Funkar en mikrofon till Line in?

Permalänk

Funkar en mikrofon till Line in?

Hej! Sitter just nu på ett ASUS Xonar Essence STX och en SE X1 mikrofon och undrar om det går att koppla in den i ljudkortets Line in?

Setupen ser just nu ut såhär: Mikrofon->48V förstärkare->Line in på ljudkortet (med hjälp av en adapter från XLR->6.3mm)

Har testat runt lite men mikrofonen vill ej ge ut något ljud när den är i Line in, bara om den är på Headphones intaget. Är det något jag gör fel eller har missat?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Om det inte är lack av phantom power skulle jag misstänka adaptern eller line in kopplingen.
Gilla det eller ej så är AUX standarden väldigt bristande för allt som inte bara är ground+L/R audio.

Om du inte kan koppla om polerna så kan du bara gissa dig till felet.
Du kanske kan köpa en:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01LCPNVUM/ref=oh_aui_det...
Jag har fått 2 "defekta" kablar av denna som byter plats på tip/ring, har aldrig varit nöjdare men en kabel då man kan behöva göra just det för olika saker.

Permalänk
Medlem

Är den förvald i Windows som "Ljud-inspelare" eller vad det nu står.. Har inte använt Windows på länge, så kommer inte ihåg.
Dock kommer jag ihåg att man ibland fick gå in i inställningarna för ljudet och ändra..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Om det inte är lack av phantom power skulle jag misstänka adaptern eller line in kopplingen.
Gilla det eller ej så är AUX standarden väldigt bristande för allt som inte bara är ground+L/R audio.

Om du inte kan koppla om polerna så kan du bara gissa dig till felet.
Du kanske kan köpa en:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01LCPNVUM/ref=oh_aui_det...
Jag har fått 2 "defekta" kablar av denna som byter plats på tip/ring, har aldrig varit nöjdare men en kabel då man kan behöva göra just det för olika saker.

Får väl testa, lite olika, men det ska alltså funka att använda mikrofonen i Line in?

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Är den förvald i Windows som "Ljud-inspelare" eller vad det nu står.. Har inte använt Windows på länge, så kommer inte ihåg.
Dock kommer jag ihåg att man ibland fick gå in i inställningarna för ljudet och ändra..

Kollade på inställningarna och såg ut att stämma, men inte hundra dock

Permalänk
Skrivet av Sturesson:

Får väl testa, lite olika, men det ska alltså funka att använda mikrofonen i Line in?

Det beror på vad "48V förstärkare" är för något. Är det linjenivå ut borde det funka, men om den bara förser mikrofonen med fantommatning så kommer signalen att vara väldigt mycket lägre än linjenivå.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det beror på vad "48V förstärkare" är för något. Är det linjenivå ut borde det funka, men om den bara förser mikrofonen med fantommatning så kommer signalen att vara väldigt mycket lägre än linjenivå.

Jag tror bara den förser mikrofonen med fantominmatning, jag fick allt att fungera men har fortfarande lite problem. Mikrofonen låter bra om man använder ljudkortets mikrofonboost, men då hör man lite brus i bakgrunden, sedan så hör jag bara mikrofonen i ena sidan, har läst lite och förståt det som att dem mesta mikrofoner spelar in i mono och så skickar datorn ut det i stereo så det är därför jag bara hör i ena luren?

Permalänk
Medlem

Microfon och brus följer varandra som ler och långhalm.

Skall man jaga lågbrus så behöver man lågbrusig micförstärkare (förutom kvalitetsmickar) - helst batteridriven på fantommatningen och de första förstärkarstegen - batterier för att dom brusar mycket lite och inte har galvanisk/kapacitiv koppling till så tråkiga saker som elnät eller ström via USB där det kan vara mycket skit som åker runt.

Skall man ha riktigt lågbrusigt så kostar det - både i att göra saker på rätt sätt och att välja rätt utrustning.

En sak till - Det bruset du hör kan vara oljud som finns i rummet och förstärks - hjärnan är jättebra på att maska bort sådant så att vi inte tänker på den när det når våra öron - men via mic så blir det övertydligt hur mycket det låter egentligen...

---

att du har bara ljud på ena högtalaren tyder på att mick är i mono och kopplas på bara ena ingången av ljudkortet. är det stereomick som ger mono så får du titta på kablaget - igen.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Microfon och brus följer varandra som ler och långhalm.

Skall man jaga lågbrus så behöver man lågbrusig micförstärkare (förutom kvalitetsmickar) - helst batteridriven på fantommatningen och de första förstärkarstegen - batterier för att dom brusar mycket lite och inte har galvanisk/kapacitiv koppling till så tråkiga saker som elnät eller ström via USB där det kan vara mycket skit som åker runt.

Skall man ha riktigt lågbrusigt så kostar det - både i att göra saker på rätt sätt och att välja rätt utrustning.

En sak till - Det bruset du hör kan vara oljud som finns i rummet och förstärks - hjärnan är jättebra på att maska bort sådant så att vi inte tänker på den när det når våra öron - men via mic så blir det övertydligt hur mycket det låter egentligen...

---

att du har bara ljud på ena högtalaren tyder på att mick är i mono och kopplas på bara ena ingången av ljudkortet. är det stereomick som ger mono så får du titta på kablaget - igen.

Jag tror det är en mono mick? Micken är bara kopplad till ljudkortets Line in med en 6.3mm adapter, hur ska jag koppla så jag hör på båda sidorna?