Nästa konsol den sista enligt Ubisoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Konsoler är ju bara en pc som kör en Unix eller Windows variant numera. Förutom Switch då kanske.
Så konsolerna är redan döda, PC vann.
Frågan är väl om det kommer bli Sony eller MS som ger upp först. Sen kommer det bara finnas en hemkonsol likt steammachines konceptet.
Tror det kommer att hända innan strömmande spel blir gångbart globalt.

Tja, persondatorer har de ju vart länge... man behöver inte köra X86/X86-64 med Windows på för att det ska vara en PC vettu.
Gamla konsoller var också datorer, de bara hade skitlite lagring, så du kunde inte installera nåt på dom.
Det var äkta "plug&play".

Men jag tror inte heller streaming kommer att ta över så fort, de kräver ju att samtliga länder, byar och stugor i skogar och ute på fält har 20-30Mbit konstant, och det lär ju inte hända på ett tag.

Försökte inte Sony med nåt sånt på PS3 och sedan la ner?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Nja Låter Extremt mycket som bullshit, skall du streama i 4k eller ens 1080P så stänger du säkert ute majoriteten av dina kunder, ser inte hur de sk lösa latency problemen som är olika hos varje internet leverantör beroende på deras hårdvara och sedan skulle du behöva bygga massiva datacenter för att flytta hårdvaran från kunden till företaget, sists men inte minst ska folk ha bandbredden, vilket majoriteten inte har,

Permalänk
Medlem

@RHWarrior: Jag menar datorer i den mening att de använder standard pc komponenter, inte någon udda cell processor som i PS3 t.ex.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: du menar väl konsoler?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Det är framtiden. Konsolerna kommer likna switch och funka både bärbart och ststionärt. I Japan har man släppt ett resident evil spel till switch som endast går att köra streamat. Japaner brukar vara i framkant när det gäller hur samhället utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@nick-li: Nja jag menar att, konsoler är som datorer i den mening att de numera använder mer eller mindre standard pc komponenter. Inte något specifikt utvecklat för just deras behov, som t.ex ps3ans cell processor.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ah, lite det jag ville komma fram till.

Om konsoler försvinner, hur kan man då sakna "exklusiva" titlar för specifika konsoler? <- Så tänkte jag.

Ah yea är bara nu det är så, man kan ju anta att problemet försvinner. Fast vi vet ju aldrig, är ju som utopi att man kan få all musik, film och spel utan att vara bunden till viss hårdvara eller tjänster.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Du borde ha länkat till originalartikeln istället eftersom den är betydligt mer utförlig https://variety.com/2018/gaming/features/death-of-the-console....

Jag har två saker att säga:
1. Så här sa man precis innan nuvarande generationens konsoler skulle släppas, att One och PS4 skulle bli de sista "riktiga" konsolerna, och nu pratar företagen om att släppa ytterligare en generation av "vanliga" konsoler. Vi kan alltså tidigast få se eventuella lösningar via streaming runt 2025-2026.

2. Infrastrukturen för att överge konsolen, så som Ubisofts CEO hävdar är framtiden, finns inte idag. Vi är inte där än. Det är lätt att glömma resten av världen när man sitter på ett entusiastforum där normen är 100 Mbit/s upp och ner medan stora delar av världen får nöja sig med 5 Mbit/s ner i bästa fall. Inte ens USA har en någorlunda stabil fördelning i vad man kan räkna med i hastighet och kapacitet. Streaming av spel kommer ta fart när förutsättningarna finns över hela marknaden, inte på en minoritet.

Permalänk
Medlem

Predicting the future is easy, getting it right is the hard part.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Du borde ha länkat till originalartikeln istället eftersom den är betydligt mer utförlig https://variety.com/2018/gaming/features/death-of-the-console....

Jag har två saker att säga:
1. Så här sa man precis innan nuvarande generationens konsoler skulle släppas, att One och PS4 skulle bli de sista "riktiga" konsolerna, och nu pratar företagen om att släppa ytterligare en generation av "vanliga" konsoler. Vi kan alltså tidigast få se eventuella lösningar via streaming runt 2025-2026.

2. Infrastrukturen för att överge konsolen, så som Ubisofts CEO hävdar är framtiden, finns inte idag. Vi är inte där än. Det är lätt att glömma resten av världen när man sitter på ett entusiastforum där normen är 100 Mbit/s upp och ner medan stora delar av världen får nöja sig med 5 Mbit/s ner i bästa fall. Inte ens USA har en någorlunda stabil fördelning i vad man kan räkna med i hastighet och kapacitet. Streaming av spel kommer ta fart när förutsättningarna finns över hela marknaden, inte på en minoritet.

Sen är ju även vi inte redo, vi har 100Mbit+ men det räknas med att folk inte använder sina linor. Går sakert att lösa med nya switchar bara men våra nät skulle också gå under som det är nu. Redan många ställen där det är för överbokat och folk med fiber har problem på kvällarna när hela området drar igång netflix osv.

Ser man på vissa andra länder så har de ju datatak på fiber lite överallt (usa, england). En orsak till att streamingtjänster fortfarande fular sig med kvalitén, det finns inte nog med nät för att dra på ordentligt (efterfrågan är också lite, många nöjer sig med dåligt ljud och bild).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.