en extern minst 2TB stor USB-disk som backupdisk och att det speglas/görs regelbundna backupper på den interna disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, en hårddisk som inte dyker upp är ju ett av de lättare problemen att felsöka.

  • Verifiera först att hårddisken inte syns i BIOS, för gör den det men inte i Windows så har jag ingen aning om vad felet kan vara.

  • Om den inte syns i BIOS, kontrollera att du kopplat in både datakabel och strömkabel i hårddisken, och att de sitter i ordentligt.

  • Om kablarna är korrekta och den fortfarande inte dyker upp, byt kablar med SSDn och kolla om den dyker upp i BIOS då.

  • Om den dyker upp i BIOS med SSDns kablar så är någon kabel antingen trasig eller så har du kopplat fel. Testa i så fall något annat SATA-uttag, eller någon annan SATA-kabel.

  • Om den inte dyker upp i BIOS med SSDns kablar så är den med stor sannolikhet trasig, byt ut den.

Ok tack!