Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad behöver jag för att se digitala-kanaler?

Permalänk

Vad behöver jag för att se digitala-kanaler?

Hej!

Jag är inte jättehaj när det gäller just TV.

Har nu inköpt en TV, och bor i ett lägenhetshus som kör med Telia (tror jag, fiber är i alla fall telia), och har alltid kört med analoga kanaler via tv-jacket.
Det var dålig kvalité på min förra tv och ännu sämre nu när jag ahr större tv, så jag tänkte kolla mer noga ang digitala kanaler!

Min tv har en inbyggd Digital TV-mottagare som stödjer: DVB-C, DVB-S, DVB-S2, DVB-T, DVB-T2...

Jag vill nu komma åt de gratis kanaler (eller ah, ingår i hyran så att säga), digitalt iställer för analogt..

Vad krävs för detta? Vill inte ha boxers betalkanaler eller liknande, utan endast det som lägenheter erbjuder!

Tack

Permalänk
Medlem

Gör en sökning i TV-n på alla frekvensband så ska du hitta alla kanaler som finns i det nät du har kopplat den till. Båda analoga och digitala, fria och krypterade. När jag tittar på min TV utan att gå via min box så kan jag se på både analoga och digitala kanaler, som finns i gratisutbudet där jag bor (comhem via antennuttaget). När jag ändrar kanal så står det uppe till vänster på TV-n vilken kanal jag byter till samt bokstäverna DTV, som står för Digital-TV. Om det är en analog kanal står det bara TV. Om jag t.ex jämför bilden på SVT på den Analoga eller Digitala kanalen så är det en väsentlig skillnad på bildkvaliteten.

Edit: Kan lägga till att på vissa av dessa kanaler står det ett C eller ett S samt kanalens nummer, men på andra står det bara kanalens namn utan C eller S . T.ex C09, S12, SVT, YLE1, etc.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

C=Cable, S=Satelite, T=Terrestrial
Dvs, kabel-tv, parabol och vanlig antenn.
Ingår något sånt borde du kunna hitta kanaler, men du nämner Telia, isåfall kan det vara ip-tv och du behöver en box.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

C=Cable, S=Satelite, T=Terrestrial
Dvs, kabel-tv, parabol och vanlig antenn.
Ingår något sånt borde du kunna hitta kanaler, men du nämner Telia, isåfall kan det vara ip-tv och du behöver en box.

Ah okej!

Jo kanske är att jag behöver en box då... Verkar inte hitta digitala kanaler alls vid sökning i alla fall!
Funkar vilken box som helst då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Ah okej!

Jo kanske är att jag behöver en box då... Verkar inte hitta digitala kanaler alls vid sökning i alla fall!
Funkar vilken box som helst då eller?

Njae.
Är du säker på att det ens finns gratiskanaler digitalt?
Du behöver kolla upp hur de sänds isåfall, är det IP så behöver du en IP-tv-box.
Osäker där, men isåfall borde valfri box med stöd för IP-TV fungera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Njae.
Är du säker på att det ens finns gratiskanaler digitalt?
Du behöver kolla upp hur de sänds isåfall, är det IP så behöver du en IP-tv-box.
Osäker där, men isåfall borde valfri box med stöd för IP-TV fungera.

Är det inte så att det som erbjuds analogt, erbjuds också digitalt?

Permalänk
Medlem

Har du Telias grundutbud via kabel-tv som är vanligt när man har fiber från Telia så är det bara deras analoga grundutbud. För digitala kanaler via kabeltvn krävs såklart ett riktigt kabeltvnät, typ Comhem eller Bredbandsbolaget och då hade du sett kanalerna vid en kanalsökning. Telia erbjuder inget sådant, de sålde ju av sin kabeltv-verksamhet för många år sedan.

Du måste alltså skaffa en TV-antenn för de fria kanalerna i marknätet eller ett TV-abonnemang från Telia, deras boxar fungerar inte utan abonnemang. Boxarna är också specifika för Telia, men de går att köpa på begagnatmarknaden osv, för att sen aktivera med ditt abonnemang.

Detta är egentligen bara saker du kan gissa dig till om du inte pratar med värden/föreningen, men från Telia får du hur som helst inga kanaler digitalt utan att betala för dem. Tror det framgår ganska tydligt på Telias hemsida hur deras IPTV-tjänst fungerar, så förstår inte varför flera postare i tråden ska vara förvirrade. Ring till Telias kundtjänst om det är otydligt, om nu Telia är enda alternativet. Handlar det om Telias Öppen Fiber så finns såklart andra leverantörer att välja på också.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du Telias grundutbud via kabel-tv som är vanligt när man har fiber från Telia så är det bara deras analoga grundutbud. För digitala kanaler via kabeltvn krävs såklart ett riktigt kabeltvnät, typ Comhem eller Bredbandsbolaget och då hade du sett kanalerna vid en kanalsökning. Telia erbjuder inget sådant, de sålde ju av sin kabeltv-verksamhet för många år sedan.

Du måste alltså skaffa en TV-antenn för de fria kanalerna i marknätet eller ett TV-abonnemang från Telia, deras boxar fungerar inte utan abonnemang. Boxarna är också specifika för Telia, men de går att köpa på begagnatmarknaden osv, för att sen aktivera med ditt abonnemang.

Detta är egentligen bara saker du kan gissa dig till om du inte pratar med värden/föreningen, men från Telia får du hur som helst inga kanaler digitalt utan att betala för dem. Tror det framgår ganska tydligt på Telias hemsida hur deras IPTV-tjänst fungerar, så förstår inte varför flera postare i tråden ska vara förvirrade. Ring till Telias kundtjänst om det är otydligt, om nu Telia är enda alternativet. Handlar det om Telias Öppen Fiber så finns såklart andra leverantörer att välja på också.

Tack för ditt utförliga svar!
Aa okej, det förklarar ju en del i så fall. Får helt enkelt ta och ringa hyresvärden och fråga någon dag! Är tyvärr inte Telias öppna fiber, så måste förbli dem!

Tack igen

Permalänk
Medlem

@Rickykling:

Ring till Telia istället och fråga! Eller testa här tex:

https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Är det inte så att det som erbjuds analogt, erbjuds också digitalt?

Förmodligen inte

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."