Ska fläkten sitta kvar ändå fast den inte gör någon större skillnad?

Permalänk
Medlem

Ska fläkten sitta kvar ändå fast den inte gör någon större skillnad?

Tjena.

Efter lite hjälp av er så valde jag att installera en extra chassifläkt (140mm) som jag hade liggandes som insug där fram tillsammans med en annan fläkt i mitt chassi. Jag har idag gjort lite tester med och utan den extra fläkten och jag får i princip ingen temperaturskillnad på gpu/cpu alls. Då är min fråga om jag ska ta bort fläkten eller om den bör sitta kvar där ändå, kanske gör skillnad under längre perioder? Ett annat alternativ hade väl varit att sätta fläkten som utsug i taket på chassit men då måste jag öppna en lucka vilket kommer öka ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Men du har redan svarat på frågan

"Jag har idag gjort lite tester". Den gav juh inget?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Värme stiger uppåt, så att öppna upp för ett utsug i taket lär ju göra större skillnad på värmenivån. Men allt har för och nackdelar och nackdelen är ju ljudnivån här, som du redan förstått.
Bara att väga för och nackdelar mot varandra och göra ett val...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Xelo123:

vad är det för chassi du har?

om det är Fractals ljuddämpande top du talar om så skulle jag låta den vara kvar om tempsen är
på ok nivå alltid trevligt med lägre ljudnivå!

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Men du har redan svarat på frågan

"Jag har idag gjort lite tester". Den gav juh inget?

Nej men tänker om det kan ha en påverkan på lång sikt. Kanske att fläktarna roterar långsammare vilket ger en lägre ljudnivå eller att dem helt enkelt inte slits ut lika snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Xelo123:

vad är det för chassi du har?

om det är Fractals ljuddämpande top du talar om så skulle jag låta den vara kvar om tempsen är
på ok nivå alltid trevligt med lägre ljudnivå!

Yes kör med R5:an! Väldigt bra ljudnivå på deras chassin.

Permalänk
Medlem

Det finns fler komponenter i datorn än C/GPU som gärna vill ha det lite svalt, så beroende på vad man har i burken och var det sitter får man tänka lite längre. Många har exempelvis hårddiskbur nere i fronten, och tar man då bort fläkten som vispar luft där kommer man skapa en zon där värme byggs upp istället för transporteras bort och diskarna blir som följd varmare.

Jag utgår från att testerna du gjort är vid maxbelastning en längre tid, annars är siffrorna inte särskilt relevanta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag tycker du definitivt ska prova ha fläkten antingen i sidan (insug) eller högst upp (utsug).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

kan vara bra att ha kvar vid t.ex. överklockning? en varm sommardag? Kanske lan i en liten svettig bunker?
Kör själv med ett Define R5 och har en 140mm i toppen av chassit istället för bak ( då datorn står lite dumt placerat ) och jag får kolla på fläkten för att se om datorn är igång
gött med tysta datorer.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kör du redan två insugsfläktar och en som blåser ut i bakkant, behöver du inte en fjärde. Det är nästan alltid positivt att ha lite övertryck i chassit, speciellt ur ett damm-perspektiv. (=fler insugsfläktar än utblås)

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

generellt sett ger mer en 2 fläktar (1 in i front, 1 ut bak) väldigt liten skillnad på temperaturerna men visst det kanske skalar nån/några grader om man promt vill.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har man ett hungrigt grafikkort kan det vara värt med en fläkt i sidan strax under graffet.
Gjorde underverk i min burk även med en väldigt långsamt roterande Noctua. Tror det beror på att grafikkortet plus kablarna täcker upp så stor del av insidan så det blir som ett lock där värmen inte kan stiga effektivt från undersidan av kortet.

Innan fläkt kunde det inte hålla maxclocks hela speklsessionen men efter droppar den i princip aldrig. (Klockat 1080ti).

Beror säkert på hur ens chassi ser ut dock. Mina frontfläktar ger inte ordentligt luftflöde i botten då det sitter hårddiskvaggor ivägen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Myllerman:

Har man ett hungrigt grafikkort kan det vara värt med en fläkt i sidan strax under graffet.
Gjorde underverk i min burk även med en väldigt långsamt roterande Noctua. Tror det beror på att grafikkortet plus kablarna täcker upp så stor del av insidan så det blir som ett lock där värmen inte kan stiga effektivt från undersidan av kortet.

Innan fläkt kunde det inte hålla maxclocks hela speklsessionen men efter droppar den i princip aldrig. (Klockat 1080ti).

Beror säkert på hur ens chassi ser ut dock. Mina frontfläktar ger inte ordentligt luftflöde i botten då det sitter hårddiskvaggor ivägen.

Hade det problemet i en dator med ett trångt chassi, det kan bli riktigt varmt under kortet.
Vad som också kan hjälpa är att helt enkelt ta bort plåtarna för kortplatserna under grafikkortet, har man övertryck trycks varm luft ut den vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hade det problemet i en dator med ett trångt chassi, det kan bli riktigt varmt under kortet.
Vad som också kan hjälpa är att helt enkelt ta bort plåtarna för kortplatserna under grafikkortet, har man övertryck trycks varm luft ut den vägen.

Ja det kan nog funka. Är nog ett bra alternativ om man har sidoglas som man inte vill ta hål på eller liknande då det ser fult ut.
Blir alltid en kompromiss mellan värme/ljudnivå/estetik. Svårt de där.