Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

error: file '/grub/i386-pc/normal.mod' not found

Permalänk

error: file '/grub/i386-pc/normal.mod' not found

Ok använder en laptop, Lenovo Ideapad 320 med windows 10 och försöker installera Parrot OS på en extern sata disk ansluten via USB.

Allt går bra och jag installerar GRUB på den externa disken.
Jag vill inte röra Windows 10 SSD disken vilken är huvuddisken då detta är enda datorn jag har i min närhet just nu och är livrädd att något ska hända så jag inte kan boota Windows 10.

Iaf så när jag startar om datorn så spelar det ingen roll om jag i bios väljer den externa eller SSD disken som boot 1 jag får enbart upp ett felmeddelande:

error: file '/grub/i386-pc/normal.mod' not found
GRUB RESCUE>

Har det med EFI att göra?

Spelar det någon roll om jag installerade parrot os med EFI first aktiverat i bios?
Har provat ta LEGACY first i efterhand men då kan jag inte ens boota windows 10 utan får den där grub error även där.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Inaktiv

Om du kopplar ur den externa disken, kan du boota Windows som vanligt då?

Permalänk

Ja då går det.

Det går även om jag har den externa ipluggad och väljer UEFI first i bios istället för LEGACY.

Tror ni det skulle hjälpa om jag återinstallerar Parrot fast med LEGACY first aktiverat i bios ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

sluta ändra i bios, installera grub på SSD:n

Permalänk
Medlem

Kan även vara problem med Windows 10. När du trycker på stäng av, så stänger inte Win10 ner fullständigt.
Håll in shift knappen när du trycker på stäng av, för att stänga av windows fullständigt.
Har du nått som heter fast boot eller hybrid boot i BIOS? Testa att stänga av det i så fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)