Os till hemma server

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

Os till hemma server

Hej
Jag har en HP microserver gen 8
Just nu har jag freenas i den men nåt har hänt
Med den så den kraschar lite då och då mest när man ska se film 👍
Jag har inga kunskaper i linux eller liknande
Vilket operativ ska jag välja till min hemma server jag ska enbart ha den till lagring och som Plex server
Operativet måste vara enkelt helst att förstå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2013

Kör med ett operativsystem som du är van med sen innan. En Plex server kan du ju köra på vilket OS som helst nästan

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010

Xpenology är väldigt användarvänligt och simpelt Använder det själv som mediaserver!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Rickykling:

Xpenology är väldigt användarvänligt och simpelt Använder det själv som mediaserver!

Är det stabilt??

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Fluppzy:

Kör med ett operativsystem som du är van med sen innan. En Plex server kan du ju köra på vilket OS som helst nästan

Funkar Windows 10 lika bra att köra på en server eller är Windows server OS bättre??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av little_fraz:

Funkar Windows 10 lika bra att köra på en server eller är Windows server OS bättre??

På tal om xpenology är stabil? det tkr jag att den är även om jag kör den igenom Hyper V i Windows. Definitivt inte lika bra som en renodlad Synology NAS, men funkar. Det jag kör just nu är Windows Server 2016 Datacenter som jag fått gratis licens igenom högskolan. Har lagt plex server på den, sen kör jag xpenology för torrent och RSS och lite annat. Kör även en Ubuntu server i hyper V där jag har lagt t. ex. min teamspeak 3 server.

Windows server är det som du lär snabbast om du är van vid Windows miljön, men Ubuntu med GUI är hur bra som helst och jätte användarvänlig dock får du se upp med installationer av diverse program som sker för min del igenom terminalen. Du lär dig fort😋 Freenas ska vara bra men inget man vill köra igenom Hyper V sen äter den upp ganska bra med RAM. Du kan köra Windows 10 absolut men inget jag hade gjort, är du teknik intresserad kör med Windows server och sedan lägg in hyper v och testa med olika OS och på så sätt lär du dig mer och det blir bara roligare inte alltid kul och fastna men eftersom Google finns så finns svar på alla dina hinder också får inte glömma Sweclockers
😂😂😂

Mvh Stanikz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av little_fraz:

Är det stabilt??

Haft det i ca 1 år, och det är väldigt stabilt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013

Kör FreeNAS så får du ZFS med alla dess fördelar.

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Min blogg: Tech & Me https://www.techandme.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av enoch85:

Kör FreeNAS så får du ZFS med alla dess fördelar.

ja har kört FreeNas men eftersom mina kunskaper är små inom linux så tycker jag det är för svårt
nu har det hänt nåt med burken och vet ej vad, så funderar på nåt enklare är UnRaid ett bättre alternativ??
eller windows kanske vad det är för filsystem på diskarna spelar inte mig nån roll ska bara ha den till plex och som lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Filsystemet är bland det viktigaste för en lagringsserver.. FreeNAS är inte linux utan FreeBSD och ska du bara ha plex och lagring är allt skött från webinterfacet. Men du har ett stort community som kan hjälpa och kraftfulla verktyg ifall något händer.

Windows Pro/Home är inte lämpligt att förlita sin data till..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017
Skrivet av little_fraz:

ja har kört FreeNas men eftersom mina kunskaper är små inom linux så tycker jag det är för svårt
nu har det hänt nåt med burken och vet ej vad

skapa ett konto på https://forums.freenas.org/index.php så kan vi nog hjälpa dig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Du kan ju för skojs skull köra med windows server och lära sig det från grunden ordentligt.
Det är skillnad från att köra klick klick eller lära sig och köra med alla roliga funktioner. Sätter du upp den som en server så kan du ju dessutom sätta upp ett AD för skojs skull och leka med ännu mer funktioner. Dessutom kan du köra den som core.

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av orig_rejser:

Du kan ju för skojs skull köra med windows server och lära sig det från grunden ordentligt.
Det är skillnad från att köra klick klick eller lära sig och köra med alla roliga funktioner. Sätter du upp den som en server så kan du ju dessutom sätta upp ett AD för skojs skull och leka med ännu mer funktioner. Dessutom kan du köra den som core.

Vet inte om jag skulle rekommendera att köra AD i hemma miljö, om den krashar så kommer resterande av datorer osm är kopplade till AD sluta fungera med login m.m.

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

tror det får bli windows server 2016 iallafall,,,, freenas har jag provat och det är inte lätt om det blir nåt fel som det blivit nu.
iaf inte om man inte har några kunskaper om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Vad är det som har hänt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

vet ej
den klagar på att den saknar nåt.
kan ta en skärmdump senare ikväll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Om du enbart ska ha den till lagring och tycker FreeNAS är för svårt kör unRAID. Jag kör det hemma och det är toppen och väldigt enkelt finns guider till allt och bra support forum om du behöver hjälp. WIndows Server är inte direkt att rekommendera att köra om lagrning om du inte kör SoFS eller liknande.

Gaming:[Asus Zenith Extreme]-[AMD TR 1950X@4Ghz]-[Corsair Dominator 3066mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti SLI]-[Samsung 960PRO 1TB]-[CL SMA8]:.
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Jag slår ett slag för ClearOS, det har jag kört i många år nu, fungerar alltid stabilt.

https://www.clearos.com/ Lätt att installera och ett webbaserat gränssnitt.

WS1: | Asus RoG Strix X470 Gaming-F | Ryzen 7 2700x | 32gb G.Skill Flare X | EVGA GTX 1070 ACX 3.0 SC | Corsair RM650i | Jonsbo UMX4 | Corsair H100i | SRVR: | AsRock AB350 Gaming/mITX | Ryzen 5 2400G With Vega 11 | 8gb | FD Array | ESX Srvr | Mac Pro 5.1 | 2x Xeon X5650 | 64GB ECC DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av little_fraz:

Hej
Jag har en HP microserver gen 8
Just nu har jag freenas i den men nåt har hänt
Med den så den kraschar lite då och då mest när man ska se film 👍
Jag har inga kunskaper i linux eller liknande
Vilket operativ ska jag välja till min hemma server jag ska enbart ha den till lagring och som Plex server
Operativet måste vara enkelt helst att förstå.

Det är snarare att du har hårdvaruproblem än att det är fel på OSet ärligt talat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av AxMi-24:

Det är snarare att du har hårdvaruproblem än att det är fel på OSet ärligt talat.

Möjligt, men det är tungt att felsöka hårdvara med ett OS man inte behärskar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyskland
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av henkiii:

Möjligt, men det är tungt att felsöka hårdvara med ett OS man inte behärskar...

spinrite för diskar bootar från USB, likaså andra stresstester för minne och CPU. Behöver inte röra OS för det, och är nog bättre att inte ha OS inblandat utan att köra från USB så att man inte äventyrar data på grund av krascher (även om ZFS bör vara immun).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Jag personligen förstår faktiskt inte hur folk kan rekommendera Xpenology.
Att behöva editera filer för att fixa in USB-minnens pid/vid, att generera ett slumpmässigt serienummer för att få full funktion, tvivelaktig funktion vid uppdatering samt mer eller mindre icke-tillförlitlig uppgraderingsprocess mellan stora versionsnummer gör denna mjukvara i mina ögon något som man bör undvika att föreslå till folk.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av backspace:

Jag personligen förstår faktiskt inte hur folk kan rekommendera Xpenology.
Att behöva editera filer för att fixa in USB-minnens pid/vid, att generera ett slumpmässigt serienummer för att få full funktion, tvivelaktig funktion vid uppdatering samt mer eller mindre icke-tillförlitlig uppgraderingsprocess mellan stora versionsnummer gör denna mjukvara i mina ögon något som man bör undvika att föreslå till folk.

Instämmer.

OnT: Köp en färdig NAS, typ QNAP om du tycker saker och ting är för svårt. Men, som nämnt tidigare så kan du sköta FreeNAS enbart via webinterfacet. Ser inte vad som skulle vara svårare med det än med Windows om du nu är van vid det?

Citera för svar

- Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
- Min blogg: Tech & Me https://www.techandme.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av enoch85:

Instämmer.

OnT: Köp en färdig NAS, typ QNAP om du tycker saker och ting är för svårt. Men, som nämnt tidigare så kan du sköta FreeNAS enbart via webinterfacet. Ser inte vad som skulle vara svårare med det än med Windows om du nu är van vid det?

absolut hade jag köpt idag så hade jag nog köpt färdigt, men nu har jag denna redan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av enoch85:

Instämmer.

När allt funkar (och man inte behöver gå in på djupet) är snudd på alla lösningar enkla.

Men när tex webbinterfacet för Freenas inte går att komma åt och det inte bara är sladden som inte är istoppad är man tvungen att störtdyka ner i ett svart hål av Linux-ångest.
Att OS:et även är raidcontroller försvårar dessutom dataåtkomst från andra system (läs stoppa in disken i sin vanliga dator).

OnTopic. Är du mer van med Windows kör Windows Home Pro eller Windows Server som OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Fanns det inte något NAS-OS som har docker med från start och även nån typ av plugin-support för att bara dra igång de mjukvaror man vill ha i docker?
Minns inte vad det kan ha hetat dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005

Det fick bli Windows server
Nu är den uppe igen 😁👍
Det känns mycket mer bekvämt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av BasseBaba:

Fanns det inte något NAS-OS som har docker med från start och även nån typ av plugin-support för att bara dra igång de mjukvaror man vill ha i docker?
Minns inte vad det kan ha hetat dock.

Både unRaid och Freenas har dockerstöd från start och docker är vad som rekommenderas.

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 |Asus GTX-770 2GB | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av DeadMeat1234:

Både unRaid och Freenas har dockerstöd från start och docker är vad som rekommenderas.

ursäkta men vad menas med docker??
då förstår ni nivån som jag är på kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

ubuntu server med ett desktop samt emby för media fungerar mycket bra och stabilt
(rullat i många år nu) se bara till att hålla dig till långtids versioner typ 16.04.3

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4