Köpråd: Egen 40TB tyst kompakt NAS. Ser bra ut innan beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK, då antar jag att ditt syfte med diskredundans är att minimera downtime. Det är bra, för det är vad redundanta diskar är till för. Tänk bara på att risken för ytterligare en diskkrasch är förhöjd under resilvering av den första kraschade disken. Tänker mig att det är lagom roligt att återställa 40 TB från molnet i några megabyte per sekund.

Det var samma sak som jag tänkte först när jag började läsa denna tråden, men unRaid är inte samma som RAID5.
Utan det är en JBOD kombination med en paritets disk.

Går en disk sönder så kan du återskapa allt med hjälp av pariteten/återskapa pariteten (beroende på vilken disk som går sönder).
Skulle en andra disk gå sönder så försvinner bara datan från just den disken och inte de andra. Det vill säga att han bara behöver återställa 8 TB ifall två diskar dör.

Får själv säga att det verkar rätt smidigt om man kör en liten NAS med rätt få diskar i sig.
Klarar utan problem att återskapa en disk, men datan i hela arrayen försvinner inte om fler än en hårddisk dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Patan77: Fördelen med AsRock moderkortet är 8st s-ata portar, vanligtvis har vanliga mITX moderkort bara 4st. Skulle jag personligen byggt en NAS så hade jag inte chansat med Seagate diskar, utan enbart kört på WD RED diskar.

Aa mITX med + bra antal sata portar + plus ECC support väldigt begränsat med alternativ att välja mellan.

Backblaze test 2017 har Seagate ST8000DM002 1.03% failure rate så skulle säga verkar vara ganska bra stabilitet.

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q1-20...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Rekommendationen är 1 GiB RAM per TB lagring, det är sant. CPU tror jag inte krävs något speciellt dock.

OK, då antar jag att ditt syfte med diskredundans är att minimera downtime. Det är bra, för det är vad redundanta diskar är till för. Tänk bara på att risken för ytterligare en diskkrasch är förhöjd under resilvering av den första kraschade disken. Tänker mig att det är lagom roligt att återställa 40 TB från molnet i några megabyte per sekund.

Jag har 1Gbits/1Gbits så i teorin går på nått dygn om man skulle vara tvungen att återställa hela NAS:en full, dock vet jag inte vilken moln service jag ska välja som har bra hastighet/lagring mängd/pris

backblaze har bra pris och lagrings mängd och obegränsad hastighet, men deras servrar är i USA och dom kör TCP så med deras speed test får jag bara 190Mbits ner 205Mbits upp, 183ping, dock när jag testade backblaze för några år sen med 30 dagars trial versionen fick bara ut 10mbits på 1gbits fiber...

https://www.backblaze.com/speedtest/

Men vist inte super kul att behöva återställ 100% även om jag skulle få ut 1gbits.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Istället för Seagate diskarna skulle jag köpt 3st WD My Book med dubbla WD Red i. Bara att ta ut lådan och garantin gäller.

2x WD Red 8TB kostar ~5500:- (fram tills igår 5200:-)
2x WD Red 10TB kostar ~6700:-

Seagate Ironwolf ska väl vara OK men WD Red är helt enkelt en bättre disk. Dessutom låter den mindre och går svalare.

Personligen har jag lite över 10st WD My Book 8TB jag tagit ur disken och använder i mitt NAS. Priserna går upp och ner men runt 2100-2200 stycket har jag köpt dem för. Det sitter 'white label' WD Red i dem. Finns inte bättre diskar på marknaden för den pengen. Du sumpar garantin dock men jag har fullt förtroende för dem då de härstammar från HGST's diskar..

Sist, försök gärna att sprida var du köper dina diskar. Köpa alla av samma batch är inte att rekommendera då 'risken' att ett par diskar kan rasa samtidigt (vid t.ex. en resilvering) blir högre.

Skumt att det är billigare än att köpa diskarna separat.
WD My Book Duo V2 16TB ?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467848

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

@Patan77:

Du kan göra en backup av allt, men du kan inte använda olika USB-minnen. Unraid binder sig specifikt till just det USB-minnet du kör det på första gången, sedan kan man byta ut USB-minnet om man vill 1 gång per år utan extra kostnad.

Jag har kört unraid i 3 år nu på samma USB, tänkte dock byta till ett mindre USB snart. Kört med ett relativt otympligt Sandisk Cruzer

Ok, bra att veta.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hoppa över en "T" processor. Kör på en 4560, moderna CPUer anpassar sig.
Sen hoppa över en Arctic Cooling kylare, rena skräpet. Kör en Noctua L9x65. Så snackar vi tyst på riktigt.

4560 har högre TDP, krävs mer kylning och mer högljudd kylare krävs + vill ha så energi effektivt som möjligt eftersom den är på 24/7.

Hur är Noctua L9x65 tystare än en passiv kylare?

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

40TB och tyst i samma sammanhang är nog svårt att uppnå..
Skulle satsa på ett ljuddämpat chassi, har själv ett med bara 2 3TB diskar som sedan dessutom står inne i ett skåp som man ändå hör när det är knäpptyst
Men med SSD diskar kan det nog bli ljudlöst

Bara diskarna kommer "ljuda" kring 35dB sen om man är känslig för ljud är ju en annan femma

Planerar att eventuellt sätt den i ett skåp som jag kan även installera ljud dämpning i om det skulle behövas.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Dock verkar det ju rätt svårt att få tag på.. Måste det vara mITX så är det nog ett extra kontrollerkort som gäller.

Om jag inte kan få tag på det i sverige får beställa från nått annat land.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Är det inte så att Ironwolfdiskarna låter en del?

De tester jag sett så har de en betydlgit högre idle/load ljudnivå än ex wd red.

Antagligen med tanke på att Ironwolf är 7200rpm medans WD red är 5400rpm, kanske värt att ta WD red endast pga av det.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av Patan77:

Skumt att det är billigare än att köpa diskarna separat.
WD My Book Duo V2 16TB ?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467848

Ptja, det är väl en form av 'paketpris' + att den är ju tänkt att stå på ett skrivbord så ett visst marknadsföringsvärde har det ju med. Efter garantin har gått ut så kan du ju t.o.m. sälja chassit (har RAID) för några hundra. Har du lite is i magen så kan du invänta en random kampanj. Brukar gå ner till 5200-5300 emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

En liten heads-up ang RAM-minnet, det verkar inte stå med på moderkortets QVL-lista.

http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C236%20WSI#Memory

Tolkar det som att det då inte är validerat att stödja ECC på det moderkortet. Så jag antar att du måste kontrollera det själv för att vara på den säkra sidan.

Mailade asrock och frågade om det Samsung minnet jag valt skulle fungera i det moderkortet, fick det här som svar:

For memory I would recommend to Use ECC memory : Non- ECC supports only Client OS.
2 x DDR4 DIMM slots
Type
- Dual Channel memory technology
- Supports DDR4 2400*/2133/1866/1600 ECC/non-ECC* UDIMM memory

* Only E3-1200 v6 CPUs can support DDR4 2400
* non-ECC UDIMM support Client OS only.

Dold text

så vet inte om jag blev så mycket smartare på grund av det...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

@Patan77: Med så många diskar hade jag nog valt ett chassi som har gummiupphängda/vibrationsdämpande fästen för diskarna. Ditt chassi kanske har det, men jag hittar ingen info om det.
Jag har själv ett Lian-Li PC-Q26 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2935125) med separat gummiupphängda diskar samt Noctua-fläktar, just för att få det så tyst som möjligt.

Om inte chassit har vibrationsdämpande gummi fästen får jag föröka fixa det själv, jag planerar att eventuellt sätta NAS:en i ett skåp och Lian-Li chassit är för stort.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Du kommer enbart använda detta till lagring? Ingen docker eller VMs? I sådant fall hade jag valt misnt 16GB ram och en bättre CPU. Tänker mest om du kanske vill köra Plex Media Server på den kanske?

huvudsakligen lagring, kanske gör nått annat i framtiden men därför jag väljer 1 st 8GB sticka så jag kan sätta i en till i framtiden, samt om jag vill ha bättra CPU i framtiden kan jag ju ganska enkelt uppgradera med en ny cpu.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Varför inte köpa typ denna?
https://www.inet.se/produkt/4300521/synology-ds1817

Lite dyrare men smidigare och du får garanti på hela systemet.

Kör deras 12bay variant och är riktigt nöjd.

Föredrar egen bygge, mer flexibilitet.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

SSDn borde få plats bredvid nätagget någonstans, eller ovanpå.

Jag har själv kört upp till 4st rätt så gamla Seagate barracuda green i mitt node304 (passivt kylda nätagg och cpu), och den var tyst nog i idle för att jag skulle missta burken för avstängd och rycka en disk av misstag... så 6 nya diskar ska nog inte höras mycket i idle i alla fall. Vid läs/skriv hörs de däremot, men om den inte kommer att jobba mycket när du sover så bör det vara helt lugnt.

Diskarna i node304 hänger från taket två och två i plåtkonstruktion för varje diskpar som i sin tur ligger direkt mot chassit, däremot finns små gummibussningar mellan plåten och varje disk. Så det är inte total dämpning som om man hänger upp diskarna i gummisnoddar, men då plåten bara är fäst i en ände så pitchas mycket av de vibrationer som når plåten ner till frekvenser du inte hör och försvinner ut i luften innan de når chassit. IMO en ganska smart konstruktion med billiga medel. (för att svara på frågan från @KungFredda).

Nu planerar du köra unRaid och jag vet inget om det, det är säkert bra. Men om du ångrar dig och vill köra zfs så bör du tänka på att för zfs brukar rekommenderas 2, 4 eller 8 datadiskar + så många du vill ha till paritet (1, 2 eller 3). Så raidz2 med 6 diskar (4+2) eller raidz1 med 5 (4+1) är rekommenderat, men inte raidz1 med 6 (5+1). (3+3 går såklart också men då är det bättre att spegla). Jag vet inte hur stor roll det spelar om man frångår rekommendationen dock.

Tack, bra att veta.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Rekommandationen 1GiB RAM per TB gäller egentligen bara om man vill köra med deduplication, eftersom dedup kräver att man håller en hashtabell över allt data i minnet.
Jag har sett installationer på 20+TB med 8GB RAM som har rullat på utan problem utan dedup.

Ok, kanske är nått att överväga isåfall.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Ptja, det är väl en form av 'paketpris' + att den är ju tänkt att stå på ett skrivbord så ett visst marknadsföringsvärde har det ju med. Efter garantin har gått ut så kan du ju t.o.m. sälja chassit (har RAID) för några hundra. Har du lite is i magen så kan du invänta en random kampanj. Brukar gå ner till 5200-5300 emellanåt.

Sant, gillar iden av att sälja chassit i framtiden med (;
ProShop kostar 5191kr
https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-My-Book-Duo-35-16T...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

CPU'n du har verkar inte stå med i moderkortets lista över supported CPUs, men det kanske mest är en tidsfråga. Just nu finns det bara en annan Kaby Lake processor med.

Skrivet av Patan77:

Mm vet att det inte står med på cpu supported list, G4500T är med fast har även sätt nån i nått forum som körde pentium kaby lake med det moderkortet så tror dom ska ha uppdatrat med nytt bios för kaby lake, men har även mailat ASRock och frågat, får se om dom svarar.

Fick svar från ASrock, ska fungera med den CPU:n.

This Cpu should be compatible with the board but only from bios firmware 2.10. if the board has a firmware previous to 2.10 then the cpu won’t be

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

4560 har högre TDP, krävs mer kylning och mer högljudd kylare krävs + vill ha så energi effektivt som möjligt eftersom den är på 24/7.

Hur är Noctua L9x65 tystare än en passiv kylare?

TDP är ett maxvärde. En CPU klockar upp och ner sig själv helt utan din inverkan. Tror inte att en 4560 kommer bli varmare än en 4600T i belastning som en NAS.

Ja, en aktiv CPU kylare kommer hålla en CPU 10-15grader under den passiva.
Vad tror du låter mest? 3 Chassie fläktar som får skyffla luft för att kompensera för Arctic skräpet eller 4 fläktar som går på lägsta.
Du kommer blåsa varmluft ifrån 6 diskar på en underdimensionerad aluminum fläns utan heatpipes.... vilka temps tror du att du kommer få?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Behöver du 40TB lagring rakt av eller planerar du att fylla upp de varefter? För en av poängerna med unRaid är annars att man inte behöver bygga en array med X antal diskar utan kan fylla på varefter när behov uppstår.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

TDP är ett maxvärde. En CPU klockar upp och ner sig själv helt utan din inverkan. Tror inte att en 4560 kommer bli varmare än en 4600T i belastning som en NAS.

Ja, en aktiv CPU kylare kommer hålla en CPU 10-15grader under den passiva.
Vad tror du låter mest? 3 Chassie fläktar som får skyffla luft för att kompensera för Arctic skräpet eller 4 fläktar som går på lägsta.
Du kommer blåsa varmluft ifrån 6 diskar på en underdimensionerad aluminum fläns utan heatpipes.... vilka temps tror du att du kommer få?

Vist är sant att CPU automatisk justerar ghz, plus om moderkortet bios stöder så kan man underklocka med, och g4560 idle drar 19,5w 36w cpu belastad och 54w är med igpu gameing,

sen finns även G4600 (utan T) har bättre igpu än 4560 och lite lägre TDP, så kanske blir G4600 istället för G4600T.

angående kylaren, skulle inte direkt kalla den underdimensionerad, Arctic är 527g medans Noctua är 340g så Arctic har mer termisk massa, visst gör inte nödvändigtvis att den kylare bättre bara mer stabilt, har inte 100% bestämt mig vilken kylare dock, kanske värt att ta en med aktiv kylning. Men eftersom Arctic är så billig om det visar sig att den inte kyler tillräckligt så är det inte väldigt big deal att byta ut den.

Arctic

Noctua utan fläkt

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Behöver du 40TB lagring rakt av eller planerar du att fylla upp de varefter? För en av poängerna med unRaid är annars att man inte behöver bygga en array med X antal diskar utan kan fylla på varefter när behov uppstår.

Kommer nog bli att jag köper 4x HDD nu sen läger till 2x HDD senare när jag behöver det, men planerar ändå så jag kan ha 6 totalt.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Rekommandationen 1GiB RAM per TB gäller egentligen bara om man vill köra med deduplication, eftersom dedup kräver att man håller en hashtabell över allt data i minnet.
Jag har sett installationer på 20+TB med 8GB RAM som har rullat på utan problem utan dedup.

Nja, med dedup ligger det ju ännu högre, 5GiB/TB. Men dedup lär inte vara nåt TS behöver, compression räcker. (kan inte tänka mig att det är typ 40TB av VM's ... )

Men rekommendationen av 1GiB/TB är nog lite överdriven. Svälj inte allt som FN-forum skiter ur sig.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Patan77:

Aa mITX med + bra antal sata portar + plus ECC support väldigt begränsat med alternativ att välja mellan.

Avoton plattformen kanske passar ?

https://www.dustinhome.se/product/5010784198/c2750d4-intel-c2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Originellt kollade jag på ASRock C2550D4I och ASRock C2750D4I men tydligen ganska mycket problem med den var och varannan går sönder efter 1år, 2år, samt känns lite dumt att köpa en så pass gammal produkt.
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813157...

Alternativt skulle vara Supermicro A2SDi-2C-HLN4F eller Supermicro A2SDi-4C-HLN4F, fast är lite skumt med sata uttagen, är 4 men kan ha 8 med pci-e
https://www.supermicro.nl/products/motherboard/atom/A2SDi-2C-...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Om du ska ha nåt SoC så kolla på Xeon-D, eller som du skrev Denverton.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av Patan77:

Sant, gillar iden av att sälja chassit i framtiden med (;
ProShop kostar 5191kr
https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-My-Book-Duo-35-16T...

Grymt! Du hamnar under 2500:- / WD Red om du räknar in minst 200:- för chassit. Bara slå till!

Permalänk
Medlem

Här är grejorna som jag har beställt nu, blev G4600 istället för G4600T, och 2st WD My Book Duo V2 16TB (4x WD RED 8TB) (ska skaffa 2x HDD till vid ett senare tillfälle) istället för ironwolf, och Kingston DDR4 istället för Samsung.

Beställde ASRock C236 WSI MB från newegg, hade i lager samt 20% off/promo idag så var ju bra.

Tack för alla tips från alla!

Hårdvara:

Antal:

Namn:

Pris:

Pris totalt:

Länk:

CPU:

1

Intel Pentium G4600

759,00 kr

759,00 kr

Intel

MB:

1

ASRock C236 WSI

2 126,00 kr

2 126,00 kr

ASRock

RAM:

1

Kingston ValueRAM DDR4 ECC 8GB

1 099,00 kr

1 099,00 kr

Kingston

HDD:

2

WD My Book Duo V2 16TB

5 191,00 kr

10 382,00 kr

WD

SSD:

1

Samsung 850 EVO 250GB

934,00 kr

934,00 kr

Samsung

PSU:

1

Seasonic G-360 360W

699,00 kr

699,00 kr

Seasonic

Chassi:

1

Fractal Design Node 304 vit

799,00 kr

799,00 kr

Fractal-Design

CPU kylare:

1

Arctic Alpine 11 Passive

149,00 kr

149,00 kr

Arctic

Fäkt 92mm:

2

Noctua NF-A9 PWM

179,00 kr

358,00 kr

Noctua

Fäkt 140mm:

1

Noctua NF-A14 PWM

179,00 kr

179,00 kr

Noctua

USB minne

1

SanDisk USB Cruzer Fit 16GB

79,00 kr

79,00 kr

Sandisk

OS:

1

unRaid PLUS

723,00 kr

723,00 kr

lime-technology

SUM:

18 286,00 kr

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av Patan77:

Här är grejorna som jag har beställt nu, blev G4600 istället för G4600T, och 2st WD My Book Duo V2 16TB (4x WD RED 8TB) (ska skaffa 2x HDD till vid ett senare tillfälle) istället för ironwolf, och Kingston DDR4 istället för Samsung.

Beställde ASRock C236 WSI MB från newegg, hade i lager samt 20% off/promo idag så var ju bra.
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813599...

Tack för alla tips från alla!

Hårdvara:

Antal:

Namn:

Pris:

Pris totalt:

Länk:

CPU:

1

Intel Pentium G4600

759,00 kr

759,00 kr

Intel

MB:

1

ASRock C236 WSI

2 435,00 kr

2 435,00 kr

ASRock

RAM:

1

Kingston ValueRAM DDR4 ECC 8GB

1 099,00 kr

1 099,00 krr

Kingston

HDD:

2

WD My Book Duo V2 16TB

5 191,00 kr

10 382,00 kr

WD

SSD:

1

Samsung 850 EVO 250GB

934,00 kr

934,00 kr

Samsung

PSU:

1

Seasonic G-360 360W

699,00 kr

699,00 kr

Seasonic

Chassi:

1

Fractal Design Node 304 vit

799,00 kr

799,00 kr

Fractal-Design

CPU kylare:

1

Arctic Alpine 11 Passive

149,00 kr

149,00 kr

Arctic

Fäkt 92mm:

2

Noctua NF-A9 PWM

179,00 kr

358,00 kr

Noctua

Fäkt 140mm:

1

Noctua NF-A14 PWM

179,00 kr

179,00 kr

Noctua

USB minne

1

SanDisk USB Cruzer Fit 16GB

79,00 kr

79,00 kr

Sandisk

OS:

1

unRaid PLUS

723,00 kr

723,00 kr

lime-technology

SUM:

18 595,00 kr

Kul! Bra grejjer rätt igenom. Asrock brädan verkar riktigt bra!

Hittade Asrock brädan åt dig i Tyskland för 213 Euro. Direktbetalning med PayPal och fraktkostnad 9 Euro. Jag har köpt från Tyskland ett gäng gånger och aldrig haft problem. Dessutom är det med PayPal så det är hur lungt som helst.

https://direkt.jacob.de/Mainboards/Intel-Sockel-1151/ASRock-Rack-C236-WSI-C236-WSI-artnr-2568749.html?utm_source=geizhals&utm_medium=cpc&utm_campaign=Preisvergleich&ref=103

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Kul! Bra grejjer rätt igenom. Asrock brädan verkar riktigt bra!

Hittade Asrock brädan åt dig i Tyskland för 213 Euro. Direktbetalning med PayPal och fraktkostnad 9 Euro. Jag har köpt från Tyskland ett gäng gånger och aldrig haft problem. Dessutom är det med PayPal så det är hur lungt som helst.

https://direkt.jacob.de/Mainboards/Intel-Sockel-1151/ASRock-Rack-C236-WSI-C236-WSI-artnr-2568749.html?utm_source=geizhals&utm_medium=cpc&utm_campaign=Preisvergleich&ref=103

Tack avbröt min order från newegg, och beställde från jacob.de istället.
PayPal är scam, på som många sätt bl.a tar dom annan växlingskurs så blir över 100kr dyrare med paypal, tog mastercard ist, blev 2126kr med frakten.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com