Permalänk
Medlem

Android-box för TVn, vad fungerar?

Hej,

Har suttit på en gammal apple-tv i några år för mycket som är inkopplad till vår sovrums-tv. Nu har den tredje fjärrkontrollen under enhetens livstid lagt av, och jag börjar känna att det inte är värt att köpa en fjärde.
Till saken hör också att det är den enda apple-produkt vi har hemma, så airplayfunktionaliteten är helt irrelevant för oss. Funderar i banorna kring en android-box för att ersätta denna och halkade direkt in på mi box. Problemet är att frugan gärna vill kolla på C-more, hon vill slippa använda mobilen som mellanhand (vi har en chromecast som komplement till apple-tvn i nuläget) och som jag förstått det finns ingen android TV-app från cmore.

Kort sagt: Om jag köper en "ren" android-box (alltså inte en som kör android TV), fungerar då cmore-appen för android som den ska eller kan jag förvänta mig en massa krångel? Någon som har en billig box som testat?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem

Om den kör en ren android fungerar appen men är svårt att styra med en vanlig fjärrkontroll då behöver du nån där du kör med trådlöst tangentbord och mus i tangentbordet, enligt mig väldigt osmidigt, smidigaste är nog trots allt en Chromecast och använda telefonen som fjärrkontroll eller så får du fixa en ny fjärrkontroll till din Apple tv om det fungerar i den.

Det blir samma sak på en ren Android Box som på Android tv box som beskrivs här: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=332309

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jo, har läst i den där tråden och det var lite av anledningen att en box med android TV föll bort. En box som kör en renare android borde väl rimligtvis kunna köra appen som egentligen är avsedd för mobila enheter (förutsatt att det inte kräver något specifikt chip för dekryptering på hårdvarunivå eller liknande), men det är klart att en airmouse/tangenbordslösning är långt ifrån optimalt jämfört med en "vanlig" fjärrkontroll..

Kan nog vara som du säger att det ändå är smidigast med en chromecast, eller så får jag krypa till korset och helt enkelt köpa en Apple TV 4 (även om det bär mig lite emot).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollt:

Jo, har läst i den där tråden och det var lite av anledningen att en box med android TV föll bort. En box som kör en renare android borde väl rimligtvis kunna köra appen som egentligen är avsedd för mobila enheter (förutsatt att det inte kräver något specifikt chip för dekryptering på hårdvarunivå eller liknande), men det är klart att en airmouse/tangenbordslösning är långt ifrån optimalt jämfört med en "vanlig" fjärrkontroll..

Kan nog vara som du säger att det ändå är smidigast med en chromecast, eller så får jag krypa till korset och helt enkelt köpa en Apple TV 4 (även om det bär mig lite emot).

Bästa helhetslösningen får du garanterat med Nvidia Shiled TV v2 (Android TV). Makalöst nöjd med min!

Just C-More får du casta till den genom C-more appen i telefonen. Men de flesta andra apparna finns i Shield TVn och styrs med en kontroll väldigt lik den till Apple TV.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

jag kör en ren androidbox och den fungerar c-more appen på, styr den via en airmouse

Permalänk
Medlem

Jag kör med Xiaomi Mi Box 4K, fungerar väldigt bra. Förutom just c-more då, vilket de inte verkar speciellt intresserade av att fixa heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollt:

Jo, har läst i den där tråden och det var lite av anledningen att en box med android TV föll bort. En box som kör en renare android borde väl rimligtvis kunna köra appen som egentligen är avsedd för mobila enheter (förutsatt att det inte kräver något specifikt chip för dekryptering på hårdvarunivå eller liknande), men det är klart att en airmouse/tangenbordslösning är långt ifrån optimalt jämfört med en "vanlig" fjärrkontroll..

Kan nog vara som du säger att det ändå är smidigast med en chromecast, eller så får jag krypa till korset och helt enkelt köpa en Apple TV 4 (även om det bär mig lite emot).

Är det verkligen värt dryga 2000:- speciellt om du redan har en Chromecast enbart för att kolla på Cmore då det fungerar via Chromecasten du redan har.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Jag kör med Xiaomi Mi Box 4K, fungerar väldigt bra. Förutom just c-more då, vilket de inte verkar speciellt intresserade av att fixa heller..

Fick bli en sådan. Kändes krångligt att hålla på och stöka med en mus eller liknande. Fick den förra veckan, och är väl hyfsat nöjd än så länge.
C-more fungerar bra om man castar från mobilen, men däremot har den haft lite dumheter för sig i form av omstarter och att den låst sig nån enstaka gång. Kan såklart vara nåt som löser sig med en programvaruuppdatering (som gjordes häromdagen och sen dess inga problem).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem

Cmore går bra att köra på Android-TV som tillägg i Kodi, så slipper man att Casta.

Skickades från m.sweclockers.com