Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

128gb ssd + 1tb 7200rpv VS 1x500gb ssd?

Permalänk
Medlem

128gb ssd + 1tb 7200rpv VS 1x500gb ssd?

Hur stor skillnad gör det prestandamässigt om man har en 128gb ssd där operativsystemet är installerat och en 1tb 7200rpm för spel, program och lagring, jämfört med att bara ha en enda 500gb ssd för allting?

Märker man någon skillnad i spel osv?

Permalänk
Medlem

Troligtvis nästan ingen skillnad men stor SSD är föredra framför en liten + hdd. HDD-ljud är irriterande om man prioriterar en tyst dator.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Du får inte mer FPS i spel om det är så du menar, men allt laddar mycket snabbare vilket då speciellt märks i spel som har många loading screens. Sånt går på sekunder istället för vad som i värsta fall i vissa spel kan ta flera minuter att ladda in.

Jämförelsevideo i WoW här t.ex.

https://www.youtube.com/watch?v=pmGtb24aumA

Har slängt ut alla HDD's ur min PC och använder bara SSD's. Skulle aldrig komma på tanken att använda en HDD till något annat än medialagring idag. När du har vant dig med hur snabbt allting öppnas och laddas med SSD är det omöjligt att använda HDD's längre.

Permalänk
Medlem

@DaXia: Ja du kommer märka skillnad i vissa spel med deras laddningstider. Vissa spel mer än andra.

Jag valde att gå upp till en 1 TB SSD för att kunna få plats med både OS, program och spel på samma. Hade en 480 gig tidigare och det räckte inte kände jag då många spel växer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaXia:

Hur stor skillnad gör det prestandamässigt om man har en 128gb ssd där operativsystemet är installerat och en 1tb 7200rpm för spel, program och lagring, jämfört med att bara ha en enda 500gb ssd för allting?

Märker man någon skillnad i spel osv?

Windows kommer upplevas lika snabbt som tidigare. Men spelen kommer laddas snabbare och beroende på vad för data du nu skall lagra och använda i övrigt kommer öppnas snabbare.
Skall du bygga nytt?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.