Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ryzenbygge 12-16k

Den ska monteras och jag vill helst beställa så att den är klar innan sådär två veckor. Jag är inne på 1600X.

Det här är lite vad jag tittat på hittils:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10760742/namnlos

Det svåraste är att hitta minnen just nu (jag tittar främst på Inet), om allt ska monteras på ett ställe. Så börjar få lite panik.

Jag har också svårt att avgöra moderkort (det där är kanske overkill), eller kylare om jag vill överklocka senare och datorn ska gärna vara så tyst som möjligt även vid spelande. Jag ska också använda ljudet på moderkortet.

Kylare jag tittat på (som kanske är för mesiga):
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Jag pysslar med 2D grafik och vill nog lattja med 3D och video men det är inte superviktigt nu men då är ju inte Ryzen negativt.
Prestandan är främst för spel, på rak arm Overwatch och CS:GO. Jag verkar alltid hitta spel som är CPU bundna eller kräver bra minnen.
Har tittat på benchmarks på Youtube och det verkar som att 1600X med bra minnen kan få 300-350 FPS i CS:GO och folk säger att det känns lent allmänt, andra är negativa rakt över och propsar på Intel. Jag gillar att det kan finnas någon skillnad vad det gäller inputlag och jämnhet men det är ju kanske bara strunt.

Hur som helst vilken hjälp eller input som helst uppskattas, jag ska också fortsätta leta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

Den ska monteras och jag vill helst beställa så att den är klar innan sådär två veckor. Jag är inne på 1600X.

Det här är lite vad jag tittat på hittils:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10760742/namnlos

Det svåraste är att hitta minnen just nu (jag tittar främst på Inet), om allt ska monteras på ett ställe. Så börjar få lite panik.

Jag har också svårt att avgöra moderkort (det där är kanske overkill), eller kylare om jag vill överklocka senare och datorn ska gärna vara så tyst som möjligt även vid spelande. Jag ska också använda ljudet på moderkortet.

Kylare jag tittat på (som kanske är för mesiga):
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Jag pysslar med 2D grafik och vill nog lattja med 3D och video men det är inte superviktigt nu men då är ju inte Ryzen negativt.
Prestandan är främst för spel, på rak arm Overwatch och CS:GO. Jag verkar alltid hitta spel som är CPU bundna eller kräver bra minnen.
Har tittat på benchmarks på Youtube och det verkar som att 1600X med bra minnen kan få 300-350 FPS i CS:GO och folk säger att det känns lent allmänt, andra är negativa rakt över och propsar på Intel. Jag gillar att det kan finnas någon skillnad vad det gäller inputlag och jämnhet men det är ju kanske bara strunt.

Hur som helst vilken hjälp eller input som helst uppskattas, jag ska också fortsätta leta själv.

Det du valt ser bra ut. Tycker man ska köra med X370 om man kör med X processorer, så inte overkill.
För kylare får du kolla på lite benchmarks och se vad en överklockad 1600X ligger på temperaturmässigt på olika kylare och bestämma efter det. Funkar helt klart med en 212 eller Pure Rock, men kanske inte bästa temperaturerna vid en hög OC.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Jag köpte Pure Rock, har inte fått hem den än men läst att du måste fästa den så fläkten antingen nästan tar i grafikkortet eller taket på chassit. Jaja, klarar mig tills jag byter till vattenkylare. Men rekommenderar nog 212 EVO, glöm bara inte monteringskit för AM4 också

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

@p-: Med några ändringar så finns utrymme till ett kraftfullare grafikkort, http://www.inet.se/kundvagn/visa/10778454/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

Det du valt ser bra ut. Tycker man ska köra med X370 om man kör med X processorer, så inte overkill.
För kylare får du kolla på lite benchmarks och se vad en överklockad 1600X ligger på temperaturmässigt på olika kylare och bestämma efter det. Funkar helt klart med en 212 eller Pure Rock, men kanske inte bästa temperaturerna vid en hög OC.

@Arcec: Tack! Jag ville ha datorn innan Destiny 2 kommer ut så jag stressar sönder, men ska försöka göra det. Verkar som att det ändå är försent nu. Finns inga minnen på Inet vad jag kan se, alla b-die skickas först om 11 dagar. Om jag inte missat något.

Skrivet av Ykalon:

Jag köpte Pure Rock, har inte fått hem den än men läst att du måste fästa den så fläkten antingen nästan tar i grafikkortet eller taket på chassit. Jaja, klarar mig tills jag byter till vattenkylare. Men rekommenderar nog 212 EVO, glöm bara inte monteringskit för AM4 också

Tack, den ska monteras men det är ändå bra att du säger det och speciellt det om att det inte får plats riktigt.

Jag hade börjat titta på den här kylaren istället:

https://www.inet.se/produkt/6308838/be-quiet-shadow-rock-slim

Det står också där i kommentarerna att den är dålig till AMD och sticker ut över minnena (kanske samma sak men en gammal kommentar) så då antar jag att den inte heller fungerar?

Annars verkade den bra :/

Skrivet av Peppar2014:

Tack! Som sagt jag funderar på om jag borde gå ner till B350, och det har dragit iväg väldigt. Har också bytt grafikkortet till ett lite dyrare som ska vara tystare, och gått upp på kylaren. Om tid finns ska jag titta mer, men kan ju kanske vara bra med 1600X, och för ljudkretsarna som sagt med X370.

EDIT: Det jag främst undrar nu är vilken kylare som skulle passa med minnena, jag var ju lite insnöad så kanske går det att ordna allt i tid

Noctua NH-U12S verkar vara exakt likvärdig i prestanda (men dyrare) och bör passa bättre med AMD?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av p-:

Tack! Som sagt jag funderar på om jag borde gå ner till B350, och det har dragit iväg väldigt. Har också bytt grafikkortet till ett lite dyrare som ska vara tystare, och gått upp på kylaren. Om tid finns ska jag titta mer, men kan ju kanske vara bra med 1600X, och för ljudkretsarna som sagt med X370.

Ser ingen anledning till att bränna 600-2000kr extra på en 1600x och valfri cpu-kylare. Vanliga 1600 som kommer bundlad med en fullt godkänd cpu-kylare är mer än tillräckligt.

Ska du köra med Be Quiet´s kylare kan du bara köra med fläkten pekandes uppåt eller neråt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@MrByte: Smart tänkt och jag önskar som sagt att jag hade mer tid att titta på det här

@Peppar2014 Du tänker nog helt rätt men från början var min tanke att jag ska vänta med att överklocka och Noctua är nära till hands pga fästena. Men tack iaf båda två!

Jag gjorde iaf en beställning med Noctua NH-D15 och i övrigt nästan samma komponenter, bytte ut grafikkortet till MSI GeForce GTX 1070 Gaming 8GB som ska vara tystare.

Någon sa att att man inte bör flytta datorn mycket när den flänsen blivit installerad men det kan väl ändå inte stämma? För isf. hade det ev varit bättre om jag hade stannat vid den mindre Noctuan. Eftersom det är helg är det ju möjligt att jag manuellt kan ändra beställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ser ingen anledning till att bränna 600-2000kr extra på en 1600x och valfri cpu-kylare. Vanliga 1600 som kommer bundlad med en fullt godkänd cpu-kylare är mer än tillräckligt.

Jag är böjd att hålla med. Om något, kan man uppgradera med en bättre kylningslösning senare, om det visar sig att man behöver klocka lite till, för att få önskad prestanda, om ett par år. Nu överklockar inte jag något som är under garanti, så jag kommer kanske inte från samma vinkel som alla andra...

Skrivet av p-:

Någon sa att att man inte bör flytta datorn mycket när den flänsen blivit installerad men det kan väl ändå inte stämma? För isf. hade det ev varit bättre om jag hade stannat vid den mindre Noctuan. Eftersom det är helg är det ju möjligt att jag manuellt kan ändra beställningen.

Det är en enorm kylare. Man kan flytta datorn hur mycket som helst, men man bör frakta den liggande, och det är lämpligt att komma ihåg att man har en stor vikt på en rätt häftig hävstång, så man inte slänger runt hur som helst med burken. Jag tror inte jag hade köpt den kylaren till att börja med, men det har då inget med vikt & flyttbarhet av burken att göra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lägg inte så mycket på en kylare så att sammanlagda priset av CPU+Kylare = Ryzen 7 1700.. Då är det bättre att dirket gå på 1700. Du klarar dig med en 1600 med original kylaren egentligen

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är böjd att hålla med. Om något, kan man uppgradera med en bättre kylningslösning senare, om det visar sig att man behöver klocka lite till, för att få önskad prestanda, om ett par år. Nu överklockar inte jag något som är under garanti, så jag kommer kanske inte från samma vinkel som alla andra...

Det är en enorm kylare. Man kan flytta datorn hur mycket som helst, men man bör frakta den liggande, och det är lämpligt att komma ihåg att man har en stor vikt på en rätt häftig hävstång, så man inte slänger runt hur som helst med burken. Jag tror inte jag hade köpt den kylaren till att börja med, men det har då inget med vikt & flyttbarhet av burken att göra.

Okej bra! Det är dock möjligt att dom inte ens bygger ihop den eftersom den väger för mycket, gick för fort. Men jag resonerade som så att Noctua är bra för fästena, håller och tyst, och då gick jag upp till en kylare som redan kostade 600. Och att jag vill att den ska vara tyst vid belastning vid överklock. Men hade säkert räckt med Noctua NH-U12S.

Permalänk
Avstängd

@p-: Nej, Inet monterar inte så pass tunga cpu-kylare, maxvikten är 755g.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Lägg inte så mycket på en kylare så att sammanlagda priset av CPU+Kylare = Ryzen 7 1700.. Då är det bättre att dirket gå på 1700. Du klarar dig med en 1600 med original kylaren egentligen

Jag förstår hur du (och ni) tänker. Men jag ska främst ha det för spel och multitasking, om jag ska streama så blir det nog kreativt, och om det skulle vara något spel där så går ju det nog också bra med 1600X. Och jag ska inte jobba i Maya så mycket eller sådär
Möjligt att 1700 också är bra eller bättre i spel men 1600X verkar ju hänga med också med minnen, och jag gillar att jag inte måste överklocka. Tycker också att betala en hundring extra för en binnad processor är väl typ okej. Också bra om kylaren är tyst och sval även vid överklock. Jag gick egentligen in i det här med att jag ville ha en dator för 10 eller 12000. Men det går ju inte nuförtiden pga grafikkorten (om man inte monterar själv). Vore så kul att kunna det, men jag har tänkt spara det till något HTPC-projekt eller dylikt så att man kan ta god tid på sig och inte känner att man tragglar med att fästa en kylare t.ex.

Jag gick iaf tillbaka ett snäpp på kylaren. Hoppas det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p-:

(om man inte monterar själv). Vore så kul att kunna det,

Om du bara visste hur lätt det är idag att bygga en dator så skulle du inte tveka, vilken skillnad jämfört med för 20 år sedan. Då tog det en vecka att få alla drivrutiner att fungera. Nu sköter sånt sig helt självt.

Ursäkta att jag stjäl tråden lite men jag tror frågan är intressant även för TS dvs en fråga om Ryzen, jag ser i en massa trådar att Ryzen 5 rekomenderas medans Ryzen 7 1700 aldrig nämns. Då den senare bara kostar en tusenlapp mer och har 8 kärnor och man behöver inte överklocka den så förstår jag inte varför man inte ska välja Ryzen 7 1700 istället. Förklara snälla för ett dumhuvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Om du bara visste hur lätt det är idag att bygga en dator så skulle du inte tveka, vilken skillnad jämfört med för 20 år sedan. Då tog det en vecka att få alla drivrutiner att fungera. Nu sköter sånt sig helt självt.

Ursäkta att jag stjäl tråden lite men jag tror frågan är intressant även för TS dvs en fråga om Ryzen, jag ser i en massa trådar att Ryzen 5 rekomenderas medans Ryzen 7 1700 aldrig nämns. Då den senare bara kostar en tusenlapp mer och har 8 kärnor och man behöver inte överklocka den så förstår jag inte varför man inte ska välja Ryzen 7 1700 istället. Förklara snälla för ett dumhuvud.

1700 är klockad lägre än 1600 och 1600X. I spel så ger högre klock mer än fler kärnor. Du måste klocka en 1700 för att få fler fps i GTA V än en 1600X stock.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE