Funderingar på min första virtualiserade server (hobbynivå), jag kan INGET
Mina damer och gubbar:
Jag har idag en burk som börjar närma sig slutet för dagligt bruk som "TV-dator", men som allt har lite kvar att ge, så kom jag på något jag aldrig ens övervägt innan - bygga en virtuell server av den !
Det är en AMD Phenom II 1090T med (just nu) 4GB RAM, i ett Fractal design chassi som har utrymme för massa mekaniska härliga gamla hårddiskar..
Brorsan pratade om att man kan köra esxi gratis idag om man inte har behov av full funktionalitet, labb hemmabruk etc, har inte uppdaterat mig mer i detta, fler lösningar mjukvarumässigt ?
Grejen är att jag har en liten Intel Atom burk med FreeBSD och ett par diskar, den kör bara lite samba och en enkel webserver för att hosta lite bilder mot forum, denna är ju en piece of bulle att köra virtuellt på en Phenom II, även med bara 4GB RAM.
Egentligen är det totalt overkill men min Atom-burk har bara två SATA kanaler och är rätt maxad, den fungerar men går inte expandera mer..
Så ser jag min PC med 6st kärnor och potentialen till mer RAM, betydligt mer diskar och även lite mer lek, jag skulle kunna köra en väldigt minimal FreeBSD som bara hostar mina bilder, en annan som kör lite samba för lagring osv, det vore mer än nog prestandamässigt för min del, vill man testa något nytt behöver man inte sänka tjänsterna man använder för att boota om maskinen eller riskera att något går sönder i ens installation..
Vill jag leka kan ja trycka i en hel hög med gamla diskar och ge varje leksaksinstans en egen disk att bråka med och även isolera skadan till det skivminnet om någon äger just den maskinen.
Hur fungerar det med tillgång till grafiskt interface på virtuella maskiner ?
Mina erfarenheter av BSD är ju att man sätter upp burken en gång, sen kör man enbart över SSH när man gör något.
Kan jag tunnla så jag kan köra ett grafiskt gränssnitt över ethernet till en annan dator ? Så jag kan ha min server i källaren men t ex leka med en installation av något udda OS med enkel grafisk miljö, kanske min gamla låda med OS/2 Warp 4 ?
Jag har ADHD och känner mig lite hyper på detta just nu, hoppas texten är läsbar.
Grejen är väl att detta är något helt nytt inom datorområdet, en hobby jag tappat lite senaste 10åren, men en sak som gav lite nystart till leklusten, tiden finns väl inte egentligen men får jag igång en server med bara en virtuell maskin så har jag ändå ersatt en burk jag använder, men möjligheten att lägga in fler experiment när jag har en kväll över, så kanske det blir av istället för att jag är rädd o sabba nått som fungerar och då istället struntar i det..
En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.