Permalänk
Medlem

Asus RT-AC86U. Nån som provat?

Behöver byta ut min AC68 router då den börjar klappa ihop på det trådlösa och jag finner inget sätt att få den att fungera tillfredställande. Efter lite sök och undersökningar snubblar jag på en tråd om AC68:ans uppföljare AC86 på smallnetbuilder forumet. Baserat på den lilla info jag fann verkar den prisvärd och en värdig uppföljare till AC68:an som jag varit väldigt nöjd med. Den verkar finnas att köpa i sverige då den är listad med pris och leverans på prisjakt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565

Nån som redan provat den?

Edit, den finns inte listad på ASUS sveriges hemsida men söker man får man träff bland support dokumet/drivrutiner......

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Hej AndersF inte för att vara sån men Asus är knappast kända att leverera routrar med "stabil mjukvara", det är tur det finns personer som t.ex. "Merlin" som brukar vara bra att på fixa deras buggar, Har en själv en gammal Asus rt68u som Ap + en gammal dator som jag har installerat pfSense på (köpt för en väldigt peng av en arbetskompis) som står i en garderob som jag tycker är ljusår bättre för mina behov.

Säga vad man vill om Asus routrar men de kan konsten att ta bra betalt för sina produkter men det är inte lika bra för dem i andra aspekter !

Permalänk
Medlem

Har kört både OEM programvara och senare Merlin i min AC68 och varit mycket nöjd då den fungerat för mina behov. Den har funkat i 4 år och börjar funka dåligt nu pga ålder eller nått. Har kört alla tweaks och vill ha en ny. Tycker det är rätt prisbild på ASUS produkterna (dom som jag tittar på) och interfacet passar mig dessutom är det lätt att flytta alla inställningar till en ny router om man som jag är lite lat. AC86:an är på pappret lika bra hårdvarumässigt om man jämför med AC88 AC3200 eller AC5300 som är dyrare och äldre i design.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Avstängd

Den finns på den amerikanska marknaden här är en tråd från snbforums
https://www.snbforums.com/threads/rt-ac86u-hit-the-fcc.38770/...

(hoppar in på sidan fyra när riktiga köpare dyker upp)

Sen har Merlin börjat knåda koden och har redan en Alfa ute.
https://www.snbforums.com/threads/alpha-asuswrt-merlin-382-1-...

Just 382-platån klurar Merlin då om det är möjligt att köra fler routrar på. Det verkar som att ASUS använder mer closed source mjukvara och det försvårar för Merlin.

----

Sen att din AC68U skulle vara "sliten" tvivlar jag på för den har rejäl hårdvara, har du testat att rensa nvram totalt via Putty?

https://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defau...

Vad har du för last på ditt nät?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Resettar den alltid både före och efter upgradering av firmware kör dock en åtrställning av settings, inte mer. Problemet här är nog mer att den drattat i golvet en gång för mycket när ungdomarna dragit i sina nätverkskablar. Wifi signalen varierar i effekt hela tiden och ibland känns det som 100/100 linan är tillbaka på min gamla trasiga adsl koppartråd. Trådat funkar som det ska. I min erfarenhet är routrar en förbrukningsvara som beroende på kostnad och kvalitet bara lever så länge.
Last på nätet? Vet inte riktigt vad du menar men 4 paddor, 2 PC (Varav en trådad), 1 Laptop, 4 mobiler, 1 chromecast, 1 nätverksskrivare, 3 tv spel, 1 smart tv är uppkopplade. 2 gästnätverk, ett på 2,4Ghz och ett på både 5 & 2,4Ghz. Hade någon tidgare tråd kring detta....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndersF:

Resettar den alltid både före och efter upgradering av firmware kör dock en åtrställning av settings, inte mer. Problemet här är nog mer att den drattat i golvet en gång för mycket när ungdomarna dragit i sina nätverkskablar. Wifi signalen varierar i effekt hela tiden och ibland käns den som 100/100 linan är tillbaka på min gamla trasiga adsl koppartråd. I min erfarenhet är routrar en förbrukningsvara som beroende på kostnad och kvalitet bara lever så länge.

OK men jag tror du har samma utmaning som många att enbart routern räcker inte till nufortiden, den måste kompletteras med en bra placerad AP. Men det vet ju bara du, hur många anslutna? Klagomål på dålig täckning? Vilken typ av trafik? (mycket fildelning kan vara rena massakern för en router), hur stor lägenheten/huset är? osv.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

OBS hann redigera mitt förra inlägg samtidigt som du svarade.
180 kvm 1,5 plans trävilla. Router mitt i huset på andra våning. Har haft bra täckning tidigare med denna router men antalet brukare har ökat kan man säga..

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Avstängd

@AndersF: Jo mitt hus är på 160 m2 och när jag kompletterade med en Ubiquiti AP-AC-Lite så blev det knäpptyst på alla klagomål om räckvidd inkl utomhus.

En tumregel är att en AP/router täcker 140m2 (normalt byggt).

Streamar man tung trafik med flera enheter inkl dålig räckvidd så blir pannkaka plus ev fildelning.... det funkar bara inte med bara en anslutningspunkt.

Det kan vara bortkastade pengar att satsa på en dyrare router....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har legat hemma med flunsan en vecka och scenariot är i stort sett detsamma när jag är själv hemma och minimalt med apparater är uppkopplade. Signalen varierar hela tiden och vid högre belastning kan signalen vara dålig även om du sitter i samma rum som routern. Bor i en liten by på landet så det finns knappt några andra nät som stör.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Joja, om jag går in i routern och gör en site survey, söker på andra trådlösa nätverk, får jag ibland upp grannarnas (2) nätverk och ibland inte. Dom gångerna jag får in dom är det med halvbra signal. Routern känns helt enkelt ostabil.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Avstängd

Jo då är det mer knepigt, sen har det stor betydelse vilken hårdvara man har i enheten man kopplar upp sig med.
Det finns massvis med billigare mobiler, pc, plattor som innehåller rent junk till wifi-krets.

Sen finns det ju ett flertal appar för mobiler som är bra att ha för att testa en uppkoppling samt räckvidd.

Enstaka granne borde inte heller betyda något, stor skillnad med ett lägenhetsområde där man kan få upp massvis med routrar från grannar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kapar tråden men har också en RT-AC68U som strular och som kör senaste FW (gör en reset efter varje FW uppdatering).

Varje gång jag laddar ner lite större filer, senaste var installationsfilerna från Steam för COD WWII, tappar den kontakten med nätet och jag får en varningstriangel på det trådlösa i Windows (se bilden nedan för exempel). Får disconnecta och sedan connecta mot routern igen för att det ska fungera under några sekunder och så får man hålla på tills hela filen är nere.

Dator i sign.

Har fungerat klockrent till för ungefär ett halvår sedan.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Reseten ska du göra innan updateringen så du börjar om så att säga.
Kör dubpå asus firmware rekomenderar jag att prova merlin istället, har funkat bra för mig. En del uppdateringar gör att vissa saker blir sämre ibland både på asus och merlin fw så det kan var bra att backa till ett äldre fw om det inte fungerar.
Bor du så du har många trådlösa källor som stör från grannar osv kan man ladda ner inSSIDer och kolla vilka kanaler som överlappar dina och sedan ställa dina kanaler manuellt i routern till ett område som inte överlappar. Man kan också ändra kanalbredden till bara 20Mhz för 2,4GHz bandet och 40 för 5 Ghz. Finns div yootube guider för detta.

Kolla över drivrutinerna för ditt wifi i datorn med! Edit, gör det först, börja med dom enkla grejerna.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

AndersF håller med plunn det finns mycket skit ibland "wifi-kretsar" vi har bara intel wifi kretsar på våra bärbara datorer. De funkar bra i Linux som vi både använder i familjen

Permalänk
Medlem

Löste problemet igår kväll!

Långsökt men här kommer lösning som funkade för mig.
Läste på ett forum om någon som citerade en annan användare från Amazon, den personen hade problem med att se routerns 5G nät och att datorn verkade tappa anslutningen mot routern på 2.4 nätet. Lösningen låg i att inte använda för höga kanaler och att routern i automatiskt läge inte tar hänsyn till ifall enheter hittar den eller inte utan väljer den kanal som är minst belastad.

En av få saker jag inte hade provat så ställde in på kanal 40 och sparade. 5G nätet dök upp. Ställde tillbaka till automatiskt kanalläge och sparade varpå routern valde kanal 104 och 5G försvinner.
DFS hör ju ihop på något sätt med vilka kanaler routern väljer i automatiskt läge, klicka ur det och spara. 5G tillbaka, raderade Battlefield 3 och så ner igen. STABILT!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

AndersF håller med plunn det finns mycket skit ibland "wifi-kretsar" vi har bara intel wifi kretsar på våra bärbara datorer. De funkar bra i Linux som vi både använder i familjen

”Plunn”? Vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

@FireFox:
DSF kanalerna kör på samma våglängder som flygradar och väderradar.
Routern måste då med jämna mellanrum lyssna om det finns någon radar aktiv, upptäcks en så måste routern byta kanal.
På 36-48 behövs inte DFS.

Inte alla 5GHz enheter kan använda DFS kanalerna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Behöver byta ut min AC68 router då den börjar klappa ihop på det trådlösa och jag finner inget sätt att få den att fungera tillfredställande. Efter lite sök och undersökningar snubblar jag på en tråd om AC68:ans uppföljare AC86 på smallnetbuilder forumet. Baserat på den lilla info jag fann verkar den prisvärd och en värdig uppföljare till AC68:an som jag varit väldigt nöjd med. Den verkar finnas att köpa i sverige då den är listad med pris och leverans på prisjakt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565

Nån som redan provat den?

Edit, den finns inte listad på ASUS sveriges hemsida men söker man får man träff bland support dokumet/drivrutiner......

Jag har precis beställt en Ac86U. Borde få hem den om några dagar. Vi ska också byta ut vår 5-6 år gamla AC66U. Hoppas det hänt lite under alla dessa år inom routertekniken.
Det jag har mest problem med (med AC66U) är överföring av filer från min stationära trådinkopplade PC till mobilerna. Går i slöa 1 mb/s trots att mobilerna har AC-nätverk och enligt bredbandskollen når över 200 mbit till internet. (Sitter på 1000 mbit lina till lägenheten)
Får se om AC86U kan göra någon skillnad i den interna wifi-hastigheten mellan våra enheter.

Permalänk
Medlem

Intressant. Antar att du hunnit testa den ordentligt vid det här laget. Skulle vara trevligt med en liten recension.
Sorry för sen reaktion (en månad senare)

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Jag kör denna:
https://www.asus.com/Networking/RTAC87U/

Haft den nu ca 3-4 mån.
Inga omstarter, kör deras egna FW.
inga dippar med wifi trots att jag kör laptopen,mobilen,ps4,en platta och lite utorrent så får jag ut max av min 100/100 lina.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |