30 °C under load på min 6700, är det inte jäkligt lågt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

30 °C under load på min 6700, är det inte jäkligt lågt?

Drog hem HWMonitor för att kolla temps.

När jag spelar planetside 2 ligger min cpu på 27 °C, Gpun (1070) på 49 °C, tycker det verkar misstänkt lågt.

Är en 6700 icke k modell, visst den har lite lägre tdp men tycker det verkar mysko... be quiet pure rock cpu kylare. Define R6 med riktigt bra airflow.

Live for fun, Loyal to none

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Vad ligger idle temperaturen på? Det är väldigt lågt, misstänker fel från sensor. Har du testat annat program?

4690K 4.6GHz @ 1.25V
8600K @ 1.035V
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

Har du kallt i ditt rum?

delid 7700k @5ghz | Z170i | Gigabyte 970 G1
I väntan på ett Louqe Ghost S1....

Asus UX303LN - i7 4510U | 840m | 8gb | 128gb | 1080p IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Vzano:

Vad ligger idle temperaturen på? Det är väldigt lågt, misstänker fel från sensor. Har du testat annat program?

Mellan 22 och 25 °C

piriform speccy visar 22 °C

Min i3 2320 ligger på 68 °C i load och 45 °C i idle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av erssn:

Har du kallt i ditt rum?

Nee, inga element på bara, rätt varm ute nu, är väl runt 18 i rummet..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av blue eyed devil:

Nee, inga element på bara, rätt varm ute nu, är väl runt 18 i rummet..

Då är det nog inte helt orimligt med sub 30. Min 7700k ligger (oklockad) på 35 i load med 20 i rumstemp, dock med en nxzt kraken x41 och en noctua nf-a14. Då är min iofs deliddad, vet ej hur 6700 är på den fronten, lär ju rimligtvis egentligen vara samma tandkräm i den som det satt i min från fabrik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av erssn:

Då är det nog inte helt orimligt med sub 30. Min 7700k ligger (oklockad) på 35 i load med 20 i rumstemp, dock med en nxzt kraken x41 och en noctua nf-a14. Då är min iofs deliddad, vet ej hur 6700 är på den fronten, lär ju rimligtvis egentligen vara samma tandkräm i den som det satt i min från fabrik.

Det var fan bra temps för en 7700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007

Det var fan bra temps för en 7700

Tror att delidden gör sjukt mycket. Minns inte vilka temps jag hade vid 5ghz, men den grejade det på rätt låg spänning iaf, sub 1.25v

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av erssn:

Tror att delidden gör sjukt mycket. Minns inte vilka temps jag hade vid 5ghz, men den grejade det på rätt låg spänning iaf, sub 1.25v

Hur högt fick du upp den stabilt då? Med risk att bli offtopic i min egen tråd

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Jag tycker det låter alldeles för lågt för att vara rimligt, i synnerhet med en så liten luftkylare. Jag tror att antingen är programmet buggigt eller så är det fel på temperatursensorn i processorn eller moderkortet. Hade jag varit du hade jag laddat ner andra program och provat med.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Andreaz1:

Jag tycker det låter alldeles för lågt för att vara rimligt, i synnerhet med en så liten luftkylare. Jag tror att antingen är programmet buggigt eller så är det fel på temperatursensorn i processorn eller moderkortet. Hade jag varit du hade jag laddat ner andra program och provat med.

Vilka program rekommenderar du?

Jag tror dock inte det är omöjligt, den här datorn är riktigt sval, sjukt skön att gajma på det det är en varm sommardag, medans mina andra datorer känns som man har ett element i närheten, man känner verkligen värmen, denna känns mer som en AC som kyller istället.

Ska sägas att jag bara har SSD diskar i datorn, så inga mekaniska som drar upp värmen heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Luften som kommer ifrån din dator kommer alltid att vara varmare än luften i rummet.
Hur som helst så låter 30 grader orimligt lågt xD Vet inte hur man bekräftar att man har en kass sensor dock, kanske med lasermätare? Men dyrt xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av envelope91:

Luften som kommer ifrån din dator kommer alltid att vara varmare än luften i rummet.
Hur som helst så låter 30 grader orimligt lågt xD Vet inte hur man bekräftar att man har en kass sensor dock, kanske med lasermätare? Men dyrt xD

Nej den är kallare, hade fötterna där utblåset är och jag fick frysskador på fötterna så var tvungen att rikta datorn åt ett annat håll. Låter som jag trollar men det är sant.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

@blue eyed devil:

Dra ner HWmonitor och släng upp en skärmdump på mätningen.
Låter som andra tidigare påpekat orimligt lågt under load

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internet
Registrerad
Nov 2016

Låter som jag trollar men det är sant.

Själv har jag en NUC som kör 20 °C full load... Om jag förvarar den i kylskåpet.

Fractal Design Node 202 Corsair SF450 Gigabyte Z370N WIFI Gigabyte GT 1030 Silent 2GB Intel Core i3-8100

Noctua NH-L9i 2x Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 8GB 2x Samsung 850 EVO 500GB Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Apr 2002

@NordhNet https://imgur.com/hu6D9zh Nu hittade jag ingen mega fighter så här sent, men körde 2 skärmar och hwmonitor på en, ligger runt 30 °C, står visserligen max 40 °C, men kollade på ena skärmen hela tiden och såg aldrig att den gick upp till 40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2007

@blue eyed devil: Planetside 2 kom ut för 6 år sedan. På bilden ser det ut som din cpu inte får jobba i närheten av max. Testa att köra ett stresstest för att se vilka temperaturer du får då.

| Intel Core i7 4790K 4.4GHz | Noctua NH-U12P | Gigabyte Z87-HD3 | Kingston HyperX Savage 16GB DDR3 2.4GHz | Palit Super Jetstream GTX 1080 | Samsung 850 EVO 250GB | Corsair Force GS 120GB | EVGA Supernova G2 750W | Lian Li PC-7 | Acer Predator X34 ||| Asus ROG G751JT |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Nej den är kallare, hade fötterna där utblåset är och jag fick frysskador på fötterna så var tvungen att rikta datorn åt ett annat håll. Låter som jag trollar men det är sant.

Tyvärr är det du säger omöjligt, din dator förbrukar energi av att vara igång, något som bildar värme. Luften som åker in i datorn är rumstemperatur, och luften som kommer ur är rumstemperatur + den värme som bildats.

Det betyder att det är omöjligt för luften att KYLAS NER av att åka in i en dator.

Anledningen till att en fläkt kyler ner kroppen är ju inte för att den blåser kall luft, utan det är för att den förflyttar värmen som din kropp producerar bort från dig, och därmed kyler dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av envelope91:

Tyvärr är det du säger omöjligt, din dator förbrukar energi av att vara igång, något som bildar värme. Luften som åker in i datorn är rumstemperatur, och luften som kommer ur är rumstemperatur + den värme som bildats.

Det betyder att det är omöjligt för luften att KYLAS NER av att åka in i en dator.

Anledningen till att en fläkt kyler ner kroppen är ju inte för att den blåser kall luft, utan det är för att den förflyttar värmen som din kropp producerar bort från dig, och därmed kyler dig.

Det skulle gå om han hade så kraftfulla fläktar, och tätt chassi att luften komprimerades i burken, och sedan hade fötterna där luften expanderar. För att lyckas komprimera luft med ett 140mm utblås lär du ju behöva en jetmotor som inblås, meeeeen inget är omöjligt Det skulle ju dock betyda att datorn skulle bli betydligt varmare än rumstemperatur..

(Förutsatt att jag minns mina gaslagar korrekt..)

CPU: i7 4770k Noctua NH-D14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: GTX 980 RAM: 16 GB 1600 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G500s V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

När jag spelar planetside 2 ligger min cpu på 27 °C, Gpun (1070) på 49 °C, tycker det verkar misstänkt lågt.

Troligen kräver inte planetside 2 så mycket av din CPU. Testa tyngre saker... BF1, GTAV eller bara ta hem benchmark och testa.

Och enkelt sätt att veta om den är 30 grader eller inte... känn på flänsen till kylaren. Är den varm och CPUn sval har du troligen trasig sensor. Om den är sval och du ser sval CPU, kolla att den verkligen lastas och kör rätt frekvens (och inte har något throttle fel)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2011

Det e la bara att hoppas på att tempsen stämmer
Och luft kan uppfattas som kallare när man blåser den... ställ dig framför en fläkt mitt i sommaren..

ASUS STRIX 980 GTX | ASUS Sabertooth P67 | Core i5 2500k | 1600mhz 2x4gb Corsair DDR3 | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av swehunter2000:

Det skulle gå om han hade så kraftfulla fläktar, och tätt chassi att luften komprimerades i burken, och sedan hade fötterna där luften expanderar. För att lyckas komprimera luft med ett 140mm utblås lär du ju behöva en jetmotor som inblås, meeeeen inget är omöjligt

Haha xD
Enda gången jag försökte chansa med att använda ordet omöjligt och blir omedelbart nedskjuten xD I should've known!
Nåväl: "HÖGST OSANNOLIKT" då xD

OfT: Skulle denna räcka för att uppnå lägre temp än rumstemperatur? https://youtu.be/EM2G5vLGcQQ?t=333 xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av envelope91:

Haha xD
Enda gången jag försökte chansa med att använda ordet omöjligt och blir omedelbart nedskjuten xD I should've known!
Nåväl: "HÖGST OSANNOLIKT" då xD

OfT: Skulle denna räcka för att uppnå lägre temp än rumstemperatur? https://youtu.be/EM2G5vLGcQQ?t=333 xD

Vissa försöker rätt bra dock
(Älskar när chassit bokstavligt talat... blåser bort paneler)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Paddanx:

Vissa försöker rätt bra dock
https://www.youtube.com/watch?v=EM2G5vLGcQQ

(Älskar när chassit bokstavligt talat... blåser bort paneler)

Det var ju precis den som jag länkade? xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av envelope91:

Det var ju precis den som jag länkade? xD

*facepalm*

Jag hade bara läst de mer... allvarliga inläggen ordentligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

@blue eyed devil: Kan du ladda ner HWiNFO och kika vad sensorerna säger där? Den ger mer info än HWMonitor.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av envelope91:

Kan också påpeka att luften som kommer ur datorn kan vara "kallare" även ifall den håller högre temperatur, sett till kyleffekt istället för temperatur då

On topic:

Kanske ta och testa Intel Burn eller något som verkligen får processorn att jobba, och kolla ifall den når nivåer som känns mer rimliga för hög belastning?

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
Toshiba Satellite L855-10U
P5QL, E5300@3640Hz, GTX275, 4GB kingston 800MHz cl4, Threehundred, Zalman 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av e1m1:

Kan också påpeka att luften som kommer ur datorn kan vara "kallare" även ifall den håller högre temperatur, sett till kyleffekt istället för temperatur då

Det skrev jag ju, det är ju därför fläktar kyler kroppen även om dom blåser rumstemperatur?
Läser inte folk hela inlägg längre? xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005

Skrivet av envelope91:

Skrivet av envelope91:

Det skrev jag ju, det är ju därför fläktar kyler kroppen även om dom blåser rumstemperatur?
Läser inte folk hela inlägg längre? xD

Jag vet, jag läste hela ditt inlägg, men du motsäger dig själv när du väsentligen explicit skriver i början att varmare luft inte kan kyla mer (vara "kallare") än luft med lägre temperatur (vilket var vad du sade var omöjligt).

Kan i övrigt tillägga att jag önskar att svenskan hanterade begreppen temperatur och värme (utbyte av energi pga. temperaturdifferens) bättre, för dylika missförstånd är väldigt vanliga

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
Toshiba Satellite L855-10U
P5QL, E5300@3640Hz, GTX275, 4GB kingston 800MHz cl4, Threehundred, Zalman 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av e1m1:

Jag vet, jag läste hela ditt inlägg, men du motsäger dig själv när du väsentligen explicit skriver i början att varmare luft inte kan kyla mer (vara "kallare") än luft med lägre temperatur (vilket var vad du sade var omöjligt).

Kan i övrigt tillägga att jag önskar att svenskan hanterade begreppen temperatur och värme (utbyte av energi pga. temperaturdifferens) bättre, för dylika missförstånd är väldigt vanliga

Petitesser, orden kanske inte är helt korrekt men tror dom flesta fattade vad jag menade Men håller med om att det är lite flummigt i Svenskan xD

Hur som helst så ska jag inte vara mer OfT