Permalänk
Medlem

Testa Vram?

Hej!

Finns det något test av grafikminnet, typ som med HDD och RAM?

Är tillverkningsprocessen så säker att det inte behövs?

Jag har googlat en del och hittar inget svar.
Slutsatserna verkar vara att det kan gå på äldre grafikkort, gärna med lågt grafikminne.

Jag skulle uppskatta ifall någon vet om något program eller har någon förklaring till att man inte testar Vram.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Här har du ytterligare några.
https://www.raymond.cc/blog/having-problems-with-video-card-s...

Inte testat någon. Bara en snabb sökning på Google.

Permalänk
Medlem

Man kommer ganska långt med att köra ett spel som drar mkt vram. Går ju kolla hur mkt som används och fippla med inställningarna tills man maxat.

Känns spontant som att grafikkort är så känsliga att är något defekt uppenbarar det sig väldigt fort med artefakter etc.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Här har du ytterligare några.
https://www.raymond.cc/blog/having-problems-with-video-card-s...

Inte testat någon. Bara en snabb sökning på Google.

Precis, det var några av dom jag tittade på och där fanns inget bra test av minnet.

Jag vill inte belasta grafikminnet för överklockning, jag vill bara veta ifall minnet är helt.

Så en snabb googling hjälpte alltså inte, som jag skrev i texten och jag hade kunnat göra den själv.
Men jag diskuterar gärna resultatet av en googling ifall jag har missuppfattat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Fungerar det till AMD och Intel kort/chip?

Jag hade tänkt att testa VRAM på flera datorer och det är väl typ 1 av 10 som har Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Precis, det var några av dom jag tittade på och där fanns inget bra test av minnet.

Jag vill inte belasta grafikminnet för överklockning, jag vill bara veta ifall minnet är helt.

Så en snabb googling hjälpte alltså inte, som jag skrev i texten och jag hade kunnat göra den själv.
Men jag diskuterar gärna resultatet av en googling ifall jag har missuppfattat något.

Program 2 i listan låter bra. Står inget om stresstest. Fungerar på alla grafikkort som klarar OpenCL så det fungerar på både nya och relativt gamla kort.
https://github.com/ihaque/memtestCL

Uppenbarligen finns det sätt att testa, vilket var det du frågade efter. I huvudinlägget står det bara att "Jag har googlat en del och hittar inget svar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fungerar det till AMD och Intel kort/chip?

Jag hade tänkt att testa VRAM på flera datorer och det är väl typ 1 av 10 som har Nvidia.

Troligtvis inte! Då är de andra alternativen överst nog bättre!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Program 2 i listan låter bra. Står inget om stresstest. Fungerar på alla grafikkort som klarar OpenCL så det fungerar på både nya och relativt gamla kort.
https://github.com/ihaque/memtestCL

Uppenbarligen finns det sätt att testa, vilket var det du frågade efter. I huvudinlägget står det bara att "Jag har googlat en del och hittar inget svar."

Tittar närmare på memtestCL i eftermiddag, hade varit gött med mjukvara som är anpassad till windows 10, men CLI och/eller USB versioner funkar väl.

Tack för tipset, jag uppdaterar om hur det har gått imorgon(i dagarna).

Du råkar inte sitta på någon teori om varför man inte brukar felsöka VRAM?
Sättet man löser det på nu är väl att sätta i ett annat kort, men det kan väl inte bara vara jag som vill veta vart felet ligger och inte bara att det är fel på kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tittar närmare på memtestCL i eftermiddag, hade varit gött med mjukvara som är anpassad till windows 10, men CLI och/eller USB versioner funkar väl.

Tack för tipset, jag uppdaterar om hur det har gått imorgon(i dagarna).

Du råkar inte sitta på någon teori om varför man inte brukar felsöka VRAM?
Sättet man löser det på nu är väl att sätta i ett annat kort, men det kan väl inte bara vara jag som vill veta vart felet ligger och inte bara att det är fel på kortet?

En teori till detta är ju att det inte är så nödvändigt. Säg att din dator strular och man kommer fram till att det är grafikkortet som är problemet efter att ha testat med ett annat via uteslutningsmetoden. Därefter är det nog inte så intressant att gå vidare med felsökningen eftersom även om det skulle vara VRAM som är problemet så måste ändå hela grafikkortet bytas ut just för att VRAM:et är fastlött. Är GPU:n inbyggd i CPU:n så testas istället RAM-stickorna på moderkortet via t.ex. Memtest86 då dessa oftast inte har något inbyggt minne för grafikdelen att dra nytta av (t.ex. AMD's APU:er).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag provat att köra MemtestCL nu och den verkar testköra minnet i iterationer.

Tack för alla svar!