Permalänk

Nya ramminnen

Jag köpte min dator 2010. Den har en AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor, 2800 Mhz, 6 kärnor. Sen ramminnen på 8 gb och 1300 mhz

Jag tycker att den över lag går rätt hyfsat fortfarande. Inte mycket att gnälla om men den är lite trögare nu än när jag köpte den. Dock undrar jag om den skulle gå märkbart smidigare om jag köpte snabbare minnen och ökade till 16 gb?

Tänkte att den kan gå nått eller ett par år till utan att köpa ny dator. Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Mer RAM kommer bara göra skillnad om det är det som är orsaken till dina problem. Brukar du få fullt i minnet? Jag tror egentligen att du bör kika på ny dator men du utelämnar ju grafikkortet som kanske är den viktigaste delen av alla.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Mer RAM kommer bara göra skillnad om det är det som är orsaken till dina problem. Brukar du få fullt i minnet? Jag tror egentligen att du bör kika på ny dator men du utelämnar ju grafikkortet som kanske är den viktigaste delen av alla.

ok... skulle bara kolla läget... Behåller nog denna nåt år till utan nya minnen då. Grafikkortet är Nvidia Geforce GTX 960... Det bytte jag till för ett par år sen. Chassit Fractal R3 funkar väl fortfarande?

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Chassit Fractal R3 är i stort sett samma som R5.
Så det är bra.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har en SSD hårddisk så rekommenderar jag dig att skaffa en, Det kommer garanterat göra att du märker skillnad.

dessutom är ramminne såpass billigt idag, Så att slänga in 16 gig ram hade inte varit någon större förlust. Men tror du borde klara dig på 8.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phstjernfeldt:

ok... skulle bara kolla läget... Behåller nog denna nåt år till utan nya minnen då. Grafikkortet är Nvidia Geforce GTX 960... Det bytte jag till för ett par år sen. Chassit Fractal R3 funkar väl fortfarande?

Tack för svaret

Du har inte sagt vad du använder datorn till men det börjas bli dags att tänka på att byta ut hela maskinen. Annars hade jag nog tagit grafikkortet först om du ska köra i omgångar.

Skrivet av Ipzen:

dessutom är ramminne såpass billigt idag, Så att slänga in 16 gig ram hade inte varit någon större förlust. Men tror du borde klara dig på 8.

Flashminne, både i RAM och SSDer är ju dyrare nu än vad det har varit på länge och priserna är fortfarande på väg upp...

Permalänk
Skrivet av Ipzen:

Om du inte redan har en SSD hårddisk så rekommenderar jag dig att skaffa en, Det kommer garanterat göra att du märker skillnad.

dessutom är ramminne såpass billigt idag, Så att slänga in 16 gig ram hade inte varit någon större förlust. Men tror du borde klara dig på 8.

Skrivet av Andreaz1:

Du har inte sagt vad du använder datorn till men det börjas bli dags att tänka på att byta ut hela maskinen. Annars hade jag nog tagit grafikkortet först om du ska köra i omgångar.
Flashminne, både i RAM och SSDer är ju dyrare nu än vad det har varit på länge och priserna är fortfarande på väg upp...

Jag använder den främst till att redigera bilder. Jag fotograferar en hel del... amatör alltså kolla om ni är intresserade www.naturfoton.se ... Jag har SSD... Grafikkortet bytte jag för ett tag sen...