MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OceanK:

Sitter väldigt slimmad och följer hjälmens former:
Stör heller inte luftintags reglaget på hjälmen
https://i.ibb.co/tLVK6Pz/IMG-0735.jpg

Går självklart att jusetra vinkeln på armen.

https://i.ibb.co/VWzQ7Ks/IMG-0733.jpg
https://i.ibb.co/XjRzPdN/IMG-0734.jpg

Riktigt fräsigt. Vad heter fästet och modellen av kameran? Lika bra att spara för framtiden.

(Fan vad den där hjälmen är snygg, fanns inte i lager när jag köpte min )

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Riktigt fräsigt. Vad heter fästet och modellen av kameran? Lika bra att spara för framtiden.

(Fan vad den där hjälmen är snygg, fanns inte i lager när jag köpte min )

Tjena!

Just den kameran som satt nuvarande på heter Gopro hero session 5 men kör även med den nya GoPro Hero 9 Black.
Fästet letade jag länge efter och köpte från ett kanadensiskt företag: Shoei chin mount

Ofast så kör jag med den lilla gopro hero 5 riktade bakåt på hojen och med GoPro Hero 9 Black på hjälmen.

Kan säga att jag beställde denna hjälmen i oktober 2020 och fick den i mitten av mars 2021 =), lätt värt o vänta på dock så i efterhand.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Jag kör också mc jeans men har inga höftskydd. Tänkte köpa till det. Vilka byxor samt skydd har du? Vet du om det är standard mått på sådana? För de som går köpa till i samma märke ser inte så rejäla ut...

Kör på enkla MC jeans med "kevlar" (aramid) och d3o skydd för både höft och knä. Dessa passar de flesta byxor.
OBS, jag köpte mina lokalt på handlaren och ej från handelsboden men de ser ut såhär.
https://www.handelsboden.com/herr/jackor/skydd-1/richa-d3o-ho...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som kör annat visir än klart i sin hjälm?

Funderar på att köpa en sån här att sätta i för riktigt soliga dagar: https://www.shoei-europe.com/shop/en/spareparts/full-face-hel...

Men det uppfyller ju inte ECE R 22/05. Läste dock en artikel, som jag inte hittar nu, att det inte är något någon har "åkt fast för" i Sverige än så länge. Men kravet är ju egentligen 80 % ljusgenomsläpplighet.

Jag har kört detta 95% av alla mina turer i år, vet faktiskt inte toningsgraden, men fungerar riktigt bra i tunnlar etc. men när det börjar skymma så kör jag klart glas.

Permalänk
Avstängd

Tack för svar alla. Kommer bli ett Silver-visir för min del, passar nog bäst med färgen på hjälmen i övrigt Får slänga upp en bild sen när det är monterat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör på enkla MC jeans med "kevlar" (aramid) och d3o skydd för både höft och knä. Dessa passar de flesta byxor.
OBS, jag köpte mina lokalt på handlaren och ej från handelsboden men de ser ut såhär.
https://www.handelsboden.com/herr/jackor/skydd-1/richa-d3o-ho...

Ser bra ut! Kanske tar och beställer ett par sådana. Ingick knäskydd men inga höftskydd med mina byxor. Reflekterade inte ens på det förrän de kommenterade det på risktvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ok, som nybliven offroadhojsägare så har det uppstått en utrustningsfråga. Jag har bara skinnställ att åka i idag och det funkar sådär i skogen... Sedan tidigare har jag crosshjälm och crossstövlar så jag behöver ett vettigt textilställ och handskar anpassade för grus/offroad. Har knappt någon koll alls på det segmentet - vad ska man ha?

Skulle nog vilja påstå att Leatt och Klim har det bästa utbudet och kvalite på kläderna och skyddsutrustningen. De brukar även ha mycket insydda smarta finesser. Även KTM egna märkeskläder är bra och prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Skulle nog vilja påstå att Leatt och Klim har det bästa utbudet och kvalite på kläderna och skyddsutrustningen. De brukar även ha mycket insydda smarta finesser. Även KTM egna märkeskläder är bra och prisvärda.

Jag provade en Klim Kodiak i helgen faktiskt, osade verkligen kvalitet rakt igenom men den var lite lång i ärmarna för mig tyvärr. Jakten går vidare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag provade en Klim Kodiak i helgen faktiskt, osade verkligen kvalitet rakt igenom men den var lite lång i ärmarna för mig tyvärr. Jakten går vidare.

Rukka-kläder är oxå dyrt men kvalitativt om du är beredd att betala för det.
Kanske inte i paritet med Klim men det är bra skit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Rukka-kläder är oxå dyrt men kvalitativt om du är beredd att betala för det.
Kanske inte i paritet med Klim men det är bra skit!

Nja, jag vet att Rukka gör bra grejer men deras modeller tycker jag ofta är lite för mycket åt gubbtouring-hållet och inte riktigt det jag söker nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Har problem med speglar som viker sig i farten. Ser inte ut att vara något sätt att spänna kulleden på, så jag tänkte köpa lila/blå loctite (eller liknande på biltema) att droppa i. Andra enkla förslag?

Edit: efter lite funderande kanske det är bättre med Sugru. Verkar lättare att få på plats och avlägsna om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Har problem med speglar som viker sig i farten. Ser inte ut att vara något sätt att spänna kulleden på, så jag tänkte köpa lila/blå loctite (eller liknande på biltema) att droppa i. Andra enkla förslag?

Edit: efter lite funderande kanske det är bättre med Sugru. Verkar lättare att få på plats och avlägsna om det skulle behövas.

Får man fråga vad det är för speglar?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Nästa tisdag sker första uppgradering/förändringen av min MC. Det blir tail tidy och nya blinkers.
Potentiell ECU flash också, ej hundra. (För att slippa de-fuel i låga växlar och 100% kraft även under 7000 RPM)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nästa tisdag sker första uppgradering/förändringen av min MC. Det blir tail tidy och nya blinkers.
Potentiell ECU flash också, ej hundra. (För att slippa de-fuel i låga växlar och 100% kraft även under 7000 RPM)

Vilken hoj hade du?

Skriv gärna om du vart nöjd med ECU flashen, funderar själv på att göra det på min!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vilken hoj hade du?

Skriv gärna om du vart nöjd med ECU flashen, funderar själv på att göra det på min!

GSX-S 750. Blir R&G tail tidy, Kellerman blinkersrelä och fyra blinkers dem hade i lager där jag ska utföra det.

Jag måste först kontakta nån som kan och sen ska jag plocka ur den ur hojen. Dröjer säkert lite men återkommer när det är gjort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som kör annat visir än klart i sin hjälm?

Funderar på att köpa en sån här att sätta i för riktigt soliga dagar: https://www.shoei-europe.com/shop/en/spareparts/full-face-hel...

Men det uppfyller ju inte ECE R 22/05. Läste dock en artikel, som jag inte hittar nu, att det inte är något någon har "åkt fast för" i Sverige än så länge. Men kravet är ju egentligen 80 % ljusgenomsläpplighet.

Körde med Shoei GT-Air senast och den har ju nerfällbart solvisir, med tanke på länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Körde med Shoei GT-Air senast och den har ju nerfällbart solvisir, med tanke på länken.

Tonade visir är ämnade för banracing och ej godkända för gatubruk men som tidigare nämnt ingen har blivit stoppad för att använt sådana och är det samma som nedfällt solvisir eller solglasögon, ska du bara köra dagtid så är det nog inga problem men inget vidare att använda när det är mörkt.

Vill man definitivt ha sådant ta med ett klart visir i ryggsäcken eller kör öppet med klara skyddsglasögon (billigt alternativ som finns i flertalet butiker och funkar utmärkt) när det blir mörkt, rekommenderar dock klart visir med inbyggd solvisir, kanske inte lika ballt men praktiskt och bra när man kör genom tunnlar ofta eller längre resor mm.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Körde med Shoei GT-Air senast och den har ju nerfällbart solvisir, med tanke på länken.

Jag har den hjälmen och är supernöjd med det nerfällbara solvisiret. Men jag tror mångs byter för att det ser coolt ut och inte för att det ska hhälpa mot solen.
Samt skulle aldrig vilja ha det nerfällt när solen inte är ute för det är ugh så mycket sämre sikt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte låta bli att skaffa ny hjälm för offroadåka när jag ändå kollade på kläder. Provade runt en del men landade i en Airo Commander till slut.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Livsnjutare 😎

Då vart man med hoj !

Blev en KTM 640LC Supermotard med lite grusdäck på.

Nu är jag på jakt efter en hjälm.. har ni några tips ?
Inte för dyr, men samtidigt ingen skit heller... Jag har sneglat lite på adventure -hjälmar men vet inte om det är att skjuta sig i foten om man byter typ utav hoj sedan med tanke på kepsen ?

Tänker den här eller den här

Har idag en crosshjälm men det fungerar inte på körskolan juh...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Halogen:

Jag kunde inte låta bli att skaffa ny hjälm för offroadåka när jag ändå kollade på kläder. Provade runt en del men landade i en Airo Commander till slut.
https://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMotoDB/Shops/10207048/5D9E/FADA/2576/589B/ACE2/AC1E/1407/57A2/Commander_Progress_RedGloss_B_ml.jpg

Gillade denna som tusan!, dock något dyr i detta skedet kan jag tycka.
Går det att ta av kepsen på dessa och köra "som en vanlig" hjälm ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Gillade denna som tusan!, dock något dyr i detta skedet kan jag tycka.
Går det att ta av kepsen på dessa och köra "som en vanlig" hjälm ?

Jajamän, kepsen går att ta av om man vill köra den som gathjälm. Man kan även plocka av visiret och köra med goggles om man vill använda den som lite mer renodlad mx-hjälm, de skickar med block off plates för visirmekanismen för detta. Jag har kört ett par korta turer med den nu och är fortfarande kalasnöjd. Pris är såklart individuellt vad man tycker är dyrt, men jag tycker generellt att man får vad man betalar för när det gäller hjälmar. Jag har inga problem att lägga lite pengar på en hjälm som sitter bra och är snygg men det är ju mina, högst personliga, preferenser.

Grattis till hojen!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du har fått mig hook'ed! Detta är mer eller mindre precis vad jag letat efter.

Hade en mjuk gräns runt 1500-2000 för att sedan köpa något annat när jag landat i vad jag vill köra... men Airoh verkar vara bra grejer i de övre segmentet. Sohei är väl "guldstandard" om jag fattat rätt, men jag vill som sagt ha adventure hjälm med möjligheter!

Det blir en sådan här för mig!
https://www.24mx.se/crossutrustning/hjalmar_c293/adventurehja...

Nu skall jag vara bara hitta den i storlek medium och gärna för ett ok pris...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du har fått mig hook'ed! Detta är mer eller mindre precis vad jag letat efter.

Hade en mjuk gräns runt 1500-2000 för att sedan köpa något annat när jag landat i vad jag vill köra... men Airoh verkar vara bra grejer i de övre segmentet. Sohei är väl "guldstandard" om jag fattat rätt, men jag vill som sagt ha adventure hjälm med möjligheter!

Det blir en sådan här för mig!
https://www.24mx.se/crossutrustning/hjalmar_c293/adventurehja...

Nu skall jag vara bara hitta den i storlek medium och gärna för ett ok pris...

Bike i Trollhättan säljer Airoh men de borde finnas hos handlare närmare Varberg också tycker man. Om inte så finns fcmoto.de.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Halogen:

Bike i Trollhättan säljer Airoh men de borde finnas hos handlare närmare Varberg också tycker man. Om inte så finns fcmoto.de.

Jag fick tag på en hos Amazon utav alla ställen.
Har provat nog med hjälmar för att veta min storlek... Nu hoppas vi bara att de skickar rätt modell och storlek också.. 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en Airoh ST701 som jag gav 800kr för på Xl-Moto i Stockholm.
Det måste ju vara århundradets deal känner jag rent spontant?
Speciellt när jag har storlek 62-63 nånstans på huvudet, så att hitta hjälmar har alltid varit en utmaning.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Klippte själv till på en SHOEI Gt air 2 i förra veckan, gick från en airoh. Som natt och dag. SHOEIn är så mycket tystare samt skönare material. Och känslan på alla grejer känns mer premium

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Klippte själv till på en SHOEI Gt air 2 i förra veckan, gick från en airoh. Som natt och dag. SHOEIn är så mycket tystare samt skönare material. Och känslan på alla grejer känns mer premium

Köpte också en sån för nån vecka sen, kom från en HJC RPHA 90. Mycket nöjd med mitt köp förutom att man blir lite inlåst på SENA-intercom.

Kommer att komplettera med lite sommarutrustning också, alltid fuskat förr och kört utan utrustning till och från jobbet men ska försöka skärpa mig.

Revit Eclipse jacka med mycket mesh för dom varma dagarna.

https://www.fc-moto.de/sv/Revit-Eclipse

Origine Sprint Rebel Star, enbart för lugn körning till jobbet.

https://www.fc-moto.de/sv/Origine-Sprint-Rebel-Star-Jet-hjael...

Bytt ner mig lite på hojfronten också.

http://www.bilddump.se/bilder/20210516212540-37.46.174.233.jp...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Köpte också en sån för nån vecka sen, kom från en HJC RPHA 90. Mycket nöjd med mitt köp förutom att man blir lite inlåst på SENA-intercom.

Kommer att komplettera med lite sommarutrustning också, alltid fuskat förr och kört utan utrustning till och från jobbet men ska försöka skärpa mig.

Revit Eclipse jacka med mycket mesh för dom varma dagarna.

https://www.fc-moto.de/sv/Revit-Eclipse

Origine Sprint Rebel Star, enbart för lugn körning till jobbet.

https://www.fc-moto.de/sv/Origine-Sprint-Rebel-Star-Jet-hjael...

Bytt ner mig lite på hojfronten också.

http://www.bilddump.se/bilder/20210516212540-37.46.174.233.jp...

Varför inlåst till SENA? Jag har visserligen GT-air (1) men jag kör med Cardo.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Varför inlåst till SENA? Jag har visserligen GT-air (1) men jag kör med Cardo.

Är väl en SENA-modell framtagen just till GT Air 2..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.