MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Tog mig maj - juli att fixa allt från övningskörningstillstånd till att få kortet. Fattar inte hur ni inte kan få tag på tider?

Vart man bor spelar ju givetvis en stor roll i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Gjorde du det förra året?

2015.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Covid-19 har orsakat färre tider.
Dels så finns det överlag färre tider, men även fler människor som är intresserade av att ta kortet nu pga covid-19.
Precis som med husvagnar. De går knappt att få tag på för alla vill ha.
Man får inte bege sig ut och resa i världen och då håller sig folk till vad de kan göra här i Sverige, såsom camping, mc resor osv osv

Så att jämföra med tidigare år och 2020/2021 är inte vettigt alls att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Covid-19 har orsakat färre tider.
Dels så finns det överlag färre tider, men även fler människor som är intresserade av att ta kortet nu pga covid-19.
Precis som med husvagnar. De går knappt att få tag på för alla vill ha.
Man får inte bege sig ut och resa i världen och då håller sig folk till vad de kan göra här i Sverige, såsom camping, mc resor osv osv

Så att jämföra med tidigare år och 2020/2021 är inte vettigt alls att göra

Mycket riktigt att det blir en dum jämförelse. Det var inget som jag tänkte på när jag svarade i tråden. Jämförelsen kan dock göras efter pandemin tänker jag. Blir intressant för då kan man ju se om det var just pandemin som påverkat "ta-körkort-branschen".

Men ändå blir jag imponerad över att det kan ha gått så långt att det är nästan omöjligt att få tag på tider.

Jag övningskörde dock privat och körde upp själv utan trafikskolans hjälp.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Mycket riktigt att det blir en dum jämförelse. Det var inget som jag tänkte på när jag svarade i tråden. Jämförelsen kan dock göras efter pandemin tänker jag. Blir intressant för då kan man ju se om det var just pandemin som påverkat "ta-körkort-branschen".

Men ändå blir jag imponerad över att det kan ha gått så långt att det är nästan omöjligt att få tag på tider.

Jag övningskörde dock privat och körde upp själv utan trafikskolans hjälp.

Precis, pandemin har påverkat detta en hel del enligt trafikverket, sen tror jag också att intresset för MC körkort generellt ökat.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Mycket riktigt att det blir en dum jämförelse. Det var inget som jag tänkte på när jag svarade i tråden. Jämförelsen kan dock göras efter pandemin tänker jag. Blir intressant för då kan man ju se om det var just pandemin som påverkat "ta-körkort-branschen".

Men ändå blir jag imponerad över att det kan ha gått så långt att det är nästan omöjligt att få tag på tider.

Jag övningskörde dock privat och körde upp själv utan trafikskolans hjälp.

Ska bli väldigt intressant att se hur det är efter ja.
Jag tog själv kortet 2017 så jag är glad och nöjd att jag hann
Hade en polare som jag var på under 2019 men han tänkte att han skulle vänta till 2020.
Väldigt oklart om han tagit kortet ännu..

Jag vart lite inne på att jag kanske skulle ta lastbilskort under coronatiderna för att ha något att göra då jag redan hade mc kort

Permalänk
Medlem

[edit] Jag hävda något som inte stämde, som kan ses i inlägget nedanför. Tar bort texten för undvika att andra blir felinformerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Förra året ändrades även att reglerna (som jag förstod), att man är tvungen att komma via skola för att få göra risk1,2.
Och skolor i sig kräver några övningsturer innan det bokas. Tider som är brist på för det saknas lärare.
- Förra året låstes många teoriprov-salar så det är två årskullar som vill ha tider nu.

Det stämmer absolut ingenstans.
Jag gjorde risk2 förra året och bokade genom att surfa in på gillinges hemsida och sedan boka en tid.

Edit: väldigt enkelt att boka som "privatist" https://bokarisk.se/gillinge/shop

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Det stämmer absolut ingenstans.
Jag gjorde risk2 förra året och bokade genom att surfa in på gillinges hemsida och sedan boka en tid.

Edit: väldigt enkelt att boka som "privatist" https://bokarisk.se/gillinge/shop

Haha, vatusan vad var det för lömsk säljare jag pratade med, alternativt vad sa personen egentligen.
Tack för rättelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Haha, vatusan vad var det för lömsk säljare jag pratade med, alternativt vad sa personen egentligen.
Tack för rättelsen.

Haha jadu, inte lätt o veta! Men det låter som trafikskolornas våta dröm

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Jag har fått tillökning! Det blev till slut en CRF250L från 2013 som andrahoj! Helt ok skick, 840 mil. Alldeles lagom att puttra runt på byggden med. Förra ägaren har satt på ett Arrowslipon, 12v uttag på styret och pakethållare, i övrigt original (tror jag). Jag tänkte komplettera med handtagsskydd och kanske handtagsvärme också.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

handtagsvärme

Bra plan!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Bra plan!

Bästa planen!
Kommer aldrig köra hoj igen utan handtagsvärme efter att jag skaffade det första gången. Värt varenda peng.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Blev ett köp av en andrahoj! Kommer bli en bra pendlarhoj! En fullutrustad BMW GS 750:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Fina bilder på era nyinköp men det finns en dedikerad tråd sen tidigare för sådant som heter ”Bild på din MC” - tråden.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Fina bilder på era nyinköp men det finns en dedikerad tråd sen tidigare för sådant som heter ”Bild på din MC” - tråden.

Åfan det viste jag inte. Tack för info.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Jag har precis köpt min första hoj och väntar nu på att lite kläder ska komma hem samt att få en läkartid för intyg för övningskörningstillståndet. Kan meddela att det kryper i hela kroppen och jag bara vill ut och åka så fort som möjligt.

Jag har inte köpt allt nytt utan lånar stövlar och hjälm av min far för att hålla ner kostnaderna så jag inte behöver köpa allt nytt direkt. Skor är nog nästa grej jag köper då de jag lånar är nån storlek för stora och jag inte gillar när det passar dåligt.

Nu en fråga till er med lite mer erfarenhet här i tråden. Vad är åsikten om skor liknande https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5... ? Jämfört med mer klassiska mc-stövlar? Är de mycket sämre skydd och borde undvikas eller är det mer eller mindre samma sak och det är mer en smakfråga? För jag är mer inne på de som liknar normala skor eftersom jag tycker dom är snyggare och tror att de är mer bekväma.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag har precis köpt min första hoj och väntar nu på att lite kläder ska komma hem samt att få en läkartid för intyg för övningskörningstillståndet. Kan meddela att det kryper i hela kroppen och jag bara vill ut och åka så fort som möjligt.

Jag har inte köpt allt nytt utan lånar stövlar och hjälm av min far för att hålla ner kostnaderna så jag inte behöver köpa allt nytt direkt. Skor är nog nästa grej jag köper då de jag lånar är nån storlek för stora och jag inte gillar när det passar dåligt.

Nu en fråga till er med lite mer erfarenhet här i tråden. Vad är åsikten om skor liknande https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5... ? Jämfört med mer klassiska mc-stövlar? Är de mycket sämre skydd och borde undvikas eller är det mer eller mindre samma sak och det är mer en smakfråga? För jag är mer inne på de som liknar normala skor eftersom jag tycker dom är snyggare och tror att de är mer bekväma.

Lite av en smakfråga men ändå lite vad syftet är också. Ska du bara puttra runt i stan och så duger sådana mer street skor. Jag var lite negativ först men efter polaren köpte ett par liknande från Alpinestars så kan jag intyga att det är faktiskt rätt bra skydd.

Däremot inte i närheten av ett par riktiga boots. Skulle nog inte använda skorna över bootsen om man tänker köra lite mer vågat... Fötter är svåra att reparera i efterhand.

//Sebastian

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liorcifer:

Jag har precis köpt min första hoj och väntar nu på att lite kläder ska komma hem samt att få en läkartid för intyg för övningskörningstillståndet. Kan meddela att det kryper i hela kroppen och jag bara vill ut och åka så fort som möjligt.

Jag har inte köpt allt nytt utan lånar stövlar och hjälm av min far för att hålla ner kostnaderna så jag inte behöver köpa allt nytt direkt. Skor är nog nästa grej jag köper då de jag lånar är nån storlek för stora och jag inte gillar när det passar dåligt.

Nu en fråga till er med lite mer erfarenhet här i tråden. Vad är åsikten om skor liknande https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5... ? Jämfört med mer klassiska mc-stövlar? Är de mycket sämre skydd och borde undvikas eller är det mer eller mindre samma sak och det är mer en smakfråga? För jag är mer inne på de som liknar normala skor eftersom jag tycker dom är snyggare och tror att de är mer bekväma.

Jag har ett par liknande de där och ett par riktiga stövlar för längre turer (till exempel sommarstugan där man har vanliga skor liggandes).

Men det är riktigt nice med såna skor eftersom man kan använda de som just skor också, tillsammans med mc-jeans så har man ju normala kläder man kan vistas i efter turen och slippa byta om eller ha med sig andra skor.

Det skyddet du tappar är ju främst för smalbenet då skorna är betydligt lägre. Men du har ju fortfarande krosskydd för fötterna och en del på fotleden. Skulle säga största risken är om man ramlar/tippar vid låg fart eller stillastående och klämmer smalbenet under hojen. Men skulle säga att de är tillräckligt bra iaf, men är ju alltid upp till var och en hur mycket skydd de vill ha

Vissa kör ju bara hjälm och tycker det är rimligt xD Har man otur i en olycka spelar det ändå ingen roll vad man har på sig, även i låga hastigheter. Men ATGATT som DanDantheFireman säger. All the gear, all the time.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Lite av en smakfråga men ändå lite vad syftet är också. Ska du bara puttra runt i stan och så duger sådana mer street skor. Jag var lite negativ först men efter polaren köpte ett par liknande från Alpinestars så kan jag intyga att det är faktiskt rätt bra skydd.

Däremot inte i närheten av ett par riktiga boots. Skulle nog inte använda skorna över bootsen om man tänker köra lite mer vågat... Fötter är svåra att reparera i efterhand.

//Sebastian

Jag kör med dessa och är helnöjd. Absolut är stövlar bättre men för mig funkar det med dessa. Kommer skaffa mer bastanta nästa gång dock.

https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag har precis köpt min första hoj och väntar nu på att lite kläder ska komma hem samt att få en läkartid för intyg för övningskörningstillståndet. Kan meddela att det kryper i hela kroppen och jag bara vill ut och åka så fort som möjligt.

Jag har inte köpt allt nytt utan lånar stövlar och hjälm av min far för att hålla ner kostnaderna så jag inte behöver köpa allt nytt direkt. Skor är nog nästa grej jag köper då de jag lånar är nån storlek för stora och jag inte gillar när det passar dåligt.

Nu en fråga till er med lite mer erfarenhet här i tråden. Vad är åsikten om skor liknande https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5... ? Jämfört med mer klassiska mc-stövlar? Är de mycket sämre skydd och borde undvikas eller är det mer eller mindre samma sak och det är mer en smakfråga? För jag är mer inne på de som liknar normala skor eftersom jag tycker dom är snyggare och tror att de är mer bekväma.

Tjena!

Dessa har jag och är supernöjda med dem!:Mc Skor

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Nu en fråga till er med lite mer erfarenhet här i tråden. Vad är åsikten om skor liknande https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5... ? Jämfört med mer klassiska mc-stövlar? Är de mycket sämre skydd och borde undvikas eller är det mer eller mindre samma sak och det är mer en smakfråga? För jag är mer inne på de som liknar normala skor eftersom jag tycker dom är snyggare och tror att de är mer bekväma.

Nog inget fel på kvalitén på länkade exemplet och kör du mest cityområden under sommartid funkar det nog fint, se till att skon har bra ankelskydd bara. Tänker du köra i alla väderförhållanden och längre reser finns det nog bättre alternativ som fortfarande är bekväma att gå i när man inte sitter på hojen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Lite av en smakfråga men ändå lite vad syftet är också. Ska du bara puttra runt i stan och så duger sådana mer street skor. Jag var lite negativ först men efter polaren köpte ett par liknande från Alpinestars så kan jag intyga att det är faktiskt rätt bra skydd.

Däremot inte i närheten av ett par riktiga boots. Skulle nog inte använda skorna över bootsen om man tänker köra lite mer vågat... Fötter är svåra att reparera i efterhand.

//Sebastian

Då borde det fungera bra för mig, sen finns det ju iofs inget som hindrar en från att köpa båda och använda olika vid behov.

Har köpt en ER6-N att övningsköra och ta kortet med, men planen/målet är att köpa något mer åt custom hållet när kortet är taget har blivit lite småkär i indian scout sixty men även ducati xdiavel. Jag har inga planer på att skrapa knän och leka Rossi efter vägarna:)

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Jag har inte köpt allt nytt utan lånar stövlar och hjälm av min far för att hålla ner kostnaderna så jag inte behöver köpa allt nytt direkt.

Kolla att hjälmen verkligen passar dig, annars bit i äpplet och köp en ny som passar.
Mycket går att reparera medans huvudet är ganska svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kolla att hjälmen verkligen passar dig, annars bit i äpplet och köp en ny som passar.
Mycket går att reparera medans huvudet är ganska svårt.

Inte nog med det. Är hjälmen 5+ år gammal ska den kasseras och bytas. Detta då materialet inuti blir gammalt och tappar skyddet med tiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Kolla att hjälmen verkligen passar dig, annars bit i äpplet och köp en ny som passar.
Mycket går att reparera medans huvudet är ganska svårt.

Bra tips, missade att hjälmen var lånad.

Känns osannolikt att en hjälm passar så bra till två olika personer ja.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Då borde det fungera bra för mig, sen finns det ju iofs inget som hindrar en från att köpa båda och använda olika vid behov.

Har köpt en ER6-N att övningsköra och ta kortet med, men planen/målet är att köpa något mer åt custom hållet när kortet är taget har blivit lite småkär i indian scout sixty men även ducati xdiavel. Jag har inga planer på att skrapa knän och leka Rossi efter vägarna:)

Utmärkt val av första hoj/övningshoj!

Angående skorna så låter det som ett perfekt köp för dig. Kolla lite angående skydden på de olika modellerna bara och dess märkningar. För tex jeans finns det ju de som är helt förstärkta och de som endast är förstärkta på vissa ställen. Vissa har höftskydd och riktiga knäskydd osv. Finns säkert något liknande för skorna. CE nivå mm.

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör med dessa och är helnöjd. Absolut är stövlar bättre men för mig funkar det med dessa. Kommer skaffa mer bastanta nästa gång dock.

https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-stovlar_c12/mc-skor_c5...

Efter att ha testat lite av Course grejer tidigare så är jag mycket skeptisk haha. Har tagit i med tårna också i asfalten när jag lagt ner hojen lite oväntat mycket. Då är jag nöjd att jag köpte det bästa från Alpinestars. (Sportboots)

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bra tips, missade att hjälmen var lånad.

Känns osannolikt att en hjälm passar så bra till två olika personer ja.

Speciellt idag när man kan beställa från hela europa. jag köpte en 3000 kronors hjälm för 1300kr från Tysk grossist pga sista i storlek M och utgående färgschema samt mitt i vintern. Helnöjd!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skylar7s:

Speciellt idag när man kan beställa från hela europa. jag köpte en 3000 kronors hjälm för 1300kr från Tysk grossist pga sista i storlek M och utgående färgschema samt mitt i vintern. Helnöjd!

Schysst. Det kanske man ska tänka på nästa gång

Jag drog till med denna från Handelsboden i Västerås när jag skulle ha kläder.. Gick inte på 1300 xD

Visa signatur

Mr. Scriptman