Saab 95 sedan -00 montera hatthylle högtalare?

Permalänk

Saab 95 sedan -00 montera hatthylle högtalare?

Hallå!
Sitter här med ett mindre bekymmer, är nämligen grymt dålig på billjud men far min hade två 6x9 högtalare liggandes från något äldre bilbygge, som efter lite research verkar vara helt okej för ändamålet. Bekymret jag har är att jag inte har någon aning om vart jag ska koppla in högtalarna, har skruvat in dem på plats i hatthyllan men har ingen aning om vart jag ska dra dem nu.

Alla svar uppskattas!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Här kan dom hjälpa dig http://forum.saabturboclub.com/

Permalänk
Medlem

@gylldevik: Från högtalarna till stereon alt ett slutsteg. Generellt gäller väl att dra kabeln bakom sidan av bakre sätet ner under golvmattan hela vägen till pedalstället där man fiskar upp kabeln in till stereon som man dragit ur.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

@gylldevik: Från högtalarna till stereon alt ett slutsteg. Generellt gäller väl att dra kabeln bakom sidan av bakre sätet ner under golvmattan hela vägen till pedalstället där man fiskar upp kabeln in till stereon som man dragit ur.

Läste någon som skrev att man kan dra sladdarna till någon slags burk som var någonstans kring baksätena, men är enda sättet att dra fram hela vägen till stereon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Ska kolla in de! Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Kanske multiman vet han äger en 95a fast en 02 men bör väl vara samma konstruktion

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Läste någon som skrev att man kan dra sladdarna till någon slags burk som var någonstans kring baksätena, men är enda sättet att dra fram hela vägen till stereon?

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer, vet att Saab ofta hade externa slutsteg. Parallellkoppla dig in på drivningen till högtalarna i bakdörrarna. Kika under förar samt passagerarstol om det är så att du har slutsteget där.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Hej, vilken stereo har du? Den enklaste stereon dom hade, orginal dvs, hade inga högtalare i hatthyllan. Då hittat du såklart inte heller några kablar dit upp. Däremot kan det gå att koppla in istället för högtalarna i bakdörrarna. Men, ifall det är den enklaste stereon så är den tyvärr inte heller så kraftig. För att få ut all effekt ur andra högtalare behöver du nog ett slutsteg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Oj förlåt, glömde det. Har en as2!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

@multiman hur fungerar det om man ska koppla in extra högtalare i en saab utan fördraget till hatthyllan?

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

As2 har ju ett separat slutsteg som verkar sitta nedanför a-stolpen på höger sida. Antagligen får du dra kablar dit, men frågan är hur du ska koppla in dom. Tillsammans med högtalarna i bakdörrarna låter ju rimligt, men frågan är om steget klarar av att du parallellkopplar dom.
Ett alternativ kanske kan vara att koppla på ett extra steg bara till dom två.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hallå!
Sitter här med ett mindre bekymmer, är nämligen grymt dålig på billjud men far min hade två 6x9 högtalare liggandes från något äldre bilbygge, som efter lite research verkar vara helt okej för ändamålet. Bekymret jag har är att jag inte har någon aning om vart jag ska koppla in högtalarna, har skruvat in dem på plats i hatthyllan men har ingen aning om vart jag ska dra dem nu.

Alla svar uppskattas!

Mitt tips till dig är att köp ett vanligt 4-kanals slutsteg som du kopplar in dina högtalare i. Enda steget behöver är dragen pluskabel från batteriet (man drar oftast genom torpedvägen), en jordkabel och en remote kabel. Rätt enkelt och finns bra guider på nätet med simpla bilder.

Edit: Jordkabeln drar du i bagaget och kopplar den i ren plåt. Remot kabeln drar du från stereon enda bak till slutsteget, finns en vanlig sk "rem" ingång.

Och du behöver en säkring mellan batteriet och slutsteget. Säkringen sitter bäst i motorutrymmet inte allt för långt ifrån batteriet, ca 20cm brukar räcka..

Mvh!

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av scimanyD:

Mitt tips till dig är att köp ett vanligt 4-kanals slutsteg som du kopplar in dina högtalare i. Enda steget behöver är dragen pluskabel från batteriet (man drar oftast genom torpedvägen), en jordkabel och en remote kabel. Rätt enkelt och finns bra guider på nätet med simpla bilder.

Edit: Jordkabeln drar du i bagaget och kopplar den i ren plåt. Remot kabeln drar du från stereon enda bak till slutsteget, finns en vanlig sk "rem" ingång.

Och du behöver en säkring mellan batteriet och slutsteget. Säkringen sitter bäst i motorutrymmet inte allt för långt ifrån batteriet, ca 20cm brukar räcka..

Mvh!

Hej! Tack så mycket för tipset, jag återkommer om jag får några andra bekymmer vid byggandet senare i veckan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hej! Tack så mycket för tipset, jag återkommer om jag får några andra bekymmer vid byggandet senare i veckan!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut!

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |