DDNS för sub-domän ej hos samma registrar

Permalänk
Medlem

DDNS för sub-domän ej hos samma registrar

Hej,

har en domän hos One.com och vill skapa en sub-domän som skall peka till en annan IP-adress.

Tyvärr så erbjuder inte One.com DDNS funktionalitet.

Noterat att Google erbjuder möjligheten att nyttja DDNS för domäner och sub-domäner.

Vet någon om det är möjligt att enbart peka en sub-domän till Google som där uppdaterar IP-adressen via DDNS funktionalitet?

Exempel:

mydomain.se ligger hos One.com.

api.mydomain.se skall peka mot en IP-adress som jag har på ett hemmanätverk. Denna IP-adress skall uppdateras via DDNS via en Unifi USG router hos t.ex. Google.

Är det möjligt?
Och hur skulle jag behöva gå tillväga?

Tack på förhand!

~AndieB

Permalänk
Medlem

Du har två alternativ.

1. Konfigurera api.mydomain.se som CNAME och peka på ett DDNS-domännamn. (Krävs att du har en separat domän för DDNS. duckdns.org kanske? nämns på reddit)

2. Byt DNS helt för domänen till något som har stöd för DDNS.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber