Blir systemdisken full utan att du förstår varför? (Windows 7)

Permalänk
Inaktiv

Blir systemdisken full utan att du förstår varför? (Windows 7)

Hej!

Jag använder Windows 7 och har under sista tiden haft problem med att innehållet på min systemdisk (en 480 GB SSD) har vuxit rejält utan anledning och att det helt plötsligt fanns mindre än tio procent utrymme kvar. Det kändes helt orimligt med tanke på vad jag verkligen hade på disken och att jag dessutom lagrar multimedia på en vanlig 2 TB-hårddisk i datorn (och på en NAS).
Efter att ha kollat på nätet och rensat bort en hel del saker, bland annat flyttat växlingsfilen som var stor eftersom datorn har 32 GB RAM, lyckades jag rensa bort ganska många gigabyte men hårddisken var snart lika full igen ...

Till sist lyckades jag hitta orsaken – en felaktig inställning i Systemskydd.
Systemskydd verkar användas för att lagra återställningspunkter, tidigare versioner av filer m.m.
Man kan själv välja hur stor del av disken som ska användas för detta och den valda inställningen var 100 %! Datorn hade alltså sparat 265 GB återställningspunkter, tidigare versioner m.m. Frågan är om inte alla återställningspunkter som skapats sedan jag installerade om datorn för två sedan hade sparats ...?

Jag ändrade inställningen till 10 % och fick helt plötsligt 254 GB ledigt utrymme på min systemdisk!
Jag vet inte varför inställningen 100 % användes, men jag har definitivt inte själv ställt in det värdet. När jag kollade min andra dator var inställningen 4 %. Jag har inte en aning om varför det har blivit så här, men jag är nöjd med att ha hittat felet!

Så här öppnar du Systeminställningar:
Öppna Kontrollpanelen > klicka på System > klicka på Systemskydd (bland alternativen till vänster) > markera/välj systemdisken under Skyddsinställningar > klicka på Konfigurera.
Här kan du nu själv välja ett värde under Användning av diskutrymme.

Jag vet inte vilket värde som är lämpligt för inställningen, men för mig som gör regelbundna kloner av systemet för att slippa tidsödande ominstallationer om något händer borde inte så mycket utrymme behövas. Men, det är nog inte fel att snabbt kunna gå tillbaka till föregående återställningspunkt om något blir fel när man installerar ett program.
Om du har en mindre SSD som systemdisk kan du kanske även frigöra lite utrymme genom att ändra den här inställningen, framför allt om du liksom som jag klonar hårddisken ibland.

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Hej!

Jag använder Windows 7 och har under sista tiden haft problem med att innehållet på min systemdisk (en 480 GB SSD) har vuxit rejält utan anledning och att det helt plötsligt fanns mindre än tio procent utrymme kvar. Det kändes helt orimligt med tanke på vad jag verkligen hade på disken och att jag dessutom lagrar multimedia på en vanlig 2 TB-hårddisk i datorn (och på en NAS).
Efter att ha kollat på nätet och rensat bort en hel del saker, bland annat flyttat växlingsfilen som var stor eftersom datorn har 32 GB RAM, lyckades jag rensa bort ganska många gigabyte men hårddisken var snart lika full igen ...

Till sist lyckades jag hitta orsaken – en felaktig inställning i Systemskydd.
Systemskydd verkar användas för att lagra återställningspunkter, tidigare versioner av filer m.m.
Man kan själv välja hur stor del av disken som ska användas för detta och den valda inställningen var 100 %! Datorn hade alltså sparat 265 GB återställningspunkter, tidigare versioner m.m. Frågan är om inte alla återställningspunkter som skapats sedan jag installerade om datorn för två sedan hade sparats ...?

Jag ändrade inställningen till 10 % och fick helt plötsligt 254 GB ledigt utrymme på min systemdisk!
Jag vet inte varför inställningen 100 % användes, men jag har definitivt inte själv ställt in det värdet. När jag kollade min andra dator var inställningen 4 %. Jag har inte en aning om varför det har blivit så här, men jag är nöjd med att ha hittat felet!

Så här öppnar du Systeminställningar:
Öppna Kontrollpanelen > klicka på System > klicka på Systemskydd (bland alternativen till vänster) > markera/välj systemdisken under Skyddsinställningar > klicka på Konfigurera.
Här kan du nu själv välja ett värde under Användning av diskutrymme.

Jag vet inte vilket värde som är lämpligt för inställningen, men för mig som gör regelbundna kloner av systemet för att slippa tidsödande ominstallationer om något händer borde inte så mycket utrymme behövas. Men, det är nog inte fel att snabbt kunna gå tillbaka till föregående återställningspunkt om något blir fel när man installerar ett program.
Om du har en mindre SSD som systemdisk kan du kanske även frigöra lite utrymme genom att ändra den här inställningen, framför allt om du liksom som jag klonar hårddisken ibland.

Tack som faen!

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in systemskydd till 1% i min Windows 7 installation och det räcker för 2 st återställningspunkter på min 128GB SSD och detta är fullt tillräckligt för mig, om man har större HDD/SSD än 128GB så kommer ännu fler återställningspunkter sparas.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har också haft detta en gång för några år sen. Även om det inte var lika hög procent du hade men min hade blivit inställd till ca 50-70% eller något liknande. Fortfarande så att man märkte att utrymmet försvann för ingenting. Mycket märkligt beteende AB Windows?

Någon som vet varför Windows får för sig detta? (Framförallt win 7, för det va även detta jag hade då)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Inaktiv

@pjuppi

Vi får nog lära oss att leva med dessa oförutsägbara datorer ...
Jag letade länge på webben utan att hitta någon information om orsaken till problemet och hittade det till slut nästan av en slump.
Förhoppningsvis kan min postning hjälpa någon annan som råkar ut för samma sak.

Permalänk
Medlem

@anon36896: Hehe ja men precis windows kan leva sitt egna liv ibland. Lite samma som windows spotlight som lock screen för mig, hur många gånger jag än resetar funktionen med olika tips på nätet eller en hel ominstallation av windows så slutar den uppdatera bilderna som kommer efter ett tag :P....

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

En annan sak som lätt kan ta flertalet gigabyte är gamla versioner av drivrutiner, särskilt grafikkortsdrivrutiner tar ju upp några 100 MB styck i många fall. Dessa kan rensas upp en och en via inbyggda pnputil (använd 'pnputil -e' för att lista dem).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q