Är jag bortskämd? Har jag fel?

Permalänk
Inaktiv

Jantelagen, jag trodde den inte fanns på internet?
En Inspire 2, väska, extrabatteri, reservdelar och allt vad det heter kanske närmar sig 30 000kr?
Väldigt mycket pengar för en student, men visst har du råd. En klasskamrat till mig i plugget hade en egen ny bil plus ett hus för några miljoner utan lån, så jag ser ändå inte Inspire 2 som något extremt.

Beroende på hur gott om pengar du har och kan ta ut så ser jag inga problem att låna av någon skäktning, när denna vet om att du har mycket pengar.
Sedan låt oss anta att du har en miljon i fonder, ja det blir typ en insats garderob att bo i våra större städer, så även om du har mycket så går mycket åt dig.

Permalänk
Medlem

låna av föräldrar, syskon. ok
låna av övrig släkt nej.
iallafall när det inte handlar om nödsituation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hummhumm:

@Berrabub:

Kan någon svara på om det är jag som suger på att förklara eller varför så många skriver att jag inte har pengar? Är min text så oförståelig?

Ja. Nalla från fonder osv är inte riktigt ett riktmärke att man har pengar på fickan

Permalänk
Medlem

Om du nu är så pigg på ett lån, dra iväg ett sms istället för att besvära släkten.

Det lånas allt för mycket, jag förstår inte hur folk är villiga att sätta sig i skuld för grejer som inte är livsviktiga.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@anon246659: Att ta ut pengar från en fond som man fortfarande har en relativt... duglig? summa kvar på är inte fel enligt mig. Ni lägger pengar på onödiga saker om ni har råd, precis som jag gör nu. Jag tänkte aldrig att ni skulle gå in så djupt på det hela utan bara svara på min fråga som inte hade något om min farsas/morsas ekonomi, skrev bara att jag inte tänker låna av folk som inte har mycket pengar. Som jag senare skrev (borde skrivit tidigare) att jag redan hjälper till att betala med farsan, mer vill jag inte skriva då det är mycket mer komplicerat än så

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: hur är det att vara sur för man ifrågasätter hur du värderar dina föräldrars slit?
Vad spelar det för roll om det är 8år sedan? nog fan har dom fått slita ihop pengarna vi något tillfälle.

Du ställde frågan om du har fel och är bortskämd,
Jag kan garantera att ditt svar när du har egna barn i tonåren kommer vara: JA

Men igen hur är detta ett problem om du har mycket pengar?
Har du mycket pengar kommer närmaste bank ge dig pengarna du vill ha på 2 sekunder så slipper du tjata på dina släktingar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ser egentligen inget problem med att låna pengar av någon, så länge det är i deras intresse. Precis samma som om det vore en kompis eller någon helt främmande. Självklart lägger du ju på lite extra när du betalar tillbaka som tack för hjälpen(Som exempel skulle ett korttids blancolån kosta dig runt tusenlappen extra för 4000). Självklart är det inte ok att pressa någon till det bara för att ni råkar vara släkt.

Annars finns det ju en uppsjö av andra alternativ, där du kan köpa nu och betala senare, fakturor med lång förfallotid, avbetalning, krediter eller gud vet vad.

Permalänk
Medlem

@aragon: Tänkte aldrig på att låna från en riktig bank då jag trodde det var helt okej att låna från ens morfar. Jadu, rätt tydligt att vi har olika åsikter, men satan alltså, du vrider till allt till det värsta. Men blir inte att fråga morfar då det tydligen är så fel, får helt enkelt vänta 2 månader. Men oroa dig inte, klarar mig gott o väl även efter betalningen för drönaren

Permalänk
Medlem

Tycker som alla andra här, så lägger fram ett annat förslag. Kan du inte köpa en billigare väska? Tråla blocket efter Pelicanlådor eller köp en kopia på exempelvis Clas Ohlson. Inredningen kan du skära med kniv.

http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4ska/Pr314142000

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

De flesta föräldrar som ger sina barn fonder av något slag brukar oftast ha tanken att det ska gå till något vettigt och viktigt. (Bostad, bil, studier osv). Om någon förälder har "pissig ekonomi", och gett dig fonder, så var nog inte tanken att du skulle köpa en leksak för 30 tusen. Om du behövde den för tex företag/filmskapande så hade ju köpt den genom företaget.

TS är inte bara bortskämd, TS är ju på gränsen till vidrig.

Edit: För övrigt tar det inte två månader att plocka ut pengar ur någon slags fond. Eller ja, om det inte är någon slags oklar Nigeria fond som investerar i valfri olaglig verksamhet. Men vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du säger din "snälla morfar" så låter det mest som att du skulle utnyttja honom. Gissar på att du räknar med att han inte skulle kunna säga ifrån? Jag har lånat av mina föräldrar några gånger för hyra och studielån, och jag har en jättesnäll farmor, men det skulle aldrig falla mig in att fråga henne efter pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Utan att veta mer om TS ekonomi är det svårt att döma honom. Med det sagt lyser några ordentliga varningslampor, bara en sådan sak som att han är beredd att lägga cirka 30 000 på en professionell drönare utan att ha haft enklare sådana tidigare. Även det faktum att han inte enkelt kan få lös 4000 kronor tyder på att han lever hand till mun. Vilket förvisso inte är ovanligt bland studenter.. Så frågan är inte om TS är bortskämd, utan om han är omogen och impulsiv.

Och som nämnts i tråden, det bör inte vara några som helst problem att fippla ihop ett vettigt substitut för några hundralappar av en ordentlig plastkartong med tätslutande lock. Väskan är ändå så stor att den måste fraktas i bil, i.e. något som är ganska säkert i sig själv.

Permalänk
Medlem

Lås tråden om ni tillåter sådant. Tyckte bara det var konstigt att folk är så emot att låna från släktingar, sedan att jag har andra intressen orkar jag inte debattera om. Jag har löst alla problem när det gäller ekonomin per månad, denna drönare kostade dock extra så jag var tvungen att ta ut mer pengar (intressen kostar, tog mig över en månad att bestämma mig, vad ni anser om köpet kunde jag inte bry mig mindre om.) Sedan så tog det 2 månader, är det bevis ni söker eller? Tack till alla som faktiskt svarat på min fråga.

notera: tanken var först en dyr dator, men blev drönaren istället, första köpet över 1k på minst 3 år, snacka om bortskämd, tror det är lite dubbelmoral här och där, men vad vet jag. Lånar inte av morfar min, oroa er inte, kanske ni har rätt, får vänta på pengarna.

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: hur vrider jag det till det värsta? ( Jag ger dig bara min syn som förälder)
Det jag inte gillar är din syn på pengar som någon annan slitit ihop och gett dig
och att du sedan går till den personen och gnäller.
Hade du slitit ihop pengarna själv hade jag sagt awesome kör på, "mest prylar när han dör vinner"
Men inte när någon annan som dessutom är den som troligen betyder mest för dig har slitit för.
Fast vad vet jag, dina föräldrar kan ha en helt annan syn på det en vad jag har.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tråden låses och rensas på inlägg inom 1-2-3...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skrev ett långt inlägg men det försvann så skriver kort och gott:

Nej du är inte bortskämd, dock impulsiv vilket är vanligt i ung ålder, dina föräldrar satte in pengar för 8 år sen i en aktie/fond portfölj eller liknande. Däremot kontrollera med banken varför det tar 2 månader att få pengarna, det låter konstigt, kolla även upp hur mycket skatt du lär behöva betala till nästa år eftersom du kommer få betala skatt vid försäljning av aktier/fonder.

Lär dig flyga den först innan du börjar bege dig till "häftiga platser" att flyga den så du inte hamnar på en fail compilation på youtube.

Inspire 2 borde vara rätt så hållbara och går nog inte i sönder vid transport om du inte tappar den lr kastar den ifrån hög höjd, möjligen får du byta ut bladen på den.
Förstår att du vill ha en säker väska till en drönare som kostar ca 20-32+ tusen kronor men lär dig först flyga, större chans att den går i sönder då än vid transport.

Skriv kontrakt med din morfar om du nu beslutar att låna pengarna för väskan, att t.ex. efter 2 månader och du inte har gett pengarna till honom så läggs det på ränta därefter (signatur gäller, vägrar du betala helt och hållet kan det gå till rätten osv) vilket visar att du är villig att betala mer för lånet.
Men kolla som sagt med din bank om varför det tar så lång tid, pengarna borde inte vara låsta till dina föräldrar eftersom du är över 18.

Dock, har du inte körkort så skaffa det om du inte bor i en storstad och tänker aldrig åka utanför staden (bästa platserna finns utanför), enklare att transportera drönaren då på ett säkert vis.

De som beklagar sig erkänner inte sina egna impulsköp, vissa har en moral som sticker så högt upp att "Gud" (är inte troende) är långt nere. Du betalar hyra hos din far samt mat etc. vilket är bra.

Sen som en annan skrev, köp en billig väska på clas ohlson för 399 kr, skär ut hur det ska vara och använd den så länge.

Permalänk
Medlem

@aragon:

Jag kom hit för att försöka se det på ett annat sätt, så jag anser att jag inte kan vara så omogen, men jag förstår dig bara inte. Du överdriver så mycket... "Slitit ihop", sa jag inte att den vuxit under åren? Tycker det är pinsamt att snacka om hur mycket pengar man har (men det var ju inte poängen med min tråd anyway), men det var cirka 10-20k som vuxit rejält genom åren. Redan sagt till dig att jag inte gnällde utan frågade enbart en gång. Har råd med det jag behöver, vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem

Sälja aktieandelar i en fond för att köpa en drönare/väska till en drönare? Låter det som en vettig investering som skulle löna sig över tid? Skulle släkten bli stolt? Avstå annan konsumption tills du har dina 4lök alternativt jobba.

Du bör lära dig att förvalta och tjäna kapital själv, då slipper du slänga iväg släktingars investeringar på materiella hobby prylar

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@BoneZ87: Yeep. Jag valde inspire 2:an framför phantom 4 pro och mavic pro för många anledningar, tog över en månad innan jag faktiskt bestämde mig för att köpa den. Alla tycker att det är ett dumt köpt så då är ju frågan vem som är så jävla arrogant egentligen. Pengar på en biffig dator som alla yngre brukar köpa för att kunna spela på högsta grafik är inte waste på pengar men en drönare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

Sedan så tog det 2 månader, är det bevis ni söker eller?

Är väl snarare så att du bör kolla upp varför det tog så lång tid för det finns inga fonder i Sverige som det tar så lång tid för om inte banken gjort något väldigt konstigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Vad är det för fel på väskan som följer med drönaren?? Den ser ganska ordentlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

@Aeqvist: "Billigare väska" Jodu, önskar att det fanns en. Den kommer som sagt med en (om det ens kallas väska) som kostar runt 2.5k, men den duger verkligen inte. Väskan heter DJI Inspire 2 Professional Work Case (kolla upp den så förstår du varför den kostar vad den kostar. Inspire 2:n och accessories tar rätt mycket plats.

Har ni aldrig lånat av släktingar för saker? Eller fått för att kunna köpa eran dator osvosv (obviously när ni var yngre och inte hade jobb)

Nej. Jag har aldrig lånat pengar. Någonsin. Av någon. Inte ens CSN-lån.

Kommer från en familj av lägre arbetarklass. Växte upp mer eller mindre utan pengar, då båda föräldrarna var studenter ungefär fram tills att jag var 6-7 år och vid det laget hade samlat på sig en jävla massa skulder.

Började jobba som 16-åring och betalade 40% av min inkomst som hyra till föräldrarna. Inte fan har det någonsin varit snack om någon "fond" för varken mig eller min syster, inte heller såg vi barnbidraget, studiebidraget eller andra bidrag för någon av oss. Aldrig har tanken slagit mig en enda gång att fråga om ekonomisk hjälp från någon, utan allt jag har köpt har jag köpt för kontanter, inklusive samtliga telefoner, datordelar, etc.

Studerade till civilingenjör och under den tiden jobbade jag två extrajobb vid sidan om för att inte behöva ta lån från varken CSN eller någon annan. I detta var jag tvungen att flytta till Stockholm ensam, och har bott där/här sen dess. Har byggt upp min nuvarande välstånd utan utomstående hjälp.

8000 kr för en leksak för någon som verkar vara en 21-årig student men som lånar pengar friskt från familj. Ja, i mina ögon är det relativt bortskämt att ens tänka tanken att bränna 8000 kr som student på något man vill leka med. Men men, har du pengar i familjen så har du. Bortskämdhet sitter väl, precis som skönhet, i betraktarens ögon.

Däremot råder jag dig en sak; Låna aldrig pengar (förutom bil/bolån). Har du inte pengarna tillgängliga, även om de så är fast i en fond, köp inte vad du än ska köpa. Livet har ett roligt sätt att jävlas med folk på. Se till att alltid kunna betala allt cash, så mycket som det bara går. Blir alltid billigare, och man slipper all tjafs.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

@BoneZ87: Yeep. Jag valde inspire 2:an framför phantom 4 pro och mavic pro för många anledningar, tog över en månad innan jag faktiskt bestämde mig för att köpa den. Alla tycker att det är ett dumt köpt så då är ju frågan vem som är så jävla arrogant egentligen. Pengar på en biffig dator som alla yngre brukar köpa för att kunna spela på högsta grafik är inte waste på pengar men en drönare...

Redigerade mitt inlägg efter du svarade, läs det igen. Lär dig dock att förvalta och få pengarna till att öka ytterligare, du kommer ha glädje över det vid äldre ålder.

Jag hoppas att du har investerat i drönaren för att kunna i slutändan tjäna pengar på det och inte för att det är en "häftig grej att äga", kan bli en lång väg att få från film från drönaren till färdigt klipp men det är något man lär sig med tiden så länge du är villig att slita för lärdomarna.

Vi har alla impuls handlat, har själv ett objektiv till en kamera för ca 20 tusen som jag har använt vid kanske 10 tillfällen, folk gillar dock att döma andra så ha det i baktanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

@aragon:

Jag kom hit för att försöka se det på ett annat sätt, så jag anser att jag inte kan vara så omogen, men jag förstår dig bara inte. Du överdriver så mycket... "Slitit ihop", sa jag inte att den vuxit under åren? Tycker det är pinsamt att snacka om hur mycket pengar man har (men det var ju inte poängen med min tråd anyway), men det var cirka 10-20k som vuxit rejält genom åren. Redan sagt till dig att jag inte gnällde utan frågade enbart en gång. Har råd med det jag behöver, vad är det du inte förstår?

Någon har ju trots allt tagit sig tid och en risk genom att investera pengar som inte ens var dina, din släkting kunde ju lika gärna investerat i fel tidpunkt och förlorat pengar, hade det varit mindre okej att plocka ut pengar då? Isåfall varför?

Visa signatur

=)

Permalänk

@Hummhumm: Hejsan! Ja du... nu har du fått mycket mothugg. Så här ser jag det:
Jag struntar fullständigt i om det är vettigt att du lägger så mycket pengar på ditten och datten, som situationen ser ut har du redan gjort det och nu behövs väskan för att du ska slippa vänta 2 månader på att använda drönaren.
Jag tycker du kan förklara för din morfar hur läget är och bevisa att pengarna är på gång (väldigt intressant dock att det ska ta två månader att få ut pengar, du bör kolla upp vad det är för något du egentligen äger och var) så att han förstår att han kommer få tillbaka sina pengar. Så får han ta ett eget beslut. Ta sedan alltihop därifrån.

Permalänk
Medlem

@Maarus: Alright, mitt sista inlägg, jag spenderade pengar på en drönare (dumt enligt en majoritet). Det var inte min poäng med tråden, det finns fortfarande pengar kvar till det jag behöver för att klara mig tills jag får jobb, tack och adjö.

Permalänk
Medlem

Betalar man 40-60000kr för en drönare, så är det väl klart att man vill skydda den på bästa sätt?

Gav själv runt 7k för min drönarväska.. som jag tyvärr skickade med drönaren när jag sålde den nyligen. Hade eventuellt passat min nya också...

Dock är jag inte sådan att jag lånar pengar av släktingar, för så triviala saker som att köpa en väska. Speciellt inte när det följer med en väska... Skaffa något till det som inte får plats och transportera drönaren säkert i den väska som följde med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Väldigt förvrängda prioriteter du har.

Lär dig av poeten OJ Da Juiceman

Citat:

My chain be like a midget and my watch is like a ticket and i pull up in that Hummer riding 28 inches.
And I'm ballin off the chain, It's young Juice I do my thing. With this 30000 pinky same color my watch mane.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

@Hummhumm: Hahaha Vad är det som är överdrivet?
Jag tror det är du som inte förstår vad det är jag talar om.
Det handlar inte om vad du har/eller inte har råd med. (eller jo hade det varit 7-8 siffrigt så ok då hade det varit en annan sak)
Jag talar om att visa respekt för något någon annan har fått jobba för.
Dock märker jag att du inte har någon aning om vad det är jag menar och jag tror det kommer ta ett tag innan
du kommer till insikt. (Vissa gör det aldrig)
Bara en undran, har du frågat din mor om hennes tankar gällande detta?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Allt beror på vilken relation man har med personerna man lånar av.

Är det ett problem med att låna så vänta med att köpa väskan och försök lösa det på annat sätt under tiden.

Tänk på att försöka ha 10-20k liggandes ifall något händer och du måste ha pengar.