Varför är Steam så dyrt?

Permalänk
Medlem

Varför är Steam så dyrt?

Har länge funderat på varför spelen på Steam är så förbaskat dyra i Sverige och huvudparten av EU-länderna jämfört med andra länder?

Som exempel så kostar Frostpunk 29.99 Euro i Sverige men motsvarande spel kostar i Norge bara 207kr?
https://steamdb.info/app/323190/

Detta faktum har funnit så länge jag kan minnas och prissättningen av Frostpunk är representativt för majoriteten av alla spel på Steam. Spelen på Steam är i stort sätt alltid mycket dyrare för oss i EU. Varför är det egentligen så? Finns det några lagar som reglerar?

Att säga att priserna i de rikare länderna är högre stämmer ju inte. Även Rumänien betalar samma pris som vi gör i Sverige och så rika Norge som bara betalar 200kr?

Vore väldigt tacksam i fall någon visste svaret

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Väl typiskt EU medlemmar som betalar dyrast.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Så vitt jag minns är det inte Valve som sätter priserna på de flesta spel, utan istället spelets förläggare som i sin tur väljer att ta ut mer pengar i EU. Varför många förläggare gör detta är oklart.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Skulle gissa att det beror på våra skatter..

Precis som de diskuterade om i denna gamla tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/152438-varfor-ar-spel-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullet26:

Skulle gissa att det beror på våra skatter..

Precis som de diskuterade om i denna gamla tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/152438-varfor-ar-spel-...

Den tråden var väldigt gammal du
Men saken är den att generella skatten i Norge är inte särskilt mycket längre och momsen är alltid 25% oberoende produkt/tjänst till skillnad från i Sverige där vissa varor även kan ha 6 eller 12% moms.

Samtidigt finns det flertals EU-länder som har väldigt låg skatt. Exempelvis Nederländerna, men som ändå betalar samma pris som oss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Så vitt jag minns är det inte Valve som sätter priserna på de flesta spel, utan istället spelets förläggare som i sin tur väljer att ta ut mer pengar i EU. Varför många förläggare gör detta är oklart.

Självfallet sätter spelutvecklarna/spelutgivarna priserna själva. Men tror du detta sker omedvetet eller medvetet? Och hur kommer det sig att så gott som alla sätter högre priser för EU?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida: Ah du den tråden var rätt gammal:)

Men betalar alla som bor i Europa i Euro förutom britterna som betalar i sitt pund?

Permalänk
Inaktiv

Orka sätta pris efter varenda land såklart de gör det i klumpar, dessutom blir det för enkelt att kringgå om de sätter priset billigare i någon fattigt land.

Jag tycker det är betydligt värre med Netflix och liknande där vi har ett så dåligt utbud. https://www.finder.com/netflix-usa-vs-world-content

Jag vet inte vad vi konsumenter kan göra åt saken, då majoriteten av konsumenterna står med vidöppna plånböcker och strunta i allt detta, likaså bryr sig inte våra politiker om det.
Så på individnivå är det att flytta till ett bättre land som gäller.

Permalänk
Medlem

Tror det är någon blandning av att Valve tillhandahåller bristfälliga verktyg för att administrera priserna och att förlagen tycker det är helt okej att priserna är lite hursomhelst eftersom det mestadels säljer ändå.

Förr så var ju priserna rakt av satta utifrån $1 = €1 (och sedan moms på det).
Nu är det inte så enkelt längre, men det känns ju inte som att det för den sakens skull blivit bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Har länge funderat på varför spelen på Steam är så förbaskat dyra i Sverige och huvudparten av EU-länderna jämfört med andra länder?

Som exempel så kostar Frostpunk 29.99 Euro i Sverige men motsvarande spel kostar i Norge bara 207kr?
https://steamdb.info/app/323190/

Detta faktum har funnit så länge jag kan minnas och prissättningen av Frostpunk är representativt för majoriteten av alla spel på Steam. Spelen på Steam är i stort sätt alltid mycket dyrare för oss i EU. Varför är det egentligen så? Finns det några lagar som reglerar?

Att säga att priserna i de rikare länderna är högre stämmer ju inte. Även Rumänien betalar samma pris som vi gör i Sverige och så rika Norge som bara betalar 200kr?

Vore väldigt tacksam i fall någon visste svaret

såg nån lista på prisskillnaderna över världen, fulregga ett ryskt konto, så kommer du betydligt billigare undan

EDIT: ja nu såg jag att du precis hade postat den listan också sorry.
Men det e ju enkelt, många som kör på ryska konton för o få ner priset. bara o göra likadant.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Betalade 450kr för spelet Beneath a Steel Sky, till min amiga i mitten utav 90-talet.
Så det känns inte som att priserna har rört sig speciellt mycket de senaste 20 åren.

På ett studiebidrag som då låg på 640kr, så kändes det verkligen i plånboken.

Gällde att prioritera

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Den tråden var väldigt gammal du

Finns en annan tråd om EXAKT detta som bara är några månader gammal:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1502019-varfor-saljer-...

Permalänk
Digital fyndjägare

@Persikan:
Som idag kan fås helt gratis utan extra kostnad via det "bättre valet" GOG...
Beneath a Steel Sky
OBS: EJ AMIGA/ST.
Windows + Mac + Linux
https://www.gog.com/game/beneath_a_steel_sky

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

dyrt steam

@Cenorida: Norska kronan har de senaste 30 åren legat över svenska kronan, idag ca 108kr och som mest ca 125kr.
Med vänlig hälsning paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Inaktiv

Ett större problem i mitt tycke är ockerpriserna som finns på Steam. Nya större spel kostar i regel 60 euro medans man överallt hittar spelet för ett betydligt lägre pris. Ibland nästan halva priset och då från auktoriserade säljare. Nog utnyttjas det faktum att Steam är snudd på har monopol på PC och att många, som det första de gör, ser butiken och dess priser så fort klienten (auto)startas.

Sedan är prisskillnaderna länderna emellan också intressant förstås, men just detta har jag inte tittat så mycket på under senare år. Var nog ungefär 10 år sedan det slutade gå att betala med dollar även här från Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett större problem i mitt tycke är ockerpriserna som finns på Steam. Nya större spel kostar i regel 60 euro medans man överallt hittar spelet för ett betydligt lägre pris. Ibland nästan halva priset och då från auktoriserade säljare. Nog utnyttjas det faktum att Steam är snudd på har monopol på PC och att många, som det första de gör, ser butiken och dess priser så fort klienten (auto)startas.

Sedan är prisskillnaderna länderna emellan också intressant förstås, men just detta har jag inte tittat så mycket på under senare år. Var nog ungefär 10 år sedan det slutade gå att betala med dollar även här från Sverige.

Sen har ju Steam antagligen rätt feta driftskostnader. Tänk att hosta alla spel på servrar, erbjuda forum/community, betalningsgrejer, videos etc. Det "enda" t ex Green Man Gaming behöver göra är att sälja koder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Sen har ju Steam antagligen rätt feta driftskostnader. Tänk att hosta alla spel på servrar, erbjuda forum/community, betalningsgrejer, videos etc. Det "enda" t ex Green Man Gaming behöver göra är att sälja koder.

Valve tar ju runt 30% på all försäljning, driftskostnaderna är nog förhållandevis billiga. Valve själva gör nog väldigt lite utöver att stå för plattformen, innehållet har andra betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tänk på att priserna Steam beräknar är 25% moms för oss svenskar.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Ja jag blev kontaktad utav en gammal skolkamrat som informerade mig om detta. Lyckan blev total

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Kanske så enkelt som att de bara har ett belopp per valuta? Alla som ingår i EU får betala i €, och samma belopp oberoende av land. Bara en gissning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Självfallet sätter spelutvecklarna/spelutgivarna priserna själva. Men tror du detta sker omedvetet eller medvetet? Och hur kommer det sig att så gott som alla sätter högre priser för EU?

Det kan vara så enkelt som att de gör detta pga EU medlemmar har rättigheter med att återlämna spelen. Då får ju utvecklarna inte bara betala tillbaka spelet, det får också betala till valve så att säga, då den biten kostar oavsett.

Nu har Steam gjort lite fuling med dessa 14 -dagars saker, vilket eg EU borde säga "Nej" till, men jag skulle tro att det kommer från den biten, samt ev valuta omvandling mellan EUR och USD. Ska du sedan betala i SEK, blir det ju två omvandlingar.

Ta tex Paypal... de har hutlöst betalt för att betala i EUR från SEK... (dvs de sköter omvandlingen). Om du inte har usel bank, är det nästan alltid billigare att ta det direkt i EUR till banken, men det är en sabla massa steg att ställa in detta som standard i Paypal... typ 5 "underkategorier" ner, just för det är deras $$$.

Här kan ju komma en fördel när vi snart ska ha EUR... vi slipper betala valutaväxling igen, och bör då få samma som Spanien eller Tyskland tex.

Många gånger är det billigare att köpa spelet direkt hos utvecklaren, som många gånger ändå ger dig en Steam nyckel. Då får ju utvecklaren mer pengar direkt, och du får samma spel, på samma plattform. Sen finns det ju alt att köpa via butiker också, där en" fysisk" kopia många gånger kan kosta mindre, och ändå är inget mer än en CD/DVD med Steam och steam nyckel.

Permalänk
Avstängd

Ja, det går ju ofta att ansluta spel till steam även om man köpt dem någon annan stans.
Jag försöker numera att undvika steam när det går, främst om det finns drm fria alternativ.

Paypal försöker jag att undvika som pesten, det är för det mesta också totalt onödigt om man köper från välrenomerade företag. Det finns absolut ingen anledning att använda paypal eller liknande idag för transaktioner till väletablerade företag inom EU, det är tvärtom MER riskfyllt än en vanlig banköverföring i realiteten, det är många som inte vet det och väljer enkla alternativ för att det går fort och man är van den typen av interface. Jag använder aldrig mobiltelefonen för internationella kontoöverföringar om man inte har tillgång till verifierade versioner av riktiga säkerhets mjukvara, eller kan använda hårdvarulösningar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullet26:

@Cenorida: Ah du den tråden var rätt gammal:)

Men betalar alla som bor i Europa i Euro förutom britterna som betalar i sitt pund?

Europa nej, EU nästan. Även Polen (Som är med i EU) får betala i sin egna valuta.

Skrivet av anon5930:

Valve tar ju runt 30% på all försäljning, driftskostnaderna är nog förhållandevis billiga. Valve själva gör nog väldigt lite utöver att stå för plattformen, innehållet har andra betalat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast det förklarar väl inte varför prisskillnaden är så stora mellan olika länder?

Skrivet av Kriddezor:

Tänk på att priserna Steam beräknar är 25% moms för oss svenskar.

Många andra länder har också 25% moms

Skrivet av Paddanx:

Det kan vara så enkelt som att de gör detta pga EU medlemmar har rättigheter med att återlämna spelen. Då får ju utvecklarna inte bara betala tillbaka spelet, det får också betala till valve så att säga, då den biten kostar oavsett.

Nu har Steam gjort lite fuling med dessa 14 -dagars saker, vilket eg EU borde säga "Nej" till, men jag skulle tro att det kommer från den biten, samt ev valuta omvandling mellan EUR och USD. Ska du sedan betala i SEK, blir det ju två omvandlingar.

Ta tex Paypal... de har hutlöst betalt för att betala i EUR från SEK... (dvs de sköter omvandlingen). Om du inte har usel bank, är det nästan alltid billigare att ta det direkt i EUR till banken, men det är en sabla massa steg att ställa in detta som standard i Paypal... typ 5 "underkategorier" ner, just för det är deras $$$.

Här kan ju komma en fördel när vi snart ska ha EUR... vi slipper betala valutaväxling igen, och bör då få samma som Spanien eller Tyskland tex.

Många gånger är det billigare att köpa spelet direkt hos utvecklaren, som många gånger ändå ger dig en Steam nyckel. Då får ju utvecklaren mer pengar direkt, och du får samma spel, på samma plattform. Sen finns det ju alt att köpa via butiker också, där en" fysisk" kopia många gånger kan kosta mindre, och ändå är inget mer än en CD/DVD med Steam och steam nyckel.

Stämmer nog inte riktigt heller. Returpolicyn gäller fler länder utan för EU. Kanske till och med alla länder

När det gäller Paypal har det blivit betydligt enklare att ta transaktionsavgiften via banken. När du genomför köpet ändrar du bara i vilken valuta du vill betala i. Betalar du transaktionsavgiften via Paypal och gör refund får du hela beloppet tillbaka. Inklusive transaktionsavgifterna.

Skrivet av anon159643:

Orka sätta pris efter varenda land såklart de gör det i klumpar, dessutom blir det för enkelt att kringgå om de sätter priset billigare i någon fattigt land.

Jag tycker det är betydligt värre med Netflix och liknande där vi har ett så dåligt utbud. https://www.finder.com/netflix-usa-vs-world-content

Jag vet inte vad vi konsumenter kan göra åt saken, då majoriteten av konsumenterna står med vidöppna plånböcker och strunta i allt detta, likaså bryr sig inte våra politiker om det.
Så på individnivå är det att flytta till ett bättre land som gäller.

Ush ja, det är just sånt som provocerar mig. Borde finnas någon konsumentorganisation som tar tag i saken..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Rätt eller fel, men pga. de höga priserna köper jag rätt mycket gråzonsnycklar. Undantaget är om det är en Indiestudio som jag gillar eller dylikt. Stordrakar som EA, MS och dylikt fulhandlar jag oftast. Det är egentligen taskigt mot de ärliga försäljarna, men att pynta 600 spänn för ett halvfärdigt spel som dessutom i regel ALDRIG har en spelbar demo känns, meh.

Använder mig av en sida som fungerar som prisjakt, fast för gråzonsnycklar som jag handlat spel från senaste sex-sju åren kanske. Vet inte om man tillåts länka sånt här men om någon är intresserad och inte känner till någon egen liknande får ni väl dra ett pm.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer nog inte riktigt heller. Returpolicyn gäller fler länder utan för EU. Kanske till och med alla länder

EUs regler gäller bara EU. Det kan mycket väl vara så att Valve valt att göra detta för alla dock, men att de ens får (och kan) avtala bort 14 dagars ångerrätt är lite fel egentligen. Och enda anledningen ens varför detta gick igenom är ju pga konkurrenterna gjorde det.

Kul att se GDPR sätta press på dem iaf...

Skrivet av Cenorida:

När det gäller Paypal har det blivit betydligt enklare att ta transaktionsavgiften via banken. När du genomför köpet ändrar du bara i vilken valuta du vill betala i. Betalar du transaktionsavgiften via Paypal och gör refund får du hela beloppet tillbaka. Inklusive transaktionsavgifterna.

Varje gång.. ja.
Men försök hitta den som ställer om vilket du väljer som standard, utan att google.. i dare u.

Och även om jag fått 2 refunds om året, hade kostnaden jag sparar genom att låta min bank sköta det varit större än de extra pengar jag får tillbaka från paypal där... nej tack. Köper jag USD, betalar jag i det. Köper jag i EUR köper jag i det.
[/quote]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varje gång.. ja.
Men försök hitta den som ställer om vilket du väljer som standard, utan att google.. i dare u.

Känns som att det är nytt för i år eller så. Förr i tiden så hängde inställningen med på åtminstone 10 köp.

Man kanske borde ha ett kort som är kopplat till ett konto som man endast fyller på med lite pengar vid behov? Som ett e-kort ungefär. Samtidigt får man hitta ett kort som inte har någon årsavgift isf.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Dom har vissa utförsäljningar där du kan få en hel bunt med spel för €19.95 eller €9.95.
I övrigt skulle jag aldrig köpa direkt från Steam

Permalänk
Medlem

Frågan är väl varför elektroniska spel ofta håller samma pris som fysiska?
Kapar man den fysiska butiken så borde man ju kunna sänka priset, Valve/Steam kan ju inte ha i närheten samma kostnad som t ex Webhllen för att kränga en kopia spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som att det är nytt för i år eller så. Förr i tiden så hängde inställningen med på åtminstone 10 köp.

Man kanske borde ha ett kort som är kopplat till ett konto som man endast fyller på med lite pengar vid behov? Som ett e-kort ungefär.

Mjo, så har jag gjort, men det går att ställa in det som standard. Men du måste verkligen leta långt ner i paypals inställningar.

Skrivet av Mocka:

Samtidigt får man hitta ett kort som inte har någon årsavgift isf.

Det.... är verkligen det svåra

Permalänk
Avstängd

Det är inte Steam det ska gnällas på utan publishers/devs som sätter samma pris för $ och €.
Det är därför det är "dyrt".

Norge har sin egna valuta så det går inte att jämföra.
Skulle Sverige ha sin egen valuta skulle det givetvis blivit billigare men då vi betalar i € så slumpas man tillsammans med resten.

Personligen handlar jag endast hos Steam oavsett. Jag anser dock inte att det är några dyra priser men det är klart, har man 4k spel, utmaxad wallet så blir det svårt att vilja köpa någon annanstans. Jag är väl lite biased med andra ord.

Då det är konstanta reor på Steam är man ju fri att vänta om man nu finner priserna för höga.
I värsta fall behöver man endast vänta till Sommar/Vinter sale.