i7 7700k når ca 100°C i Prime 95, varför?

Permalänk
Medlem

i7 7700k når ca 100°C i Prime 95, varför?

Försöker OC:a min 7700k till 5Ghz, med Core Voltage på 1.350 och en Cryorig H7 CPU Kylare. Når efter ca 10 minuter 100°C på Prime95 och jag undrar vad detta beror på? Har läst in mig på att med en stabil overclock bör man ligga på ca 70-80°C på full load. Har även för mig att jag gav mig på PUBG lite tidigare, som resulterade i blue screens och crashar (hade Voltage runt 1.330 då). Processorn är för övrigt nyligen bytt, med kylpasta och kylare korrekt installerade.

Temps: https://imgur.com/a/yQ4Sa
Följt denna video till punkt o pricka för att överclocka: https://www.youtube.com/watch?v=NyoME4D6Sb4&t=475s

Permalänk
Medlem

1,35v är för högt för din kylare och för lågt för 5Ghz på din processor. Det blir för varmt för att du har för hög volt, och kraschar för att du har för låg volt för den frekvensen du ställt in.

Alla processorer funkar olika, även två av samma modell. 5Ghz kanske kräver 1,3v på en och 1,4v på en annan. Högre volt kräver starkare/mer effektiv kylningsanordning, och oavsett hur hög volt så finns det också alltid en gräns för hur snabbt processorerna kan gå stabilt helt enkelt.

En stabil överclock kan ligga på vilken temperatur som helst men man brukar inte vilja öka volt så högt att tempen går över de där 80 graderna som max, tempen och stabiliteten har inget med varandra att göra direkt förutom att vid 100 grader så börjar processorn sakta ner, s.k. throttla för att inte paja av värmen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Därför du kör Prime95.
Används rätt version för att inte koka pastan.

Permalänk
Medlem

där du länkar i videon säger han ju tom att den blir varmare med högre volt. just det som är problemet. du ger den mer energi än vad din halvt-fluttiga kylare kan ta bort. Cryorig H7 är ju knappt större än en 212 evo. Enda sättet att nå 5ghz med den kylaren är nog om du delidar och kör bästa kylpastan möjligt. annars får du fixa ny kylare. Sen som inlägget ovan sa, kör inte prime95 då den fuckat är på sistonde, kör intel burntest iställlet

Permalänk
Medlem

Vad bör jag göra då? Satsa på 4.8GHz eller att skippa OC helt med mitt system? Dessutom så har min dator slutat starta igen... har en tråd uppe ang. detta redan, sätter på den, så stängs den av direkt igen (hade detta problem innan jag började klocka också). Någon som vet vad problemet kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeezy:

Vad bör jag göra då? Satsa på 4.8GHz eller att skippa OC helt med mitt system? Dessutom så har min dator slutat starta igen... har en tråd uppe ang. detta redan, sätter på den, så stängs den av direkt igen (hade detta problem innan jag började klocka också). Någon som vet vad problemet kan vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Testa cleara cmos på moderkortet. Och se om datorn starta igen, angående överklockning så testa 4,8ghz och en lägre voltage. De är kanske mer rimligt för din kylare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du är mer begränsad av värmeutveckling än något annat.
Ställ in så att datorn matar angiven volt konstant till en början för att testa hur höga temps du får. Börja kanske runt 1.3 och kolla temps tills du tycker att temperaturerna är i schack.
När du hittat en Vcore du tycker din kylare kan hantera kan du börja tweaka din klockhastighet för att matcha den V-core du har.

Permalänk
Medlem

Googla delid

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

delid eller kliv ner i både hastighet och spänning, för lägre temperatur.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@KARNOU: Riktigt bra tips, tack. Ska testa, hoppas på att datorn efter att jag kommit hem från jobbet ikväll.

Permalänk
Medlem

Angående hela baletten med att datorn inte startar ordentligt, är lite snack om att jag kanske kortslutit något med tanke på att jag inte använde ESD-band vid processorbytet nyligen. Kan man kontrollera ESD skada på något sätt? Vet riskerna med att byta utan ESD, så hade för det mesta alltid kontakt med en metallyta för att inte dra igenom elektricitet genom systemet.

Permalänk
Avstängd

@Yeezy:
Jag tror inte din cpu har någon skada.
Cleara cmos.som någon sa.
Så går den säkert igång.
Jag hade börjat med 1 lägre stabil överklock först.
Imitt fall (Har en 4790K) tycker jag 4600 mhertz är lagom,Med 1,170 volt.
Vill jag köra 4700 mherz,måste jag öka volten till 1,260 volt.
Och datorn blir mycket mer högljudd.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Pröva 1.225v och 4,8 Ghz, det kör jag på min I7 7700K, ca 75 grader med en 120mm AIO.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Joih1: Testar om jag får igång datorn ikväll. Vilka inställningar bör jag mata in i IntelBurnTest därefter och hur länge ska jag testa tills jag vet att allt jag klockat rätt?

Permalänk
Medlem

@Yeezy: Intel Burn Test är kass på att testa stabilitet.
Använd Prime95 26.6, en jävel på att hitta quirks och kokar inte CPUn.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Noterat. Laddar ned det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@Yeezy: Intel Burn Test är kass på att testa stabilitet.
Använd Prime95 26.6, en jävel på att hitta quirks och kokar inte CPUn.

Bästa sättet att testa stabilitet är att spela ett CPUtungt spel tex pubg eller B1. Stabilitetstest är bra för att kolla temps och att få till en bra grundklock men sen är det spel som gäller. Har provat mängder med klocks som kört stabilt i timmar med alla möjliga stresstest men kraschar nästan insta i spel.

Permalänk
Medlem

Har upplevt samma sak som @Jompa79 .
Stabilt i stresstest, men klarade inte 10min i Battlefield.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/t4SdlJoh59Q

Kommer hem till detta igen, datorn startar inte. Börjar bli galen på riktigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Yeezy:
Har du resetat cmos?
Ut med strömkabeln först,VIKTIGT!
Sen ut med batteriet ett par min,om du ej har nån resetknapp

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@Yeezy:
Läste detta nu som först,Att du hade problemet med att den ej starta alls.
Då bör det ju inte direkt ha med överklocken att göra.
Har den funkat felfritt innan,eller är den helt nybyggd?
Har den funkat felfritt innan gissar jag på fel på nätagget.
Är den helt nybyggd gissar jag du kopplat nån kabel fel.
Tänker speciellt på kablarna från chassit,Powerknapp mm.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Angående prim95 så är de senaste versionerna alldeles orimligt krävande för en CPU. Det verkar som att du kan få en kokande CPU även om du kör med flytande kväve som kylning (överdriver lite...).
Så ladda ner en äldre version (google vet vilken som är bäst) eller använd ett annat stressprogram.

När jag höll på med min överklockning så såg jag exakt samma sak med prime95, efter fem-tio minuter så sköt temperaturen som en raket upp till ca 100 grader. Inget annat program eller spel lyckades få den över ca 70 grader men för prime95 var det hur enkelt som helst. Kommer inte ihåg volten jag använde men den var inte så väldigt hög och jag har en Noctua NH-15 (eller vad de nu heter) som kylare så det var inte problemet.

Aja... Sen efter ett tag kom jag fram till att det är totalt slöseri med tid att jaga den där extra 0,1Ghz och kör nu istället tryggt men säkert. Den där sista prestandaökningen är knappt märkbar och sålänge man inte har överklockning som en hobby är det slöseri med tid om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Yeezy:
Läste detta nu som först,Att du hade problemet med att den ej starta alls.
Då bör det ju inte direkt ha med överklocken att göra.
Har den funkat felfritt innan,eller är den helt nybyggd?
Har den funkat felfritt innan gissar jag på fel på nätagget.
Är den helt nybyggd gissar jag du kopplat nån kabel fel.
Tänker speciellt på kablarna från chassit,Powerknapp mm.

Datorn är byggd på Webhallen, felfri. Jag har endast bytt processorn från en i5 6600k till min nuvarande i7 7700k och detta gjorde jag i veckan. Problemen började dyka upp efter processorbytet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeezy:

Datorn är byggd på Webhallen, felfri. Jag har endast bytt processorn från en i5 6600k till min nuvarande i7 7700k och detta gjorde jag i veckan. Problemen började dyka upp efter processorbytet.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade du moderkortets BIOS innan du bytte till nästa generation CPU?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Skulle inte gå över 4.5-4.7 ghz för dagligt användande. Skulle rekommendera en delid också samt en bättre kylare. H7 är i klenaste laget, H5 (Ultimate modellen) är att rekommendera.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Uppdaterade du moderkortets BIOS innan du bytte till nästa generation CPU?

Först nej, märkte att datorn inte startade. Bytte tillbaka till gamla processorn, uppdaterade biosen, bytte tillbaka till nya processorn igen och allt fungerade. Så ja, jag har uppdaterat BIOSen.

Skrivet av SE_Larsson:

Skulle inte gå över 4.5-4.7 ghz för dagligt användande. Skulle rekommendera en delid också samt en bättre kylare. H7 är i klenaste laget, H5 (Ultimate modellen) är att rekommendera.

Börjar nästan luta åt att inte ens klocka min CPU med min nyvarande kylare. Får testa mig fram. Åkte en sväng söderut inrikes för någon dag sedan, och innan jag åkte så startade inte datorn. Hoppas bara på att jag kan få datorn att rulla på felfritt när jag kommer hem, innan jag fortsätter med att klocka, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

@Yeezy: Intel Burn Test är kass på att testa stabilitet.
Använd Prime95 26.6, en jävel på att hitta quirks och kokar inte CPUn.

Snacka om att ha exakt motsatt upplevelse.
Har haft tillfällen då jag varit 24+ timmar Prime95 stabil men efter mindre än 10 minuter i IBT så har systemet krashat.
Nu var detta ett tag sen då jag slutade använda Prime95 just av denna anledningen för flera år sedan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Sammanfattat:

Mitt nuvarande problem är datorn som jag köpt ibland startar och ibland inte (se länkad video ovan), efter processorbyte från i5 6600K till i7 7700K. Datorn är byggd på Webhallen och den förra ägaren har inte rört den alls. ESD armband användes ej under byte av processor, men jag var väldigt försiktig är i princip säker att inga av komponenterna har tagit skada. Min fråga är: vad är problemet och hur går det att lösa? Har en känsla av att datorn kommer att starta när jag kommer hem, men att den sedan inte startar igen någon dag senare.. Unviker att klocka processorn under denna tid, och låter datorn rulla på stock i någon vecka (om den nu förhoppningsvis startar och problemen försvinner).

Vill även tacka för all feedback, respons och hjälp - oerhört uppskattat

Permalänk

Är ditt moderkort kompitabelt med 7700k, det är egentligen två olika processorer som inte delar samma moderkort. Provat byta tillbaka till gamla processorn?

Vänligen skriv hela din setup med, märke, modell etc.

Du kan aldrig vara säker på att dina komponenter inte tagit skada bara för att du inte ser något ^^. Finns en anledning till att använda ESD-skydd, sen kostar det cirka 50kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Är ditt moderkort kompitabelt med 7700k, det är egentligen två olika processorer som inte delar samma moderkort. Provat byta tillbaka till gamla processorn?

Vänligen skriv hela din setup med, märke, modell etc.

Du kan aldrig vara säker på att dina komponenter inte tagit skada bara för att du inte ser något ^^. Finns en anledning till att använda ESD-skydd, sen kostar det cirka 50kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Googlat på det, mitt moderkort ska inte har några problem med i7an, så länge biosen är uppdaterad till senaste verisionen.

Intel Core i7-7700K, 4.2GhZ
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING OC (STRIX-GTX1070-O8G-GAMING)
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16
Samsung SSD 750 EVO 500GB (MZ-750500BW)
ASUS Z170 PRO GAMING/AURA - ATX / Z170
Cryorig H7 CPU Kylare
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W
Corsair Carbide 400C