Problem vid köp trots handskak

Permalänk
Medlem

Är det ok? Nej

Kan du bevisa att ni tagit hand på affären, och tvinga köp? Nej.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Det var inte min åsikt utan det kan ha varit en av anledningarna, "duh!".

Det är ju precis vad du skriver. Det går inte att föra ett resonemang utifrån okända variablar. Det som finns här är en del av historien och redan tidigt i tråden så börjar folk prata om avtalsbrott. Någon konstaterar osv.

Fördelen med såna här trådar, är att man lär sig vilka swec:are man inte skall göra affärer med.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Fördelen med såna här trådar, är att man lär sig vilka swec:are man inte skall göra affärer med.

Du verkar inte svår att övertyga om din hjärna filtrerar fakta på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Du verkar inte svår att övertyga om din hjärna filtrerar fakta på detta sätt.

Duh!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Att det är svårt att bevisa gör det inte mindre till ett avtal. Det är juridiskt bindande. Dock blir det problem med bevisningen. Huruvida pengar överlämnats är helt irrelevant, eftersom köpet då hade varit fullbordat, och köparen ej lämnat platsen utan bil.

Att du förvandlar till "en god gest", det som allmänt anses vara ett juridiskt bindande avtal (nån jurist får kvalificera detta om det är fel) är lite förvånande. Kan du motivera din ståndpunkt juridiskt? Eller hittar du bara på utifrån vad som känns rätt för dig. Det där med god gest känns onekligen som att du höftar. Men det finns faktiskt en juridisk praxis avseende muntliga avtal som du inte kan bortse från.

Tycker du har en ohyfsad ton, men svarar gärna på dina funderingar.

Att det är svårt att bevisa gör det inte mindre till ett avtal. Det är juridiskt bindande. Dock blir det problem med bevisningen.
Det är sant att ett muntligt avtal i detta fall är juridiskt bindande. Även ifall man aldrig någonsin endast ska ingå ett muntligt avtal i en bilaffär.

Att du förvandlar till "en god gest", det som allmänt anses vara ett juridiskt bindande avtal (nån jurist får kvalificera detta om det är fel) är lite förvånande. Kan du motivera din ståndpunkt juridiskt?

Du misstolkar mig. Det muntliga avtalet är enligt lagen bindande. Jag tolkar utifrån hans berättelse bara. d.v.s att det känns oseriöst och jag hade aldrig uppfattat handskakningen som en garanti för bilförsäljningen. Har man sålt en bil tidigare så vet man också vilket folk som man kan stöta på. I slutändan så rekommenderar jag att inte gå vidare med detta eftersom ingen skada är skedd. Dessutom kan vi anta att ni aldrig spelade in samtalet, inga pengar är överlämnade och han körde hem med bilen. Det betyder att du måste kunna lägga fram bevis för att han gick med på att köpa bilen för det pris ni sagt.
Tror ingen seriös jurist hade rekommenderat er att gå vidare med detta. Kostar 1000 kr/h~ att sitta ner med en jurist.

Permalänk
Medlem

Tveksamt... Många pratar om laglig rätt osv men verklighten är en annan.

Lägger man ex bud på en lägenhet/hus så kan säljaren dra sig ur trots att denna accepterat budet INNAN papperna skrivits. Nu finns det ju olika regelverk men jag reagerar på följande saker:

1. Det är inte köparen i sig som "skakat hand" utan en annan person (pappan). Säljaren kan mycket väl kommit på att han inte kan skriva på ägarbytet med pappan utan att sonen (den verkliga köparen) är på plats och ex kan visa upp legitimation.

Har själv varit ute, dock, som köpare på bilar där det visar sig att säljaren inte alls är ägaren utan, bror, kompis, granne. Det är en helvetes risk, om inte helt vansinne/omöjligt att göra en affär på detta sätt. Nu verkar det dock vara priset som uppgets som problem men det kan ju säljaren bara säga för att slippa snack i stil med "med jag lovar att grannen säger att det är ok".

Skall det skötas korrekt så blir det pappan som visar legitimation, betalar summan, får bilen överskriven på sig. Sedan får pappan skriva över bilen på sonen. Jag skulle aldrig köpa/sälja en bil till någon annan än den som står framför mig med gilltigt legitimation.

2. Säljaren kanske inte är kunnig och väl hemma berättar en kunnig granne att problemen som ledde till prisavdrag på säg 10.000:- bara kostar 1500:- att fixa på verkstad och att säljaren därför blev "lurad". Säger absolut inte att detta är fallet men det är teoretiskt möjligt. Men jag skulle säga att det då är ok att dra sig ur i detta fall. Köparen drar ju en "fuling" och får då räkna med en liknande behandling åt andra hållet kan jag tycka.

3. Om det är problem redan innan köp så se det som tur att det inte gick igenom. Tänk om det blir andra problem... Kan ju bli knepigt värre.

4. Säga vad man vill men INGEN affär är klar förens pengarna bytt hand och papperna är underskrivna. Man skall vara snälla mot sina medmänniskor, rätt är rätt och fel är fel men så ser världen inte ut. Sen kan man ju tycka att det borde vaa bindande men när det gäller just muntliga avtal så är det i praktiken omöjligt så man kan lika gärna se den "regeln" som ogilltig. Om någon part lämnar platsen utan att affären är helt avklarad skulle jag, i alla fall, aldrig känna mig säker på att den faktiskt blir avklarad.

Med allt det sagt så är det trist. Man bör vara så rak/ärlig man bara kan och stå för sina löften oavsett lagar/regler. Men när det gäller just denna typ av affärer så är det bara att gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar avsluta en muntlig affär med ett famntag istället för handskak, tycker att det är säkrare och avskräcker folk från att dra sig ut affären.