Transportstyrelsen fiasko - läckt information om militära uppgifter samt identitetsskyddade individer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår, vänligen håll er till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår, vänligen håll er till topic.

Absholut
Får se hur många som gör realitet imorgon
Då fjäskministern ska ev stå till tals för ofog.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-generaldirektoren-tillsa...

Gissar på att nästa heta fråga blir dubbelt medborgarskap i myndighetssverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nya-generaldirektoren-tillsa...

Gissar på att nästa heta fråga blir dubbelt medborgarskap i myndighetssverige.

Det är ju en rätt intressant fråga och GD är ju inne på ett rätt intressant spår när han behandlar biten kring om cheferna ska säkerhetsprövas då de rent faktiskt inte bör ha tillgång till det faktiska materialet.

Därutöver väcker det ju intressanta frågor kring IT-säkerheten och konsulter i övrigt. Det här bör väl i sånt fall handla om säkerhetsprövning klass 1, där särskilda intervjuer genomförs samt att även sambo/make/maka m.fl. kontrolleras. Så länge dessa kontroller kan genomföras så (bör) det ju inte vara ett krav att vara svensk medborgare. Ser vi till det så faller ju IBM:s lösning med outsourcingen helt av den anledningen. Du får flytta sakerna utomlands men det måste vara svenska medborgare som sköter all hantering.

Tidigare särbo arbetade på en myndighet där det förekommer tjänster som är säkerhetsprövade, vid samboskap så hade det ju även involverat mig för hennes tjänst.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nu visar det sig att regeringen har begått betydligt allvarligare brott själva. Nu är det nog dags att fälla regeringen.
https://www.expressen.se/nyheter/it-system-hos-regeringskansl...

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: "Mellan april 2012 och augusti 2017 hade bolaget Atea motsvarande uppdrag på regeringskansliet. Inte heller då fanns något säkerhetsskyddsavtal."

Enligt källan: https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringskansliet-outsourca...

Så vilken regering ska fällas?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

@Bozzeta: "Mellan april 2012 och augusti 2017 hade bolaget Atea motsvarande uppdrag på regeringskansliet. Inte heller då fanns något säkerhetsskyddsavtal."

Enligt källan: https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringskansliet-outsourca...

Så vilken regering ska fällas?

Lite svårt att fälla någon som inte styr Sverige... bra tänkt där.
Det är en fråga för KU däremot.

Permalänk
Medlem

Statsministern kan ju nu inte skylla på privatisering i alla fall denna gång när han som ansvarig struntar själv i samma lagstiftning.

KD har KU anmält statsministern nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Statsministern kan ju nu inte skylla på privatisering i alla fall denna gång när han som ansvarig struntar själv i samma lagstiftning.

KD har KU anmält statsministern nu.

Utan att lägga någon värdering i vem som gjort vad eller inte.

Är det ändå inte tjänstemannasidan som bär ansvaret i den här härvan genom att än en gång inte ha säkerställt rutiner och ordentliga upphandlingar? Politiken bestämmer _VAD_, tjänstemännen utför (Hur).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Utan att lägga någon värdering i vem som gjort vad eller inte.

Är det ändå inte tjänstemannasidan som bär ansvaret i den här härvan genom att än en gång inte ha säkerställt rutiner och ordentliga upphandlingar? Politiken bestämmer _VAD_, tjänstemännen utför (Hur).

Tjänstemanna-ansvar finns ju inte längre (tack för det, Palme) och politikerna har ju en tendens att bara skylla från sig... men jag anser att politiker skall inte kunna gömma sig bakom "att de ej förstod", är de så oinsatta/ointresserade så förstår jag inte vad de har på sådana poster att göra.

Svetsarpotatisnunan kan gott avgå, tyvärr verkar ju inte alliansen ens intresserade av att ta något ansvar heller. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu visar det sig att regeringen har begått betydligt allvarligare brott själva. Nu är det nog dags att fälla regeringen.
https://www.expressen.se/nyheter/it-system-hos-regeringskansl...

Skrivet av Bozzeta:

Statsministern kan ju nu inte skylla på privatisering i alla fall denna gång när han som ansvarig struntar själv i samma lagstiftning.

KD har KU anmält statsministern nu.

Nej. Regeringen kommer inte fällas. Notera att KD väljer att KU-anmäla och inte direkt kräva en misstroendeomröstning, vilket man tex valde att göra mot Hultqvist, utan då att invänta ett KU-förhör. KD har dåliga siffror och vill visa att de kan, men vad de och resten av Allianspartierna inte vill är att fälla regeringen. Skadaskjuta den och få den att ses som inkompetent, ja. Fälla den, nej.

Varför vill då inte Alliansen fälla regeringen? För att de inte har ett fungerade regeringsalternativ, komihåg, KD sköt DÖ i sank.
C och L säger blankt nej till att ingå i en regering med SD.
M, KD, och SD? Det är ju bara löjligt.
Vilket då innebär att vad som händer är regeringskaos och nyval, och sen inom ett år så kommer vi ha ett vanligt riksdagsval.

Så allmänt kaos.

Skulle jag vara valstrateg för S, MP, eller V för den delen, så skulle uppmana dem att prata och prata om hur Alliansen saknar ett fungerande regeringsalternativ och det kaos de skapat i vad som kan definitivt kan anses vara en orolig tid (Brexit, Ryssland, Trump, osv).

Så nej, hur mycket du än hoppas att nu äntligen så skall regeringen fällas så kommer det inte ske.

Hur många röstade för SDs försök till att fälla regeringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tjänstemanna-ansvar finns ju inte längre (tack för det, Palme) och politikerna har ju en tendens att bara skylla från sig... men jag anser att politiker skall inte kunna gömma sig bakom "att de ej förstod", är de så oinsatta/ointresserade så förstår jag inte vad de har på sådana poster att göra.

Svetsarpotatisnunan kan gott avgå, tyvärr verkar ju inte alliansen ens intresserade av att ta något ansvar heller. Suck.

Det är ju inte helt sant att tjänstemannaansvaret inte längre finns. Däremot är det inte straffbart med vissa saker som tidigare var det. Det är ju i mina ögon helt rimligt att samma regelverk ska gälla alla anställda oavsett offentlig eller privat sektor, vi ska inte ha en särskild lagstiftning för det ena eller det andra.

Visst kan man lägga tillbaka de bestämmelser som tidigare gällt, men då ser jag framför mig en ordentlig justering av lönerna uppåt (eller att delegationer justeras om, det kommer bli betydligt längre handläggningstider på ärenden när alla ärenden kommer lyftas till politikernivå). Eller då att justering av arvoden för tjänstemannasidan till betydligt högre nivåer för att spegla den (trots allt lilla) risk som finns för suspendering eller avsked. Sen blir det ju intressant hur man rent arbetsrättsligt ska kunna införa den typen av regelverk.

Även om det skulle återinföras så skulle det ju inte påverka befintliga anställdas lönenivåer, det är något man inte kommer hantera alls. Vill man ha kompetent personal så är det också en korrelation till att man får betala för den, något som majoriteten av arbetsgivare inom myndighetssfären inte gör (eller till viss del iaf börjar göra med nyanställda, men att behålla redan befintlig kompetens genom lönejusteringar är inte något som förekommer).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Det är ju inte helt sant att tjänstemannaansvaret inte längre finns. Däremot är det inte straffbart med vissa saker som tidigare var det. Det är ju i mina ögon helt rimligt att samma regelverk ska gälla alla anställda oavsett offentlig eller privat sektor, vi ska inte ha en särskild lagstiftning för det ena eller det andra.

Visst kan man lägga tillbaka de bestämmelser som tidigare gällt, men då ser jag framför mig en ordentlig justering av lönerna uppåt (eller att delegationer justeras om, det kommer bli betydligt längre handläggningstider på ärenden när alla ärenden kommer lyftas till politikernivå). Eller då att justering av arvoden för tjänstemannasidan till betydligt högre nivåer för att spegla den (trots allt lilla) risk som finns för suspendering eller avsked. Sen blir det ju intressant hur man rent arbetsrättsligt ska kunna införa den typen av regelverk.

Även om det skulle återinföras så skulle det ju inte påverka befintliga anställdas lönenivåer, det är något man inte kommer hantera alls. Vill man ha kompetent personal så är det också en korrelation till att man får betala för den, något som majoriteten av arbetsgivare inom myndighetssfären inte gör (eller till viss del iaf börjar göra med nyanställda, men att behålla redan befintlig kompetens genom lönejusteringar är inte något som förekommer).

Det är skillnad på att hantera allmänna medel och att göra detsamma inom ett privat företag (anser jag) och att man skall kunna hållas ansvarig för detta ser jag som en självklarhet.

Menar du att när tjänstemanna-ansvaret avskaffades (i den form som tidigare fanns) så justerades lönerna för tjänstemännen nedåt? Det tror jag inte ett ögonblick på. Men om det var så är det rimligt att lönerna skulle höjas vid ett återinförande. Dock är jag väldigt tveksam till att det så skedde vid avskaffandet.

Permalänk
Medlem

Sidospår.

Tyck illa om politik men gå inte in på "person"! Håller mig från att skriva i denna tråden men läser den.

Tar rätt illa upp när man kallar en person för:

Citat:

Svetsarpotatisnunan

Finns många politiker jag inte håller med om vad de säger för två öre men skulle aldrig kalla dem för saker baserat på utseende!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att läsa diskussionerna här och i media för detta spektakel är i princip skapat av media. Det är lätt att kasta sig med terminologi och referenser till lagar. Peka finger och få politiker avsatta.
Men det är mycket mycket svårt att faktiskt följa lagen.
Det finns massor av lagar som myndigheter måste följa, många är inte uppdaterade för den digitala åldern, än färre förklarar hur man ska lyckas följa den. Flera myndigheter anser sig ha tolkningsrätt och ingen har bestämt hur det ska fungera.

Problemet är att det saknas vägledning och tydlighet. Bara en sån basal sak om vad som definieras som "hemligt" och hur det ska hanteras är inte ens solklart för det finns nämligen "civil" skala och en militär/polisiär skala
Det finns ingen definierad mappning mellan dessa. Så när försvaret/must/media slänger sig med sin definition gäller inte detta nödvändigtvis myndigheter som inte är militära. Det är myndigheten själv som ska skapa denna mappning och sedan ska tillsynsmyndigheten för denna myndighet godkänna denna definition.

Oftast finns ingen definition eller mappning skapad, inte heller har någon tillsynsmyndighet frågat efter någon.
Ingen har kritiskt granskat myndigheters säkerhetsskyddsinstruktion, eller signalskyddsinstruktion.

De flesta myndigheter har relativt slarvigt eller hastigt definierat vad som är känsliga eller hemligt data, utan kanske ha kompetens eller insyn hur detta fungerar i datorns värld.
Detta lägger grunden för hur fel det ska tillämpas senare. Det kanske inte ens går att leva i en modern tidsålder med internet och etjänster när myndigheter också definierat sitt data som hemligt.

Man kan gräva som nu media gjort hos Polisen och Transportstyrelsen hos varenda myndighet och hitta samma typ av fel. Det finns helt enkelt ingen kontroll av detta, det finns ingen som ens kan förklara hur detta ska fungera. Totalförsvaret/Civilförsvaret har varit under konstant avveckling i 30års tid, ingen har tidigare frågat dessa frågor heller.

Ni får tänka på att de som skriver lagar och regler inte kan "data". De förstår inte.
Sedan ska IT-världen som inte är anpassad till lagarna och reglerna försöka efterleva lagarna som mycket få har kompetens eller arbetsuppgifter att förstå.

Med detta sagt säger jag inte att någon har gjort rätt eller fel. Men tro inte på alla uttalanden som sägs i media.
Förstå att när x säger något är det för att de har sin agenda eller försöker hitta en väg ut ur situationen. Det innebär inte att x har rätt/fel.
De anklagade myndigheterna har ett stort underläge då de kanske inte kan försvara sig för detta rör känsliga saker och det inte är något de kan diskutera öppet. Detta utnyttjas sedan av media, random tyckare och andra myndigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Sidospår.

Tyck illa om politik men gå inte in på "person"! Håller mig från att skriva i denna tråden men läser den.

Tar rätt illa upp när man kallar en person för:

Finns många politiker jag inte håller med om vad de säger för två öre men skulle aldrig kalla dem för saker baserat på utseende!

Lägger ingen värdering i detta överhuvudtaget, men kika på "fetalt alkoholsyndrom": https://sv.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

Gör era egna bedömningar runt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Men det är mycket mycket svårt att faktiskt följa lagen.

Politiker och anställda på myndigheter har samma skyldighet att känna till och följa lagar, svårare än så är det inte.
Vanliga medborgare får inga frikort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Lägger ingen värdering i detta överhuvudtaget, men kika på "fetalt alkoholsyndrom": https://sv.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

Gör era egna bedömningar runt detta

Jag gör mina egen bedömning om dig. Naturligtvis ingen värdering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Jag gör mina egen bedömning om dig. Naturligtvis ingen värdering.

Självklart gör du det. Vi bedömer andra människor hela tiden och genom hela livet. Det är helt naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Politiker och anställda på myndigheter har samma skyldighet att känna till och följa lagar, svårare än så är det inte.
Vanliga medborgare får inga frikort.

Precis som du säger är det myndigheterna som har skyldigheter att känna till och följa lagarna. Och det är där jag tycker att samtalet borde handla om. Inte om vem som inte informerat vem, eller vilkets GD som bär ansvaret.
Tyvärr har samtalet i media urartat till pajkastning och försök att avsätta personer.

Men som jag skrev tidigare. Det är inte så självklart vad man ska följa heller.
Det är rätt många lager på lager av våra lagar. Och det är en domstol genom rättspraxis som bestämmer hur en lag ska tolkas.

Det innebär att det inte är helt självklart vad som faktiskt ska följas och hur det ska hanteras.
Och jo, det är jävligt svårt att veta hur man praktiskt tillämpar lagar som är skrivna i en tid innan datorsamhället.
I vissa fall går det inte ens tekniskt möjligt att följa en lag om man samtidigt ska följa en annan. Det är därför många av dessa frågor måste till en domstol till slut för att veta vem som faktiskt har rätt.

Permalänk
Medlem

Frikort som sagt. Bröt mot lagstiftningen, men inget händer. Ingen lidit skada kan ju tillämpas på en rad brott så som fortkörning eller någon bär på ett vapen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Frikort som sagt. Bröt mot lagstiftningen, men inget händer. Ingen lidit skada kan ju tillämpas på en rad brott så som fortkörning eller någon bär på ett vapen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Jag föreslår att du läser på vad lagstiftningen säger istället för att bara tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag föreslår att du läser på vad lagstiftningen säger istället för att bara tycka.

1. Hur vet du eller åklagaren att ingen information har kommit annan part tillhanda?
2. 13 § Myndigheter och andra som förordningen gäller för skall, innan de sänder hemliga uppgifter i ett datanät utanför deras kontroll, förvissa sig om att det för uppgifterna där finns en fullgod informationssäkerhet.

Hemliga uppgifter får krypteras endast med kryptosystem som har godkänts av Försvarsmakten.

Någe mer ljushuvud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

1. Hur vet du eller åklagaren att ingen information har kommit annan part tillhanda?
2. 13 § Myndigheter och andra som förordningen gäller för skall, innan de sänder hemliga uppgifter i ett datanät utanför deras kontroll, förvissa sig om att det för uppgifterna där finns en fullgod informationssäkerhet.

Hemliga uppgifter får krypteras endast med kryptosystem som har godkänts av Försvarsmakten.

Någe mer ljushuvud?

Du "glömde" fortkörning och bära vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du "glömde" fortkörning och bära vapen.

Jag glömde inget, att vara vårdslös i trafiken behöver inte innebära att någon lider skada precis på samma sätt som åklagaren anser att inte använda godkända kryptosystem måste innebära att någon lider skada.
En fortkörare kan köra på någon och information kan komma i orätta händer däremot.

Permalänk
Inaktiv

Den där satans Eliasson är gjorde av halare material än teflon. Trots att han bröt mot säkerhetsförordningen så blev det inga juridiska konsekvenser för honom, eller ens enledigande ifrån tjänsten som rikspolischef. Det minsta som borde ha hänt är att han får gå.

Men å andra sidan så kan det fortfarande komma om allmänhetens opinion är tillräckligt högröstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tar rätt illa upp när man kallar en person för:

Citat:

Citat:
Svetsarpotatisnunan

Finns många politiker jag inte håller med om vad de säger för två öre men skulle aldrig kalla dem för saker baserat på utseende!

*host* du sa de
Men ne, de kommer inte bli nyval som en nämnde tidigare pga för nära inpå kommande val.
Men Helt rätt i att detta kommer upp å läggs sen som en belastning mot dom under 2018-2022 så har dom ingen chans inför valet 2022.

Skrivet av Bozzeta:

Jag glömde inget, att vara vårdslös i trafiken behöver inte innebära att någon lider skada precis på samma sätt som åklagaren anser att inte använda godkända kryptosystem måste innebära att någon lider skada.
En fortkörare kan köra på någon och information kan komma i orätta händer däremot.

Nja de e ju väsentlig skillnad på omfattning av "ev skada" som absolut skall tas i.
Annars enligt ditt exempel så skall man inte ens lagföra fortkörning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är skillnad på att hantera allmänna medel och att göra detsamma inom ett privat företag (anser jag) och att man skall kunna hållas ansvarig för detta ser jag som en självklarhet.

Menar du att när tjänstemanna-ansvaret avskaffades (i den form som tidigare fanns) så justerades lönerna för tjänstemännen nedåt? Det tror jag inte ett ögonblick på. Men om det var så är det rimligt att lönerna skulle höjas vid ett återinförande. Dock är jag väldigt tveksam till att det så skedde vid avskaffandet.

Fast nu var det ju inte riktigt det som tjänstemannaansvaret innebar. Många privata företag hanterar stora allmänna medel, varför skulle då inte samma regelverk gälla där? Eller så är det betydligt enklare att ha samma arbetsrättsliga regelverk oavsett vem din arbetsgivare är. Hur skulle det fungera med konsulter verksamma inom offentlig sektor?

Nejdå, men vill man lägga på en massa ansvar så ska det också kompenseras, på samma sätt som om man förändrar arbetstiderna så ska det kompenseras. Eller ska att gå från 38 timmars arbetsvecka till 40 medföra samma lön?

Nu var jag inte ens påtänkt av mina föräldrar när det ansvaret togs bort, så har helt ärligt inte den minsta aning. Men förändras en tjänst med ansvar eller befogenheter så blir det ju i de allra flesta fall även en kompensation för det.

Skrivet av Bozzeta:

Politiker och anställda på myndigheter har samma skyldighet att känna till och följa lagar, svårare än så är det inte.
Vanliga medborgare får inga frikort.

Precis som anställda i privata företag, ex.vis Allra. Jodå, finns otalet vanliga medborgare som fått frikort, bara skylla sin rattfylla på mållgan så var det ju inte längre ett brott.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nya turer om hur man släppt helt på säkerheten och gett privata bolag fri tillgång till hemlig information. Tur att alla duktiga politiker har de löner de förtjänar...

https://www.di.se/nyheter/regeringskansliet-anlitade-skandalb...

Permalänk
Medlem

De är för upptagna med twittra senaste instagram-hashtagen på sergelstorg istället för att fokusera på statistiken av ökade våldsbrott och polisens haveri. Varför ta tag i problemen när man kan tjata om den svenska modellen och låtsas om som det regnar. Ovanligt tyst om regeringskansliet måste jag säga... locket på.