Raspberry PI, OpenELEC och Kodi - kommer ej längre åt den externa USB-disken

Permalänk

Raspberry PI, OpenELEC och Kodi - kommer ej längre åt den externa USB-disken

Har en Raspberry PI där jag kör OpenELEC och Kodi för att visa foton, dvs en fotoram.

Har en USB-ansluten disk med alla foton som hänger på min Raspberry PI och har i OpenELEC valt att automatiskt dela ut externa enheter.

Tidigare har jag kunnat hitta USB-disken via min Windows-dator när jag går in under 'Network' men nu dyker den inte upp där längre. Har provat att via Windows Explorer gå till \\192.168.1.102 men får bara ett felmeddelande som säger "Windows cannot access \\192.168.1.102" och vidare att jag ska kontrollera stavning etc.

Har även testat att lägga till namnet på disken på slutet, i mitt fall \\192.168.1.102\WD1T men samma problem.

Väldigt irriterande eftersom det här innebär att jag inte längre kan kopiera över nya foton via nätet från min Windows-dator utan istället måste koppla loss USB-disken och plugga in den på min Windows-dator för att kopiera över nya foton och sen plugga in den på min Raspbarry PI igen.

Tack på förhand för tips!

Permalänk
Medlem

Stödet för smb v1 är borttaget i Win 10 numera.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4034314/smbv1-is-not...
Dessutom är väl OpenELEC rätt föråldrat och uppdateras väl knappt längre?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Ok, tack för info.

Tips på en bättre lösning för att uppnå samma funktionalitet?

Permalänk
Medlem

Dra in en version av samba som också stöder smb v3 - det kanske räcker med att bara slå på denna funktion i någon config-fil.

autentiseringen via smb v1 kan knäckas på en pisskvart numera och man är helt enkelt tvungna att stänga dessa vägar i windows10 (och följaktligen får problem med kompatibiliteten med äldre utrustning) då säkerheten är inte starkare än sin svagaste länk i kedjan - och smb v1 har värkt länge i avseendet att den har låg säkerhet, skulle ha stängts för 10 år sedan typ men då vågade man inte då allt för mycket var beroende av detta....

Permalänk

Ska leta runt lite och försöka hitta en så enkel och smidig lösning som möjligt.

Permalänk
Medlem

Först, Raspbian Stretch
Sedan dela ut USB disk med samba
https://medium.com/@aallan/adding-an-external-disk-to-a-raspb...
Därefter en fotolösning, det finns oändligt många lösningar, här är en webbaserad.
https://dzone.com/articles/build-digital-photo-frame-with-a-r...

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Först, Raspbian Stretch
Sedan dela ut USB disk med samba
https://medium.com/@aallan/adding-an-external-disk-to-a-raspb...
Därefter en fotolösning, det finns oändligt många lösningar, här är en webbaserad.
https://dzone.com/articles/build-digital-photo-frame-with-a-r...

Dags för en paus här nu tror jag för håller ärligt talat på att ruttna på allt som har med Linux (eller i det här fallet Rasbian) att göra... Fast är väl som vanligt, allt blir väldigt jobbigt när man har noll erfarenhet och kunskap om något.

Har iaf laddat ner och installerat Raspbian Stretch, laddat ner och installerat Samba med hjälp av länken du gav och följt instruktionerna där. Har kommit så långt att jag nu kan se den utdelade USB-disken på min Windows-dator.

Två problem som kvarstår:

1. Har inga rättigheter att skriva till USB-disken, varken direkt från min Raspberry PI eller från min Windows-dator. Har försökt fixa till rättigheterna men när jag kör från cmd line med sudo chmod resp sudo chown får jag bara 'Permission denied' eller liknande. Provade då sudo pcmanfm och ändrade sen Change Content under Permissions-fliken från Only owner till Anyone. Verkar gå bra. Får först en fråga om det ska gälla alla filer och underkataloger vilket jag svarar 'Ja' på men...när jag sen går in och kollar igen är det tillbaka på 'Only owner'. Skumt tycker jag eftersom jag inte fick några felmeddelanden när jag satte den nya rättigheten. Har nu efter en hel del Googlande kommit fram till att det kanske beror på att USB-disken auto-mountas som read-only istället för read-write. Dock inte lyckats klura ut hur jag isf kan ändra det.

2. Ser när jag kollar från min Windows-dator att de kataloger på USB-disken som innehåller svenska tecken i sina namn har fått helt andra skumma namn. Så verkar inte som Rasbian gillar svenska tecken. Eller så kanske även det är någon inställning jag måste fixa till själv för att den ska klara av svenska tecken. Såg något om teckentabell 437 när jag körde kommandot mount och har ett vagt minne av att 850 är att föredra ifall man vill ha svenska tecken. Kanske måste tala om på något sätt när jag auto-mountar disken vilken teckentabell som ska användas...?

Sorry för väggen av text. Kände bara att jag behövde skriva av mig lite av min frustration efter att ha strulat med det här i x antal timmar. Får ge mig på det imorrn igen om jag orkar eller så får jag hitta någon annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Dags för en paus här nu tror jag för håller ärligt talat på att ruttna på allt som har med Linux (eller i det här fallet Rasbian) att göra... Fast är väl som vanligt, allt blir väldigt jobbigt när man har noll erfarenhet och kunskap om något.

Har iaf laddat ner och installerat Raspbian Stretch, laddat ner och installerat Samba med hjälp av länken du gav och följt instruktionerna där. Har kommit så långt att jag nu kan se den utdelade USB-disken på min Windows-dator.

Två problem som kvarstår:

1. Har inga rättigheter att skriva till USB-disken, varken direkt från min Raspberry PI eller från min Windows-dator. Har försökt fixa till rättigheterna men när jag kör från cmd line med sudo chmod resp sudo chown får jag bara 'Permission denied' eller liknande. Provade då sudo pcmanfm och ändrade sen Change Content under Permissions-fliken från Only owner till Anyone. Verkar gå bra. Får först en fråga om det ska gälla alla filer och underkataloger vilket jag svarar 'Ja' på men...när jag sen går in och kollar igen är det tillbaka på 'Only owner'. Skumt tycker jag eftersom jag inte fick några felmeddelanden när jag satte den nya rättigheten. Har nu efter en hel del Googlande kommit fram till att det kanske beror på att USB-disken auto-mountas som read-only istället för read-write. Dock inte lyckats klura ut hur jag isf kan ändra det.

2. Ser när jag kollar från min Windows-dator att de kataloger på USB-disken som innehåller svenska tecken i sina namn har fått helt andra skumma namn. Så verkar inte som Rasbian gillar svenska tecken. Eller så kanske även det är någon inställning jag måste fixa till själv för att den ska klara av svenska tecken. Såg något om teckentabell 437 när jag körde kommandot mount och har ett vagt minne av att 850 är att föredra ifall man vill ha svenska tecken. Kanske måste tala om på något sätt när jag auto-mountar disken vilken teckentabell som ska användas...?

Sorry för väggen av text. Kände bara att jag behövde skriva av mig lite av min frustration efter att ha strulat med det här i x antal timmar. Får ge mig på det imorrn igen om jag orkar eller så får jag hitta någon annan lösning.

Är disken formaterad med FAT32 och MBR? Låter lite som du har en NTFS-disk....
Jag undviker alltid tecken utanför en 7-bitars ascii i framförallt mappnamn men även filnamn.
Om du kopplar in USB-disken på en Windows 10 dator, fungerar den normalt då med rätt svenska bokstäver och skriv och läsrättigheter?

Vet ej hur det är med Samba på linux och teckentabeller men jag brukar lägga till Svensk UTF-8 i raspbian med raspi-config under localisation, jag brukar dock behålla default som EN-GB.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Är disken formaterad med FAT32 och MBR? Låter lite som du har en NTFS-disk....
Jag undviker alltid tecken utanför en 7-bitars ascii i framförallt mappnamn men även filnamn.
Om du kopplar in USB-disken på en Windows 10 dator, fungerar den normalt då med rätt svenska bokstäver och skriv och läsrättigheter?

Vet ej hur det är med Samba på linux och teckentabeller men jag brukar lägga till Svensk UTF-8 i raspbian med raspi-config under localisation, jag brukar dock behålla default som EN-GB.

Dubbelkollade just och disken är formaterad med FAT32 och när jag kopplar in den på min Windows 10-burk ser alla katalognamn OK ut inkl svenska tecken. Fungerar även bra att skapa nya kataloger och filer på den. Dock gnällde Windows över att något inte var OK med disken när jag kopplade in den och ville jag skulle scanna den. Hoppade över det eftersom allt ser OK ut via Windows Explorer.

Funderar på ifall jag kanske skulle testa Windows 10 IoT istället för Rasbian. Skulle kännas skönt att slippa Linux och vill ju gärna tro att det skulle minska riskerna för allt jag strular med just nu med att komma åt disken med rättigheter osv med Windows i båda ändar.

Vet dock ingenting om Windows 10 IoT så får läsa på lite och även se ifall det t ex sen går att installera Kodi som jag är van med (och redan idag kör utan problem på en Intel NUC med vanlig Windows 10) eller om det finns något annat bra alternativ för att visa mina foton på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen inte rätt person att glorifiera linux. Windows 10 IoT har ju inget gui så då blir det ingen bildvisning, om du inte hittar en färdig lösning (det går att göra program med gui).

Jag har dock alltid lyckats lösa problem med linux av allmän karaktär som rättigheter etc mha google. Kör själv bara diverse headless pis med olika specialdisplayer för att visa temp, klocka etc.

/etc/fstab är det viktigt att du får rätt, efter att du fått till den rätt, boota om. Dvs viktigt att inte nöja sig med den automatiska inkopplingen som sker när du ansluter USB-disken.

Permalänk

Min tanke var ju att isf installera Kodi vilket är det enda GUI't jag behöver om det går att installera det på en Windows 10 IoT.

Ang fstab har jag förstått att den är viktig för att automatiskt montera USB-disken vid upstart. Så långt har jag ju redan lyckats. Problemet är i nuläget som nämnt ovan att jag bara kommer åt att se disken på min Windows 10-burk men inte får skriva något till den. Beror kanske på att jag saknar någon parameter i fstab när jag monterar disken automatiskt.

Får kika vidare imorrn.

Permalänk
Medlem

Jag kör LibreELEC på ett antal Pi (B, 2, 3, 3B+) och har inga problem att komma åt ansluten lagring från varken Win 7 eller Win 10.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hittade en del klipp på YouTube som kanske kan hjälpa mig få till både att montera disken med rätt rättigheter och även hur man delar den på rätt sätt för att både hitta den och kunna skriva till den från en Windows-dator.

Ska testa det och se om jag får det att lira. Annars kanske jag kollar på LibreELEC istället, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Annars kanske jag kollar på LibreELEC istället, tack för tipset!

OpenELEC anses rätt dött numera, alla utvecklare utom 1 hoppade av och startade LibreELEC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

OK, mer än jag visste.

Sen jag skaffade min Raspberry PI för att bra tag sen och installerade OpenELEC inkl Kodi har jag inte rört den och allt har funkat bra bortsett från att jag nu på senare tid inte längre kommer åt den externa USB-disken från min Windows-dator. Det jag tyckte var smidigt med OpenELEC var att det fanns ett färdigt paket med Kodi som drog igång automatiskt så fort man bootade.

Kanske finns något liknande till LibreELEC. Får kika på det ifall jag inte får snurr på Rasbian och Kodi.

Permalänk
Medlem

Nej jag ger upp, får det inte att fungera. Det verkar vara något som hänt i senaste uppdateringen av Windows. alla guider jag testat ger samma resultat, network discovery fungerar inte och om jag browsar \\ipadresstillpi\ så ser jag sharen men kan inte öppna den, efter inmatning av creden tials får jag upp ett felmeddelande att den inte kan öppnas.
xxx is not accessible, you might not have permissions to use this network resource

Permalänk
Medlem

Fick det plötsligt att fungera efter denna
https://www.youtube.com/watch?v=FV_4syYBuVM
Och att jag gjorde en omnstart av datorn efter att ha satt den till hemmanätverk och lämnat workgroup till default WORKGROUP

Permalänk

Fick det till slut att funka med Rasbian och Samba och känner mig nästan som en Linux-kung nu 😁 men bildspelet via Kodi som funkade klockrent med OpenELEC går nu i slow motion känns det som. Nästan så jag ser hur fotona "ritas" upp på skärmen när de växlar. Någon inställning som behöver justeras kanske jag missat. Provat dra upp minne som tilldelas GPUn från 64 MB som är standard ända upp till 256 MB men utan förbättring. Faktum är att med 64 MB visas inte ens fotona.

Suck...

Ska testa med LibreElec som Matte tipsar om ovan. Får jag inte det att funka bra går jag tillbaka till OpenELEC och så får jag leva med att fysiskt koppla ur USB-disken när jag vill lägga nya foton på den.

Ska inte vara lätt...

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Fick det plötsligt att fungera efter denna
https://www.youtube.com/watch?v=FV_4syYBuVM
Och att jag gjorde en omnstart av datorn efter att ha satt den till hemmanätverk och lämnat workgroup till default WORKGROUP

Härligt att höra!

Vad kör du för OS?

Permalänk

Gav just LibreELEC ett test och funkade riktigt bra och vilken dröm hur allt bara är på plats jämfört med Rasbian där man får fixa allt själv.

Såg även hur det fanns möjlighet att sätta minimum-nivå på Samba vilket jag antar hjälpte till att få utdelning att funka på en gång eftersom version 1 av Samba inte stöds längre om jag minns rätt från ett tidigare inlägg här i tråden.

Enda problemet jag har nu är att bildspelet fortfarande går i slow motion. Förstår inte vad det beror på eftersom det flöt på helt perfekt tidigare när jag körde OpenELEC. Allt är ju detsamma när det gäller hårdvaran, dvs min RPi 3 Model B och min WD USB3-disk på 1 TB.

Är väl inte hela världen för bildspelet funkar ju iaf. Lite trist bara när bilderna näst intill hackar sig fram med tanke på vilka mjuka och schyssta övergångar det var tidigare.

En sak till jag funderat över är om det på något sätt går att få Kodi att automatiskt scanna om katalogerna den plockar alla foton ifrån för att se ifall det tillkommit något. Som läget är nu blir det annars ändå lite manuellt arbete eftersom jag så fort jag lagt till några nya foton måste gå till Kodi på min RPi och hoppa ur bildspelet för att sen dra igång det på nytt. Hade varit väldigt nice ifall det gick att schemalägga på något sätt.

Jaja, gått åt rätt håll sen igår den här tiden iaf. Nu har jag iaf en fungerande fotoram igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Härligt att höra!

Vad kör du för OS?

Raspbian Stretch Lite/Windows 10 Pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu hittade jag även lösningen på varför bildspelet gick så långsamt efter tips i tråden nedan. Bytte bara skin 🙂

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=308144