Permalänk
Avstängd

Någorlunda bra 4G router/modem?

Hi guys!

I väntan på riktig fiber hit, vilket verkar dröja... Så behöver jag fia någon ersättare till det gamla Net1, som har för kraftig radioskugga här för att fungera.

Har ett löst 4G surfkort nu, som jag behöver någonting att sätta i så att det går att koppla upp datorn.
Tyvärr kan jag i princip ingenting om detta.

Det måste inte alls vara en trådlös lösning.

Vi funderat litet kring denna:

https://www.clasohlson.com/se/Tr%c3%a5dl%c3%b6s-router-4G-med...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tacksamt att man kan smeta dig antenner med förstärkning om man önskar.
Ser ut som ett rimligt köp imop.

Permalänk
Avstängd

Lutar åt att det blir den i så fall om ni säger det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Teltonika RUT-955 rekommenderar jag.

Permalänk
Avstängd

Ok, den var rätt dyr, men skall kolla upp den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Tackar!

Är det rimligt att få till detta inom en budget på max 2k tror ni, eller är det orealistiskt om man vill få till det vettigt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Teltonika RUT-955 rekommenderar jag.

Verkar gå att hitta för runt 2K inom EU när jag kollade runt litet mer.

Är detta rätt paket?
https://teltonika.lt/product/rut955/

(De stora riktantennerna lär ju ge bättre men jag är nyfiken på att jämföra)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Titta så att routern kan köra alla frekvenser samtidigt via 4G+ / Carrier Aggregation. Mycket stabilare än att bara låsa på en frekvens och hoppas på det bästa.

Den ovanför klarar det inte då det står LTE Cat. 4. Det ska vara minst LTE Cat.6 (två frekvensband samtidigt) men helst högre än så.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått fiber och gått ifrån mobilt bredband.

Under min tid med mobilt bredband så hann jag med att testa ett antal olika lösningar. Det som jag kom fram till var viktigt att ha oavsett router/modem var en ping-funktion som faktiskt pingar t.ex. google. och om den inte får svar så ska den boota om.

D-link är bara skräp, generellt sett.
De jag har provat är.
- DWR-921
- DWR-923

Asus. Bra router som har stöd för 3G-modem men hade då jag kollade på den inte stöd för ping/reboot
- RT-N66U

Synology. Bra router som har väldigt begränsat stöd för 3G/4G-modem men hade då jag kollade på den inte stöd för ping/reboot
- RT1900AC

En del konsumentroutrar kan har problem med strömförsörjning av modemet om man väljer ett USB-modem och därför kan man behöva köpa en större nätdel. Här kan jag lägga som exempel TP-Link. Jag har inte provat TP-Link med inbyggt modem.
De jag har provat är.
- MR3420 V2. Denna har jag testat med både original fw och OpenWRT
- WR1043ND. Denna har jag testat med både original fw och OpenWRT

Då jag kände att det började fungera stabilt var då jag hittade Dovado. De har två funktioner som gör att det fungerar bra. Dels att man kan pinga och om man inte får svar så bootar den om. Jag har en Dovado Pro och har provat den med några olika modem men det som fungerat bäst för mig var Huawei E392. Detta i kombination med att jag justerade värden för MTU.
De jag har provat är.
- Tiny
- Pro
- Go, undvik!
- Pro AC, rekommenderas
- Tiny AC

Om man sen tittar på de "industriella" så har jag också provat lite. Här blir det ju väldigt snabbt väldigt mycket dyrare.
- Teltonika RUT, fungerar bra. Har samma funktioner som Dovado. Intressant kan vara att de kör OpenWRT som de brandar.
- Conel LR77 v2, fungerar bra. Den jag hade hade dessutom dubbla sim för failover.

Så vill du komma under 2k så skulle jag rekommenderat dig att köpa en Dovado Pro AC ~1000kr + ett mobilmodem som stöds från Huawei.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd

Jo, jag har märkt stor skillnad på det gamla nätet när det gäller frekvensval vid olika tillfällen.
Vet ej vad det beror på, men ibland ser jag ganska kraftiga frekvenshopp när det gäller styrkan.
På gamla NMT banden ser jag ingen riktig logik i vad som styr signalstyrkan som når fram hit.
Mobiler och annat har bra täckning här dock.
Byn här ligger i en grop omgiven av låga berg och skog, samt havet åt en sida.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dorf_se:

Nu har jag äntligen fått fiber och gått ifrån mobilt bredband.

Under min tid med mobilt bredband så hann jag med att testa ett antal olika lösningar. Det som jag kom fram till var viktigt att ha oavsett router/modem var en ping-funktion som faktiskt pingar t.ex. google. och om den inte får svar så ska den boota om.

D-link är bara skräp, generellt sett.
De jag har provat är.
- DWR-921
- DWR-923

Asus. Bra router som har stöd för 3G-modem men hade då jag kollade på den inte stöd för ping/reboot
- RT-N66U

Synology. Bra router som har väldigt begränsat stöd för 3G/4G-modem men hade då jag kollade på den inte stöd för ping/reboot
- RT1900AC

En del konsumentroutrar kan har problem med strömförsörjning av modemet om man väljer ett USB-modem och därför kan man behöva köpa en större nätdel. Här kan jag lägga som exempel TP-Link. Jag har inte provat TP-Link med inbyggt modem.
De jag har provat är.
- MR3420 V2. Denna har jag testat med både original fw och OpenWRT
- WR1043ND. Denna har jag testat med både original fw och OpenWRT

Då jag kände att det började fungera stabilt var då jag hittade Dovado. De har två funktioner som gör att det fungerar bra. Dels att man kan pinga och om man inte får svar så bootar den om. Jag har en Dovado Pro och har provat den med några olika modem men det som fungerat bäst för mig var Huawei E392. Detta i kombination med att jag justerade värden för MTU.
De jag har provat är.
- Tiny
- Pro
- Go, undvik!
- Pro AC, rekommenderas
- Tiny AC

Om man sen tittar på de "industriella" så har jag också provat lite. Här blir det ju väldigt snabbt väldigt mycket dyrare.
- Teltonika RUT, fungerar bra. Har samma funktioner som Dovado. Intressant kan vara att de kör OpenWRT som de brandar.
- Conel LR77 v2, fungerar bra. Den jag hade hade dessutom dubbla sim för failover.

Så vill du komma under 2k så skulle jag rekommenderat dig att köpa en Dovado Pro AC ~1000kr + ett mobilmodem som stöds från Huawei.

Stort tack för genomgången!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Här hittar du RUT-955 för 1620:- med dagens dollarkurs, från Danmark.
https://www.eurodk.com/en/products/3g-4g-routers/teltonika-ru...

Det är den bästa jag har hittat när det gäller driftsäkerhet och funktioner.
Dubbla 4g, ethernet samt wifi och du kan använda vilken du vill som uplink med failover.

Permalänk
Avstängd

Lutar åt den i så fall, om det paketet räcker, men jag lämnar fältet öppet en tid för eventuella andra synpunkter.
Skall räkna litet på slutsumman.
Verkar så långt annars vara rätt bra bang for the bucks.

Conel LR77 v2 verkar gå på det dubbla, antar att man får vad man betalar för dock.

Men detta är som sagt tänkt som en temporär lösning under några år.
Kör inga kritiska applikationer på denna linan.

Sitter faktiskt och funderar om man inte bör kunna återanvända ett bra system, tex på båten om man får fiber till huset i framtiden.
Börjar ändå vänja mig konserverade bönor och falukorv...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Här hittar du RUT-955 för 1620:- med dagens dollarkurs, från Danmark.
https://www.eurodk.com/en/products/3g-4g-routers/teltonika-ru...

Det är den bästa jag har hittat när det gäller driftsäkerhet och funktioner.
Dubbla 4g, ethernet samt wifi och du kan använda vilken du vill som uplink med failover.

Hur är den butiken?
Vågar man beställa där?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Titta så att routern kan köra alla frekvenser samtidigt via 4G+ / Carrier Aggregation. Mycket stabilare än att bara låsa på en frekvens och hoppas på det bästa.

Den ovanför klarar det inte då det står LTE Cat. 4. Det ska vara minst LTE Cat.6 (två frekvensband samtidigt) men helst högre än så.

Ok, läste snabbt måste kolla detdär igen så att det blir rätt modell...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Här hittar du RUT-955 för 1620:- med dagens dollarkurs, från Danmark.
https://www.eurodk.com/en/products/3g-4g-routers/teltonika-ru...

Det är den bästa jag har hittat när det gäller driftsäkerhet och funktioner.
Dubbla 4g, ethernet samt wifi och du kan använda vilken du vill som uplink med failover.

Fast det är dubbelt på fel sätt... sen klarar den inte alla band som används i Sverige. Särskilt EU-versionen har uselt frekvensstöd, bara hälften av de svenska 4G-banden stöds.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur är den butiken?
Vågar man beställa där?

Ja jag vet många som beställt där. De är stora på Ubiquiti.

Skrivet av mfm:

Fast det är dubbelt på fel sätt... sen klarar den inte alla band som används i Sverige. Särskilt EU-versionen har uselt frekvensstöd, bara hälften av de svenska 4G-banden stöds.

Ok. Jag har inte läst, bara använt den med en mängd operatörer och det har fungerat bra. Han frågade efter erfarenheter.

Permalänk
Avstängd

Har mest funderingar om att säkra sig så mycket det går mot att det "hänger sig" eller blir av brott som bryter flödet, osv. om förstås vad jag menar.

Få saker är mer extremt irriterande än när det bryter mitt i ett arbete eller man måste starta om saker, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Att det blir avbrott är mer regel än undantag med mobilt bredband. Det jag kom fram till var att det var viktigt att ha ping/reboot. Det har både Teltonikan ni kollar på samt Dovado. Conel har det inte som standard utan man får koda själv.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd

Jag funderar en till grej med den, det står bara 3G i specarna, hur skall jag tolka det?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vilka specar? Teltonikan?
Det jag märkte när jag höll på med dem var att de var inte speciellt snabba med uppdateringar om de ens kom några så jag kan tänka mig att manualerna är "gamla" också där man uppdaterat modellnummer t.ex. för ny modell.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd

Aha, det förklarar saken i så fall.
Är ju onekligen frestande om den inte stjälper på dedär tekniska bitarna som nämndes ovan...
Den såg ut att hålla betydligt högre byggkvalitet än de enklare modellerna och håller sig fortfarande inom budget, om den skulle fungera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kolla vilken operatör/band du vill köra på och sen om det stöds. Fördelen med Dovado är att det går att byta modem relativt enkelt/billigt, i Teltonika är det fast. Den jag hade körde Huawei modem.

Iofs så har jag märkt att Dovado svarar sämre på deras facebook. Kan bero på att fiber tagit över Sverige. Så man kanske inte ska förvänta sig samma support som tidigare av Dovado. Så valet ur supportsynpunkt kan vara hugget som stucket.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd

Om jag vill köra mot telia och tele2 tex?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag har kört mot Telia och E392 har fungerat utmärkt. Jag har kunnat låsa på band i Dovadon. Teltonikan körde jag mot Telenor.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Jag har haft flera huawei donglar som gått sönder.
Kanske har dom fixat upp kvalitén de senaste tiden men jag skulle iaf tveka att köpa av det märket igen.

Här har du en lista på vilka svenska operatörer som har vilka frekvenser.
https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Permalänk
Medlem
Skrivet av quartzite:

Jag har haft flera huawei donglar som gått sönder.
Kanske har dom fixat upp kvalitén de senaste tiden men jag skulle iaf tveka att köpa av det märket igen.

De problem som jag sett och läst har med strömförsörjning att göra. Huawei håller enligt mig bra. Sierra, som anses som top notch, också bra grejjor.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd

Tackar för svar, tänkte göra en sista koll innan beställning, lutar som sagt åt Italienaren om det inte faller på tekniska specar (som jag håller på att kolla upp i skrivandets stund).

Annars verkar detdär från kjell vara en god tvåa?
Verkade ganska prisvärt när jag tittade på det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Kan bara passa på och flika in en 4G-router som varit extremt stabil för mig, Zyxel 3301.