Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Som jag skrev tidigare så har vi nog olika syn på vad som är att "klara" nånting. För mig känns det inte värt att sitta med en 144 Hz skärm om jag ändå inte får ut 144 FPS i de situationer är det händer saker.
Då hade jag lika gärna kunnat köpa en 100 eller 60 Hz skärm.
Men kanske får ta o kika vad det skulle kunna vara. Nu vet jag att PUBG är ett extremt dåligt spel att jämföra med, men där så maxar jag GPUn, medans mitt 1600x ligger på runt 40-50%.
Kör allting från en 960 Evo 500 GB, ska vid tillfällfe testa lägga över spelen till en 850 Evo 500 GB jag införskaffade under BF.
Annars vet jag inte riktigt vad som skulle kunna vara problemet, har iof bara 2400 Mhz minnen som jag inte mixtrat med sub-sampling på.

Kanske är det som är grejen då? Jag personligen ser inte stor skillnad mellan 120 och 144 varför jag nöjer mig med 80-120 där 100 är sweet spot. Sen finns väl inga 100Hz skärmar? Jag hade inte klarat av att sitta på en 60Hz och tycker det är klar skillnad mellan 60 och 80.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Fabrikören: ser fram emot det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen du ska ha en bättre skärm.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Jag tycker den där builden ser riktigt bra ut, du har valt kvalitets grejer! Och jag kör själv på en 1080p 144hz skärm, har haft en xb271hu och en Acer predator X34a, men jag skickade tillbaka dom för jag själv får bättre spelupplevelse med hög FPS , det där beror ju på vad man själv tycker ger mest.

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Varifrån har du beställt delarna tycker 2500 dollars låter jävligt billigt för ett sånt paket. tycker det borde ligga över 3000 med allt eller har vi bara överpris i Finland?

Permalänk
Medlem

Det folk menar är nog att du har köpt ett grafikkort som är rätt mycket overkill för din skärm.
Du kunde kommit undan till halva priset med ett 1070 / 1070ti och du hade i princip inte märkt någon skillnad.
Själv har jag också ett 1080 ti, men då valde jag skärm först och sedan ett grafikkort som kan driva det jag vill spela.

Det blev dyrare så, landade i en skärm med 1440p, IPS, G-sync, 144Hz

Men jag kan för mitt liv inte förstå varför folk lägger 20k på datorn men envisas med att snåla med skärmen? Det är ju där upplevelsen sitter?

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Det folk menar är nog att du har köpt ett grafikkort som är rätt mycket overkill för din skärm.
Du kunde kommit undan till halva priset med ett 1070 / 1070ti och du hade i princip inte märkt någon skillnad.
Själv har jag också ett 1080 ti, men då valde jag skärm först och sedan ett grafikkort som kan driva det jag vill spela.

Det blev dyrare så, landade i en skärm med 1440p, IPS, G-sync, 144Hz

Men jag kan för mitt liv inte förstå varför folk lägger 20k på datorn men envisas med att snåla med skärmen? Det är ju där upplevelsen sitter?

Vissa får bättre upplevelse med mer FPS helt enkelt

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Vissa får bättre upplevelse med mer FPS helt enkelt

Men med 1080p har han köpt ett grafikkort där hälften av pengarna inte ger någon märkbar förbättring.
Kunde köpt en i princip hälften så dyr dator istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kanske är det som är grejen då? Jag personligen ser inte stor skillnad mellan 120 och 144 varför jag nöjer mig med 80-120 där 100 är sweet spot. Sen finns väl inga 100Hz skärmar? Jag hade inte klarat av att sitta på en 60Hz och tycker det är klar skillnad mellan 60 och 80.

Finns en del: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s3435550...
Har för mig första batchen av Freesync bara klarade upp till 100 Hz?

Jo, under 100 är ju största skillnaden, gillar att sitta på 144 för att vara säker på att man aldrig dippar under det.
Om det dessutom skulle vara så att det är något annat som körs i datorn så den får för sig att lagga en del så har du mer o ta från om du redan innan ligger på 144 istälet för 100 eller 120.

Jag föredrar iaf marginaler istället för att ligga på kanten. Lirar dock i stort sett bara multiplayer spel med, kan tänka mig att det inte är riktigt lika allavarligt i SP spel. När jag väl lirar du witcher 3 eller far cry 4 eller något så bryr jag mig faktiskt inte lika mycket.

Men ser egentligen inget fel med o köpa ett 1080ti till en 1080p skärm. För dåligt optimerade spel och även nyare spel som är enormt krävande, även i 1080p, så finns det helt klart anledning. Imo.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Men med 1080p har han köpt ett grafikkort där hälften av pengarna inte ger någon märkbar förbättring.
Kunde köpt en i princip hälften så dyr dator istället

Jo visst är det så idags läget, men förmodligen så håller ett GTX 1080 Ti högre FPS i spel längre än tex ett GTX 1070, han skrev ju att han inte ville uppgradera på ett tag. Och i dåligt optimerade spel är det också en fördel

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Varför frågar du EFTER att du har handlat? Det är nog inget annat än ditt tangentbord som jag skulle valt.

Hur som helst hade jag valt en Corsair-kylare, större SSD (Samsung 960 EVO eller PRO 500 GB), större och annan HDD (4 TB WDC Red), Corsair-nätagg (RM 750i), Windows 10 Pro, större och tystare fläktar (Noctua 140 mm), annat chassi (Fractal Design Define R4), annan mus (Logitech G502 förslagsvis), annat headset (Steelseries Arctis 5 eller 7).

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Som jag skrev tidigare så har vi nog olika syn på vad som är att "klara" nånting. För mig känns det inte värt att sitta med en 144 Hz skärm om jag ändå inte får ut 144 FPS i de situationer är det händer saker.
Då hade jag lika gärna kunnat köpa en 100 eller 60 Hz skärm.
Men kanske får ta o kika vad det skulle kunna vara. Nu vet jag att PUBG är ett extremt dåligt spel att jämföra med, men där så maxar jag GPUn, medans mitt 1600x ligger på runt 40-50%.
Kör allting från en 960 Evo 500 GB, ska vid tillfällfe testa lägga över spelen till en 850 Evo 500 GB jag införskaffade under BF.
Annars vet jag inte riktigt vad som skulle kunna vara problemet, har iof bara 2400 Mhz minnen som jag inte mixtrat med sub-sampling på.

Om du är ute efter 144fps även i 1% minimum lägen så är det inte så mycket GPU (speciellt inte med ett GTX 1080ti) utan mer CPU+minne som är huvudsaken. 1600X + 2400 Mhz minnen (som jag antar har rätt usla timings) är ingen riktigt bra kombination så då kan jag nästan förstå att du vill spela på low-medium för att slippa alldeles för många framedips.

Skaffa minnen i typ 3200Mhz med riktigt bra timings (CL14 eller lägre med fina subtimings) så lär du få en boost på ~20-30% i 1% min fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Finns en del: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s3435550...
Har för mig första batchen av Freesync bara klarade upp till 100 Hz?

Jo, under 100 är ju största skillnaden, gillar att sitta på 144 för att vara säker på att man aldrig dippar under det.
Om det dessutom skulle vara så att det är något annat som körs i datorn så den får för sig att lagga en del så har du mer o ta från om du redan innan ligger på 144 istälet för 100 eller 120.

Jag föredrar iaf marginaler istället för att ligga på kanten. Lirar dock i stort sett bara multiplayer spel med, kan tänka mig att det inte är riktigt lika allavarligt i SP spel. När jag väl lirar du witcher 3 eller far cry 4 eller något så bryr jag mig faktiskt inte lika mycket.

Men ser egentligen inget fel med o köpa ett 1080ti till en 1080p skärm. För dåligt optimerade spel och även nyare spel som är enormt krävande, även i 1080p, så finns det helt klart anledning. Imo.

Är grymt nöjd med min BenQ ZOWIE XL2546 och mitt 1080ti.
Driver 240 hz i vissa spel men de mesta jag spelar så spelar jag i 144Hz.
Föredrar att ha högre fps än högre upplösning

Permalänk
Medlem

Ett 1080 Ti är ju alldeles för svagt för att driva en 144hz-skärm i 4K.
https://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-108...
Inte ens 2 st i SLI skulle komma upp i 144fps. Om man nu inte drar ner inställningar såklart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är väl att du är nöjd

Själv skulle ju jag ha offrat lite fps för högre upplösning samt större skärm men det är min åsikt
Plus att jag behöver mer lagring

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Om du är ute efter 144fps även i 1% minimum lägen så är det inte så mycket GPU (speciellt inte med ett GTX 1080ti) utan mer CPU+minne som är huvudsaken. 1600X + 2400 Mhz minnen (som jag antar har rätt usla timings) är ingen riktigt bra kombination så då kan jag nästan förstå att du vill spela på low-medium för att slippa alldeles för många framedips.

Skaffa minnen i typ 3200Mhz med riktigt bra timings (CL14 eller lägre med fina subtimings) så lär du få en boost på ~20-30% i 1% min fps.

Mjo, hade tänkt mig några minnen med samsung b die på 3200Mhz+ först, men så såg jag sweclockers minitest, så blev ett par minnen med hyenix chip och på 2400 Mhz, dock CL14 iaf.
Efter jag kikat runt mer på forumet så noterade jag det att för att få ut något av snabbare minnen så måste man pillar på subtimings, hade funderat på o byta minnen under BF, men priserna gick upp så förbannat innan, så även de på bra rea var dyrare än de minnen jag köpte i somras. Väntar tills nästa gång minnes priserna är låg så får det nog bli 32 GB med.
Men du kan nog ha rätt i det, dock har jag en väldigt bra sample av 1600x, går upp i 4.3 Ghz när det krävs, kör oklockat och förlitar mig på XFR som annars fungerar riktigt jäkla bra med bra kylning!
Dock så är det oftare GPUn som går upp i 100% än något annat. Men all data den använder lagras ju inte i gpun heller så, klart att snabbare minnen kan hjälpa en del!

Skrivet av ExcZist:

Är grymt nöjd med min BenQ ZOWIE XL2546 och mitt 1080ti.
Driver 240 hz i vissa spel men de mesta jag spelar så spelar jag i 144Hz.
Föredrar att ha högre fps än högre upplösning

Personligen är jag allergisk mot TN paneler, men om du är nöjd så är ju det de viktigaste liksom!
Jag är lite av båda, vill gärna ha bra upplösning, men måste även vara bra fps!
Tycker 1080ti är lite för överhypat, är första nästa generation som kanske kan vara riktigt nice för ett riktigt bra flyt i 1440p/144hz.

Som jag ser det kan man inte få det jag är ute efter med tekniken som finns idag, tyvärr. Skärmarna finns, men hårdvaran till datorerna finns inte riktigt, om man inte är villig o köra multi-gpu då, vilket inte är ett alternativ för mig igen.
Singlekorten är helt enkelt inte starka nog idag.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Finns en del: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=m=s3435550...
Har för mig första batchen av Freesync bara klarade upp till 100 Hz?

Jo, under 100 är ju största skillnaden, gillar att sitta på 144 för att vara säker på att man aldrig dippar under det.
Om det dessutom skulle vara så att det är något annat som körs i datorn så den får för sig att lagga en del så har du mer o ta från om du redan innan ligger på 144 istälet för 100 eller 120.

Jag föredrar iaf marginaler istället för att ligga på kanten. Lirar dock i stort sett bara multiplayer spel med, kan tänka mig att det inte är riktigt lika allavarligt i SP spel. När jag väl lirar du witcher 3 eller far cry 4 eller något så bryr jag mig faktiskt inte lika mycket.

Men ser egentligen inget fel med o köpa ett 1080ti till en 1080p skärm. För dåligt optimerade spel och även nyare spel som är enormt krävande, även i 1080p, så finns det helt klart anledning. Imo.

Iof sant.

Vad är det för MP spel som är så krävande som du kör?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av nUKKE:

Varifrån har du beställt delarna tycker 2500 dollars låter jävligt billigt för ett sånt paket. tycker det borde ligga över 3000 med allt eller har vi bara överpris i Finland?

Gick in på en hemsida bara för att få ihop alla delar i en text, minns inte vad den hette, orkade inte söka en efter en haha.
Köpte från olika hemsidor och försökte hitta så bra deals som möjligt!

Totalt gick hela builden (EX Mus,keyboard,headset och skärm) runt 21.000KR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Iof sant.

Vad är det för MP spel som är så krävande som du kör?

Det är dom flesta faktiskt, kör alltid utan AA eller på lägsta, då skillnaden med AA eller utan minskar ju högre upplösning du kör.
Men det är tex LoL, som är ett av de som ändå fungerar bäst, kör relativt höga inställningar. Vet att Riots servrar inte kör 60 hz, men det handlar i det fallet mer om mjukheten som de virtuella framsen gör och framförallt för mus movement, inget man vill ska lagga då man har muskelminne som säger en sak, men frames som flyttar musen antingen för kort eller för långt.

Andra spel är optimerade PUBG och gamla spel som WoW. Har som sagt bra kylning på CPUn och det är aldrig den som flaskar, varit med om att både GPU och CPU har gått högt, men endast GPU som varit själv på 99% i MSI och HWmonitor.

Är inte en sån som sitter o kikar på FPS mätaren hela tiden, glömmer ofta bort den, men när det väl "laggar" eller flyter mindre bra så kikar man ju vad den ligger på. Kör även OSD med både GPU och CPU utility. Fungerar ju tyvärr inte i PUBG, så där får man kika i efterhand och kolla grapherna och gissa sig fram. Har oftast den på andra skärmen dock så man kan kika ifall man är riktigt irriterad.

Får se när det blir nya minnen, hade varit intressant o veta om det faktiskt skulle göra stor skillnad, har ett riktigt bra moderkort med.
Gigabyte GA AX370 Gaming K7, dragit upp den till AGESA 1.0.0.6b med. Blev kanske lite bättre, men inte så att jag kan gå upp en nivå i presets. Tyvärr kan jag inte heller dra upp minnena över 2.4 Mhz även med senaste bios.

Sitter i övrigt med ett MSI Gaming X 1080ti, som sagt lite överklockat.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Mjo, hade tänkt mig några minnen med samsung b die på 3200Mhz+ först, men så såg jag sweclockers minitest, så blev ett par minnen med hyenix chip och på 2400 Mhz, dock CL14 iaf.
Efter jag kikat runt mer på forumet så noterade jag det att för att få ut något av snabbare minnen så måste man pillar på subtimings, hade funderat på o byta minnen under BF, men priserna gick upp så förbannat innan, så även de på bra rea var dyrare än de minnen jag köpte i somras. Väntar tills nästa gång minnes priserna är låg så får det nog bli 32 GB med.
Men du kan nog ha rätt i det, dock har jag en väldigt bra sample av 1600x, går upp i 4.3 Ghz när det krävs, kör oklockat och förlitar mig på XFR som annars fungerar riktigt jäkla bra med bra kylning!
Dock så är det oftare GPUn som går upp i 100% än något annat. Men all data den använder lagras ju inte i gpun heller så, klart att snabbare minnen kan hjälpa en del!
Personligen är jag allergisk mot TN paneler, men om du är nöjd så är ju det de viktigaste liksom!
Jag är lite av båda, vill gärna ha bra upplösning, men måste även vara bra fps!
Tycker 1080ti är lite för överhypat, är första nästa generation som kanske kan vara riktigt nice för ett riktigt bra flyt i 1440p/144hz.

Som jag ser det kan man inte få det jag är ute efter med tekniken som finns idag, tyvärr. Skärmarna finns, men hårdvaran till datorerna finns inte riktigt, om man inte är villig o köra multi-gpu då, vilket inte är ett alternativ för mig igen.
Singlekorten är helt enkelt inte starka nog idag.

Perfekt video test för dig

Notera speciellt de stora förbättringarna i 1% och 0.10% fps med snabbare + låglatens RAM.

Sweclockers minnestest kör med riktigt sunkiga timings så det kan du gott ignorera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

https://www.youtube.com/watch?v=p--iuQhujqI

Perfekt video test för dig

Notera speciellt de stora förbättringarna i 1% och 0.10% fps med snabbare + låglatens RAM.

Sweclockers minnestest kör med riktigt sunkiga timings så det kan du gott ignorera.

Jo verkar som det! Får ta o hålla utkik när minnerna droppar i pris igen!
Problemet för mig var att jag hade inte supermycket tid att undersöka saken på då jag var tvungen o beställa sista Juli för o få 10% rabatt på köpet hos Inet.
Började närma sig beställningsdatum, litade helt enkelt på swec. Var väl en testpilot som gjorde den iof...

Kanske får kika om det går att tweaka timingsarna medans iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.