Dålig lönsamhet på mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ett jävla snack om energiförbrukningen hela tiden, men har ni överhuvudtaget något perspektiv på var den egentligen ligger relativt andra energibovar i samhället? Det skulle räcka med att alla drog ut sladden till sina TV-apparater istället för att ha de stående i standbyläge så hade vi klimatkompenserat för all mining i hela världen.

https://powercompare.co.uk/bitcoin/
https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/technology/20...

Bara lite läsning för att du ska komma igång, bara testa Google så får du oändlig läsning på ämnet.

Permalänk
Medlem

Fast det här med energiförbrukning är ju lite larvigt ändå när man pratar om privatpersoner. Om vi tar några olika hobbys:

1) Syssla med datorer och ha en liten mining-rigg
2) Åka på charterresa 1-2 gånger i månaden
3) Meka och köra bilar
4) Meka och köra motorcyklar
5) Renovera hus och byta möbler i tid och otid med materialförbrukning och så vidare

Skulle nästa tippa att datorer och en liten miningrigg är det snällaste för miljön överlag. Sedan kan jag ju hålla med om att de stora miningfabrikerna i Kina och så inte är något vidare, men de försvinner nog med tiden när tekniken mognar.

Permalänk
Medlem

Dom som faktiskt blir rika på kryptovalutor är väl egentligen inte riktigt dom som minar utan dom som köpt massa coins och sålt efter att det har ökat rejält i värde? Av dom som tjänar någon slant på mining är väl i så fall personer med flera GPUer, ev. flera datorer också som minar dygnet runt på lågt elpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Sen är det ju inte så svårt att förstå att så länge folk går plus på det här så kommer det att fortsätta. Om någon forskningsorganisation skulle erbjuda betalning mot att få utnyttja beräkningskraften i folks datorer skulle det nog finnas en hel del intresse att hjälpa till.
Kolla bara på http://folding.stanford.edu/ Det var ett grymt stort tryck när det kom. Folk skapade grupper och tävlade i vilka som kunde samla flest poäng. Men det var sämre med att tjäna några direkta pengar på det (Jag har hört om de som påstått sig fått ut pengar av det). Så när Kryptovalutor kom är det inte så konstigt om folk hoppade på det istället. Erbjud ersättning så kommer folk. Men det är väl inte ekonomiskt effektivt att göra på det sättet tyvärr.

Du hann före mig

Ni som har varit med ett tag kanske kommer ihåg distributed.net och The RSA Secret-Key Challenge där man kunde få del av ett pris på $10 000 om ens dator lyckades med att hitta rätt nyckel.

Jag gjorde effektmätningar på några då vanliga datorer och räknade ut el-kostnad för att gå igenom 64-bit RC5.

I have measured the power taken from some systems when running RC5 versus idling on Linux. I have used a FLUKE 41 power meter to get accurate results. In WIN95 there is no significant difference if the machine is idle or crunching. (It even takes LESS power with certain programs) Also the RC5, DES, OGR CSC takes different power. (on some machines DES takes more than RC5 on other less) Assuming: All machines run on Linux. The cost for 10 KWh is 1 USD. The machines are on anyway, only extra power is from crunching vs idling. Total # of keys to check = 2^64. USD = Delta/10000/3600/Perf * 2^64 (Perf is in keys/sec) Power in W Performance M-USD to System Running RC5 idle Delta Mkeys/s complete*** 486-DX4-OD 100 MHz 112.8 102.8 10 0.093 55.1 (621) Alpha 21064 100 MHz** 88.8 85 3.8 0.086 22.6 (528) Pentium-MMX 200 MHz 41 32 9 0.428 10.8 (49) AMD-K6 233 MHz 72.5 35 37.5 0.400 48.0 (93) AMD-K62 500 MHz 84 57 27 0.864 22.2 (69) 2xCeleron 450 MHz 116.7 55 61.7 2.544 12.4 (23) Athlon TB 1100 MHz 115 98.3 16.7 3.388 2.5 (17) * Celeron 300A overclocked to 450 MHz. ** Running OGR actually takes less power than idling. *** Number in () is if machine is on because of crunching. This number is not really representative for the CPU since all machines have different pheripherals, like sound card, number of HD:s CD-ROM/CD RW, memory etc...

Förväntat är ju att man behöver testa 50% av nyckel-området, så även med vassaste processorn ovan så överstiger elkostnaden vinsten med en faktor mer än 100.

Kontentan är väl att http://folding.stanford.edu/ med flera inte kommer att ha råd att stå för elkostnaden, men att utlova en liten chans till vinst skulle kunna öka intresset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Bara lite läsning för att du ska komma igång, bara testa Google så får du oändlig läsning på ämnet.

Mongoliet, Nordkorea och Tchad är ju kända som industrialiserade och elkrävande länder, likaså Azerbajdzjan och Papau nya Guinea.

Visst är den inte försumbar, den är ett reellt problem, men den används mest som ett rött skynke. Det går att lösa genom att sänka belöningarna, och det är också ett av de problem som driver utvecklingen i kryptosfären framåt; den centraliserade, energikrävande brytningen passar dåligt med kryptons decentraliseringsideologi.

Vi har andra mer akuta problem: typ att folk köper nya bilar för att vara "miljövänliga", flygresor, att vi importerar kolkraft, att många håller köttätande djur som husdjur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Panta burkar istället. Det är mycket mer lönsamt. Plus att man hjälper naturen istället för att kasta bort dess resurser. Eller jobba över en timme i månaden....

Det här med mining är ju löjligt numera. Och jag vill kunna köpa ett budget grafikkort under 10000:- i framtiden.

Jag har inte riktigt tid att panta 2000 burkar i månaden. Och då har jag bara två grafikkort som kör. Inte mer än någon annan som spelar spel. Så ditt argument att folk ska panta över 1000 burkar per månad per grafikkort de äger är orimligt. Då är det väl bättre att du går och pantar burkar så du har råd att köpa ditt budgetkort istället.

Det är heller inte alla arbetsplatser som har möjlighet till övertid och även det tar tid från vardagen, vilken mining inte gör nämnvärt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag har inte riktigt tid att panta 2000 burkar i månaden. Och då har jag bara två grafikkort som kör. Inte mer än någon annan som spelar spel. Så ditt argument att folk ska panta över 1000 burkar per månad per grafikkort de äger är orimligt. Då är det väl bättre att du går och pantar burkar så du har råd att köpa ditt budgetkort istället.

Det är heller inte alla arbetsplatser som har möjlighet till övertid och även det tar tid från vardagen, vilken mining inte gör nämnvärt mycket.

Jag skämtade lite halvt med pantningen men nu ser jag att du kontrar med blodigt allvar här.

Skulle du få in 2000 kr i vinst per mån med två grafikkort?

I så fall tar jag tillbaka min kommentar och frågar dig ödmjukast hur du gör?

Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dåligt resonerat tycker jag.

För det första, med det resonemanget så är allt utnyttjande av el "den sista kWh". Och så kan det inte vara. Eller hur resonerar du? Själv har jag ett elavtal med 100% sol, vind, och vattenkraft. Då kan man istället resonera att min förbrukning av detta tränger undan så att andra köper relativt mer från andra energikällor, men det blir väldigt konstigt att resonera så.

Lite basics. All energi som förbrukas nu, måste även produceras nu. Om du tänder en glödlampa måste ny produktion omedelbart tillkomma. Vilken produktion använder vi först? Jo den renaste och billigaste. Vilken produktion använder vi för den sista förbrukaren, kanske en kall vinterdag? Jo, den dyraste och smutsigaste. Sist i ledet ligger effektreserven. Kanske den i t.ex Stenungsund, världens för övrigt är ett av världens största underjordiska kraftstationer (motsvarande en kärnkraftsreaktor typ Forsmark 1), och som drivs med olja. Ju mindre förbrukning Sverige har, desto renare är våran totala elproduktion.

Dåligt eller konstigt resonemang? Det är så det funkar, buddy! Ta en kurs i energisystem, det gjorde jag (och fick en civilingenjörsexamen )

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag skämtade lite halvt med pantningen men nu ser jag att du kontrar med blodigt allvar här.

Skulle du få in 2000 kr i vinst per mån med två grafikkort?

I så fall tar jag tillbaka min kommentar och frågar dig ödmjukast hur du gör?

Vad har du för grafikkort?

Ditt skämt gick inte fram. Jag kontrar med fakta. Inget blodigt med det.

Jag har ett GTX 1070 och ett GTX 1080 Ti. I början av året låg jag kring 2000 kr per månad. Det har såklart gått ner sedan dess vad gäller mining av de kända valutorna som tappat värde och ökat i svårighet. Men jag chansade på en nylanserad valuta och fick ihop 15k coins på kanske två veckor. De är idag värda 4 cent styck. Det är i runda slängar $600 på mindre än en månad. Jag tror inte vi har så många lösa burkar i hela min kommun.

Nu har svårigheten kommit ikapp även där så nu chansar jag på en annan så får vi se om det lönar lite längre fram eller inte. Det räcker med en cent för att man ska gå plus många gånger, om det finns ett intresse av att köpa/sälja dem alls men det brukar alltid finnas en marknad.

Permalänk
Medlem

Även om nedan förmodligen är helt sant så kanske vi bör lägga till att det är väldigt sällsynt att man träffar rätt

Många faktorer spelar in, du måste chansa att mina säkerligen flera veckor när det är helt nylanserat och hellst inte preminat av utvecklare. Värdet just då är 0 eftersom coin inte är lanserat på "börs"

Sen måste du också ha tur att det hamnar på rätt börs där det finns lite omsättning, annars kan det definitivt vara väldigt svårt att sälja.

Garlicoin är ett exempel där man kunde tjäna massor i början, sen tokdumpades priset pga låg efterfrågan och efter 3v var det värdelöst.

Helt klart rätt strategi med 2 kort där priset man betalar för ett misslyckande är ganska lågt, sitter man på 40 eller därimellan så spelar man ett ganska högt spel. Risken att slutbetalningen är betydligt lägre än på kända "coin" är skyhög.

Sen måste man sälja inom ett par dagar efter börslansering... det upprepas gång efter annan att coins tokdumpas i början och många återhämtar sig aldrig. För att inte prata om att du låg helt rätt i tiden också, nu är crypto inte lika hett

Mest som en kommentar för den som kanske vill ge sig in, själv har jag försökt med samma sak flera gånger och det är bara garlicoin som lyckats för jag sålde direkt.

Skrivet av epaaj:

Ditt skämt gick inte fram. Jag kontrar med fakta. Inget blodigt med det.

Jag har ett GTX 1070 och ett GTX 1080 Ti. I början av året låg jag kring 2000 kr per månad. Det har såklart gått ner sedan dess vad gäller mining av de kända valutorna som tappat värde och ökat i svårighet. Men jag chansade på en nylanserad valuta och fick ihop 15k coins på kanske två veckor. De är idag värda 4 cent styck. Det är i runda slängar $600 på mindre än en månad. Jag tror inte vi har så många lösa burkar i hela min kommun.

Nu har svårigheten kommit ikapp även där så nu chansar jag på en annan så får vi se om det lönar lite längre fram eller inte. Det räcker med en cent för att man ska gå plus många gånger, om det finns ett intresse av att köpa/sälja dem alls men det brukar alltid finnas en marknad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Lite basics. All energi som förbrukas nu, måste även produceras nu. Om du tänder en glödlampa måste ny produktion omedelbart tillkomma. Vilken produktion använder vi först? Jo den renaste och billigaste. Vilken produktion använder vi för den sista förbrukaren, kanske en kall vinterdag? Jo, den dyraste och smutsigaste. Sist i ledet ligger effektreserven. Kanske den i t.ex Stenungsund, världens för övrigt är ett av världens största underjordiska kraftstationer (motsvarande en kärnkraftsreaktor typ Forsmark 1), och som drivs med olja. Ju mindre förbrukning Sverige har, desto renare är våran totala elproduktion.

Dåligt eller konstigt resonemang? Det är så det funkar, buddy! Ta en kurs i energisystem, det gjorde jag (och fick en civilingenjörsexamen )

Hej! Tyvärr har jag ingen civilingenjörsexamen att slå i huvudet på dig. Jag hoppade av högskolan för att jobba inom IT istället. Jag hoppas att vi inte låter detta sätta punkt för en diskussion.

Jag håller med om din verklighetsbeskrivning även om den är lite väl förenklad (reserveffekten behöver inte vara den smutsigaste, det kan t.ex. vara naturgas också, som är relativt dyrt, men också väldigt flexibelt och lättreglerat, och har relativt rena utsläpp för att vara fossilbränsle). Dessutom förutsätter du att energisystemet i sin helhet är statiskt och inte byggs ut och läggs ner enligt ekonomiskt tryck (d.v.s. aktiva val av vilken el konsumenter köper) och politiska styrmedel (subventioner och straffskatter).

Men visst, inom förenklingens begränsningar, ja - ju högre energiförbrukning desto mer utsläpp och dessutom relativt mer smutsig produktion. Men det var egentligen inte den biten som jag vände mig mot i mitt förra inlägg, och även om det går att nyansera din tes så är det egentligen inte det som vi pratar om just nu.

Det jag faktiskt vände mig mot i mitt förra inlägg är att du helt omotiverat lägger den energiförbrukning som mining innebär "längst upp", d.v.s. att du säger att det är just mining som utgör den "sista och smutsigaste kilowatten".

Att du lägger just miningen "längst upp" innebär att du rangordnar olika typer av energiförbrukningar på olika sätt. Vi börjar alltså prata om vad som är mer och mindre värdefull förbrukning av energi, och att lägga in någon slags värderingar om vad som är bra och dålig förbrukning. I den diskussionen är det inte en kurs inom energisystem som är det som behövs.

Permalänk
Medlem

En sak tror jag iallafall vi alla kan vara överens om, Kryptex och deras app var inge' vidare. En dag till så har jag de 0,0011 BTC som krävs för en utbetalning, när det är gjort lägger jag ner. Behöver inte mer värme i huset nu när våren äntligen är här ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Helt klart rätt strategi med 2 kort där priset man betalar för ett misslyckande är ganska lågt, sitter man på 40 eller därimellan så spelar man ett ganska högt spel. Risken att slutbetalningen är betydligt lägre än på kända "coin" är skyhög.

Mja. Fast om du har 40 kort kan du köra mining en kortare period i början när svårigheten är låg och på så vis få ut många coins snabbt. När du känner dig nöjd efter 1-7 dagar (beroende på hur mycket du vill satsa) så har du rätt bra med coins och kan fokusera dina riggar på annan valuta eller låta dem vila om det är mest effektivt. Om/när den nya valutan sen hamnar på en exchange och får ett värde så kan du sälja av allt och har eventuellt gjort vinst. I värsta fall kostar det dig elförbrukningen av en dag alternativt missad inkomst från annan valuta som hade varit mer värd under perioden. Men just nu är det ganska klent där ändå tyvärr.

tl;dr
Det jag menar är att om man har flera kort kan man snabbt hoppa på flera nya coins och få ut lika mycket av varje coin som jag med två kort skulle få ut om jag fokuserade på endast en coin med tanke på att svårigheten ökar med tiden vanligtvis.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju gå i perioder. En period är allt hur lönsamt som helst att mina och sedan kommer en period när allt är värdelöst. Finns ju viss chans att det kan komma en bra period på nytt längre fram. Men hur länge man måste vänta på detta är ju svårt att veta så det blir ju ganska chansartat.

Som tidigare sagts så vill man inte ens ha mer värme i huset nu när våren kommer. Men lite spekulativ mining blir det nog ändå. Har man prylarna redan så kan man ju chansa lite lika gärna som att stänga av. Just det där med nya coins som inte är på någon börs kan ju vara något man kan leka med. Där går det ju inte att köpa dem men mina går ju. Fast ofta blir det tokmånga som som kör för fullt i början så man knappt får något ändå.

Ett annat alternativ är att leta "bortglömda juveler" som folk tappat intresse för både att köpa och mina. Chansen kanske inte är jättestor att det går vägen men man kan ju mina lite ändå ungefär som att köpa lotter.

Permalänk
Medlem

Tanken är helt rätt men i praktiken så tar en omställning med 40 kort ganska lång tid, för att inte tala om eventuellt tapp i föregående pool som kanske kräver att du minar I flera timmar innan det räknas för att motverka pool hopping. De med 40 kort har sällan samma fabrikat. Kanske både nvidia och amd. Specialbios som kanske inte funkar på den nya algoritmen. Är det ny algoritm måste du dessutom trimma om alla kort. Problem som kanske inte är så besvärligt med 2 kort. Men det går ju också att dela upp såklart!

Skrivet av epaaj:

Mja. Fast om du har 40 kort kan du köra mining en kortare period i början när svårigheten är låg och på så vis få ut många coins snabbt. När du känner dig nöjd efter 1-7 dagar (beroende på hur mycket du vill satsa) så har du rätt bra med coins och kan fokusera dina riggar på annan valuta eller låta dem vila om det är mest effektivt. Om/när den nya valutan sen hamnar på en exchange och får ett värde så kan du sälja av allt och har eventuellt gjort vinst. I värsta fall kostar det dig elförbrukningen av en dag alternativt missad inkomst från annan valuta som hade varit mer värd under perioden. Men just nu är det ganska klent där ändå tyvärr.

tl;dr
Det jag menar är att om man har flera kort kan man snabbt hoppa på flera nya coins och få ut lika mycket av varje coin som jag med två kort skulle få ut om jag fokuserade på endast en coin med tanke på att svårigheten ökar med tiden vanligtvis.

Permalänk
Medlem

Lönsamheten har ju gått upp endel igen... Verge har rusat uppåt och blivit riktigt lönsam för dual mining. Ligger man strax över 1kr i elpris så bör man få strax över 50% i vinst när el dragits av.

Permalänk
Avstängd

Och om ens el är gratis så är det rakt av lönsamt oavsett.

i slutändan tjänar man.
Dagens gen. grafikkort kommer man kunna sälja vidare ett bra tag framöver till rimligt pris.
Folk kan trots allt spela på dom efter man är färdig med sin mining till skillnad från ASIC miners.
Det blir bara elektronikskrot.

Många luras av ROI eller tänker inte på att ett grafikkort är fortfarande värt pengar.

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Nej du tänker rätt, Många ASIC är värdelösa långt innan de själva slutar generera pengar. Där kikar ju folk helt på ROI och räknar om de kan gå +.. Väldigt svårsålt om den inte är väldigt väldigt het för stunden. Kika på blocket på alla sorgliga annonser som finns där.. "prova på Mining" osv med ASIC som genererar 5MHS Litecoin... Kom igen. Tror man att folk är så korkad? Den på 280MHS är ju också helt värdelös, du går back från dag 1 och man försöker sälja den för 4000... humor

Skrivet av Cuna:

Och om ens el är gratis så är det rakt av lönsamt oavsett.

i slutändan tjänar man.
Dagens gen. grafikkort kommer man kunna sälja vidare ett bra tag framöver till rimligt pris.
Folk kan trots allt spela på dom efter man är färdig med sin mining till skillnad från ASIC miners.
Det blir bara elektronikskrot.

Många luras av ROI eller tänker inte på att ett grafikkort är fortfarande värt pengar.

Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

@superapan: Uppenbart inte det han menar, han menar att det inte går att sätta saker "först" och "sist" på förbrukningssidan även om vi kan göra det på produktionssidan. Lampan som min granne har tänt i rummet han inte är i betydligt sämre än att en gamer miner när han sover och i det läget säkrar ett distribuerat transaktions-system. För att inte tala om alla idioter som kokar 2 liter vatten i vattenkokaren när de bara använder 1, varje gång.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Tyvärr inte, den kommer inte att köras mer än max ett par månader innan en hard fork kommer som gynnar GPU. Ethereum communityn röstar redan nu på kodförändring som gör ASIC värdelös. Detsamma har ju skett med Monero och cryptonight. Hoppet för den som vill ha billigare grafikkort är nog snarare att nuvarande låga värde håller i sig en längre tid. Då kommer folk sluta per automatik och sälja sina prylar

Trodde det var mer om svårighetsgraden ökar än om kursen minskar som är det som spelar roll om det är lönsamt att mania. För kursen kan ju gå ner 90% eller öka 3000 % nästa månad och då ligger man på en massa antingen värdelösa eller värdefulla kryptopengar.

Stämmer detta?
Ju fler som mainar ju svårare blir det och minskar det blir det lättar?
Då borde ju chansen att maining skulle vara mest lönsam vara när kursen är lägre fast man inte tjänar några pengar för dagen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Man kan säga att bägge spelar roll. Även i vårt avlånga land så är det väldigt stor skillnad på kw pris för el. Stora delar av europa har högre kostnad och kanske redan nu går back på att mina för stunden. Det är ju inte kul att blöda pengar för stunden även om kursen kanske, eventuellt går upp imorgon, eller om 2v,eller om 1år eller aldrig. Osäkerheten gör att folk slutar och ju längre tid det håller i sig desto fler faller av. Svårighetsgraden är enklare att beräkna, du kan alltså förutspå när ett coin blir värdelöst. Förutsatt att inte otroligt många helt plötsligt börjar mina den valutan för då faller den snabbare. Ethereum är ju speciellt då det närmar sig pos och ice age. Då Blir svårighetsgraden extrem snabbt så du går back och slutar. Men det finns mycket annat att fortsätta på. Inte minst monero efter fork som funkar otroligt bra med amd ethereum bios

Skrivet av yrfhar:

Trodde det var mer om svårighetsgraden ökar än om kursen minskar som är det som spelar roll om det är lönsamt att mania. För kursen kan ju gå ner 90% eller öka 3000 % nästa månad och då ligger man på en massa antingen värdelösa eller värdefulla kryptopengar.

Stämmer detta?
Ju fler som mainar ju svårare blir det och minskar det blir det lättar?
Då borde ju chansen att maining skulle vara mest lönsam vara när kursen är lägre fast man inte tjänar några pengar för dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Intressant läsning även om argumenten börjar bli lite tjatiga, eller för att vara mer korrekt, tillvägagångssättet argumenten presenteras.

Deras prognoser ex utgår (utan att nämna osannolikheten) att en Bitcoin är värd runt 6,6 miljoner kronor ($800k) om dryga 22 månader, något som inte ens de mest inbitna, verklighetsfrånvarande krypto-optimisterna tror på. De utgår också att de fabriker som idag tillverkar chipsen (inte inläst men antar det är samma fabriker som idag tillverkar bl a intels CPUs och Nvidias GPUs?) antingen A) jobbar på långt under 1% effektivitet idag, eller B) det pågår en enorm satsning på nya fabriker som ökar produktionstakten med 700x innan slutet av nästa år.

Jag finner det hela otroligt svårsmält. Visst, det går att bortse prognoserna (då de är just det, prognoser), och bara fokusera på det faktiska, det vi vet idag. Mitt problem med det är att jag återigen har svårt att se en fullt resonlig person göra en artikel och få från att vara resonlig till helt bortom väggarna oresonlig, inom samma artikel och prata om samma ämne. Tillvägagångssätten, ens approach till ämnet och det perspektiv man väljer att ta brukar vara en tydlig gemensam nämnare inom en artikel.

Data är något jag inte tänker (eller vill) motsäga, en viss elförbrukning är det och inget annat, men jag måste ifrågasätta både synsättet och presenteringen. "Bitcoin Mining Now Consuming More Electricity Than 159 Countries" kan betyda en av två saker, A) det de menar (var bitconminingen är placerad på en rankningslista) och B) 159 länder kombinerat använder mindre el (vilket är så jag läser en sån formulering, oavsett ämne). Hela diskussionen kring lönegapet är ju helt centrerat kring just denna typ av formulering.

Och sen en liten sidonot, medan du citerade någon svarade du inte på vad personen sa, dvs bitcoinminingens elkonsumption i relation till andra saker. Ingen av dina länkar jämför med något. Så tillåt mig att ge googla lite:

*Bitcoin mining står idag för 0,035% av världens elförbrukning (IEA 2017, bitcoinenergyconsumption.com)
*Men nästan hälften (>45%) av all el som produceras i världen kommer från kol, stenkol och olja (IEA, 2016)
*Sidnot men relevant till eldebatt, kolkraft har 26% högre support än kärnkraft (!?!?) hos världens befolkning (Ipsos, 2011)

Standby Mode:
* Standby mode uppskattades stå för 2% av OECD-länders totala konsumption (ACEEE, 2000)
* Standby mode uppskattades till att stå för mellan 3-10% av all elkonsumption i hem och kontor (ACEEE, 2002)
* Mellan 2000 och 2010 gick globala elanvändningen upp ~25% (dvs innan bitcoin kan anses ha varit en faktor)

Sen finns det säkert mycket smarrigt man kan hitta om man sätter värde på utsläpp från mining och direkt jämför med ex flyg och bil. Vi flyger på tok för mycket, och om man kritiserar bitcoin för hur (ohållbart) mycket el det slukar måste man väl hålla med att det är absolut vanvettigt att det är standard att köra en bil som mäts i ton för att transportera en enda person som borde snitta runt 70kg så gott som dagligen. Under min ungdom när jag fann mig väntandes vid en väg brukade jag räkna antalet passagerare i bilarna som åkte förbi (för att sysselsätta mig med nånting liksom). Typ 4/5 av bilarna hade bara en passagerare (och i stort sett samtliga var män, om det spelar roll).

Sen åker man väl hem liksom en miljard andra människor och slår på sin AC, äter sitt kött, och tar lite extra tvättmedel för säkerhetsskull medan man klagar på ett icke-problem.

Permalänk
Medlem

Fortsätt minea om du tror kursen kommer stiga igen. Jag minear så mycket jag kan just nu

Permalänk
Medlem

Du borde mina den under pistolhot tills den 17:e (datum framflyttat en dag)
https://cryptorecorder.com/2018/04/10/verge-xvg-sails-through...

Förmodligen sjunker den som en sten efteråt... Men då har du ju redan sålt

Skrivet av TechGuru:
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

Du borde mina den under pistolhot tills den 17:e (datum framflyttat en dag)
https://cryptorecorder.com/2018/04/10/verge-xvg-sails-through...

Förmodligen sjunker den som en sten efteråt... Men då har du ju redan sålt

Rent principiellt vill jag inte vara med i projekt som haft en sårbarhet som gett hackare stora pengar, där fixen mot sårbarheten funnits i många månader i annat projekt. Tyder på att ingen vet vad de sysslar med och att allt fokus är på snabba cash, inte vad det borde vara fokus på. Kan sabotera för hela marknaden.

Förstår inte heller att någon köper till de högre priserna när en sådan kris precis blåst över. Hur många fler grava säkerhetsbrister ligger och väntar i XVG?

Permalänk
Medlem

Helt sant! Jag kan bara hålla med. Men även luftslott kan blåsas upp ganska länge innan de spricker. Man kan även lyckas sälja eller skapa ett partnerskap med luftslott till mer seriösa aktörer som tar tag i och styr upp projektet när man fått insikt. Kanske är det just det folk hoppas på när de köper Verge till överpris.

Skrivet av TechGuru:

Rent principiellt vill jag inte vara med i projekt som haft en sårbarhet som gett hackare stora pengar, där fixen mot sårbarheten funnits i många månader i annat projekt. Tyder på att ingen vet vad de sysslar med och att allt fokus är på snabba cash, inte vad det borde vara fokus på. Kan sabotera för hela marknaden.

Förstår inte heller att någon köper till de högre priserna när en sådan kris precis blåst över. Hur många fler grava säkerhetsbrister ligger och väntar i XVG?