*Tips?* Windows 10 installtion på M2 disk och Aorus x399+1950x

Permalänk
Avstängd

*Tips?* Windows 10 installtion på M2 disk och Aorus x399+1950x

Okej nu är burken ihopsatt men efterom jag nu gått från ett system från 2006 till
ett helt nytt så har det hunnit bli lite modernare har jag märkt.

Jag har windows 10 pro (USB sticka) Vad bör man tänka på ? UEFI eller Legacy?
Har dessutom bara M2 disken inkopplad(Dragit ur alla andra diskar).

Är det någon speciell procedur när det kommer till just mitt Aorus X399 gaming 7 eller X399 plattformen i största allmänhet?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ehm... du behöver faktiskt inte tänka så mycket, en ominstallation "nu förtiden" är lite snabbare än 2006. Har du USB 3 på den där stickan? Det kommer isf att röra sig om ~10 minuter.

Det är mycket trevligare numera!

Men UEFI, ja och jag tycker låt windows hitta "allt" (kör lite updates) innan du börjar med exempelvis specifika grejer till moderkort, ljud, grafik osv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ehm... du behöver faktiskt inte tänka så mycket, en ominstallation "nu förtiden" är lite snabbare än 2006. Har du USB 3 på den där stickan? Det kommer isf att röra sig om ~10 minuter.

Det är mycket trevligare numera!

Men UEFI, ja och jag tycker låt windows hitta "allt" (kör lite updates) innan du börjar med exempelvis specifika grejer till moderkort, ljud, grafik osv.

Jag upplever det ibland lite förvillande med vilka drivrutiner som Windows egentligen hittar och installerar jämfört med att ladda ner drivrutiner för moderkortet från tillverkarens site separat. Vet inte om man ens behöver bry sig om att ladda ner drivrutiner specifikt får moderkortet? Dvs att man helt enkelt kan lita på att Windows hittar de senaste officiella versionerna?

Däremot för Ryzen har jag fått lära mig att det är vettigt att ladda hem och installera AM4 chipset från amd.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Ehm... du behöver faktiskt inte tänka så mycket, en ominstallation "nu förtiden" är lite snabbare än 2006. Har du USB 3 på den där stickan? Det kommer isf att röra sig om ~10 minuter.

Det är mycket trevligare numera!

Men UEFI, ja och jag tycker låt windows hitta "allt" (kör lite updates) innan du börjar med exempelvis specifika grejer till moderkort, ljud, grafik osv.

Tackar !
Jag har historiskt sett laddat hem alla drivrutniner via tillverkarnas sida ex: för moderkort,Chipset,Grafikkort,Nätverkskort osv..
Jag har ratar windows update drivrutiner rakt av då det känns osäkert vad det är för något som installeras!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Tackar !
Jag har historiskt sett laddat hem alla drivrutniner via tillverkarnas sida ex: för moderkort,Chipset,Grafikkort,Nätverkskort osv..
Jag har ratar windows update drivrutiner rakt av då det känns osäkert vad det är för något som installeras!

Du har så rätt, jag kollade lite på ditt moderkort... ser intressant ut!
Du kan börja med Microsofts och sedan ladda hem från dom olika tillverkarna.
Undantaget är nog (så gör jag iaf) grafikkort där man struntar i både microsoft och leverantörens (asus/etc) och kör på Nvidia / AMDs drivrutiner direkt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiruz:

Tackar !
Jag har historiskt sett laddat hem alla drivrutniner via tillverkarnas sida ex: för moderkort,Chipset,Grafikkort,Nätverkskort osv..
Jag har ratar windows update drivrutiner rakt av då det känns osäkert vad det är för något som installeras!

Fördelen med Windows hittade drivrutiner är ju att de bara är just drivrutinerna inte massa andra hjälpprogram osv. Dock inte alltid de senaste och ibland vill man ju ha programmen, som med grafikkort exempelvis och sannolikt också ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Gällande drivrutiner så lägger jag in en Drivrutiner-mapp på USB-stickan. Jag drar internetsladden innan Windowsinstallationen, och efter installerar jag de drivrutiner jag vill ha. Under (sista) omstart kopplar jag in internet igen.

Inget automatiserat program kan avgöra vad som är bäst för mig. Att saker bara automatiskt fungerar är fantastiskt, men den vet inte under vilka förutsättningar den ska få jobba, eller med vad den behöver samspela, eller att x version av någon drivrutiner inte fungerar med y funktionalitet.

Installera drivrutiner du är säker på att du vill ha, som du vet fungerar, innan du låter Windows lappa ihop resten. Det handlar också om kontroll, att veta vad som installeras på burken, och tillit, i mitt fall att tillverkaren vill att deras produkt ska fungera så bra som möjligt. Tar jag från Microsoft vet jag inte var de kommer ifrån, eller om de har en agenda att pracka på mig något jag inte vill ha. De har inte exakt en fläckfri historia i det departementet.

Men orkar man inte hålla på är det bara låta Windows sköta det, den är fantastisk till att få saker att fungera på en grundläggande nivå, åtminstone. Vill du däremot få 100% av din hårdvara är det fel väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Gällande drivrutiner så lägger jag in en Drivrutiner-mapp på USB-stickan. Jag drar internetsladden innan Windowsinstallationen, och efter installerar jag de drivrutiner jag vill ha. Under (sista) omstart kopplar jag in internet igen.

Inget automatiserat program kan avgöra vad som är bäst för mig. Att saker bara automatiskt fungerar är fantastiskt, men den vet inte under vilka förutsättningar den ska få jobba, eller med vad den behöver samspela, eller att x version av någon drivrutiner inte fungerar med y funktionalitet.

Installera drivrutiner du är säker på att du vill ha, som du vet fungerar, innan du låter Windows lappa ihop resten. Det handlar också om kontroll, att veta vad som installeras på burken, och tillit, i mitt fall att tillverkaren vill att deras produkt ska fungera så bra som möjligt. Tar jag från Microsoft vet jag inte var de kommer ifrån, eller om de har en agenda att pracka på mig något jag inte vill ha. De har inte exakt en fläckfri historia i det departementet.

Men orkar man inte hålla på är det bara låta Windows sköta det, den är fantastisk till att få saker att fungera på en grundläggande nivå, åtminstone. Vill du däremot få 100% av din hårdvara är det fel väg att gå.

Det feta är "mer" rätt, men jag får nog ändå kasta in att du inte gör fel i att ha en fullt patchad dator med Windows Update/Microsoft (det är bra) och sedan kasta in drivrutiner som du vill ha från exempelvis moderkortstillverkaren. Arkitekturen för drivrutiner fungerar så att antingen tar man dom nyaste eller så tvingar du på dom du vill ha. Tillverkares drivrutinshantering (ibland är det här dålig programvara som någon nämnde) åsidosätter den funktionaliteten och har tillägg som är önskvärda. Hur som helst, dom drivrutinerna man hade i från början gör ingen skada... dom åsidosätts bara.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk

Det handlar om rätt och mer rätt... Vilken som är vad beror på ens användningsområden. I mitt fall vill jag inte ha rester från gamla drivrutiner jag inte tänkt använda från första början som kommer ligga och skräpa i några år innan det är dags för nästa ominstallation. De i sig självt kommer inte krascha datorn, det handlar om användarens mentalitet över tid.

Att bara göra några steg lite annorlunda kan man undvika att problem ackumuleras, men skippar man den biten på en sak är sannolikheten att man skippar det på några andra saker, eller rentutav så gott som allt annat, och det är då problem kan börja uppstå.

Det är mentaliteten som är boven. Windows Update är bra som den är.

Permalänk
Medlem

När windows 10 hämtar drivrutiner, hämtas de senaste från respektive tillverkare. Eller hämtas det "generic drivers"?

ex om jag har ett msi b350 tomahawk, hämtar windows dessa automatisk från msi? (känns lite som att man tappar kontrollen på vad som hämtas)

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag upplever det ibland lite förvillande med vilka drivrutiner som Windows egentligen hittar och installerar jämfört med att ladda ner drivrutiner för moderkortet från tillverkarens site separat. Vet inte om man ens behöver bry sig om att ladda ner drivrutiner specifikt får moderkortet? Dvs att man helt enkelt kan lita på att Windows hittar de senaste officiella versionerna?

Däremot för Ryzen har jag fått lära mig att det är vettigt att ladda hem och installera AM4 chipset från amd.com

Windows drivrutinerna "brukar" garantera grundfunktioner. T.ex om ditt moderkort har en realtek ljudkräts så får du inte med kontrollpanelen via Windows update. Ibland är windows generella drv nyare och stabilare än de som tillverkaren av ditt instikskort tillhandahåller men är då direkt skrivna för kretsen på kortet och åter igen inga extra kontrolpaneler.

I just ditt fall skulle jag låta windows update gå fördigt sedan installera allt från moderkortets hemsida. sedan be windows updatera igen. Har några äldre datorer då man måste stänga av windows update. (ryck kabeln) sedan installera alt från moderkortstilverkarens hemsida. Sedan låta windows update installera sinna drv. Då har jag fungerande kontrolpaneler fast med en nyare drv bakom.

Beror på hur nytt sakerna är och hur dyktiga moderkortstillverkarna är på att tillhandahålla ok drv. (det brukar de inte vara)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

När windows 10 hämtar drivrutiner, hämtas de senaste från respektive tillverkare. Eller hämtas det "generic drivers"?

ex om jag har ett msi b350 tomahawk, hämtar windows dessa automatisk från msi? (känns lite som att man tappar kontrollen på vad som hämtas)

Nej, det är efter chippen. Så om MSI har en Dolby Digital Live licens som extra på ditt ljudkort kommer den inte med från windows update då den är mellan MSI eller partner och DD.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
99:e percentilen

Det optimala är nog om USB-minnet är GPT-partitionerat för UEFI.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@Gurk

Det handlar om rätt och mer rätt... Vilken som är vad beror på ens användningsområden. I mitt fall vill jag inte ha rester från gamla drivrutiner jag inte tänkt använda från första början som kommer ligga och skräpa i några år innan det är dags för nästa ominstallation. De i sig självt kommer inte krascha datorn, det handlar om användarens mentalitet över tid.

Att bara göra några steg lite annorlunda kan man undvika att problem ackumuleras, men skippar man den biten på en sak är sannolikheten att man skippar det på några andra saker, eller rentutav så gott som allt annat, och det är då problem kan börja uppstå.

Det är mentaliteten som är boven. Windows Update är bra som den är.

Jag håller med dig men petimetern hos mig vill ändå rätta dig lite. Det ligger på datorn ändå. Windows hämtar hem massor med extra basdrivrutiner. Kolla gärna drivers och driverstore mapparna under system32 i windows över tid. Det rör sig inte om en *massa* skräp, men iaf kring 1-2Gb, alldeles oavsett om du har hygien-tänk eller inte. Kolla gärna.

Värre är det med själva dom stora uppgraderingarna av Windows10 versioner. (Fast det är en annan historia)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T