Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Låg fps i ESO... är processorn boven?!

Permalänk
Medlem

Låg fps i ESO... är processorn boven?!

Hej!

Jag köpte just ett Vega 64 från Asus, och hade hoppats på att kunna köra de flesta spel i högsta inställningarna och hålla som minst 60 fps. Glad i hågen startade jag Elder Scrolls Online, satte grafiken på ultra, och... OUCH. Det laggade som bara den!! Hoppades på att det hade med processorn att göra, så jag drog ner view distance från 100/100 till 50/100, och det blev genast mycket bättre. Låg ganska stabilt på 60-70 fps.
Så jag undrar, är det i det här fallet processorn som inte orkar med? Eller är det grafikkortet också? Jag hade ju tänkt mig att jag köpte ett kort i absoluta högsta klassen. Sen har jag bara 8 GB ram, kan det spela in?

Min dator:

Asus Strix RX Vega 64
i5 7600k (ej överklockad)
8 GB DDR4 2400 mhz

Jag har läst lite om de nya Ryzen processorerna, och de verkar NICE. Är det värt att spara till en sådan, eller ska jag bara överklocka den processor jag har? (Har ett Z270 moderkort). Den är ju trots allt bara fyrkärnig. Aja hur som helst, tacksam för hjälp i detta!!

Permalänk
Medlem

Vilken belastning ligger CPU och gpu på när du spelar? Där har du svaret.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad får du för loads på processorn och grafikkortet? Hur ligger ram-anvädningen till, tar spelet allt eller finns det fortfarande kvar nog? spelet rekommenderar 8 GB ram.

Det är inte en värd uppgradering för dig, du tjänar inte något och kan till och med tappa prestanda. Överklocka och se vad som händer. att det är "bara fyrkärnig" ska inte sätta stopp för processorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Aah det låter som visa saker att göra! Nu undrar jag bara... Hur kollar man dessa saker?? Behöver jag något slags program eller går det i Windows 10?

Okej bra att du sa att det är lugnt med processorn. Lätt att man börjar kolla runt och riktar in sig på saker man inte behöver.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

HWmonitor använder jag, där kan du se maximal användning. Är det bara i ESO som du märker detta?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har bara provat 2 spel faktiskt. Wow hade jag en bit över hundra fps på, men det är kanske inte det tyngsta spelet så ingen överraskning där

Permalänk
Medlem

Jag kollar upp HW monitor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hej!

Jag köpte just ett Vega 64 från Asus, och hade hoppats på att kunna köra de flesta spel i högsta inställningarna och hålla som minst 60 fps. Glad i hågen startade jag Elder Scrolls Online, satte grafiken på ultra, och... OUCH. Det laggade som bara den!! Hoppades på att det hade med processorn att göra, så jag drog ner view distance från 100/100 till 50/100, och det blev genast mycket bättre. Låg ganska stabilt på 60-70 fps.
Så jag undrar, är det i det här fallet processorn som inte orkar med? Eller är det grafikkortet också? Jag hade ju tänkt mig att jag köpte ett kort i absoluta högsta klassen. Sen har jag bara 8 GB ram, kan det spela in?

Min dator:

Asus Strix RX Vega 64
i5 7600k (ej överklockad)
8 GB DDR4 2400 mhz

Jag har läst lite om de nya Ryzen processorerna, och de verkar NICE. Är det värt att spara till en sådan, eller ska jag bara överklocka den processor jag har? (Har ett Z270 moderkort). Den är ju trots allt bara fyrkärnig. Aja hur som helst, tacksam för hjälp i detta!!

Kolla hur mycket ram som används när du kör på de inställningar som det laggar med.
Spontant känns 8gig som minimum nu för att spela spel. 16 borde du ha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Ska prova BF 4 nu. Hoppas jag får hög fps - köper man ett grafikkort för 9000 vill man ha valuta för pengarna

Permalänk
Medlem

@Razmion: Räcker tyvärr inte bara med ett dyrt grafikkort. Resten av datorn måste kunna bära upp det.

Edit: Investera i kylning för att klocka CPU och 8 GB RAM till. "Because your GPU is worth it"

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat lite i HW monitor efter att jag spelat BF4 en stund, och alla processorns kärnor låg på över 90 % utilization, medans GPUn låg max på 20%. Alltså är det processorn som är busen ändå? Är det så så gör det mig ändå glad, jag var så glad över mitt nya GK

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

senaste drivrutiner till grafikkortet? inga gamla drivrutiner från tidigare kort som är kvar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hoppsan det kan jag ha! Hade ett RX 580 innan. Hur fixar jag det? (Ta bort de gamla drivrutinerna och ersätter dem)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du installerat de senaste för vega 64?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Hoppsan det kan jag ha! Hade ett RX 580 innan. Hur fixar jag det? (Ta bort de gamla drivrutinerna och ersätter dem)

Ladda ner Display Driver Uninstaller (Du söker på DDU på google så hittar du det.)
Sen laddar du även ner senaste drivern från AMD's hemsida.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte gjort! Bra grej! Jag kollar efter DDU, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razmion:

Nu har jag kollat lite i HW monitor efter att jag spelat BF4 en stund, och alla processorns kärnor låg på över 90 % utilization, medans GPUn låg max på 20%. Alltså är det processorn som är busen ändå? Är det så så gör det mig ändå glad, jag var så glad över mitt nya GK

Det där låter inte alls normalt. Som sagt, kör DDU och om inte det fungerar så skulle kanske en helt ny installation fixa biffen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Okej! Håller på och ladda ner drivrutiner nu. Hoppas det funkar. Rapporterar här sen hur det gick Tack alla!

Permalänk
Skrivet av Razmion:

Okej! Håller på och ladda ner drivrutiner nu. Hoppas det funkar. Rapporterar här sen hur det gick Tack alla!

Hur gick det?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C. Asus Z270H. i5-7600k. ASUS GeForce GTX 1070. Corsair Vengeance LPX Black 16GB. Seasonic FOCUS+ 550W Gold. Noctua NH-D15. Benq XL2411.

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt märkligt. Jag tuffade på rätt så bra i ESO med i5 6600k och ett 1060 3gb. Nu har jag köpt ett vega 56 och ryzen 5 2600X och det rullar på fint nu också. Lite bättre fps fick jag, spelet är ju dock ganska gammalt vilket märks av. Samma som WoW, där får jag fps drops ned till 50-60 fps.