Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Moderkort till Ryzen

Vilket är det mest prisvärda moderkortet till en ryzen idag?
Jag har tittat på ASROCK X370 Killer SLI samt MSI B350 GAMING PRO CARBON.
Båda verkar ha vettig strömförsörjning samt kylning av vrm där asrock ligger lite bättre till men kostar runt 200:- mer vilket känns ok, men runt 1500:- ligger smärtgränsen.

Eller finns det ett bättre alternativ där ute? Jag struntar i allt bling bling samt att även det billigaste kortet har vad jag kräver.
Jag vill bara skapa förutsättningar för en helt ok OC.

Eller är det bara dumt att köpa ett 3-serie moderkort nu när 4 serien kommer snart, vad tror ni?
Jag är inte i behov av en dator utan ska bara bygga en för att det är roligt typ.
//Lasse

Visa signatur

Blank

Permalänk

Är inte insatt i exakta modeller, men visst hade det varit bra att vänta lite o se vad 400-serien erbjuder för moderkort? Kan ju även vara så att 300-serien reas ut när nya kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Hade en likande fundering som jag tänkte fråga här. Köpte precis ett Msi Gaming pro- Carbon moder kort för att kompletera m planerade rig. Det slog mig dock att det snart kommer nya moderkort för AM4-sockeln. Vad tror ni här på forumet? Borde jag lämna tillbaka kortet jag köpt på Öppet köp (kortet har inte lämnat postkartongen, och inhandlades på Pomplett i början av förra veckan). Vad vet vi om X470 mobos? Tror vi att det blir stora förbättringar? Kan det vara klokt att vänta på de nya moderkorten, ifall jag i framtiden kommer vilja byta CPU.

Dessa oanvända delar sitter jag på just nu förutom mobo.

Fractal Design Define R5

Evga SuperNova G3 750W
AMD Ryzen 7 1800X 3,6GHz Socket AM4 Box without Cooler

Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB

tillägg
Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt ett Msi x370 Gaming pro Carbon men ångrar mitt val. Tydligen har Msi ganska dålig vrm lösning och man bör satsa på asrock som verkar vara top of the line.

Jag hade tänkt att byta men min cpu har böjda pinnar från förra ägaren och nu vågar jag inte ta bort den från moderkortet eftersom allt funkar. Kan du vänta så gör det 400 serien sägs ju hantera ram bättre samt ännu bättre vrm. Ska du ha ett 300 serie moderkort köp ett Asrock X370 Killer SLI eller ett Asrock x370 taichi som verkar vara de bästa brädorna "bang for the buck".

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Det är inte värt besväret att byta, MSI har en bra lösning generellt, den är endast sämre om du har riktigt dåligt luftflöde över VRM kylningen (värmen kan bli för hög), eller om du ska överklocka på kväve eller annan exotisk kylning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Azurelight: Du får möjligtvis 10% bättre prestanda med Ryzen 2xxx serien, att vänta 1-2 månader är inte nödvändigt, priserna kommer dessutom inte vara lika bra på dom nya produkterna som på ex. 1800X idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Tycker att msi har ganska dålig lösning generellt, du kan ju inte ens ställa cvore som du vill på x370 gaming pro carbon.
Vill jag ställa in 1.275V men då hoppar den upp på 1,3V i bios för att sedan ligga på 1,304V i Windows, det går inte att finjustera.
Visst är det ingen big deal men varför ska jag mata processorn med mer än vad den behöver? Ännu värre blir det åt andra hållet, när jag vill klocka min cpu till 4ghz då vill jag mata processorn med 1,385V då hoppar den upp till 1,4 vilket gör rätt stor skillnad på temp.

I ryzen master går det ju att ändra men då måste jag starta det programmet varje gång jag bootar windows.

EDIT: Dessutom frågar han skillnaden på 3-serie och 4-serie moderkort där 4-serie uttalat ska ha bättre minneshantering samt bättre vrm.
Det sägs ju att ryzen älskar ram hastighet och om då 4-serie är mycket bättre så kanske bara det är värt att vänta för att få ut några % extra prestanda pga ram hastigheten.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Ja, det kommer bli en prestandaskillnad på ca 10% i bästa fall och en del applikationer, men generellt så kommer du inte kunna göra skillnad mellan en R7 1xxx eller en R7 2xxx i ett blindtest.

Moderkorten kommer få ökad stöd för högre RAM, men RAM i hastigheter över 3000MHz är otroligt dyra, och om det är värt 1-3% mer prestanda kan endast köparen svara på, jag hade aldrig lagt 2-3000 kr mer på RAM endast för att ha 4000MHz istället för 3000MHz, då hade jag tagit dom pengarna och köpt en snabb NVMe disk eller bättre GPU, eller en bättre CPU modell med fler kärnor, etc.

När dom nya prylarna släpps kommer dom ej vara billiga, utan relativt dyra mot dom som finns idag då lagren töms inför ny lansering. Förra helgen hade Dustin, Webhallen och Komplett riktigt bra priser på X370, B350 moderkort samt Ryzen processorer, kommer antagligen ske minst ett par ggr till innan april.

Angående MSIs VRM så syftade jag rent komponentmässigt, Nikos är inte ett dåligt utan hyfsat bra, det är bara att IR / infineon är bättre.

Slutligen så är manuell överklockning på Ryzen nästintill meningslöst eftersom SenseMI optimerar processorn konstant och ger en likvärdig eller bättre prestanda som manuell överklockning, fast med svalare CPU, åtminstone om det är en 1800X eller Threadripper, på 1600, 1700, 1400 så är det värt det.

Nästa generation kommer inte ÖHT vara värd att försöka överklocka manuellt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Fast att SenseMI finns tar ju inte bort de facto att du får ett Asrock för ett lägre pris ca10% som är en bättre bräda.
Jag väljer ju fortfarande 12 faser Infineon (asrock) framför 10 faser Richtek (MSI) alla dagar i veckan och när dessutom Asrock har ett bättre bios vad jag sett och läst så är det en no brainer.

Ska man beställa nytt är valet solklart, frågan är hur mycket jobb det är att skicka in brädan igen och beställa en ny. MSI har iaf inga fördelar och det är klart att man vill överklocka själv det är ju halva nöjet med datorbygge samt att det är rätt trevligt att ligga på 4ghz på alla cores

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag kör med MSI X370 Pro Carbon och 1800X Ryzen och har problem med minnen på detta moderkort. Har minnen enligt MSI´s lista på testade minnen och senaste bios version har fixat så den hittar rätt hastighet, men gör systemet mycket ostabilt vid 3200MHZ. Så tillbaka till 3066 MHZ där är den stabil. Jag vet inte om det är specifikt problem med MSI´s bios eller om det är samma för andra märken. Men jag ångrar att jag inte gick på Intel's platform på grund av de store problem med minnen, det känns som att köpa en lottokupon. Så jag hade kollat trådar angående kompatibiliteten med de märken du tittar på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cutthoff:

Jag kör med MSI X370 Pro Carbon och 1800X Ryzen och har problem med minnen på detta moderkort. Har minnen enligt MSI´s lista på testade minnen och senaste bios version har fixat så den hittar rätt hastighet, men gör systemet mycket ostabilt vid 3200MHZ. Så tillbaka till 3066 MHZ där är den stabil. Jag vet inte om det är specifikt problem med MSI´s bios eller om det är samma för andra märken. Men jag ångrar att jag inte gick på Intel's platform på grund av de store problem med minnen, det känns som att köpa en lottokupon. Så jag hade kollat trådar angående kompatibiliteten med de märken du tittar på.

Fortfarande är det Samsung B:die som funkar bäst med Ryzen, så har du andra Hynix t ex så kan detta göra saken värre.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)