Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hemsida - svårt med begreppen

Permalänk
Medlem

Hemsida - svårt med begreppen

Hej

Luddig titel kanske. Jag har bildat en förening för mina företag och ska nu ta fram en hemsida till detta. En av tankarna med föreningen är att samla in fler medlemmar från SME- sektorn (Small Medium Enterprises) och bygga en medlemsportal. Då det är företag som är medlemmar och inte människor är det viktigt att registreringen blir rätt, alltså att jag inte hävdar att jag företräder Pelles Chark och Video AB om jag inte gör detta. Därför skulle jag vilja ha ett registreringsformulär så som finns på Allabolag.nu eller Inkassogram.se. Framför allt den senare som jag själv använder, där knappar man in sitt orgnummer och så fylls övriga fält i och till slut signerar man med BankID.

Jag vet inte alla termer runt detta så jag kan inte förklara det bättre än så här. Men funktionen eftersöks, behöver gå att koppla till Wordpress och sedan kopplas till föreningens Visma program. I medlemsportalen så behövs ett tvåvägsinterface för att ladda upp fakturor med mera antar jag, men har egentligen ingen aning om vad jag pratar om. Förebilden är dock HSB portalen.

Men vare sig Inkassogram, HSB eller Allabolag var särskilt pepp på att berätta vilken teknik de använder och jag vet inte hur jag ska googla på det heller. Är det någon som har en vettig tanke?

Permalänk
Medlem

Tror du får svårt att hitta något "färdigt" för detta utan är nog koda ihop mesta själv som gäller.
Möjligen plocka någon modul här och där som gör delar av vad du vill göra

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Hmm det är så illa alltså. Får anlita nån då, det är waaaay out of my league så att säga

Permalänk

Koplingen till Wordpress och det ända som du kommer finna färdig övrigt får du anlita en utvecklare till att göra, speciellt påkoplingen utav bankid.

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare talare så är detta ett utmärkt exempel på jobb för utvecklare. Inget som existerar (vad jag vet) out of the box.
Hitta någon som tror på samma sak och har någon form av utvecklingsbakgrund.
Titta på något CMS, finns många open-source i flera språk att hantera sidor och resurser.
Kolla på "https://foretagsfakta.bolagsverket.se/" snacka med dem, finns säkert API (https://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interfa...) att jobba mot.
Auth0 (https://auth0.com/) är en plattform för autentisering, Bank-ID har det stöd för bland mycket annat och bra integrationsmöjligheter för medlemshantering (login m.m).

Tror inte en quick-fix exiterar.
Men lycka till.

Visa signatur

AMD 5950X, 32GB 3600mhz G.Skill, ASUS ROG x570-e, ASUS Strix 2080ti

Permalänk
Medlem

Fylla i med bankid och hämta uppgifter krävs normalt sätt avtal med en bank som utfärdar mobila bankid precis som med Swish för handel krävs också kontakt med den bank man har för skaffa avtal för tjänsten, och erhåller certifikat som behövs.

Permalänk
Medlem

Två frågor:
Vad är tanken bakom bankid?
Varför vill du ha en medlemsportal?

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen i detta fallet att initieringen av en registrering bör skötas av en administratör i detta fallet, så att företaget och dess representant kan verifieras korrekt.
Sen skickar man ut en "token"-länk med begränsad giltighetstid till representantens e-postadress när den manuella verifieringsprocessen är klar, där de sen kan fylla i alla uppgifter som behövs för att skapa ett konto.
Dvs. skippa att ha ett publikt registreringsformulär och kör bara inloggning för redan registrerade konton. På så vis slipper du hålla på med bankid och sånt.

Permalänk
Medlem

För koppling till BankID så har de företag jag varit på köpt den tjänsten, för att lösa det.