Webhallen stänger butik i Halmstad

Permalänk
Medlem

Webhallen stänger butik i Halmstad

Webhallen har stängt butiken i Halmstad med omedelbar verkan.

Vad kan ligga bakom en sån plötslig stängning?

http://24halmstad.se/2017/07/02/165670/

Permalänk
Medlem

Dålig lönsamhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Chefen verkar ju vara good-guy iallafall! Kul att se att han bryr sig om sina anställda.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Se där, vad skumt. Av en slump handlade jag min Switch där i våras när jag var i Tylösand på semester. Trevlig butik, synd. Är det vanligt att man kan komma till jobbet och så får man veta att "Nej, idag ska ni inte öppna. Vi har lagt ner butiken."?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Kemiskatten

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Tycker väl om Webhallen förutom en sak och det är öppet köp.
Direkt från Webhallens hemsida:

"Webhallen lämnar alltid 14 dagar öppet köp på varor som inhandlats i någon av våra butiker. Observera att produkten inte får vara använd, utan behöver returneras med obruten förpackning mot uppvisande av kvitto."

Hos andra elektronikkedjor kan man testa produkten hemma och man inte är nöjd kan man lämna tillbaka. Men som sagt inte hos Webhallen.
Jag personligen har avstått från att handla hårdvara hos de just för det. Annars trevlig personal och alltid hjälpsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Dålig lönsamhet?

Då stänger man inte så snabbt. Måste ligga nåt annat bakom

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Varför är det dåligt att de lämnar öppet köp?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Gissar på att Halmstadsborna köper sin hårdvara i någon annan affär, eller på nätet...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

"Webhallen lämnar alltid 14 dagar öppet köp på varor som inhandlats i någon av våra butiker. Observera att produkten inte får vara använd, utan behöver returneras med obruten förpackning mot uppvisande av kvitto."

Hos andra elektronikkedjor kan man testa produkten hemma och man inte är nöjd kan man lämna tillbaka. Men som sagt inte hos Webhallen.
Jag personligen har avstått från att handla hårdvara hos de just för det. Annars trevlig personal och alltid hjälpsam.

Skrivet av Nioreh83:

När man köper från en fysisk butik så måste produkten vara oöppnad. När man köper den via Internet så har man möjlighet enligt lag att undersöka varan. Det är skillnad på fysisk butik och Internet. Det gäller hos alla företag, vissa har mer goodwill än andra bara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det som är dåligt att de lämnar öppet köp men att man inte får lov att testa produkten. Obruten förpackning endast oanvänd återköpes.

Permalänk
Skrivet av lossah:

När man köper från en fysisk butik så måste produkten vara oöppnad. När man köper den via Internet så har man möjlighet enligt lag att undersöka varan. Det är skillnad på fysisk butik och Internet. Det gäller hos alla företag, vissa har mer goodwill än andra bara.

Hos Netonnet och Elgiganten kan du köpa i butik , testa och om ej nöjd lämna tillbaka inom 30 dagar.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Webhallen har stängt butiken i Halmstad med omedelbar verkan.

http://24halmstad.se/2017/07/02/165670/

Kanske något med kontraktet på lokalerna? Finns miljoner möjliga anledningar, och ingen annan än Webhallen vet vilken eller vilka som är den / de verkliga.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Se där, vad skumt. Av en slump handlade jag min Switch där i våras när jag var i Tylösand på semester. Trevlig butik, synd. Är det vanligt att man kan komma till jobbet och så får man veta att "Nej, idag ska ni inte öppna. Vi har lagt ner butiken."?

egentligen inte. har varit med om sånt också. då handlade det sig om ett privat vård bolag och dem flesta av oss fick veta om nedläggningen via TV:n. vet jätte kul :-/
I vårat fall hade ledningen gjort bort sig med skatteverket pga 3 miljoner i obetalda skatter. här kan det också ligger nåt bakom som vi kanske inte vet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

https://se.ehandel.com/artiklar/webhallens-centrallager-och-f...
Kan ju vara en orsak. Infra City rånades i april och centrallagret rånades för någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Då stänger man inte så snabbt. Måste ligga nåt annat bakom

Det framstår ju som lite oklart hur snabbt de stängt?
Vi vet att de som jobbat i butiken fick veta det väldigt plötsligt men det låter ju som att det skulle kunna ha beslutats långt tidigare, det framgår iaf tydligt att butikschefen inte varit inblandad i beslutet.

Att de valde att inte informera butikspersonalen skulle väl isf sannolikt motiveras med att de inte ville försämra försäljningen ytterligare på slutet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det går att kringgå genom att beställa och betala på nätet, då har man 14 dagars ångerrätt eftersom det klassas som ett distansavtal.

Det är viktigt att man väljer att betala via nätet eftersom det är det som gör att det klassas som ett distansavtal, om man bara beställer via nätet men väljer att betala i butik är det samma regler som när man handlar över disk.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hos Netonnet och Elgiganten kan du köpa i butik , testa och om ej nöjd lämna tillbaka inom 30 dagar.

Yes, det är goodwill.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Men är det inte uppsägningstid på anställda?
Senast jag var där så var den butiken i princip tom, 6 datorer i mitten på ett betonggolv och en stor disk längre in.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men är det inte uppsägningstid på anställda?
Senast jag var där så var den butiken i princip tom, 6 datorer i mitten på ett betonggolv och en stor disk längre in.

Är det uppsägningstid får dem lön och går hemma.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)