Tveksamt... Många pratar om laglig rätt osv men verklighten är en annan.
Lägger man ex bud på en lägenhet/hus så kan säljaren dra sig ur trots att denna accepterat budet INNAN papperna skrivits. Nu finns det ju olika regelverk men jag reagerar på följande saker:
1. Det är inte köparen i sig som "skakat hand" utan en annan person (pappan). Säljaren kan mycket väl kommit på att han inte kan skriva på ägarbytet med pappan utan att sonen (den verkliga köparen) är på plats och ex kan visa upp legitimation.
Har själv varit ute, dock, som köpare på bilar där det visar sig att säljaren inte alls är ägaren utan, bror, kompis, granne. Det är en helvetes risk, om inte helt vansinne/omöjligt att göra en affär på detta sätt. Nu verkar det dock vara priset som uppgets som problem men det kan ju säljaren bara säga för att slippa snack i stil med "med jag lovar att grannen säger att det är ok".
Skall det skötas korrekt så blir det pappan som visar legitimation, betalar summan, får bilen överskriven på sig. Sedan får pappan skriva över bilen på sonen. Jag skulle aldrig köpa/sälja en bil till någon annan än den som står framför mig med gilltigt legitimation.
2. Säljaren kanske inte är kunnig och väl hemma berättar en kunnig granne att problemen som ledde till prisavdrag på säg 10.000:- bara kostar 1500:- att fixa på verkstad och att säljaren därför blev "lurad". Säger absolut inte att detta är fallet men det är teoretiskt möjligt. Men jag skulle säga att det då är ok att dra sig ur i detta fall. Köparen drar ju en "fuling" och får då räkna med en liknande behandling åt andra hållet kan jag tycka.
3. Om det är problem redan innan köp så se det som tur att det inte gick igenom. Tänk om det blir andra problem... Kan ju bli knepigt värre.
4. Säga vad man vill men INGEN affär är klar förens pengarna bytt hand och papperna är underskrivna. Man skall vara snälla mot sina medmänniskor, rätt är rätt och fel är fel men så ser världen inte ut. Sen kan man ju tycka att det borde vaa bindande men när det gäller just muntliga avtal så är det i praktiken omöjligt så man kan lika gärna se den "regeln" som ogilltig. Om någon part lämnar platsen utan att affären är helt avklarad skulle jag, i alla fall, aldrig känna mig säker på att den faktiskt blir avklarad.
Med allt det sagt så är det trist. Man bör vara så rak/ärlig man bara kan och stå för sina löften oavsett lagar/regler. Men när det gäller just denna typ av affärer så är det bara att gå vidare.
Skickades från m.sweclockers.com