Liten tyst snabb stationer dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harmondale:

Tack för en bra tråd letar nämligen efter precis dessa specs, dock:

Jag skulle vilja ha ett chassi som är mer "liggandes" och litet. Har tänkt fractal design node 304. Fungerar det chassit med delarna i denna kundvagn eller måste jag byta ut något då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, du behöver byta ut komponenter.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10600708/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är väl lite av en smaksak känner jag i alla fall. Vissa gillar stora chassin som man kan få in tillräckligt med diskar för en mindre storstad, massa radiatorer, massa expansionskort hej och hå. Det kan vara en viss estetisk preferens i att man vill känna att man har något stort och maffigt. Ett större bygge är ofta lättare att få tyst rent generellt också eftersom man kan få in fler fläktar som kan gå tystare rent totalt och man har lättare att hantera värme, t.ex. om man kör komponenter som utvecklar mycket värme.

Själv valde jag ett mATX-chassi Fractal Design Define Mini C (lite småavis på TG-varianten som precis kom ut...) till mitt bygge eftersom jag vet att mina behov för min hemdator aldrig kommer sträcka sig till fler än ett grafikkort och en modest CPU. Med hur stora hårddiskarna är nuförtiden och med hur bra streamingtjänster är så känner jag att det inte är hårddisk jag får slut på först. Det chassi jag valde är lite lagom stort, och har plats för 2 st 3.5"-diskar, vilket jag känner räcker för mig. Ingen platser för optisk läsare, men det tar ju bara en massa plats i onödan, det känns helt irrelevant år 2017.

Det kändes alltså som att ATX var onödigt stort, och därför kände jag att det vore helt mot konceptet att bygga en balanserad dator att köra ett ATX-chassi. Var lite kul att bygga lite mindre!

Sedan är det ju skillnad på mATX och mATX. En ganska diametralt motsatt design hittar du i Fractal Design Node 804 som trots att det är ett mATX-chassi får plats med 10 diskar. Då är ju chassit dock ganska brett...

Slutsatsen är att du inte riktigt kan dra några riktiga slutsatser av mATX vs större chassin, annat än att ATX-kort är större och därför potentiellt kan få plats med fler kortplatser.

Däremot är det rätt stor skillnad mellan mATX-moderkort också! Det finns mATX-kort som har plats för två grafikkort. Fundera på om du verkligen behöver mer. Det moderkort jag valde har bara en stor PCI-E-slot. Jag kände inte att det var en begränsning, så jag valde Asus trots den begränsningen, för att jag gillar deras mjukvara bättre. Enda jag önskar att jag hade kollat upp är fläktdrivning - moderkortet jag hade har bara en CPU-header och en Chassi-header, så jag fick köra y-kabel på fläktarna. Inte så snyggt jag hade velat, och får bara RPM-värde från en fläkt.

Nästa dator kanske blir en mini-ITX. Just nu tycker jag det känns lite väl litet, med tanke på värme och ljudnivå. Men det har jag ingen praktisk erfarenhet av, det är bara en random magkänsla.

Tack för ditt utförliga inlägg, och förutom att den inte har en massa fläktplatser, är du nöjd med resten av moderkortet?

Såg att det fanns denna variant

https://www.inet.se/produkt/1900240/msi-b350m-mortar-arctic#s...

den har optisk utgång som jag behöver, annars verkar den lik din.

Jag kmr aldrig uppgradera datorn med nytt grafikkort eller snabbbare processor, utan har datorn tills den blir dålig och köper en helt ny om 6 år

Permalänk
Medlem

Hade snarare gjort såhär: 1300 kr mer, för +2c, bättre mobo och snabbare minnen

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10600713/

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Någon som är duktig på HDD som vet ifall man ska köra på den dyra EVO disken eller om en random SSD samsung disk funkar fint, målet är såklart snabbhet!

Permalänk
Avstängd

@steelrich: Vanliga S-ATA SSD:er duger. NVMe passar bättre för andra ändamål.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@steelrich: Vanliga S-ATA SSD:er duger. NVMe passar bättre för andra ändamål.

Får man fråga vilka ändemål?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Får man fråga vilka ändemål?

Arbetsstationer som främst sysslar med tyngre videoredigering och renderingsarbeten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Arbetsstationer som främst sysslar med tyngre videoredigering och renderingsarbeten.

Så i vardagligt bruk, uppstarter, öppna vanliga progam etc kmr jag inte märka av någon skillnad menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Så i vardagligt bruk, uppstarter, öppna vanliga progam etc kmr jag inte märka av någon skillnad menar du?

Nej.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Tack, kör jag på SSDn du rekomenderade du, sparar ihop en femhundring iaf!

Nu e frågan vilket moderkort man ska ta som finns i lager hos inet till min Matx burk. Har börjat överväga och köra ATX med phantek 400s istället då moderkortsutbudet verkar va så jävla mkt högre där, hmmm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Tack, kör jag på SSDn du rekomenderade du, sparar ihop en femhundring iaf!

Nu e frågan vilket moderkort man ska ta som finns i lager hos inet till min Matx burk. Har börjat överväga och köra ATX med phantek 400s istället då moderkortsutbudet verkar va så jävla mkt högre där, hmmm

Utbudet av både mATX och ATX är likvärdigt, du har dock krav att moderkortet har en optisk utgång och då blir utbudet desto sämre.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Utbudet av både mATX och ATX är likvärdigt, du har dock krav att moderkortet har en optisk utgång och då blir utbudet desto sämre.

Skulle gärna vilja köpa allt från inet då de kan bygga ihop datorn åt mig till en rimlig peng, och sorterar jag AMD moderkort till Matx så finns det typ 8st totalt varav 5 i lager, denna verkar det luta mot

https://www.inet.se/produkt/1900240/msi-b350m-mortar-arctic#s...

Tkr du den är rimlig till ändamålet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Skulle gärna vilja köpa allt från inet då de kan bygga ihop datorn åt mig till en rimlig peng, och sorterar jag AMD moderkort till Matx så finns det typ 8st totalt varav 5 i lager, denna verkar det luta mot

https://www.inet.se/produkt/1900240/msi-b350m-mortar-arctic#s...

Tkr du den är rimlig till ändamålet?

Ja.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@steelrich: Ska du bygga en liten dator så spana in Phanteks Evolv Shift. Mycket mindre blir det inte.
Montera AIO-kylare på både GPU och CPU så lär det bli tyst och svalt.

Finns även i Antracit Grå.

https://www.inet.se/produkt/6902409/phanteks-evolv-shift-temp...

Permalänk
Skrivet av biorrith:

@steelrich: Ska du bygga en liten dator så spana in Phanteks Evolv Shift. Mycket mindre blir det inte.
Montera AIO-kylare på både GPU och CPU så lär det bli tyst och svalt.

Finns även i Antracit Grå.

https://www.inet.se/produkt/6902409/phanteks-evolv-shift-temp...

Sån liten behöver jag inte, vill bara inte ha nått monster!

Beställer denna imorgon om inte någon tkr nåt annat!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10604626/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Sån liten behöver jag inte, vill bara inte ha nått monster!

Beställer denna imorgon om inte någon tkr nåt annat!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10604626/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10604626/

Cpu-kylaren är för tung, så det är inget som Inet monterar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Cpu-kylaren är för tung, så det är inget som Inet monterar.

Fan vad du har koll, men har redan pratat med de om den, man kan hämta ut den i deras fysiska butik, då monterar de allt!

Permalänk
Medlem

@steelrich: Innan du beställer Define C, så kolla in senaste modellen!
Den är baserad på Define C, men med ny mesh-front. Dessutom sida i heltäckande härdad glas.

Inet gick ut med det idag, än så länge har Inet ensamrätt.

https://www.inet.se/produkt/6902403/fractal-design-meshify-c?...

Permalänk

Någon som vet ifall jag bör sätta in extra fläktar i fractal design mini c chassiet ? Eller om 2st duger bra??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Någon som vet ifall jag bör sätta in extra fläktar i fractal design mini c chassiet ? Eller om 2st duger bra??

De medföljande fläktarna duger.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Försvann "liten" totalt som krav i denna byggtråd? Fractal Design Define Mini C kan väl knappast räknas som liten.

Höjd 40 cm, bredd 21 cm är det väl på den, dvs en rejäl låda trots allt?

Samma sak som Jonsbo vr1 chassi chassit som nämndes i denna tråd av @oakar för en mini-ITX. Höjd ca 39cm, bredd ca 24cm, låter jäkligt stor för att vara en mini-ITX dator?

I övrigt gillar jag denna tråd för att få lite inspiration till mitt bygge men jag vill ha mindre. Å andra sidan är väldigt många här gamers och då behöver man väl ofta en rejäl låda av olika orsaker?

I mitt fall ytterst tveksamt om jag vill gå så mycket större än tex en Cooler Master Elite 110 (21cm höjd, 26cm bredd). Fractal Design Node 304 ett annat alternativ, 25cm bredd, 21 cm höjd. Då snackar vi dock mini-ITX med de eventuella nackdelar detta innebär för kylning, dock sannolikt inget problem om man inte lirar på den.

Raijintek Metis kan också vara något, 19cm bredd, 25 cm höjd.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

De medföljande fläktarna duger.

var i kontakt med inet angående fläktarna, och om jag förstod det rätt så är det bara 4pin som går att styra "manuellt" , de fläktarna som medföljer är 3pin och går inte att styra från moderkortet från varken bios eller någon programvara, stämme det?

Permalänk
Skrivet av makatech:

Försvann "liten" totalt som krav i denna byggtråd? Fractal Design Define Mini C kan väl knappast räknas som liten.

Höjd 40 cm, bredd 21 cm är det väl på den, dvs en rejäl låda trots allt?

Samma sak som Jonsbo vr1 chassi chassit som nämndes i denna tråd av @oakar för en mini-ITX. Höjd ca 39cm, bredd ca 24cm, låter jäkligt stor för att vara en mini-ITX dator?

I övrigt gillar jag denna tråd för att få lite inspiration till mitt bygge men jag vill ha mindre. Å andra sidan är väldigt många här gamers och då behöver man väl ofta en rejäl låda av olika orsaker?

I mitt fall ytterst tveksamt om jag vill gå så mycket större än tex en Cooler Master Elite 110 (21cm höjd, 26cm bredd). Fractal Design Node 304 ett annat alternativ, 25cm bredd, 21 cm höjd. Då snackar vi dock mini-ITX med de eventuella nackdelar detta innebär för kylning, dock sannolikt inget problem om man inte lirar på den.

Raijintek Metis kan också vara något, 19cm bredd, 25 cm höjd.

Alltid trott att ju mindre chassie desto sämmre morderkort finns det = slöare dator.

Men nu ser jag ju att https://www.inet.se/produkt/1900317/gigabyte-b350-ga-ab350n-g...

finns som mini atx.

Kanske kör på en sån med node 304.

Om jag ska ha plats med ett 1060 graffekort så får inte PSUn vara över 160mm eller modulärt, hur vet man om det är modulärt eller icke?

Hade tänkt köra på detta PSU, men står inget om modulärt.

https://www.inet.se/produkt/6902298/bitfenix-whisper-m-550w#s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Alltid trott att ju mindre chassie desto sämmre morderkort finns det = slöare dator.

Men nu ser jag ju att https://www.inet.se/produkt/1900317/gigabyte-b350-ga-ab350n-g...

finns som mini atx.

Kanske kör på en sån med node 304.

Om jag ska ha plats med ett 1060 graffekort så får inte PSUn vara över 160mm eller modulärt, hur vet man om det är modulärt eller icke?

Hade tänkt köra på detta PSU, men står inget om modulärt.

https://www.inet.se/produkt/6902298/bitfenix-whisper-m-550w#s...

Tyvärr har väl mini-ITX sina nackdelar när det gäller värme/kylning om man går på de snabbaste cpu'erna och tex spelar mycket. Men som en liten snabb/smidig/snygg arbetsstation borde det duga bra? Det beror helt enkelt på dina krav. Prioriterar du prestanda för pengarna kanske du ska räkna bort Mini-ITX, prioriterar man också storlek/form/design kan det däremot bli en bra kompromiss?

Skulle vara kul om vi kan hjälpas åt med varukorg i denna tråd (!) jag är dock inte helt hundra på AMD ännu som du verkar vara. Spelar i och för sig ingen större roll.

Målet i mitt fall är att lådan ska vara liten (tex någon av de jag nämnde ovan), så tyst som möjligt (men inget extremt krav) men också snabb. Gillar datorer som är snabba i responsen trots att man inte alltid kör så tunga saker.

Tidigare varit inne på att prova en Intel NUC men börjar bli tveksam över en hel del rapporter på div forum att de väsnas väl mycket vid belastning. Man bör väl också få lite mer prestanda för pengarna med en mini-ITX hoppas jag.

När det gäller grafikkort måste man säkert se upp vad man väljer till en mini-ITX, så att det passar lådan och moderkort etc. Spelar man inte borde det väl dock finnas några vettiga att välja mellan, för spel i en mindre låda säkert lite klurigare.

Även Fractal Design Node 202 kan vara ett vettigt chassi.

Finns en annan intressant byggttråd här i forumet nu:
"Byggråd: kompakt men kraftfull arbetsdator"

Intressant varukorg:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3435680&view=b

Han verkar dock nu tyvärr fundera på att gå på snabbare cpu och upp i storlek på chassi pga oro för kylning etc......

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makatech:

Tyvärr har väl mini-ITX sina nackdelar när det gäller värme/kylning om man går på de snabbaste cpu'erna och tex spelar mycket. Men som en liten snabb/smidig/snygg arbetsstation borde det duga bra? Det beror helt enkelt på dina krav. Prioriterar du prestanda för pengarna kanske du ska räkna bort Mini-ITX, prioriterar man också storlek/form/design kan det däremot bli en bra kompromiss?

Skulle vara kul om vi kan hjälpas åt med varukorg i denna tråd (!) jag är dock inte helt hundra på AMD ännu som du verkar vara. Spelar i och för sig ingen större roll.

Målet i mitt fall är att lådan ska vara liten (tex någon av de jag nämnde ovan), så tyst som möjligt (men inget extremt krav) men också snabb. Gillar datorer som är snabba i responsen trots att man inte alltid kör så tunga saker.

Tidigare varit inne på att prova en Intel NUC men börjar bli tveksam över en hel del rapporter på div forum att de väsnas väl mycket vid belastning. Man bör väl också få lite mer prestanda för pengarna med en mini-ITX hoppas jag.

När det gäller grafikkort måste man säkert se upp vad man väljer till en mini-ITX, så att det passar lådan och moderkort etc. Spelar man inte borde det väl dock finnas några vettiga att välja mellan, för spel i en mindre låda säkert lite klurigare.

Även Fractal Design Node 202 kan vara ett vettigt chassi.

Finns en annan intressant byggttråd här i forumet nu:
"Byggråd: kompakt men kraftfull arbetsdator"

Han verkar dock nu tyvärr fundera på att gå upp i storlek på chassi pga kylning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ryzen 1600 så varma? Tänker med en bra kylare, så har man ju lika många om inte fler fläktar i node 304 vs större chassien.

Eller är det grafikkortet som är struligt? Jag hade tänkt köra med max 1060 kortet, då jag inte spelar jätte tunga spel i dagsläget.

haha, 202an är ju verkligen liten, ser ut som en DVD spelare, 304 är väl mkt rimligare o köra på om man vill få det o funka med tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Är ryzen 1600 så varma? Tänker med en bra kylare, så har man ju lika många om inte fler fläktar i node 304 vs större chassien.

Eller är det grafikkortet som är struligt? Jag hade tänkt köra med max 1060 kortet, då jag inte spelar jätte tunga spel i dagsläget.

haha, 202an är ju verkligen liten, ser ut som en DVD spelare, 304 är väl mkt rimligare o köra på om man vill få det o funka med tempen.

Tror han nu funderar på Ryzen 7 och att det kanske är därför han börjar vela om chassi, kolla i tråden.

Jag kan inte svara på dina undringar om grafikkort, plats etc men förhoppningsvis får vi in flera kommentarer här från andra. Var länge sedan jag byggde ihop en dator.

Jag har som sagt velat rejält mellan en Intel NUC variant, mini-ITX men även fullstorlek. Lutar åt mini-ITX nu men inte bestämt mig ännu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har denna, sjukt najs chassi, krävs lite cable management o bygga i, men jag har fått till det riktigt snyggt!

Fractal Design Mini tempered glass

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

http://cdn.pcpartpicker.com/static/forever/images/product/ae123a856dfa937f94cfe464f3506cde.256p.jpg

Jag har denna, sjukt najs chassi, krävs lite cable management o bygga i, men jag har fått till det riktigt snyggt!

Fractal Design Mini tempered glass

Men den är väl 41cm hög och 21cm bred eller? Säkert superbra chassi men inte mini i mina ögon alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Gtoxed: Skulle man kunna få en bild på hur det ser ut

Permalänk
Skrivet av makatech:

Men den är väl 41cm hög och 21cm bred eller? Säkert superbra chassi men inte mini i mina ögon alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tkr du om

https://www.inet.se/produkt/6911437/corsair-obsidian-250d-sva...

Plats för 200m fläkt fram, liten och sweklockers "utmärkt" stämpel. skulle kunna va nåt?