Permalänk
Medlem

Frakta dator utomlands - Pris?

Hej,

Jag funderar på att frakta upp min stationära dator + skärm från Sverige upp till Island. Är det någon som har gjort detta förr som vet vart man ska vända sig och framförallt vad det kan kosta?

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Montera ner och ta i handbagage, ända alternativet om du vill att datorn ska funka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xcalibur:

Montera ner och ta i handbagage, ända alternativet om du vill att datorn ska funka

Skickades från m.sweclockers.com

Har svårt att tro att de låter dig ta med komponenter som är tunga och har vassa kretskort genom säkerhetskontrollen...

TS: Har ingen aning men räkna med någon/några tusenlappar så slipper du bli besviken i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera att sälja delarna och köpa liknande på Island.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

Plocka isär, lägg i antistat. Bubbelplast runt och sen ner i en vanlig resväska som du checkar in. Skit i lådan så köper du en ny när du kommer fram. Skärm är nog också bra att köpa på plats.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

2012 skickade jag en del, bla min stationära dator, till Thailand med flygfrakt. Jag packade ner allt i en stor resväska och skickade det så.

Totalt skickade jag 87Kg och det kostade mig ~3700 SEK. Nu var ju detta 2012 så priserna har förändrats, men då kostade det 40kr/kg om man skickade 40-99kg, och 30kr/kg om man skickade mer än 100Kg. För mig blev det billigare att räkna på 100Kg, iaf var det så då. De extra 700 det kostade var div avgifter de ville ha.

Jag anlitade 'Active Air Cargo AB' - aac.se.

Jag packade inte på något speciellt vis. Har för mig att jag virade in skärmen i en handuk men det var allt. Dator o skärm höll både för resan dit och hem. Kanske hade jag tur, som med humlan - jag visste inte bättre. Ev fick jag lossa på grafikkortet och skruva dit det igen.

Permalänk
Medlem

Tog min dator+skärm som handbaggage på flyget Luleå-Stockholm. 800kr för två paket. Packade datorn som den var, fungerar fortfarande felfritt.
Kan rekommendera att montera ner CPU kylaren om du har en tung en. Grafikkortet också om det är tungt och kan bryta i ditt moderkort.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W